karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-28 05:06:33

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 61 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Astma
ViestiLähetetty: 2011-11-25 15:09:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Onko teillä muilla astmalääkkeet vaikuttaneet suun limakalvojen kuntoon? Itse olen koko ikäni kärsinyt ientulehduksista, kuivasta suusta aamuisin, sammaksesta ja afta tulee pelkästä puraisusta poskeen. Edes kosteuttavista geeleistä sun muista ei ole ollut juuri hyötyä.

Ja pakkasesta. Itse en talvisin harrasta kävelyä raskaampaa liikuntaa, jos on kylmempää kuin -10'C. Mieluiten otan jo pikkupakkasilla ennen liikuntaa avaavaa lääkettä. Kylmällä kelillä olo on kuin tarvisi lisähappipullon, jotta jaksaisi.

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta

ViestiLähetetty: 2011-11-26 17:17:17 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

oulaliina,
miä oon käyttäny astmalääkkeitä niin vähä aikaan, ettei mulla ole vielä tuntumaa miten suun sisus pärjäilee.
Tosin silloin kun aloitin niiden käytön, niin sammasta tuli hieman poskien sisäpinnoille.
Sen sain kuriin kun huuhdoin suuni lääkkeen oton jälkeen.

Orkidea,
mulla on aika lievää toi yskiminen, mut limaa piisaa puolille päiville.
En tiedä kuuluuko asiaan, että kurkussa on lähes kokoajan sellainen kuristava tunne.
Lisäks sellaista outoa kivun tunnetta jossain keuhkoputken kohdilla, ei se mitään kovaa kipua ole mut hieman häiritsevää.
Näitähän miä sit kyselen ensviikolla kun käyn keuhkolääkärin juttusilla.

Kuun alussa menen taas töihin kokeilee kestääkö selkä istumista. Teen alussa ainoastaan 3h päivää, mut kaikkein eniten nyt jännittää miten mun asma reagoi firman sisäilmaan. Siellä on muutama saanut tosi pahoja silmä- ja kurkkuoireita, että ovat joutuneet olemaan sairaslomalla monta kuukautta. Nyt heille hommattiin työtilat muualta.
On meillä siel yks astmaatikko joka ei oireile lainkaan.
Mahaan koskee, kun jännittää niin paljon! :(

ViestiLähetetty: 2011-11-27 01:04:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tiude, minulla on myös ongelma tuo limannousu, oikeastaan en yski juuri yhtään normaalisti, paitsi tietty pahenemisvaiheiden aikana. Limaa onkin sitten senkin edestä, kurkkua joutuu selvittämään jatkuvasti ja minulla se jatkuu pitkin päivää... Siinä mielessä tuntuu, että Spirivan teho on ehkä hieman hiipunut, mutta toisaalta eron kyllä huomaa, jos yrittää olla muutaman päivän ilman... #-o

Minulla on myös kurkunkuristusta, mutta olen yhdistänyt sen niskavammaani, kun fysioterapeutti koskee kevyesti tiettyyn kohtaan niskassa (C2/3 väli niskassa) tuntuu, että henki salpautuu täysin, toisaalta oikealla hoidolla saa paineen välillä kokonaan pois... Mainitsit selkäongelmista, onko niillä mitään vaikutusta niskaan? Tai voihan se tietysti johtua astmastakin...

Oulaliina, minulla ärtyy välillä nielu lääkkeiden vuoksi, vaikka huuhtelen ja kurlaan aina huolellisesti lääkkeen oton jälkeen. Nykyisin pureskelen päivittäin karpaloita tai puolukoita ja ärsytystä on ollut vähemmän. Aftoja ei ole ollut pitkään aikaan, ei varmaan ollenkaan astmalääkkeiden aikana. Ientulehdukset loppuivat kuin seinään, kun heitit vanhat hammastahnat mäkeen ja aloin käyttämään Weledan suolahammastahnaa, samalla loppui hammaskiven muodostus :D =D>

ViestiLähetetty: 2011-11-27 11:13:02 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

[i]Mainitsit selkäongelmista, onko niillä mitään vaikutusta niskaan? Tai voihan se tietysti johtua astmastakin.

