karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-25 09:53:36

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 511 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 … 14 15 16 17 18 … 26 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Karnivorit
ViestiLähetetty: 2019-03-10 20:09:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hienoa. Missään vaiheessa ei ole tuntunut siltä, että pitäisi saada jotain ruokien vaihtelua. Vaikka onhan sitä lihavalikoimaa toki ollutkin, sika-nauta jauhelihasta hirveen ja lampaasta karvanautaan. Itsellä ei ole mitään ongelmaa syödä samaa ravitsevaa ruokaa päivästä toiseen.

ViestiLähetetty: 2019-03-11 07:32:11 
Poissa
voinen
voinen

Miksi pitäisi olla vaihtelua vaihtelun vuoksi, kun sapuska on hyvää (,terveellistä) ja mieleistä? Viralliserheellisellä ja vegeilyllä tietty eri juttu.

Kuuntelen Kroppaa

ViestiLähetetty: 2019-03-12 00:06:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Toisinsyöjä kirjoitti:
Suomalainen liha on aina grass-fed koska AIV-rehu, joten voit rentoutua, se tehotuotettu lehmäkin on syönyt enimmäkseen ruohoa/AIV-rehua.

Eikö ulkomailla tunneta AIV-rehua??

ViestiLähetetty: 2019-03-12 00:10:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

MotionK kirjoitti:
grass fed AIV ROFLMAO, syön pakosta. "Feedlot Corn finished" USDA maistuu paremmalle vaikka ei kyllä ole mun juttu.
Heh heh, koskas silage'sta on tullut ruohoa, kyllä se menee toisin päin ruoho säilötään, vähän niinkun purkitettu voi tai nötkötti. Lisäksi osan naudan "mahoista" ei ole tehty happamalle ja ne oikeasti kärsivät AIV tyyppisistä rehuista. AIV'n reseptiä ei ole käytetty vuosiin säilörehun tekemiseen, muut kemikaalit nykyään. Eli fed stale grass eikä grass fed on normi. uh huh. Sitten kun mennään vähän parempaan lihaan, nautintoon, niin ei mutta mutta ne palat ovat kuten sanoin hiukka kalliita minulle kun 100 saa päivässä syödä.

Voisko joku suomentaa yllä olevan postauksen?

ViestiLähetetty: 2019-03-12 06:40:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vaikee suomentaa kun en itekään tajunnut kuin puolet. Mutta Toisinsyöjän mielestä kaikki suomalainen naudanliha on laadukasta ja ruohoa (=lehmäeläimen ainoa luonnonmukainen ja siten laadukasta lihaa tuottava ravinto) syönyttä, koska ne syö talvella muurahaishapolla säilöttyä ruohoa (A. I. Virtasen resepti, josta kyseinen ukkeli sai aikanaan nobelin). Motionin mukaan kemikaalit on nykyään erit (pahemmat?) eikä sitä paitsi voi sanoa happosäilöttyä nurmea samaksi kuin suoraan niityltä syöty eikä se muurahaishappo tai mikä kemikaali onkaan sovi lehmille muutenkaan. Sitten oli puhetta jostain ulkomaan lihasta joka olisi parempaa, en saanut selvää mikä, mutta kallista se oli.

Olen tässä miettinyt juuri sitä että mitähän ne ruohoa syövät lehmät syö talvella. Ehkä tää on taas niitä asioita jotka on parempi olla tietämättä. Mä tilasin siis näiden lehmien https://bosgard.com/pages/niittyliha lihaa ja jos alan kanta-asiakkaaksi niin käyn kyl kesällä kattomassa et todellisuus vastaa tota kuvaa. Tyytyväisen näkösiä lehmiä ja hyvän näköstä ruohoa niillä :)

C-pitoisuudet: keitetty ruusukaali 70,2; mandariini 41; kukkaakaali 51,8 keitetty 33,7; mansikka 45,6; keitetty kesäkurpitsa 16,2; paistettu kaali 24,8; haudutettu lanttu 31; kyssäkaali 52,1; maksa 31; pensasmustikka 15,6

ViestiLähetetty: 2019-03-12 09:29:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

vanha karppu kirjoitti:
Toisinsyöjä kirjoitti:
Suomalainen liha on aina grass-fed koska AIV-rehu, joten voit rentoutua, se tehotuotettu lehmäkin on syönyt enimmäkseen ruohoa/AIV-rehua.

Eikö ulkomailla tunneta AIV-rehua??

