karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-12 21:36:15

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 150 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 13 4 5 6 7 8 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2008-12-12 18:16:23 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

Hienoa shaa ja tervetuloa! Kerro sitten miten menee "projektin" kans. Että voi kahdella ihmisellä olla vastakkaiset ongelmat. :lol:

Mitä opiskelet, jos saan kysyä?

ViestiLähetetty: 2008-12-12 21:40:30 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

^
Siis tarkoitin, että opiskelen täällä näin tätä koko karppausideaa. Mutta saahan sitä kysyä, kun kyllä mä ihan oikeasti opiskelenkin jotakin, nimittäin kotitalousyrittäjäksi.

ViestiLähetetty: 2008-12-12 23:31:41 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

Eli hyvinkin hyvä tietää mitä karppaus on. (mullakaan ei oo ruokahalua, mutta en laihdu ja ylimäärää ois jotain 35kg... annanko sulle nää laardit?)

ViestiLähetetty: 2008-12-15 17:36:33 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

^
Voin mä huolia niistä vaikka 10kg tai 15kg itelleni :mrgreen: ..viritetäänkö semmonen letku mein väliin, sitenhän se kävis sutjakkaan :mrgreen:

Välikysymys ehkä, jopa aiheeseen liittyen. Tietääkö kukaan semmoista itsehoitovalmistetta kuin malvitona? Tarkoitettu väsymyksen ja ruokahaluttomuuden hoitoon. Ajattelin, että voisihan tuota kokeilla kun alkaa olla aika epätoivoinen olo (paino tipunut taas, nyt 46kg/176cm). Apteekeista varmaan saa, vai onkohan tuo luontaistuotekauppakamaa?

ViestiLähetetty: 2008-12-17 11:40:18 
Poissa
sintti
sintti

Terve normaalipainoinen opiskelija/yrittäjä nuori(21v) mies täällä. Karppausta noin puol vuotta takana ja aloitin lähinnä siitä syystä että ajattelin myös pysyä jatkossa mahdollisimman normaalipainoisena, terveenä ja elää pitkään. Tieteen puolesta se vaikutti hyvältä vaihtoehdolta, vaikka ei vielä ole ihan selvää mikä tarkalleen on pidemmän aikavälin paras ruokavalio, mutta melko selvää on että se ei ainakaan ole hiilari- ja varsinkaan viljapainotteinen.

Ite ehkä pidän eniten hieman selkeemmästä olotilasta ja siitä ettei tarvi jatkuvasti mutustaa jotain että saa pidettyä ne verensokerit kurissa. Sai myös ihan hyvän syyn tehdä suurimman osan ruuasta itse. Ylipäätään sokerista luovuin jo aikasemmin, joten noista lopuista ei ollut kovinkaan vaikea luopua, vaikeempaa löytää korvaavia ruokia. Monet on kyllä sanonut että olen myös laihtunut vaikka se ei kyllä ollut edes tavoite, itse lähinnä huomannut että lihakset erottuu selkeemmin.

ViestiLähetetty: 2008-12-17 15:00:16 
Poissa
sintti
sintti

I'm so happy! Nyt on paino pysynyt pitkään alle 61 kilossa, kun aikaisemmin se tuppasi seilamaan aina jossain vaiheessa lähemmäksi 65 kiloa (pituutta siis 171). :D Mä ainakin olen huomannut, että aikaisemmin söin viikolla kiltisti ja hyvinkin karpisti --> pano tippui. Viikonloppuisin taas meni enemmän ruokaa (ja alkoholipitoistajuomaa) --> paino samassa mistä edellisenä maanantaina aloitti. Nyt olenkin tiukistellut myös viikonloppuisin ja tavoitteena päästä ensi kesäksi n. 55-58 kiloon. Sitten rennosti ylläpitäen...