Mulle tehtiin vuosi sitten selän jäykistysleikkaus ja samalla avarrettiin hermokanavia, eli ei ole vaikutusta niskoihin tai eihän se ole poissuljettu vaihtoehto.
Sitä voisin kysyy mun hierojalta kun seuraavan kerran tulee käymään.

ViestiLähetetty: 2011-11-27 11:16:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mä en oikein ees tiiä paljo mun pitäis siis puhaltaa. Aina lääkärit tarkastuksissa on kysyny sitä multa ja oon sanonu että jotain 400 kai.

Onko siis jotenkin yksinkertaista selvittää se?

ViestiLähetetty: 2011-11-27 11:38:38 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Minä lasken tuon ruotsalaisen taulukon mukaan eli sukupuoli, ikä, pituus ja sitten se vaihtelu normaalin sisällä +/- 106. Minusta tuossa suomalaisessa ohjeessa on lääkeyhtiön sormet pelissä. Mutta tämä on se oma mielipiteeni, jotenkin vain nuo potilasliitot ei aina ole potilaiden vaan usein lääketehtaiden informaatio (markkinointi)kanavia. Tuo ruotsalainen ohje tässä
http://www.allmanmedicin.se/pef.pdf.

ViestiLähetetty: 2011-12-22 23:56:56 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Itsellä allerginen astma, ja olisin kaivannut kokemuksia että miten allergiat ja astmat rauhoittuneet siis koirakon näkökulmasta. Meillä koiria jotka asuu ulkonna, allerginen nuha vaivaa aina jos karppaus jää..

Itsellä peffit siellä 440 - 460 huiterissa. Kun kävin terveyskeskuksessa spirassa, vaimikäsenytoli, mutta siis tietokoneella tehdään ja mahdollisimman pitkään pitää puhallella, niin hoituri anoi että mulla on arvot sitä luokkaa mitä ihan tervekeuhkoiset puhaltaa.. Olin että wtf.. :shock: Kuitenkin astmaoireilua, ja allergistanuhaa tässä sairastettu 20v ajan.

Kun jo välillä oli -15kg ja astmalääkkeet puolitettuna. Olen taas alussa... *prkl*

ViestiLähetetty: 2011-12-23 11:03:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Se on spirometria, spiira on semmonen toinen josta saa hengitettävää lääkettä.

Mutta aattele miten hienoo on että keuhkot on terveet! Ja että ite voit tehä taudillesi jotain, tai siis saada sen oireettomaksi RUUALLA! Wau sanon mä.

ViestiLähetetty: 2011-12-29 00:29:09 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

hentoinen101 kirjoitti:
Itsellä allerginen astma, ja olisin kaivannut kokemuksia että miten allergiat ja astmat rauhoittuneet siis koirakon näkökulmasta. Meillä koiria jotka asuu ulkonna, allerginen nuha vaivaa aina jos karppaus jää..

Itsellä peffit siellä 440 - 460 huiterissa. Kun kävin terveyskeskuksessa spirassa, vaimikäsenytoli, mutta siis tietokoneella tehdään ja mahdollisimman pitkään pitää puhallella, niin hoituri anoi että mulla on arvot sitä luokkaa mitä ihan tervekeuhkoiset puhaltaa.. Olin että wtf.. :shock: Kuitenkin astmaoireilua, ja allergistanuhaa tässä sairastettu 20v ajan.

Paras koskaan kuulemani tsemppaus! Oikeasti kiitos! :wink:
Olen ollut pohjalla 4kk.tta, nyt taas aloitan.

