karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-28 03:37:57

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Kaakaojuoma
ViestiLähetetty: 2011-07-19 10:52:21 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2011-06-07 14:47:42
Viestit: 22
Hei! Yritin tuossa yksi ilta tehdä kaakaota: täysmaitoa 2dl, raakakaakaota 2 tl ja hippunen steviaa. Oli aivan järkyttävää! Miten te muut teette kaakaon?! Onko se tumma kaakaojauhe (mitä yleensä on leivonnassa käytetty) parempaa kuin raakakaakao? Onko kookosmaito parempaa kuin täysmaito? Vai mitä tässä meni pieleen...


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kaakaojuoma
ViestiLähetetty: 2011-07-19 11:01:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-06-25 18:07:38
Viestit: 2735
Tummaa kaakaojauhoa, kiehuvaa vettä ja kermaa (n. puolet). Harvoin tosin tulee tehtyä.. etenkin nyt kun kaakaohimon voi tyydyttää nibseillä :smt036

_________________
Jokainen ateria on tilaisuus syödä niin että laihtuu.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kaakaojuoma
ViestiLähetetty: 2011-07-19 11:04:21 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Liittynyt: 2006-03-18 07:35:32
Viestit: 56770
Mä laitan puolet punaista maitoa ja puolet kuohukermaa ja makeuttamatonta kaakaojauhetta. Yleensä en laita mitään makeutusta tai sit tipan steviaa. Hyvää on! Raakakaakaota en oo koskaan käyttänyt niin en osaa siitä mitään sanoa.

_________________
Elämä on arvaamatonta, koska tahansa voi tapahtua jotain hyvää. Eeva Kilpi

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kaakaojuoma
ViestiLähetetty: 2011-07-19 11:06:32 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-04-04 13:40:25
Viestit: 121
Vähän toi raakakaakao on kitkerämpää kuin perus kaupan tumma sokeroimaton kaakaojauhe.
Molempia kuitenkin käytän saman kaavan mukaisesti; kuumaa vettä, sopivasti kaakaojauhetta, tilkka maitoa/punaista soijamaitoa ja muutama tippa nestemäistä steviaa. Ja hyvää on! :D


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kaakaojuoma
ViestiLähetetty: 2011-07-19 11:09:10 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-04-19 07:27:49
Viestit: 3471
Mulla on sekä sitä tummaa kaakaojauhetta (van Houten -tyyppistä) että raakakaakaojauhetta ja kyllä mulla on se käsitys, että molemmista aika samanmakuista kaakaota pitäisi saada aikaiseksi. Se vaan on suht hankalaa mielestäni ilman sokeria - ei tule paljon juotua kaakaota nykyisellään, ehkä joku muu osaa neuvoa, miten se kannattaisi valmistaa karpisti.

Mutta kerronpa, miten se valmistetaan tuollaisesta jauheesta onnistuneesti sokeria käyttäen, niin ehkä siitä saat vinkkejä, missä saattoi mennä pieleen.

Kylmää juomaa ei voi noilla minusta valmistaa kovin häävisti, koska se kaakaojauhe ei toimi samoin kuin perus O'Boyt, vaan se jää sellaisena vaahtona kellumaan, joten juoma pitää tehdä ainakin alustavasti lämpimänä versiona - voihan sen sitten jäähdyttää halutessaan kai.

Eli pienessä kattilassa / kasarissa valmistaminen käy seuraavanlaisesti: kaakaojauhetta maun mukaan, olisko n. 1 kukkurallinen teelusikallinen yhtä kupillista kohti tai 1 - 2 vähemmän kukkurallista teelusikallista, maun mukaan tosiaan. Ja yhtä kaakaoteelusikallista kohden kaksi teelusikallista hienoa sokeria. Nämä kuiva-aineet sekoitellaan alustavasti, otetaan vispilä.

Lisätään mitoitukseen sopiva määrä vettä/maitoa/kermaa/näiden yhdistelmää - kokemukseni mukaan parasta tulee, kun laittaa aluksi vettä ja lisää sitten kermaa tai rasvaista maitoa.

Eli sitä nestettä joka tapauksessa aletaan lisäämään jauheen sekaan pikkuisen liruttamalla ja vispataan samalla vispilällä sitä kaakao-sokeria sekaisin sen nesteen kanssa, lirutetaan niin, että tulee sellainen tasainen, paksuhko kaakaoneste. Liruttamisen voi keskeyttää ja vispata sitten sen kaakaonesteen tasaiseksi, ettei mihinkään jää möykkyjä ja että sokerit liukenevat kaakaohon. On vähän työläämpää saada kaakao sekoittumaan nesteeseen ilman sokeria, mutta kyllä kai sen pitäisi onnistua ilman sokeriakin, kun lisää maltillisesti sitä nestettä aluksi ja tekee vedestä ja kaakaosta paksun tahnan ja sitten lisäilee vasta lisää nestettä.

Ja sitten kun se kaakaoneste on tosiaan tasaista, lisätään vispailemalla loputkin nesteet, pistetään kattila hellalle ja hella tulille ja aletaan kuumentaa, pohjasta kannattaa vispilällä sekoitella.

Kerman voi lisätä vaikka vasta ihan kuumentamisen loppuvaiheessa, samoin jos käyttää sokerin sijasta jotain makeutusainetta, senkin voi lisätä loppuvaiheessa. Mutta epäilen, että saattaa olla, että stevia ei käy jotenkin makunsa puolesta kaakaon kanssa yksiin. Kannattaa ehkä makeuttaa jollain muulla tai jättää makeuttamatta. Ehkä sekaan voisi kokeilla sulattaa palasen 70 % suklaata?