Ehkä tunnetaankin, en ole viitsinyt edes ottaa selvää, koska en yleensä halua ostaa muuta kuin kotimaista lihaa. Siihen on monia syitä, joista yksi on se että esimerkiksi tuolla Keski-Euroopassa on laillista käyttää ravintoloiden paistoöljyjätettä rehun rasvakomponenttina. Sellaista syönyttä eläintä en halua syödä, vaikka se muuten olisi saanut kuinka paljon laiduntamista tai AIV-rehua...

Se taitaa mennä enimmäkseen kyllä kanoille se paistojäteöljyrehu (tästä taannoiset dioksiinimunatkin johtuivat: oli eksynyt koneöljyä paistojäteöljyn sekaan), mutta en ota riskiä tässä suhteessa.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2019-03-12 09:34:19 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

AIV, joo, mutta onhan vielä kuivaheinä.

ViestiLähetetty: 2019-03-12 09:34:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minulle kelpaa se AIV-rehulla syötetty liha muurahaishaposta huolimatta, tosin enimmäkseen ostan Reinin lihasta Limusin-karjan lihaa, niitä halpoja osia. Se on pihvikarjaa, eli vain laidunnusta ja talvellakin kai vähän eri rehu kuin lypsylehmillä, koska ei tarvita samalla tavoin valkuaislisää kuin maidontuottajaeläimelle.

Jotain joustoja on pakko kuitenkin tehdä (mm. raha, arkkupakastimen puute, auton puute jne) ja minun rajoitukseni ovat ne, että en söisi kotimaista sikaa enkä kanaa vaikka voisinkin (kroppa ei tykkää), koska niille syötetään sitä Suomeen tuotua soijaa. Ja sitten lampaan ja lehmän osalta syön vain kotimaista. Kerran-pari vuodessa saatan syödä ravintolassa, silloin en lihan alkuperästä hirveästi piittaa, mutta muuten vain lammasta ja nautaa ja vain kotimaista. Niinjoo ja syksyllä peuran luita luulientä varten, silloin niitä saa kun tilaa (Reinin liha jälleen). Fiskarsista tulee kai se peura, eli aika lähiruokaakin.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2019-03-12 09:39:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

vanha karppu
mmm, tuli ehkä hieman epäselvästi. Siinä ei ole mitään kovasti työtä tekeviä suomalaisia karjan kasvattajia vastaan, olosuhteet ovat kovat täällä.

Suomalainen liha, "ruoho syötetty" säilöke ruoholla ei ole makuuni ja jopa amerikkalainen liha joka tulee suurilta ruokinta farmeilta maistuu ja näyttää paremmalta, mutta ei maissia viimeiset kuukautensa saannut USA liha ole minun juttu.
Silage, hapatettu ruoho, hieman kun hapan kaali, kuten suomessa perineisesti käytetty AIV ei olle parasta rehua märehtijälle ja vaikka AIV (A I Virtasen) reseptiä ei käytetä enään niin menetelmä on käytössä nykyään eri kaavalla valmistuneen hapatteen muodossa.
Eli se että Toisinsyöjä sanoi että kaikki suomalainen nauudan liha on ruoho syötettyä, minä sanoin siihen päälle että syovät mielsetäni "stale" (vähän kun hiilihapotonta vanhaa kaljaa).
Hinnat oli suomalaisista lihoista, alle 30 Eur KG, (28) saa täysikokoista, hieman marmoroitunutta ja rasvaista suomalaista "entrekottia" kun hakee, mun syömisillä se on 42 - 50 Eur / vrk.
Suomessa saa myös varmasti erittäin hyvää Ylämaan karjan ym. lihaa, hinta vaan paloille josta tykkään tuppaa olemaan päälle 50 Eur/Kg ja päivä aterian hinnaksi tulee 75 - 100 tai päälle, "no money no beef".
Metsälaiduntamine jonka Toisinsyöjä toi esiin on todella mielenkiintoista ja voi tuoda hyvän naudanlihan tavallisen keskivertokuluttajan ulottuville.

Jos joku sanoo makuani kalliiksi, niin sanokoon, suomessa näillä tuloilla se on, jos kk tuloni olisivat päälle 3500 kk niin sillä kyllä juuri söisi, eli havemmalla lihalla mennään ja sen koostumus ja maku ei ole minulle mieleen, eli väkisin syön tai ei ole rahaa syödä.
Halvempiakin paloja, maukkaitakin löytyy mutta minun makuuni mennään noin.

