karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-03 23:16:13

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 23 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Opettajat kouluruokailijoina
ViestiLähetetty: 2005-08-04 08:14:33 
Poissa
sintti
sintti

Aloittelevana karppina ja luokanopettajana odotan vaihtelevin tuntein koulun alkamista. Kun koulu alkaa, alkavat myös koululounaat, jotka ovat karppinäkökulmasta katsottuna melkoista hiilarimössöä:x. Minua kiinnostaisikin tietää, miten muut alakarppaavat luokanopettajat järjestävät kouluruokailunsa? Opetan itse pienessä kyläkoulussa yhdysluokkaa. Koulussamme ei ole ruokalaa, joten ruokailen luokassa yhdessä oppilaiden kanssa. Kokemuksesta tiedän, että opettajan erilaiset ruuat herättävät rutkasti ihmetteleviä kysymyksiä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-04 08:26:51 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Katso

http://karpit.net/forum/viewtopic.php?t ... c8c111a96d

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-04 08:38:10 
Poissa
sintti
sintti

KIITOS!!!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-04 14:13:10 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Aloittelin karppausta viime kevättalvella. Tilanteeni on sama, yhdysluokka ja luokkaruokailu. Sinänsä luokkaruokailu on ok., mutta kieltämättä karppaaminen ei ole ihan niin yksinkertaista. Ruokailu on valvottava.
Kuntamme kouluruoka on hyvää, ei siinä mitään, mutta ah niin epäkarppia enimmäkseen. Lapsille olen selittänyt, etten nyt voi syödä perunaa, riisiä enkä pastaa, mutta jos ruokana on perunavelli, sämpylä ja juusto, ei paljon syötävää ole.
Olen suunnitellut jopa vieväni oman ruokani kouluun ja laittavani sen jakelukeittiöön luokkani ruokakärryyn niin, että se tulee yhtenä erityisruokavaliona muiden mukana.
Keskuskeittiötä en halua enää rasittaa. Jakelukeittiön emännän tiedän ymmärtävän asian.
Aikaa on viikko ja jotain pitäisi keksiä. :?:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-05 07:27:03 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Minuakin tympäisee kovasti, että karjalanpaistit, kaalikeitot ja -kääryleet ovat vaihtuneet pizzoihin ja lasagneihin. Nuo ovat kuulemma lasten toivomuksesta ruokalistoilla. Prkl. Sitä paitsi ei niistä tämä ns. virallisterveellinenkään taho ole hirveän innostunut, ainakaan kaikki. Luokkaretkilläkin mennään poikkeusetta syömään Raxeihin ja mäkkäreihin joka kerta. Tympii tympii.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-05 08:04:59 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Purppura kirjoitti:
... karjalanpaistit, kaalikeitot ja -kääryleet ovat vaihtuneet pizzoihin ja lasagneihin. Nuo ovat kuulemma lasten toivomuksesta ruokalistoilla.

:shock:

Pitääkö kaikki toiveet täyttää?

Monivaivaisen pullukan (kokoa 44-46) onnekas opintomatka vhh-elämään ilman viljaa, soijaa ja rypsiä alkoi 2003, lähes viiskymppisenä. Oireet, liikakilot ja lääkkeet poissa kuvioista siitä lähtien. Vaatekoko pysyvästi 38-40, energiat eläinrasvoista.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-05 08:52:21 
Poissa
sintti
sintti

Totta on, että keskuskeittiötkin pyrkivät asiakasystävällisyyteen pyytämällä lapsilta palautetta ruuista. Toisaalta ihan ok, mutta pitääkö lapsia kohdella pienikokoisina versioina aikuisista? Lapsethan ovat jääneet koukkuun hiilarimössöön; ranskiksiin, pitsoihin, pastaan, karkkeihin ja limsoihin. Totta kai he haluavat sokeria ja piilosokeripitoisia ruokia lisää. "Huumehan" se on sokerikin siinä missä tupakka, alkoholi ja tuhdimmat huumausaineetkin ovat.