Kun jo välillä oli -15kg ja astmalääkkeet puolitettuna. Olen taas alussa... *prkl*

ViestiLähetetty: 2011-12-29 13:04:24 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mulla oli pef-arvot mittauksissa -100 siihen lukemaan mitä olisi pitänyt olla mun kokoisella ja ikäisellä. Silti ei todettu astmaa, kun avaava lääke ei vaikuttanut puhallustuloksiin. Jotain infektioastman tyylistä ne meinas sen olevan. Nyt kun olin terveenä lähes vuoden putkeen, niin "astman" kanssa ei ole ollut mitään ongelmaa. Nyt olen ollut viikon flunssassa ja yskässä ja ainakin vielä oireet ovat olleet ihan normaalin flunssan luokkaa, ilman hengenahdistusta tai älyttömän voimakasta yskimistä.

ViestiLähetetty: 2011-12-29 13:20:22 
Poissa
Turmiokarppi
Turmiokarppi

Ei mullakaan avaava lääke vaikuttanut PEF-tuloksiin, mutta sain silti astmadiagnoosin. Puolen vuoden lääketestauksen jälkeen arvot olivat parantuneet ja kesä meni paljon paremmin. Viime viikolla tuli Kelalta uusi Kelakortti, että saan lääkkeet halvemmalla.

ViestiLähetetty: 2012-01-04 19:28:00 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Mulla on nyt ollu aika paljon äänen käheyttä, kuulukos tää astmaan?
Sit musta tuntuu etten saa apua lääkkeistä, vaikka niitä onkin mulla aika paljon.
Montelukast sandos 10mg, Ventoline diskus, Seretide diskus ja Avamysta käytän myöskin. Pef-arvot on jotakuin 300-370. Mun pituus on 157 ja ikä 43
Milles tää teistä kuulostaa?
Sairaalassa olin viikko sitten muista syistä, niin siel sain avun hengitettävästä lääkkeestä. En muista nimeä, mut se oli sellainen höyry systeemi. Sitä kun imutteli, niin hengittäminen tuntui tosi kirkkaalle, outo kuvaus, mut oikein osuva.
Astma mulla on todettu vasta kolmisen kuukautta sitten, joten nää oireet on mulle vielä opettelua.
Olis kiva jos joku konkari kommentois :)

ViestiLähetetty: 2012-01-04 23:45:26 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

tiude68 kirjoitti:
Mulla on nyt ollu aika paljon äänen käheyttä, kuulukos tää astmaan?
Sit musta tuntuu etten saa apua lääkkeistä, vaikka niitä onkin mulla aika paljon.
Montelukast sandos 10mg, Ventoline diskus, Seretide diskus ja Avamysta käytän myöskin. Pef-arvot on jotakuin 300-370. Mun pituus on 157 ja ikä 43
Milles tää teistä kuulostaa?
Sairaalassa olin viikko sitten muista syistä, niin siel sain avun hengitettävästä lääkkeestä. En muista nimeä, mut se oli sellainen höyry systeemi. Sitä kun imutteli, niin hengittäminen tuntui tosi kirkkaalle, outo kuvaus, mut oikein osuva.
Astma mulla on todettu vasta kolmisen kuukautta sitten, joten nää oireet on mulle vielä opettelua.
Olis kiva jos joku konkari kommentois :)

Äänen käheys voi johtua limasta, mutta ei välttämättä. Toinen syy saattaa olla työpaikkasi sisäilmaongelma, joka on voinut vaikuttaa myös astmasi puhkeamiseen. Jos lääkkeet eivät auta, voit kysyä astmahoitajaa tmv tarkistamaan lääkkeenottotekniikkasi. Jos inhaloitava lääke jää kurkkuun, ei se juurikaan auta. Sairaalassa käyttämääsi lääkkeenottolaitetta kutsutaan spiiraksi, sieltä hengitellään samoja lääkeaineita kuin kotona esim. Diskuksella.

Toivottavasti oireesi ovat helpottamaan päin!