Tuohon päälle vielä, ei minulla ole mitään henkilökohtaista Toisinsyöjää kohtaan, täällä foorumilla om muutama henkilö joka voi postata linkin ja selitteen jollekin tutkimukselle eikä minun tarvitse tehdä mitään super hakuja validoidakseni sitä, Toisinsyöjä on yksi heistä ja se on paljon sanottu minulta. Mielipiteet meillä kyllä eroaa lihasta aika usein mutta semmoista se on.

Edit: Ulkomailla säilörehut tunnetaan parhaiten ehkä nimellä "silage".

Wikipedia
History
Using the same technique as the process for making sauerkraut, green fodder was preserved for animals in parts of Germany since the start of the 19th century. This gained the attention of a French agriculturist, Auguste Goffart of Sologne, near Orléans, who published a book in 1877 which described the experiences of preserving green crops in silos.[13] Goffart's experience attracted considerable attention. The conditions of dairy farming in the USA suited the ensiling of green corn fodder, and was soon adopted by New England farmers. Francis Morris of Maryland prepared the first silage produced in America in 1876.[14] The favourable results obtained in the U.S. led to the introduction of the system in the United Kingdom, where Thomas Kirby first introduced the process for British dairy herds.[15]

Early silos were made of stone or concrete either above or below ground, but it is recognized that air may be sufficiently excluded in a tightly pressed stack, though in this case a few inches of the fodder round the sides is generally useless owing to mildew. In the U.S. structures were typically constructed of wooden cylinders to 35 or 40 ft. in depth.

In the early days of mechanized agriculture, stalks were cut and collected manually using a knife and horsedrawn wagon, and fed into a stationary machine called a "silo filler" that chopped the stalks and blew them up a narrow tube to the top of a tower silo.

ViestiLähetetty: 2019-03-12 13:08:13 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Samaa tekniikkaa käsittääkseni nuo muoviin pakatut "traktorin munat" eli ruoho fermentoituu hapettomassa tilassa maitohappokäymisen avulla ilman mitään lisättyjä kemikaaleja. Tuossa naapurissa niitä "munia" on syksyllä melkoinen vuori kun isäntä omien, noin sadan kappaleen lihakarjan lisäksi, myy esimerkiksi hevosharrastajille.

ViestiLähetetty: 2019-03-12 13:18:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

No sitä minäkin, että fermentoitua se suomalaisten lehmien ruoho on, voipi olla myös muurahaishappoa siinä mutta itse en välitä. Luulisi että kun maatilojen katteet ovat niin heikkoja että ovat lähes kannattamattomia ja tiloja lopetetaankin, niin kaikki mitä joudutaan ostamaan (=kemikaalit) on kannattamattomampaa kuin kaikki mitä voi tehdä itse, joten mitä enemmän kemikaaleja sen enemmän kuluja. Tältä kannalta katsoen karjankasvattajan ihan vaan kannattaisi minimoida kemikaalien käyttö, vaikkei mitään piittaisi terveydestä (karjan siis) tai kemikaalialtistuksesta.

Suomen ulkopuolella voi karjaa kasvattaa tavoilla, joilla kasvatettua en halua syödä. Helpoin tapa välttää sellaisen syömistä on olla syömättä ulkomaista lihaa. Suomi taitaa olla EU:mittapuullakin tiukempi niissä asioissa kuin muu EU, puhumattakaan nyt sitten klooripestyn kananlihan ja antibioottirehun & feedlot-karjan USAsta.

Tai Brasiliasta, jossa paitsi että kaadetaan sademetsää eläinten (ja soijan) kasvatusta varten, myös tapetaan ihmisiä sen vuoksi, niitä sademetsien hakkuita vastustavia aktivisteja.

ViestiLähetetty: 2019-03-12 18:46:13 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ei tuossa mihinkään kefirimäisiin ihaniin pikku maitohappobakteereihin kannatta tuudittautua rehun teossa.

Suosituimmat sisältävät muurahaishappoa, natriumformiaattia, propionihappoa, kaliumsorbaattia, eli bakteerien ja homeen tuholaisia sekä genotoksisuuden aiheuttajia.

On sitten Biologisiakin säilörehu aineita jotka kuulostavat paljon paremmilta, joku niitäkin käyttää kuulemma, hyvä hyvä.
Koostumus: Maitohappobakteeri- ja entsyymivalmiste: Lactobacillus plantarum Milab (2 kantaa), Lactobacillus Buchneri

Millään maitotilan katteella ja ei ole vaikutusta minun makuaistiin, toki kunnon maanviljeliälle kunnon tulot toivon.