ViestiLähetetty: 2008-12-19 15:06:11 
Poissa
sintti
sintti

Merja ilmoittautuu uutena normaalipainoisten karppaajien joukkoon. Olen seurannut tätä palstaa ja hyväkarpannut viime kesästä lähtien, kun vihdoin tältä sivustolta löysin informaatiota ja vinkkejä jo pitkään vaivanneen ankaran väsymyksen ja sokeriaddiktion peittoamiseen. Laihdutustarvetta ei ole mutta en halua nykyisistä mitoista kasvaakaan. Potentiaalia siihen on hypotyreoosin, hormonikierukan sekä perimän ansiosta.

Vuosien väsymys kaikkosi kolmessa päivässä, kun päätin tehdä itselleni ihmiskokeen ja jätin lisätyn sokerin, potut ja vehnäjauhot mahdollisimman vähiin. Myös aluillaan oleva iho-ongelma väistyi, korvanlehtiä vaivaava hilseilevä ja kutiava iho pyrki levittäytymään, mutta perääntyi jonkin ajan kuluttua. Alkua voi luonnehtia jopa alakarppiruokavalioksi mutta sittemmin se on siirtynyt hyväkarpin tavoitteluksi. Makroja en laske ja herkutteluhetkiä pidän mutta kaupassa syynään tuoteselosteet tarkkaan. Karpin keittokirja on hankittu ja käytössä. Perhe, mies ja 2,5v lapsi, ei ole tässä kovinkaan innokkaasti mukana. Mies verenpaine- ja kolesteroliongelmineen uskoo mieluummin lääkäriään ja haluaa välttää rasvaa. Minä meillä kuitenkin ruoan paljolti teen, joten soveltaen mennään. Parasta tässä on kuitenkin se, että nyt tiedän omasta kokemuksesta, mikä muu toimii kohdallani väsymyksen karkottamiseksi, jos univelan poisto ei riitä. Kiitos siitä karppaus.infon ylläpitäjille ja foorumilaisille.

ViestiLähetetty: 2008-12-19 22:36:07 
Poissa
sintti
sintti

Moi. Minä olen hyväkarppaillut vaihtelevalla menestyksellä kohta 2 vuotta. Painoa on lähtenyt noin 9 kg normipainon sisällä. BMI nyt jotain 22, 21:een voisi vielä pudota, mutta ei ole mikään kiire. Vaikka olen lipsuillut, niin jotain olen siis kait tehnyt oikein :D Parasta on se, että kunto on kohentunut eikä ailahtelevainen verensokeri enää vaivaa. Kätevää, kun kestää tuntikausia tarvitessa syömättäkin.

Joku kysyi Malvitonasta. Sitä saa apteekista. Olen itse sitä joskus syönyt kun olen ollut töistä uupunut. Toinen mitä olen syönyt on Kräuterblutsaft.

ViestiLähetetty: 2008-12-20 00:54:18 
Poissa
sintti
sintti

Moi, 20-vuotias normaalipainoinen naisenalku täällä :D

Karppaan hyvän olon takia, koska laihdutettavaa ei paljon ole (173 cm/60 kg, tosin muutama kilo on tipahtanut "huippulukemista"... silloin oli kyllä turpea olo ja vaatteet kiristivät, kiitos varsin leipä-/pastapitoisen ruokavalion!) Jatkuva turvotus, ilmavaivat, suoranaiset vatsakivut, väsymys, nälkä parin tunnin välein yms. ovat historiaa. Kävin lääkärilläkin itseäni testauttamassa (ei todettu keliakiaa tms., lääkäri päätyi diagnoosiin "ärtyvä suoli" ja iski reseptin kouraan jostain vatsalääkkeistä... en edes käynyt hakemassa niitä apteekista :roll: )

Tulee muuten syötyä paljon enemmän rehuja kuin ennen :D katselin koulullakin, että lautasellani on yleensä huomattavasti enemmän vihanneksia kuin esim. kasvissyöjäkavereillani, joiden ruoka on yleensä jotain pastaa/riisiä ja kastiketta, jossa on porkkananpaloja tms. Huvittaa kun kaverit puhuvat ottavansa (vähän pienelle lautaselle) salaattia opiskelijaravintolassa, koska kotona ei kuulemma ikinä jaksa tehdä salaattia :shock: Ok...

