Olen tehnyt suklaat siten, että sulatan ensin isohkon palasen kaakaovoita kattilassa, jonka jälkeen lisään sekaan hieman neitsytkookosöljyä, intiaanisokeria, kaakaomassaa + mahdolliset mausteet. Hauduttelen ja sekoittelen tuotosta sen verran, että kaikki ainekset ovat juoksevassa muodossa, jonka jälkeen annan koko roskan jäähtyä hetken aikaa. Tämän episodin jälkeen kaadan kattilasta suklaan jääpalamuotteihin, jotka sitten laitan jääkaappiin kiinteytymään. Parin tunnin kuluttua minua odottaa suussa sulavat suklaapalaset...
Olen kokeillut suklaan kanssa monenlaisia mausteita, kuten chiliä, cayennea, sitruunaa, limeä, mantelirouhetta, pähkinärouhetta, ruusunmarja/karpalo/mustikka/tyrni -jauheita yms. Kaikki kokeilut ovat olleet ihan syötäviä, jotkut jopa todellisia herkkuja. Suklaat voi todellakin maustaa ihan miten itsestä tuntuu..."vain taivas on rajana".
Olen tilannut suklaantekoainekset Cocovista. Voi olla, että muualtakin löytyy tarvittavat raaka-aineet, mutta tuolta ainakin löytyy ja vieläpä luomuna. Hinnat suht. kalliita, mutta raaka-aineet riittoisia. En ole laskenut, mutta veikkaan, että oman suklaan valmistus tulee halvemmaksi kuin, että ostaisi aina kaupasta suklaalevynsä. Omatekoisia ei tule myöskään syötyä koko levyä heti kerralla, kuten kaupan vastaavien kanssa usein käy...

Edit: Niin, ja suklaalevynhän saa tehtyä yksinkertaisesti niin, että etsii jonkin sopivan "valumuotin", johon suklaan kaataa (itse olen joskus käyttänyt juustorasian pohjaosaa - tulee muodoltaan kunnon levy). Kun suklaa on hieman jähmettynyt jääkaapissa, niin vetää sen pintaan esim. veitsen kärjellä ruudukon ja a vot, näyttää ihan kaupan suklaalevyltä.
