karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-28 11:37:01

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 61 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Astma
ViestiLähetetty: 2011-10-31 22:57:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^ Jos yhtään lohduttaa, niin astmalääkärini (keuhkosairauksien professori) on sitä mieltä, että monet alkavat astmat saadaan "parannettua", jos ne hoidetaan huolellisesti ensimmäisen kuuden kuukauden ajan. Siis tarkoittaa, että saadaan niin oireettomaksi, että ei välttämättä tarvitse lääkkeitä, vaikka taipumus astmaan tietysti säilyy. Itselläni ei tosin käynyt niin hyvin, diagnoosin jälkeen ei ole ollut ensimmäistäkään lääkkeetöntä päivää, mutta minulla on taustalla paha homealtistus :?

Tiedätkö mikä on "tavoite"peffisi? Siitä pystyisi vähän päättelemään minkälainen tilanne on... minulla oli diagnoosihetkellä peffit jotain 260-270 luokkaa ja puhallus päättyi aina yskimiseen, nyt lääkityksellä olen parhaimmillaan puhaltanut 460 säännöllisesti ja ihan satunnaisesti 470-480 (tavoite 480). Joka tapauksessa olo on helpottanut huomattavasti, vaikka näin pahenemisvaiheiden aikana mennäänkin vauhdilla alamäkeen... #-o Minulla tulee pahenemisvaihe lähes aina flunssan jälkeen, mutta toisaalta flunssia on nyt paljon vähemmän kuin ennen diagnoosia (seuraava alkoi jokseenkin heti kun edellinen loppui... :roll: )

ViestiLähetetty: 2011-11-01 09:10:50 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Kiitos Orgidea, lohduttelusta! :)
Toivotaan, että lääkkeet alkaisivat auttaa.
Ei mun tietääkseen mulla ole tavoite peffiä. Ei ollut edes puhetta, että jatkaisin puhaltelua sen 2vk testin jälkeen?!
Täytynee kysyä ensviikolla, kun mulla on soitto aika keuhkokuumeen tiimoilta.
Kiva kun löytyi karppisivuilta ko ketju, täällä uskallankin tehdä mieltäpainavia kysymyksiä ja ei pieni tukikaan olisi pahitteeksi.

ViestiLähetetty: 2011-11-01 12:52:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kyllä tosiaan kannattaa seurata peffejä jatkossakin, mutta ei tarvitse jatkuvasti aamuin illoin puhallella, vaan seurailla tilannetta aika ajoin. Kun puhaltaa aika ajoin silloinkin, kun oireita ei ole, niin tietää varmasti normaaliarvonsa, jolloin pahenemisvaihe (ja peffien tippuminen) on helppo huomata. Hoitava lääkehän yleensä tuplataan esim. flunssan aikana, jos peffit lähtevät tippumaan. Oma tavoitearvo määräytyy iän, pituuden ja sukupuolen mukaan, esim. alle linkitetystä esitteestä löytyy taulukko. Tuo tavoitearvo on siis terveiden saman kokoisten ja ikäisten keskimääräinen arvo ja lääkityksellä pyritään saamaan arvosi niitä vastaaviksi. Toki kaikki ovat yksilöitä, joten tuo arvo on vain suuntaa-antava. Tuossa esitteessä on muutenkin ihan hyvää perustietoa, jos/kun sinulle ei ole sairaudestasi riittävästi kerrottu. Kannattaa tosiaan vaatia lääkäriltä selkeät ohjeet.

http://www.astmatesti.fi/heli_astma_2005.pdf

Minä heräsin taas vaihteeksi todella tukkoisena. Yritän päästä flunssan jäljiltä nenäsuihkeista eroon, joten jätin sen illalla ottamatta ja samalla unohdin inhaloida Spirivan #-o (toisin kuin esitteessä väitetään, minulla on "vain" vaikea astma ilman keuhkoahtaumaa :wink: )... nukuin ihmeen hyvin, mutta heräsin niin järkyttävän limakurkun kanssa, ettei ole tosikaan :shock: Onneksi olo helpottuu pian, kun nousee ylös ja ottaa lääkkeet.