Jeps, heti päästiin off topiciin!

ViestiLähetetty: 2008-12-20 08:36:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Joo, kasvissyöntikään ei oo kovin terveellistä, jos sitä vetää kovin pastavoittoisesti. Itse asiassa itse tiedän kasvissyöjiä, jotka syövät käytännössä pelkästään karkkia! Huipputerveellistä! Mutta nämä tapaukset eivät olekaan omasta terveydestään niin kiinnostuineita kuin eläinten, joten tästä varmaan johtuen. Sitäki toki voi syödä terveellisesti myös.

Mirell, täällä on tosiaan paljon meitä herkkävatsaisia, että tervetuloa vaan joukkoon! Samoin muille kans! :smt114

ViestiLähetetty: 2008-12-30 11:05:05 
Poissa
sintti
sintti

Juu, täällä myös yksi. Olen 164 cm/60 kg joista muutama kilo on pullamössöturvotusta ja josta haluan päästä eroon pysyvästi -> ylenpalttinen hiilareiden syönti on lopetettava.

Minullakin paras mittari on omat vaatteet, ja kyllä sitä normaalipainoinenkin saa asialle tehdä jotain jos vaatteet alkavat kiristää *luki aiempia*. Ratkaisu ei voi olla vain isompien vaatteiden ostaminen vaikka vielä pysyisi bmi normaalina. Olen treenannut raskasta lajia nyt 1,5 vuotta jonka takia olen myös saanut lihasmassaa lisää, mutta ilman tätä turvotushöttöä pärjäisin vielä vanhoilla vaatteillani (ainakin jaloista, yläkroppa alkaa kyllä vaatimaan isompaa tilaa hartioille).

Ekan kerran karppasin 2,5 vuotta sitten jolloin pääsin sokeriaddiktiostani eroon. Karppasin noin 6 kk ja sitten taas palauduin normaaliin, syystä tai toisesta. Samanlaista sokeririippuvuutta ei ole kyllä tullut takaisin, onneksi. Ennen karppausta laitoin reilun teelusikallisen sokeriakin kahviin, 3 x päivässä, mutta kahviakaan ei enää tarvitse makeuttaa. Siitä tulee iso satsi sokeria vuoden aikana, ja ihan turhaa energiaa!

Parisen päivää olen nyt ollut vhh:lla ja voi että on hyvä olo =D> .

-Albert Einstein-

ViestiLähetetty: 2009-01-09 21:42:02 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Mäkin voisin laskea itseni normipainoiseksi, tosin siellä ylärajalla ainakin nyt. Tuossa menneenä marras-joulukuun aikana oli taas henkisistä syistä paha mässykausi ja söin lähinnä vaan pizzaa ja siideriä :oops: ja suklaata levy vartissa.
Siihen asti paino oli kellunut aika tasaisesti siinä 64-65 kg mutta nyt se on 68 kg [-X

Mutta tästä olen nyt lähtenyt taas liikkeelle, tavoitteena saada painoa 10 kiloa pois, toivottavasti kesään mennessä. Olen kylläkin varautunut siihen että ihan niin tiukassa aikataulussa ei paino sen vertaa putoa koska aloitan kuntosaleilun ja kasvaahan se lihaskin :)

Mutta jos sitä vaikka kiinteytyis?

ViestiLähetetty: 2009-01-10 13:50:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mun on taas pakko sanoa, että voi olla tosiaan että tuota tickerin painoa joudun hilaamaan vähän ylemmäs...siis tavoitepainoa. En nimettäin halua miltään tikulta näyttää. Karppaamisessa kyllä tapahtuu aivan ihmeellistä kutistumista. Oon jo moneen ketjuun päivitellyt, kun eilen tajusin et näytän näin 64kg karppaajana paljon solakammalta kuin 60kg ei-karppaajana. Erikoista, mutta totta.