ViestiLähetetty: 2019-03-13 09:48:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Maitotilan katteella on vaikutusta tilan päätöksiin siitä, millaisella rehulla karjansa syöttää. MItä vähemmän tavaraa (=kemikaaleja tässä tapauksessa) on pakko ostaa tilan ulkopuolelta rehun tuottamiseksi, sen suurempi kate tilalle tulee. Näin ollen minimoimalla ostotavaran - ne kemikaalit - tilallinen voi kasvattaa katettaan.

Makuaistin osalta voin vain todeta, että mitä rasvattomampi lihankappale, sitä mauttomampaa syötävää. Ja jopa rasvainen entrecoté on aika rasvatonta verrattuna lempiosasiini, vaikkapa kylkiluihin joista ei ole sitä pintarasvaa kuorittu pois (yleensä lihatiskissä näkyvistä on kuorittu, mutta halal-kaupasta saa pyytämällä sen 3-5 cm paksuisen lisärasva ja -sidekudoskerroksen kera, nam!) tai häntään tai kieleen. Minulle mitä rasvaisempi, sen maukkaampi. Ja kun ulkomaista lihaa en monista em. syistä syö, niin lähinnä vertautuu maitotilalla elänyt lehmä versus pihvikarja. Ja liharuoka jossa ei ole rustoa on tylsempää kuin sellainen jossa on. Voisin syödä rustoa vaikka pääruokana aina välillä. :D

ViestiLähetetty: 2019-03-13 11:15:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ehkä paras ja opettavin parituntinen karnivorista, minkä videota katsellessa, tai tässä tapauksessa kuunnellessakin riittää, olen viettänyt. Paluu takaisin kasvikunnan tuotteisiin on entistä vaikeampaa.

https://www.youtube.com/watch?v=nIso8umtmwM

ViestiLähetetty: 2019-03-13 11:51:23 
Poissa
Elinkautinen
Elinkautinen

Toisinsyöjä kirjoitti:

Makuaistin osalta voin vain todeta, että mitä rasvattomampi lihankappale, sitä mauttomampaa syötävää. Ja jopa rasvainen entrecoté on aika rasvatonta verrattuna lempiosasiini, vaikkapa kylkiluihin joista ei ole sitä pintarasvaa kuorittu pois (yleensä lihatiskissä näkyvistä on kuorittu, mutta halal-kaupasta saa pyytämällä sen 3-5 cm paksuisen lisärasva ja -sidekudoskerroksen kera, nam!) tai häntään tai kieleen. Minulle mitä rasvaisempi, sen maukkaampi. Ja kun ulkomaista lihaa en monista em. syistä syö, niin lähinnä vertautuu maitotilalla elänyt lehmä versus pihvikarja. Ja liharuoka jossa ei ole rustoa on tylsempää kuin sellainen jossa on. Voisin syödä rustoa vaikka pääruokana aina välillä. :D

Täällä Espanjassa saa paksurasvaista entrecota, paksuläskistä oskarin kylkee...kylkirullaa teen kerran- pari kuussa.
Lisäksi mustan iberiricopossun neljäsenttii paksuu läskiä on myytävänä..samoin ibericon laardia. (ibericot laiduntaa tammimetsiköissä...syö terhoja).

Lihatarjonta on ihan toinen kuin Suomessa
.

Rustot ja kamara mun =D> =D> herkkua...samoin kaikki sidekudos/läskilöntit

Kotona!

ViestiLähetetty: 2019-03-13 12:52:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Toisinsyöjä kirjoitti:
Maitotilan katteella on vaikutusta tilan päätöksiin siitä, millaisella rehulla karjansa syöttää. MItä vähemmän tavaraa (=kemikaaleja tässä tapauksessa) on pakko ostaa tilan ulkopuolelta rehun tuottamiseksi, sen suurempi kate tilalle tulee. Näin ollen minimoimalla ostotavaran - ne kemikaalit - tilallinen voi kasvattaa katettaan.