ViestiLähetetty: 2011-11-01 16:59:53 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Kiitos Orgidea linkistä! :D
Kyllähän se lääkäri kertoi varmaan paljonkin astmasta, mut
miä järkytyin niin kovasti diagnoosista,
etten ymärtäny enää mistään mitään. :shock:
Toki olen lueskellut astmasta netistä, on vaan paljon mukavampaa
saada vinkkejä kohtalontovereilta!

ViestiLähetetty: 2011-11-03 12:16:46 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Mulla huomaa selvästi, että hiilarimätön jälkeen seuraavana aamuna olo on tosi tukkonen, kurkku täynnä limaa. Vähemmillä hiilareilla ero on huima: oon unohtanu joskus ottaa lääkkeen, kun ei oo se perinteinen tukkonen olo aamulla. :shock:

ViestiLähetetty: 2011-11-10 17:02:02 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Hei taasen!
Kuuluuko astmaan maku- ja hajuaistin menetys?
Hieman ikävää elämää ilman ko aisteja, etenkin kun oon kova nuuskimaan
kaikkea mahdollista. Eikä ruokakaan maistu millekkään, tää on kaikkein kurjinta :(

ViestiLähetetty: 2011-11-11 11:34:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

tiude68 kirjoitti:
Ei minulla ainakaan ole haju- ja makuaistit hävinneet, paitsi pahan flunssa aikana, kun on muutenkin ihan tukossa. Minulla on pikemminkin päinvastoin, monet tuoksut, etenkin parfyymit, tuntuvat nenään liiankin voimakkaasti...

ViestiLähetetty: 2011-11-11 11:57:29 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Takana yli kolme ja puoli vuotta karppausta ketohiilareilla, astma lääkkeet jäi pois vähitellen ja nyt kun olen saanut sokeriarvot normalisoitua niin ajattelin ennen viikon aurinkomatkaa ensin vähän totutella ylemmille hiilareille ja sitten matkalla jossa meitä oli mukana sukua ja tuttuja ja yhteisiä tapahtumia syödä vähän enemmän hiilareita esim hedelmiä jne. Periaatteessa karpisti meni (ehkä n 100 gr/pvä hiilareita) mutta nyt alkoi jo parina yönä olla astmaoireita. Nopeasti ainakin minulla ruokailut vaikuttaa.
Eli helppoa palata takaisin entiseen settiin.

ViestiLähetetty: 2011-11-11 16:30:49 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Orkidea kirjoitti:
tiude68 kirjoitti:
Ei minulla ainakaan ole haju- ja makuaistit hävinneet, paitsi pahan flunssa aikana, kun on muutenkin ihan tukossa. Minulla on pikemminkin päinvastoin, monet tuoksut, etenkin parfyymit, tuntuvat nenään liiankin voimakkaasti...

Joo, kyl mullakin on alkanu käymään nokkaan hajuvedet, kaikkein pahin on kuitenkin oma hiuslakka. Siis entinen hiuslakka!
Mistä hitosta nää mun maku- ja tuoksu ongelmat johtuu, en käsitä. PRKL! :evil:

ViestiLähetetty: 2011-11-24 20:05:21 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Heips, mites työ reagoitte pakkaseen?
Sain ekan tuntuman pakkaseen viime viikolla, mittari näytti -5 ja minuu ahdisti kun kävin kävelee pienen lenkin.
Ottaa pattii, miä oon aina rakastanu kovia pakkaskelejä ja käyn silloin niin paljon lenkillä kuin sielu sietää.
Viedäänkö multa tämäkin ilo??!! :evil:
Katselin netistä hengitysilman lämmitintä, tekeekös sellaisella mitään? Kokemuksia?