Huomaa normipainosena sen, että nyt kun olen jonnin verran laihdutellut ja ajattelin tässä vielä max 4kg laihdutella..niin vaikken ole sellaista mitään sanonutkaan kenellekään, niin silti ihmiset on sanomassa että "älä enää laihduta" ym. Ja kuitenkin tuota rasvaa on, niin itelle tulee (anteeks vaan) ekana mieleen et onko heillä itsellä epäonnistuneita laihdutusyrityksiä..tai muistutanko heitä siitä, että pitäis alkaa kuntoileen ja laihduttaan tia jotain tämmöstä. Kun tosiaan meikäläinen ei edelleenkään mikään kukkakeppi ole, eikä musta sellasta saakkaan :lol: Jos painaisin enemmän ja sanoisin että aion laihduttaa vaikkapa 60pin kieppeille, niin se ois ok. Mutta nyt se ei ookkaa. Jännää, eikö?

ViestiLähetetty: 2009-01-16 22:27:25 
Poissa
sintti
sintti

Ilmottaudunpa minäkin tänne ketjuun. En koe itseäni normaalipainoiseksi, mutta painoindeksin mukaan sitä olen (bmi 24,2). :roll: Itse koen olevani normalipainoinen n. 10kg kevyempänä, joka siis myös normaalipainon rajoissa.

Karppailin n.1,5 vuotta sitten pois n.7 kg (Montignacin ohjein, normaalipainon sisällä), mutta sitten repsahduksia alkoi olla useammin kuin normaalipäiviä ja paino on hiipinyt entistä korkeammaksi. [-X Uudelleen aloitin karppailun viime heinäkuussa, mutta nytpä ei olekaan paino tippunut lainkaan. Uskoakseni en ole ollut riittävän tarkka syömisistäni (liikaa repsuja :( ) Vatsa on kuitenkin voinut hyvin, joten aion karppausta jatkaa. Aiemmalla kerralla karpatessani en laskenut mitään. Tämä on ehkä toinen syy miksi en laihdu, kun kiinnitän siihen liikaa huomiota.

Kuinka paljon normaalipainon sisällä laihduttavat liikkuvat? Itselläni on ollut tosi vähäistä tämä liikkuminen ja uskoisin sen olevan toinen syy siihen etten ole laihtunut.

ViestiLähetetty: 2009-01-17 06:56:21 
Poissa
masokistikarppi
masokistikarppi

Heip.
Olen 179.5 cm pitkä, ja painan 69-70 kiloa, joten normipainoinen karppi täällä!
Mulla on taas päinvastoin kuin edellisellä kirjoittajalla, eli tageteksella, kun liikun paljon (käyn salilla 5 kertaa vkossa), niin paino ei putoa, vaan pysyy samana. Mutta kutistumista on huomattavissa, samoin lihaserottuvuus on parempaa! Aluksi ajattelin, että haluaisin painaa noin 68 kiloa, mutta nyt en välitä enää painolukemista, ennemminkin mittanauhasta!
Alimmillaan olen karpatessani painanut n. 63 kiloa (3.5 v sitten) ja olin liian laiha.Silloin en liikkunut, ja paino meni humahtaen noin 70 kilosta noinkin alas.
Terkuin -KK- :D

ViestiLähetetty: 2009-01-17 10:06:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

tagetes, kyllähän liikunta kannattaa. Mulla tulee arkipäivisin 10km pyöräiltyä per pv+koirien ulkoilutukset ja salitreenit jne. Sali kyllä voi joinakin viikkoina jäädä, mutta nuo muut pysyy aina vakiona. Toisaalta nuohan ei mulla nostata kuntoa (koirankäyttö+hyötypyöräily), vaan pitää sitä samaa tasoa yllä missä olen.

