Niin miksei noita makeutusaineitakin voi käyttää, jos on itse sitä mieltä, että ne on ok - kannattaa kuitenkin lukea tuolla hakutoiminnolla niistä, eri ketjuista löytää hyvin tietoa. Itse ainakin välttelen niitä, mitkä on sokerialkoholeja, koska käsittääkseni nekin voi nostaa insuliinia (korjatkaa viisaammat jos olen väärässä). Sukraloosin ongelma taas teollisuuskäytön näkökulmasta on käsittääkseni se, että se ei hajoa luonnossa, joten sitä ei kaiketi laajamittaisesti voi sen takia käyttää. Sukraloosi on minusta kuitenkin makunsa puolesta noista makeutusaineista ainoa käypänen - muuten en sitä käytä, mutta olen ilmeisesti koukussa Hera80-proteiinijauheeseen

siihen vaniljan makuiseen (no älkää huolestuko, en oikeesti, mutta se on hyvän makuinen makeuttaja esim. Lidlin Erkin ja marjojen kanssa kun laittaa sitä teelusikallisen, ei sitä tarvi enempää kipata). Jos taas haluaa vielä makeampaa mutta stevian hivenen terävähkö sivumaku vaivaa, niin sitäpä pystyy kätevästi sitäkin harhauttamaan tuolla Hera80:llä, kun pistää pikkuisen molempia... Hunajaa jotkut käyttävät, mutta se on aika pitkälti fruktoosia, mikä ei sinänsä ole ehkä ihan paras juttu elimistölle - miksei mieluummin käyttäisi tavan sokeria tai vaikka intiaanisokeria?
Mutta kyllä parasta on se, kun makuaisti tottuu vähemmän makeaan ja alkaa tosiaan tunnistaa makuja ihan eri tavalla, kuten moni jo kirjoittikin. Sen takia ei kannata kovin läträtä noita makeuttajia.