Mun mielestä lapset eivät vielä ole siinä vaiheessa elämäänsä, että voisivat itse kokonaan päättää ruokavaliostaan. Kyllä se on aikuisten tehtävä huolehtia siitä, mitä lapset syövät. Itse olen luokkaretkillä pistänyt lapsille usein limsa- ja sipsirajoituksen. Mutta voi sitä karkin määrää, mitä he ottavat mukaansa..:shock:. Ja se sokeriannos kyllä lapsissa loppupäivästä näkyy ja kuuluu.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-05 12:46:18 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Meidän kunnan koululaitoksessa ei onneksi ranskiksia ja pitsoja tarjota.
Ruoka on hyvää perusruokaa kaalikeittoa, kaalilaatikkoa, karjalanpaistia ja
jotain vähän eksoottisempaakin. Aika usein pystyy kokoamaan melko karpin aterian. Salaatit ovat hyviä ja monipuolisia eikä lihan laadussa tingitä.
Lapsilta kysytään joka vuosi mieltymyksistä, jotka mielestäni ovat pienen ohjailun avulla suht virallisterveellä pohjalla. Koulukeittiön tarjonta on aikalailla sidottua viralisterveelliseen suuntaan. En usko, että henkilökunnalla on suuriakaan mahdollisuuksia vaikuttaa ruoanvalmistuksessa käytettäviin materiaaleihin.
Se sitten, mitä aineksista valmistetaan, on keittiön käsissä.
Vielä kun päästäisi puuro- ja perunavellipäivistä...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-05 13:35:47 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Ranskalaisia ei sentään täälläkään ole, mutta pizzaa joskus ja lasagnea säännöllisesti. Kaaliruokia ei ole listoilla. Syynä kuulemma se, että lapset eivät niitä syö :? . Karjalanpaistia tarjottiin viime vuonna itsenäisyyspäivän aikaan perinneruokana. Meillä molemmat koululaiset tykkäsivät kovasti. Esikoisemme muuten ei edes pizzasta tai lasagnesta pidä. Nuorin taas syö kaikkea mitä annetaan.

ViestiLähetetty: 2009-08-07 23:34:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

-Tämä on vanha aihe vuosien takaa, mutta taas ajankohtainen, kun lomat ovat loppumassa, ja opet ja tarhantädit palailevat sorviensa ääreen.
-Itse olen nyt pitkään kesäloman jälkeen taas työssä, ja päiväkodin kasvatustyöhön kuuluu erottamattomasti ruokailu lasten kanssa. Omia eväitä ei saa syödä lasten nähden, sitäpaitsi malliksi lapsille pitää syödä ja arvostaa kaikkea tarjottavaa pöperöä..ja pakkohan se onkin, eiväthän lapset juuri muuta ruokaa saakaan, kun ovat hoidossa aamusta iltaviiteen, ja vanhemmat luottavat, että kun tarhassa on syöty hyvin niin ei sillä iltaruoalla niin väliä ole..

-Itsellä vaan heti heittää häränpyllyä koko syömissysteemi, kun, vaikka aamulla syönkin kunnollisen aamiaisen, niin perunasoppalounaan jälkeen on niin nälkäinen, että ei meinaa mitkään hyvät päätökset pitää, vaan iltapäivällä kotona en millään ehdi kokkaamaan itselleni ja perheelleni sapuskaa, ennen kun olen "mielenhäiriössäni" ehtinyt hotkia jotain tosi turhaa, kuten vaikka parikolme palaa näkkäriä, ja näin hommannut itselleni vatsanväänteet.
-Nyt pitäisi varmaan taas yrittää samaa menetelmää kun viimevuonnakin, että siis syön niin vähän kun kehtaan, ja sanon, että olen syönyt aamulla niin paljon, etten millään nyt jaksa enempää..ja sitten ohimennen kassinpohjalta jotain juustonpalaa suuhun.
-Töissä ei voi arvostella sitä ainoaa ruokaa mitä lapsille on tarjolla, mutta mielessäni kyllä suren, että tässä rikkaassa maassa ei muka ole varaa tarjota lapsille mitään kunnollista.
-Tänään oli lasten aamiainen mannapuuroa ja rasvatonta maitoa, lounas oli perunasoppaa parilla jauhelihanmurulla, ja välipalaksi kiisselijauheesta vispattua tekokiisseliä.hedelmäksi tarjotaan yleensä banaaninpätkät, vaikka nyt juuri on kotimaisten marjojen sesonkiaika.