Mielestäni laihtumiseen vaikuttaa enemmän ruokavalio kuin liikunta. Jälkimäien voi nostattaakkin painoa, joko tilapäisesti (lihaksiin kertyy nestettä) tai sitten ihan lihaksena (mikä ei haittaa ollenkana :lol: ). Onko sulla sitten takana kitukuureilua tai muuta tämän tämmöttistä? Joskus sitä ei muuta kaipaa ku kärsivällisyyttä :lol: Jos sua stressaa tuo laskeminen, niin jätä se pois. Noudata vaikka jotain nyrkkisääntöjä, mitä esim. Atkinsilla on (ja muillakin varmasti). Ite ajattelin siirtyä noihin nyrkkisääntöihin, kunhan jaksan kaivaa ne sieltä kirjasta 8) Eli on alkanut vaan laiskottaa finelöinti. Sitten sillon tällön tsekkaan jonku, et paljo siinä on ja mitä.

ViestiLähetetty: 2009-01-19 17:51:01 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Minäkin olen normaalipainoinen karppaaja. Tavoite olisi päästä takaisin mittoihin, joissa olen ollut viimeksi joskus viisi vuotta sitten. En vain tunne oloani hyväksi tässä kropassa... Ja olisi kiva taas mahtua kaikkiin niihin kivoihin farkkuihin, joita kaapissa on.

Hassua, tämän painon, jossa nyt olen piti olla vain joku "pikainen ohimenevä välivaihe", mutta sitä välivaihetta on nyt kestänyt toisiaan viitisen vuotta... Jos tässä kevään aikana saisi sellaiset kymmenen kiloa pois, niin olisin enemmän kuin tyytyväinen. Todella tiukassa nuo kilot kyllä tuntuvat olevan. Eivät lähde sitten millään! Pitää varmaan sitä aerobista liikuntaa taas alkaa harrastaa.

ViestiLähetetty: 2009-01-19 18:08:39 
Poissa
sintti
sintti

Minä liityin karppeihin tänään. Aikaisemmin olen karppaamista kokeillut, tosin varmasti väärin, koska paino putosi liikaakin ( 170/55 ), sain rytmihäiriöitä ja vitamiininpuutoksesta huulien pielet halkeilivat. Paino kyllä putosi tosiaan roimasti mutta en saanut enää pudotusta loppumaan joten aloitin hiilihydraattien syönnin uudestaan. silloin loppuivat myös rytmihäiriöt sekä huulien halkeilu. Nyt olen n.62 kiloinen ja olo on taas turpea ja pöhöttynyt. Olen suht hoikka edelleenkin mutta vatsa on turvoksissa ja ruman näköinen. naamakin tuntuu pyöreämmältä. Olen väsynyt ja tyytymätön itseeni. :oops:

Tämä karppaaminen tuntuu vaikealta koska on hankalaa keksiä tarpeeksi monipuolisia ruokia joka päivälle. Minulla on lisäksi esikouluikäinen poika joka vielä hiilihydraatteja tarvitsee joten kalliimmaksikin tämä tuntuisi tulevan kun on tehtävä päivittäin kaksi erilaista ruokalajia.

Harrastan liikuntaa satunnaisesti, mutta ulkoilen paljon. Aikaisemmin juoksin 8km lenkkejä 3 kertaa viikossa ja silloin tuntui että hiilareiden vähentäminen oli liian rankkaa koska juoksussa tarvitsin niitä polttoaineiksi. Olo oli toisinaan jopa aneeminen.

Nämä sivut tuntuvat vielä ainakin jotenkin sekavilta joten yritän nyt löytää tähän tolkun ja hyviä vinkkejä siihen miten saisin karppauksen sovitelluksi elämäntavaksi.

ViestiLähetetty: 2009-01-20 12:48:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

marjuli31 kirjoitti:
Tämä karppaaminen tuntuu vaikealta koska on hankalaa keksiä tarpeeksi monipuolisia ruokia joka päivälle.

Reseptiosiosta saat varmasti hyviä vinkkejä. Alussa voi olla vaikeaa, mutta kyllä se siitä.