ViestiLähetetty: 2011-11-24 20:49:20 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Kun vanhasta tavasta vertailen Suomen ja Ruotsin käytäntöä niin katsoin tarkemmin tuota Helin ohjetta, siinä näyttää olevan lääketehdas myös mukana. Täällä nuo normaaliarvot ovat paljon alempana kuin suomalaiset ja naisten osalta poikkeama +/- 106 l minuutissa, taulukot täällä
http://www.allmanmedicin.se/pef.pdf

Täällä ei myöskään enää esim. Symbicortia suositella ensimmäiseksi lääkkeeksi vaan vain siinä tapauksessa ettei muut pure. Mutta astmaahan on eri vaikeusasteita joten toivottavasti on hyvä lääkäri joka myös hallitsee nuo "vanhemmat" lääkkeet. Täällä oli sellainen vaihe että keuhkoputkentulehdukseenkin sai Symbicortia. Muista astmalääkkeistä minulla ei ole kokemusta mutta olen mielelläni ilman. Alla ohjeesta lääkäreille FASS

Lainaa:
Astma

Symbicort är inte avsett som initial astmabehandling. Doseringen av de i Symbicort ingående komponenterna är individuell och ska anpassas efter sjukdomens svårighetsgrad. Detta ska beaktas både vid insättande av kombinationspreparat och när underhållsdosen justeras. Om enskilda patienter skulle behöva en doskombination utöver vad som finns tillgängligt i kombinationsinhalatorn, bör lämplig dos av β2-adrenoreceptoragonist och/eller kortikosteroid i separata inhalatorer ordineras.

ViestiLähetetty: 2011-11-24 21:05:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

oulaliina kirjoitti:
mlv kirjoitti:
Tosin PEF arvot ei kovin häävit ole mutta eipä illeet paremmat lääkkeilläkään.

Itselläni on aina ollut surkeat PEF-arvot, pyörii siellä vähän alle 400, kuitenkin spirometriasta on tullut huomattavasti parempia tuloksia. Lääkärini epäili, että syynä on kurkunpään rakenne, joka aiheuttaa pientä "falskausta" PEFejä puhallettaessa.

Laitan tämän viestin vielä peffeistä.

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta

ViestiLähetetty: 2011-11-24 21:11:20 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Pitäisi varmaan kysäistä terveyskeskuksesta spirometria-arvot, en niitä silloin ajatellut noteerata. Minulla on tuon ruotsalaisen taulukon mukaan, jos lasketaan se heitto -106 l/m normaalin reunoilla, suomalaisen taulukon mukaan taas noin puolet normaalista. Olisihan se hyvä jos olisi paremmat!

ViestiLähetetty: 2011-11-24 21:41:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Joo, taulukon (wikipedia) minun pitäisi puhaltaa noin 450, mutta arvot pyörii siellä 350-380. Tuo on noin 80 % siitä, mitä minun kokoisen ja ikäisen naisihmisen pitäisi puhaltaa. Kuitenkin viime spirometriassa tulos oli 92 % viitearvoista.

ViestiLähetetty: 2011-11-24 21:47:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vertailin tässä männäviikolla omia puhallusarvojani taulukon lukuihin.

Omat arvoni olisivat ihan hyviä...

...jos vain olisin 150-senttinen reipas 85-vuotias...

Taidan taas jatkaa lääkitystä, jonka omin nokkineni kesällä keskeytin. :oops:

ViestiLähetetty: 2011-11-24 21:59:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^^Joo, vaikka ylimääräisiä lääkkeitä en halua popsia, niin lääkettömyys taitaa omalla kohdalla jäädä haaveeksi. Nyt tosin lääkitys on siinä mielessä tasapainossa, että annostus on niin matala kuin voi olla ja avaavan lääkkeen ja tulehdusta lieventävän lääkkeen suhde on oikea. Samaten siedätyshoitojen ansiosta kesästäkin selviää perusallergialääkeillä. Veljelläni on ongelmana, että ei ole löytynyt monen astmavuoden jälkeen lääkettä, jossa olisi tarpeeksi tuota avaavaa lääkettä. Tulisi halvemmaksi kuitenkin, jos kaikki tarvittavat lääkkeet saisi yhdestä kiekosta.