ViestiLähetetty: 2012-01-05 19:35:01 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

MrsJones kirjoitti:
tiude68 kirjoitti:

Äänen käheys voi johtua limasta, mutta ei välttämättä. Toinen syy saattaa olla työpaikkasi sisäilmaongelma, joka on voinut vaikuttaa myös astmasi puhkeamiseen. Jos lääkkeet eivät auta, voit kysyä astmahoitajaa tmv tarkistamaan lääkkeenottotekniikkasi. Jos inhaloitava lääke jää kurkkuun, ei se juurikaan auta. Sairaalassa käyttämääsi lääkkeenottolaitetta kutsutaan spiiraksi, sieltä hengitellään samoja lääkeaineita kuin kotona esim. Diskuksella.

Toivottavasti oireesi ovat helpottamaan päin!

Mulla on ky jonkin verran limaisuutta, ehkä se on sit siitä.
Työpaikalla on sisäilmaongelmia, mut miä oon ollu melkein 2v saikulla selän takia, joten asma ei ole sieltä lähtöisin. Firma muutti noihin tiloihin hieman ennen ku jäin saikulle, eli altistuminen jäi vähäiseksi.
Uskoisin että osaan ottaa lääkkeet oikein, harvoin sattuu sellaista että jäis jauhoja suuhun. Seuraavan kerran kun käyn lääkärissä, niin pitää mainita nää ongelmat.
Ens viikolla lähden taas töihin kokeilee, et miten selkä kestää. Eniten taitaa pelottaa äänen puolesta, kun olen puhetyöläinen.
Kiitos siulle vastauksista! :D

ViestiLähetetty: 2012-01-06 11:16:45 
Poissa
sintti
sintti

Minulle ei kyllä karppaus ole ollenkaan auttanut astmaan :(. Joudun näköjään ikuisesti olemaan allerginen karvaisille eläimille ja kärsiä rasitusastmasta.

ViestiLähetetty: 2012-01-06 11:35:29 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Minulla Symbicort astmalääke aiheutti äänen käheyttä, Lääkeinfo kertoo sivuvaikutuksista:
Lainaa:
Yleiset (harvemmin kuin 1 potilaalla 10):
• Sydämentykytys (tuntemus sydämen lyönneistä), vapina tai tärinä. Jos näitä vaikutuksia esiintyy ne ovat yleensä lieviä ja tavallisesti häviävät, kun Symbicort Turbuhalerin käyttöä jatketaan.
• Sammas (sienitulehdus suussa). Tämä on epätodennäköistä, jos huuhtelet suun vedellä jokaisen inhalaattori-käytön jälkeen.
• Lievä kurkun ärsytys, yskiminen, käheys.
• Päänsärky.

Kannattaa tarkistaa lääkkeiden sivuvaikutukset, ehkä vaihto auttaa. Voihan tietysti ääniongelmiin olla muitakin syitä.

ViestiLähetetty: 2012-01-06 11:43:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Äänen käheytyminen on tyypillinen astmalääkkeiden tuoma ongelma, valitettavasti!

ViestiLähetetty: 2012-01-06 14:22:22 
Poissa
sintti
sintti

Minulla oli vhh-ravinto n 6 kk:tta ja jätettin lääkärin (Heikkilä) astma-lääkkeet pois. Allergialääkkeet jätin jo aiemmin. D vit:a menee reilusti ja olo loistava. Myös atooppien iho katosi jonnekin pois. Onneksi! Pef on nyt n 480-500. Eli tämä on ikuinen elämäntapamuutos. :)

ViestiLähetetty: 2012-01-06 14:25:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

suopursu kirjoitti:
Äänen käheytyminen on tyypillinen astmalääkkeiden tuoma ongelma, valitettavasti!

Näin. Ilmeisesti minullakin olisi "kirkkaampi" ääni ilman lääkkeitä, mutta no can do.

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta

ViestiLähetetty: 2012-01-06 19:52:06 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Jep, käheys on todennäköisesti lääkkeen aiheuttamaa. Aina kun on vaan mahdollista, niin avaavan jälkeen huuhdon suuni huolellisesti, mut ei sekään oikein auta. Noh, en tee tästä propleemaa, mikäli ääni kestää työn aiheuttaman rasituksen.
Hitsi miten hienoa, että joillain karppaaminen auttaa erilaisiin sairauksiin! =D>

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 61 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00