Esimerkiksi tällainen viikko voisi käydä myös lapsikarpille: (En ole sen kummemin miettinyt annostuksia, mikroja tai makroja. Kunhan vetäisin omasta päästäni esimerkkejä.)

ma:
- aamupala: tavallista jogurttia sekoitettuna turkkilaiseen jogurttiin, hedelmä
- lounas: lihapullia, kermakastiketta, porkkanaraastetta, salaattia, lapselle voi laittaa riisiä
- illallinen: kinkku-kasvis-piirakka, tummaa suklaata

ti:
- aamupala: rahkaa ja mustikoita makeutettuna stevialla
- lounas: juures-makkara-keitto, karppileipää paahdettuna ja runsaalla juustolla
- illallinen: pekoni-juusto-paprika-munakas, salaatinlehtiä, kirsikkatomaatteja, kurkkua

ke:
- aamupala: keitettyä kananmunaa voisilmällä, omena
- lounas: kanasuikaleita, pakastevihanneksia ja ranskankermaa paistettuna pannulla
- illallinen: karppihampurilainen (karppileipää, pihvejä, suolakurkkua, tomaattia, juustoa, munaa, majoneesia yms.)

to:
- aamupala: marjapirtelö (marjoja, turkkilaista jogurttia, kermaa, raakoja kananmunia --> tehosekoittimeen)
- lounas: lihamureke, kaalisalaattia, lantturaastetta
- illallinen: seitiä ja munakoisoa paistettuna pannulla runsaassa voissa, tomaattia, kurkkua

pe:
- aamupala: turkkilaista jogurttia pellavansiemenrouheella / pähkinärouheella
- lounas: kaalilaatikkoa (jossa runsaasti lihaa ja rasvaa, ei riisiä tms.)
- illallinen: karppileipiä munavoilla

la:
- aamupala: vadelmia, kermaa ja rahkaa sekoitettuna
- lounas: lohta kermaviilikastikkeella ja salaatilla, lapselle riisiä
- illallinen: kotijäätelöä, pähkinäsekoitusta

su:
- aamupala: juustomunakas
- lounas: uunissa paistettua kananrintaa tarjoiltuna kasvispedillä
- illallinen: hedelmäsalaattia, kermakaakaota

Karppaus aloitettu 25.4.2008.

Äidiksi loppuvuodesta 2010.

ViestiLähetetty: 2009-01-20 14:27:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Sun ei varsinaisesti kyllä tartte kahta ateriaa kummallekki erikseen tehdä. Ei tartte niin monimutkaiseksi tätä ajatella, tämä on oikeastaan aika yksinkertaista sinänsä. Lapselle keittelet jotain riisiä tms sen muun ruuan lisäksi, itse jätät ne riisit ja lisäät omaan annokseen rasvaa. Näin minä teen avomiehen kanssa :D Hän syö sitten töissä toisen ruuan, niin itse syön kotona sen toisen ruuan yleensä aika rasvaisena. Esimerkiksi munakas ei varmaan tule kovin kalliiksi tai mitä tahansa muuta mieli tekee. Tai sitten teet vaan aina niin, että voit itse syödä siitä karppiversion. Joskuhan sit voit lapselle tehdä jotain, jos on lempiruokia tms ja niistä et karppiversiota saa taipumaan..mutta tuolla reseptiosiossa on aika hyvin kaikkea. Kannattaa katsoa.

Kaikista parasta apua saat kirjoista. Sitten selkenee tämä foorumikin kuin yhdessä yössä :D Kannattaa jokin tyyli ottaa, mitä lähdet tutkailemaan. Vaikkapa Atkins tai mitä tahansa. Ja sitten katsot, että tuntuuko se siltä omalta jne. Helpottaa, kun on pohjana sitä tietoa, niin hahmottaa nämä foorumin asiat ja vinkit paremmin.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 150 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 13 4 5 6 7 8 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00