ViestiLähetetty: 2011-11-24 22:14:58 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Minä olen kuitenkin päässyt limanerityksestä ja yskästä ja ulkonakin toimii hengitys hyvin eli ei taida olla tulehduksia jäljellä, näin ollen en ole noista PEF arvoista niin huolestunut. Lääkäri ei suostunut keskustelemaan vain avaavista lääkkeistä niin olen mielestäni pärjännyt hyvin näin.
Jos on talvella jotain oireita niin iHerbin Lung Saver on riittänyt. Nuo PEF arvot siis ei ole heikentyneet vaan paremminkin parantuneet hieman nyt kun olen niitä itse jonkun puolitoista vuotta seurannut.

ViestiLähetetty: 2011-11-25 12:44:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Joku kyseli pakkasesta. Minulla ei pieni pakkanen vaikuta oikeastaan yhtään (tosin minulla on pitkävaikutteiset avaavat jatkuvassa käytössä), mutta kovalla pakkasella hengästyn herkästi vaikka olisin ottanut avaavaa ennen lenkkiä.

Minä olen saanut vähennettyä lääkkeiden määrää huomattavasti Buteyko-hengitysharjoituksilla. Niitä täytyy tosin jaksaa tehdä joka päivä säännöllisesti, mutta sen avulla olen saanut tiputettua lääkitykseni puoleen entisestä. Aikaisemmin lääkityksenä oli Seretide Diskus 1-2 x 2, Spiriva, allergialääkkeet ja nenäsumutteet, nyt Seretide Diskus 1 x 1 ja Spiriva. Tuosta Spirivastakin pyrin eroon, mutta ainakin toistaiseksi minulla on alkanut hirveä limaneritys, kun Spiriva on ollut muutaman päivän tauolla... jatkan harjoituksia ja toivon, että juuri aloittamastani akupunktiosta olisi apua myös astmaan. Muuten voin kyllä suositella Spirivaa, jos runsas limaneritys on ongelmana, kallistahan tuo on, mutta avaa erittäin tehokkaasti eikä ainakaan minulla ole tullut mitään sivuvaikutuksia. Sitähän pidetään yleensä keuhkoahtaumataudin lääkkeenä, mutta sopii hyvin myös astman hoitoon :) .

ViestiLähetetty: 2011-11-25 14:39:46 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Lainaus Orgidealta;
Muuten voin kyllä suositella Spirivaa, jos runsas limaneritys on ongelmana, kallistahan tuo on, mutta avaa erittäin tehokkaasti eikä ainakaan minulla ole tullut mitään sivuvaikutuksia. Sitähän pidetään yleensä keuhkoahtaumataudin lääkkeenä, mutta sopii hyvin myös astman hoitoon.

Onko tuo reseptilääke?
Mulla on maksukatto täynnä, joten pääsisin 1,5€/satsi

ViestiLähetetty: 2011-11-25 15:06:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Joo, Spiriva on reseptilääke, jota käytetään lähinnä keuhkoahtaumataudin hoitoon. Se on hyvin tehokas avaava lääke, ei siis sisällä hoitavaa. Lääkärini (keuhkosairauksien professori Belgiassa) määräsi sitä minulle, kun pahenemisvaihetta ei meinattu saada millään kuriin ja limaneritys oli aivan järkyttävän runsasta. Se nosti minulla PEFit normaaleiksi muutamassa tunnissa :shock: :D ja limaisuus väheni huomattavasti muutamassa päivässä ja ainakaan minulla ei tule mitään sivuvaikutuksia (tärinää tms.) Tehokasta tavaraa siis, mutta hintaakin tulee minulle pari euroa päivässä, Kela-korvauksella on varmasti halvempi.

Riippunee astman vaikeudesta, että suostuuko lääkäri tuota määräämään. Minulla on tällä hetkellä loistava tilanne, mutta pienikin flunssa aiheuttaa rajut pahenemisvaiheet, joten astmani on luokiteltu vaikeaksi.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 61 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00