Niinpä jokaisella on omat mieltymyksensä.
Oikeastaan muutama aika rasvaton pala ja halpakin viellä ja on paljon maukkampaa kun Rib eye steak, mutta ne eivät lämpökäsittelyn jälkeen kyllä maistu juurikaan hyvälle eli raakana on syötävä, ihan esimerkiksi kulma paisti, makeata kun mikä mutta se on semmosta, joskus tulee ostettua, jos turetta saa mutta eipä sitä montaa sataa grammaa jaksa istumalta syödä.
"Pinta rasva" on OK, makunsa kullakin. Entrekoota et löydä 5 sentin pinta rasvalla vaikka itse paloittelisit, joku sentin ns. "cap" on ok.
Halal kaupan kylkiluista en tiedä, onhan niissä lihaa ja rasvaa ja vaikka mitä, näyttävätko ne tältä?

Kuva

Jos on vain kotimaista entrekottea syönnyt, et ole rib-aye kyljystä syönnyt.
Alla oleva kuva on kelpo mutta hieman vähärasvainen pala, siis valittu just OK pala, ei mikään extreame kuva, tuota syön mielelläni, olen valmis maksamaan tuollaisesta palasta 10 Eur/Kg, ei liikaa iätetty, ilman luuta. Kuolaus kuvat ym sitten erikseen. Tuossa näkyy hyvin eri lihakset "fat cap" on vedetty ohueksi mutta lihakset itsestään tässä sisältävät n. 20% painosta rasvaa, ja sitten on tuo, ei kovinkaa paljoa ja ei nyt mitenkään huippu ihanaa rasva tässä palassa mutta kuitenkin aivan erinomasita arki rasvaa siitä viellä alle.
Sanon itse alle, koska syön tuosta ensiksi rasvat sitten lihat vaikka spinalis dorsin ja multifidus dorsin jos sitä on mukana sen jälkeen lisää rasvaa, tässä kohtaa usein nostan varsinaisen "entrecote" lihaksen longissimus costarumiumin sivuun ja aloitan uudet pihvin syömisen, tuo ravintola pala vaikka siinä on 20% rasvaa niin ei ole parasta kyljessä lämmitettynä varsinkaan, joku ihminen kun on kotona syö ne mielellään itsekkin tykkään siitä raakana mutta silloin se pitäisi irroitta ennen rasvojen kuullotusta, koirillekkin sopii tosi hyvin.Kuva

Espanjassa on hyvät pihvit ja mitä enemmän etsii sen parempia löytyy.

ViestiLähetetty: 2019-03-13 13:51:25 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liian vähän rasvaa noissa minun makuuni. Rasvaa + sidekudosta saisi olla yhtä paljon kuin lihaa tai jopa enemmän. Varsinkin, kun ei suuret lihamäärät maistu. Rusto ja sidekudos taitaa olla aminohappokoostumukseltaankin vähän erilaista kuin itse lihas, kaipa minun kroppani himoaa sitten juuri niitä aminohappoja.

Halal kaupan kylkiluut olivat kotimaista lammasta. Pyysin pinosta rasvaisinta ja myyjä kysyi "ai haluat rasvaisempaa?" Kun sanoin joo, niin totesi jotain jollain ulkomaankielellä toiselle myyjälle ja seuraavaksi näinkin tämän toisen astelevan kokonainen lampaanruho olkapäällä leikkuuhuoneeseen ja kuului sahauksen ääntä. Sitten sain kylkipalan, jonka päällä oli semmoinen 5 cm kerros rasvaa ja sidekudosta, joka ilmeisesti riivitään kokonaan aina pois ennen kuin se kylkipala tiskiin laitetaan. En ikinä ole lihatiskissä sellaista lampaan kylkiluupalaa nähnyt, ilmeisesti tuo herkkukerros riivitään aina automaattisesti pois. Onneksi sentään pyytämällä saa.

En siis karnivoori, vaan lipidaari. :D

ViestiLähetetty: 2019-03-13 15:21:25 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

LOL

Niin mutta mietippä tätä, sä et olekkaan karnivori vaan lipidori.

Eli sinä syöt ilmeisesti kasviksia, ja kun et halua olla ketoosissa niin syöt niitä aika mukavasti, tykkäät myös eläin rasvasta, lihaakin syöt ja roippeet myös kelpaavat, olisiko tuo rento karppi tai yläkarppi, miten se sanotaan.
Sit sä tuut tänne selittämään että sun tyyli on tiivimpää eikä venytä vatsalaukkua, duh
Sit sä alat selittää kuinka ihanalta sun suklaa haisee, duh
Ja nyt sä alat selittää karnivoori ketjussa karnivoorille rasvojen määrästä ja kuinka sun sekaruoka makuaistilla joku rusto on ylivoimaista.

Mutta oli se outoa tai ei, aina valmis auttamaan.