-No niin, siinäpä sitä taas oli valitusta ja vuodatusta kerrakseen, miksi en osaa olla kiitollinen siitä mitä ylhäältä annetaan?

ViestiLähetetty: 2009-08-08 11:03:11 
Poissa
Kätevä emäntä
Kätevä emäntä

Toisessa ketjussa tuli jo mainostettua, etten kouluruokaa syö. Syystä että siitä tuli aina huono olo, tajuton väsymys ja ikävät vatsavaivat. Eikä se pitänyt nälkääkään, vaikka söin ihan reilusti, ähkyyn asti.

Isolla koululla mulla ei ole velvollisuutta "esimerkkiruokailla" eli valvoa tittiäisten syömistä. Eväät voi nautiskella opehuoneessa. Pikkukoululla tenavat ovat ihmetelleet, kun en syö, mutta tyytyneet vastaukseen, ettei peruna sovi, kaikessa on melkein aina perunaa, enkä halua maksaa ruuasta jota en syö. Eväitäni katselevat joskus kadehtien tai ihmetellen, että mitä TOI on? :wink: Ja välipalaa syödään jo tunnin päästä varsinaisesta ruokailusta, seuraavalla välitunnilla #-o

ViestiLähetetty: 2009-08-08 11:08:22 
Poissa
Myy-karppi
Myy-karppi

Mulla on valvontavelvoite mutta ei syömisvelvoitetta. :) Ainut, mikä harmittaa on se, että johonkin jaksoon saattaa osua neljäkin ruokailuvalvontaa viikkoon, mikä typistää oma ruokatauon varttiin tai kymmeneen minuuttiin. #-o Yritin tästä valvontalistoja tekevälle vastuuopelle puhua, ja hän muistikin sen peräti yhden jakson verran... :lol: Omilla eväillä kanssa puuhaan. Kouluruuista syön ainoastaan kaalipataa - ja salaatin haen joka päivä oman ruuan viereen.

ViestiLähetetty: 2009-08-08 21:03:59 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Minäkin yhdysluokan ope, vaikka en tiukasti alakarppi. Meidän koulun ruoka on tod. ala-arvoista ja nyt meni ateriaetukin, joten en aio enää ruokaan koskea. Viime vuonna ratkaisin "pasta"-päivät purkillisella tonnikalaa salaatin kera. Joskus oppilaat valittivat, kun eivät saa tonnikalaa. Vastasin vaan, että maksan ruuasta, joten voin syödä mitä haluan. Eipä siihen kukaan mitään kommentoinut. Kun nyt tosiaan ruoka maksaisi jotain 5 euroa, ajattelin alkaa kantaa vähän parempaa evästä mukana.

ViestiLähetetty: 2009-08-09 16:06:58 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Syön niin vähän kuin kehtaan. Lisäksi olen tehnyt usein kookospalloja, jota nappailen: kookosrasvaa, voita, kaakaota, murukahvia vähän, kuivattua marjajauhetta ja kookoshiutaleita. Kermakahvi pelastaa paljolta. Mutta hiilarit kieltämättä lisäävät syömähimoa iltapäivällä ja opettajainhuoneessa on AINA jotain kakkua tai pullaa. Argh.

ViestiLähetetty: 2009-08-09 20:24:33 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Hei kaikki kollegat ja muutkin!

Minä sain asiasta jopa lääkärintodistuksen työterveyslääkäriltä! Mutta...kun opettajille ei ole velvollisuutta järjestää ruokailua. Opettajat syövät vain lasten "siivellä" ja niiden dieettien mukaan, mitä lapsilla on. En kuitenkaan viitsinyt kettuilla ruokahuollon päällikölle, että tuskin kenenkään keliaakikko-open tarvitsisi syödä normiruokaa. Ei. Kuulemma kaikki ovat kohta vaatimassa jotain erikoista, mihin suurella keskuskeittiöillä ei ole aikaa...Olen siis syönyt silloin, kun olen sattunut voimaan syödä tai ollut syömättä ja kuljettanut omat eväät. Ruokahuollon päällikkö jopa olisi antanut minun syödä osittaisia omia eväitä ruokalassa, mutta eihän siitä mitään tullut! Penskat katteli innoissaan eväitäni ja kysyivät, että miksi he eivät saa tuoda omia eväitä? No, minä olen kyllä asian selittänyt omille oppilailleni. Eivät ole sitten koko aikaa kyselemässä. Sanoin, että mahani ei kestä ja verensokerit heittelee ja tulen väsyneeksi...Eipä ne pahemmin kyselleet. Nyt tulee uudet lapset, joille jo keväällä tutustumispäivänä selitin asian. Niin muuten, ilmoitan palkanlaskijalle ja saan hyvityksen noista syömättömistä kerroista. Syödä ei toki ole pakko, mutta valvoa pitää.

Mutta mukavaa koulun alkua silti meille opeille ja oppilaille ja kaikille muillekin hyvää loppukesää! :)

ViestiLähetetty: 2009-08-09 21:55:13 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Lainaa:
Penskat katteli innoissaan eväitäni ja kysyivät, että miksi he eivät saa tuoda omia eväitä?

Eivätkö lapset saa tuoda kouluun omia eväitään?

ViestiLähetetty: 2009-09-03 09:42:07 
Poissa
aktivistikarppi
aktivistikarppi

Uusi opettaja ilmoittautuu. 8)

Koulu on muuten hieno yksityinen koulu, mutta ruokaan eivat tunnu panostavan. Riisia saa ison kasan mutta varsinaista ruokaa vain minimaalisen, suorastaan naurettavan maaran. Ei onneksi tarvi nayttaa kenellekaan mitaan esimerkkia ja syominen on vapaaehtoista. Omatkin evaat voi tuoda.

ViestiLähetetty: 2011-07-31 21:08:25 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Edellisestä kommentoinnista on aikaa, mutta kun työn alku lähestyy...
Työpiste on vaihtunut. Ruoka on huonontunut ja muuttunut hyvin makaronipitoiseksi.
Olen parin vuoden ajan vienyt oman ruoan kouluun. Joudun tosin valvomaan oppilaitteni ruokailun ilman korvausta, mutta
syön samalla oman sapuskani. Lapset aluksi ihmettelivät, mutta kerroin, että noudatan sellaista ruokavaliota, jota keskuskeittiö ei valmista. Kun soitin keskuskeittiöön, etten syö kouluateriaa, sanoi pääemäntä jaa ja paiskasi luurin korvaani. Että sellaisia kypsiä aikuisia meidän kunnassa.

ViestiLähetetty: 2011-07-31 21:27:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Aika erikoista toimintaa, siis tuolta pääemännältä.

Omat eväät mukaan. Tulevana syksynä pitkästä aikaa joudun harvakseltaan valvomaan ruokailua, ja jos siinä yhteydessä syön lasten nähden, he päivittelevät eväitäni. Yritän syödä aamulla tukevasti ja syön evääni vasta lasten ruokailua seuraavalla välitunnilla rauhassa.

ViestiLähetetty: 2011-08-01 09:23:29 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Meillä kun on liukuva ruokailu, mikä sinänsä on ihan älytön systeemi, on pakko syödä ruokatunnin aikana. Onneksi jakelukeittiön emäntä on ihan ok. ja saan lämmittää ruokani siellä.
Työkaverit voivottelivat ihan kauhuissaan, kun huomasivat, miten paljon laihduin, että et kai ole millään kitudieetillä. Oli ihan riemukasta sanoa, että syön lihaa, voita ja kermaa!

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 23 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00