Eli kun syöt kasvikunnan tuotteita, ihan jees, pärjäät pienemmällä liha määrällä, ihan jees ja pidät märehtiöiden rasvasta tosi ihan jees.
Elieli jos kunnon läskin palassa on hieman lihaa kiinni niin ihan ok, tarvithan enemmän rasvaa per gramma lihaa, rasvan on oltava tiivimmässä muodossa sinulle jotta saat sen kavisten syönnistä johtuvan puuttuvan rasvan korvattua.

Sitten on joku joka syö vain lihaa, ei roippeita eikä voita, pelkästään lihasta jossa on sanotan 25% rasvaa painosta, niin paljonko hänen tulisi syödä kasvik... eikun rasvaa lisää että olisi vaikka 80% E rasvasta?

Sitten voi laskea montako kiloa sian polvia tai nilkkoja, vaikka minun, tulisi syödä että saisi 200 grammaa proteinia.

kun mä just katselin kasvisten kuvia, semmosia kasvinpaloja josta säkin tykkäät, siinä niitä oli, tosi vähärasvasia mut mä saan aina rasian margariinia mukaan kaupasta, eikä yhtään multa möykkyä seassa, mä niin tykkään niistä multamöykyistä, niissä voi olla vaikka matoja, pääsis kalaan ja sais ruokaa.

EDIT: Tohon piti laittaa kuva, eli toi Ebäin inkki siinä kun sillä suurennoksella katsoo niin uskaltaisiko syödä, minä en menisi lähellekkään, hirveän näköistä tavaraa. https://www.ebay.com/itm/DArtagnan-ABF- ... 1422774828

ViestiLähetetty: 2019-03-13 15:33:09 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Catharsis kirjoitti:
Ehkä paras ja opettavin parituntinen karnivorista, minkä videota katsellessa, tai tässä tapauksessa kuunnellessakin riittää, olen viettänyt. Paluu takaisin kasvikunnan tuotteisiin on entistä vaikeampaa.

https://www.youtube.com/watch?v=nIso8umtmwM

Tämän voisi joskus kuunnellakin, vaikka en karnivori olekaan. Minusta vaan ei ole siihen. Viikon, parin jälkeen alkaa aina niin pahasti tökkiä, että on pakko syödä muutakin. Mulle iskee semmoinen fyysinen ja psyykkinen lihaällötys, että hyvä etten melkein vegaaniksi joudu ryhtymään.

ViestiLähetetty: 2019-03-13 15:46:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

MotionK:
Mitä sinä meuhkaat? Makumieltymyksistä tässä on keskusteltu ja jos luulet että jotenkin arvostelen sinun syömisiäni, olet väärässä.
Kuten olet aina tähänkin asti ollut kun olet lukenut omia virheellisiä luulojasi rivieni väliin. Minä sanon ihan suoraan kaiken mitä haluan sanoa, joten jokainen rivienväliinluku on suuressa riskissä olla virheellinen.

Ja selityksesi minun syömisistänikin on ihan tuulesta temmattu: En todellakaan ole rentokarppi (= jopa 150g hiilaria päivässä), vaan vedän rasvapolttoisena juuri ja juuri siinä rajoilla että EN tipahda ketoosiin, koska minun kroppani ei tykkää ketoosista. On kuitenkin päiviä, jolloin ainoat syömäni kasvikunnan tuotteet ovat 15 cm pätkä kurkkua ja desi mustikoita tai desi hapankaalia. Aivan hirveästi ne vievätkin tilaa vatsassa, joo. :lol:

Kannattaisiko sinun opetella mielipiteen ja faktan ero? Jos keskustelisimme jonkin asian ravintoarvosta, vaikkapa nyt mikroravinnepitoisuuksista, asiassa olisi olemassa jokin "oikea" ja "väärä". Mutta kun keskustellaan siitä mikä maistuu kenenkin suuhun hyvältä - ja SIITÄ tässä nyt vain on kyse - jokaikinen mielipide on esittäjälleen oikea.

Sinä kuitenkin otat pultit tosi helposti siitä, että jonkun MIELIPIDE on eri kuin sinun. Siinä ei ole paljoakaan järkeä. Kannattaisiko kiinnittää vähän huomiota ruokavalion lisäksi myös henkisen puolen kehittämiseen, ettei olisi noin herkkänä sille, että muut tykkäävät eri asioista kuin sinä?

(Ja se sisälukutaito: Se on lipidaari, ei lipidori. :wink: )

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 511 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 … 14 15 16 17 18 … 26 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00