Jos tekee mukissa mikrossa, jauheet pohjalle ensin ja jälleen se neste liruttamalla sekaan, ensin pienen nesteen kera tasaiseksi tahnaksi ja sitten pikkuhiljaa loput nesteet. Mikrotetaan. Mikrottamisen puolivälissä kannattaa sekoittaa kerran.

Eli suurin piirtein noin, tais nyt tulla mahdollisimman epäselvästi, mutta olkoon.

_________________
Krapulan parantaminen ryypiskelemällä on yhtä tarkkaa puuhaa kuin ripulin parantaminen piereskelemällä...

Quidquid latine dictum, altum videtur.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kaakaojuoma
ViestiLähetetty: 2011-07-19 11:17:23 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Minä sekoitan kattilassa kaakaojauheen (noin puoli desiä) kylmään vesitilkkaan. Lisään palan 80 % suklaata ja kuumennan niin että kiehahtaa ja suklaa sulaa. Sitten päälle soijamaitoa pari desiä ja hetken lämmitys. Suklaapala riittää minulle makeutukseksi.

Teen ilmeisesti huomattavasti tuhdinpaa kuin useimmat siis.

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kaakaojuoma
ViestiLähetetty: 2011-07-19 11:26:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-12-09 16:32:30
Viestit: 642
Meillä taas on käytössä vedenkeitin, ja van Houten -tyylisestä kaakaosta on tullut vallan hyvää, kun laittaa "sopivasti" kaakaojauhetta kupin pohjalle (riippuu siis ihan kupin koosta...) ja kaataa päälle kiehuvaa vettä niin, että kuppi tulee puoliksi täyteen. Sitten sekoitetaan hyvin, niin että kaakaojauhe varmasti liukenee, ja täytetään kuppi kermalla. =P~ Ainakaan omaan makuuni tuo ei sitten tarvitsekaan enää mitään makeutusta.

Raakakaakaosta mulla ei kyllä ole kokemusta lainkaan, eli sen suhteen en osaa sanoa mittään. :?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kaakaojuoma
ViestiLähetetty: 2011-07-19 13:05:11 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-07-31 17:42:38
Viestit: 252
Meillä on ollut tyhjänpanttina maidonvaahdotin ja sillä on kätevästi saanut tumman kaakaojauheen sekoittumaan nesteeseen.

_________________
Karppausta 08/06 alkaen


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kaakaojuoma
ViestiLähetetty: 2011-07-19 16:08:47 
Poissa
voinen
voinen

Liittynyt: 2011-07-01 11:44:20
Viestit: 5466
Hmm. Onkohan meillä liian yksinkertainen kaakaontekotapa? Reilun kaupan luomukaakaojauhetta kupin pohjalle, päälle vähän kylmää vettä, sekoitus tahnaksi. Sitten vaan kuumaa vettä kuppi täyteen ja sekoitellaan. Aina se on alas kuitenkin mennyt ilman sokeri- tai maitolisiä.

_________________
Uushullu

Kuuntelen Kroppaa


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kaakaojuoma
ViestiLähetetty: 2011-07-19 16:22:10 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-08-20 19:57:14
Viestit: 346
Käytän usein kaakaomassaa tai lisään kaakaojauheen seuraksi veteen/yrttiteehen (maitoon/kookosmaitoon jne) palan kaakaovoita tai kookosöljyä (->tuhdimpaa, kermaista). Kaikki blenderiin tai vesihauteeseen sulamaan ja lämpiämään.

Vaniljauute ja cayenne ehdottomia mausteita, joskus kaneli, kardemumma, piparminttu jne. Makeutus hunajalla.

Maustetuista stevioista (hassepähkinä, vanilla creme...) saa pehmeyttä. Blenderikaakaoon voi lisää kourallisen pähkinää tai jopa tehdä siivilöidyn siemen-/pähkinämaidon pohjaksi. Toki esim. manteli-, cashew- tai muu pähkinävoikin sopii (jotkuthan laittaa kaakaohon nutellaa).


Maidonvaahdotin on kyllä kätevä jauhekaakaohon. Myös soijalesitiini emulgoi rasvan ja veden.

_________________
höpöttää


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kaakaojuoma
ViestiLähetetty: 2011-07-19 16:49:09 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2010-06-28 15:40:26
Viestit: 123
Kaakao ja puolikuppia siitä kahvia, siinä herkku ja suussa sulaa suklaapala. :lol:

_________________
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kaakaojuoma
ViestiLähetetty: 2011-07-19 17:02:11 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-06-05 15:48:11
Viestit: 135
Joo, kahvikaakaota! Mä keittelen kahvin aina pressopannulla ja joskus tulee pannuun kahvinpurujen kanssa laitettua kaakaojauhettakin pari teelusikallista. Sit vaan kuppiin ja valkaisua päälle, itse tykkään punaisesta soijamaidosta. Nam.

_________________
Siiseliinin päikky


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kaakaojuoma
ViestiLähetetty: 2011-07-19 18:25:31 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2011-05-30 18:04:20
Viestit: 8
Itse en osaa noita vesiversioita juoda laisinkaan, ne maistuu jotenkin aivan liian platkulta. Täysmaitoon(/kermaan) teen, eli maitoa kattilaan ja tummaa kaakaojauhetta perään. Makeutan makosalla (ja joskus maustan vaniljalla), koska ilman maistuu liian kitkerältä.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kaakaojuoma
ViestiLähetetty: 2011-07-20 00:06:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-12 21:37:08
Viestit: 2290
Minun käyttämässäni kaakaojauheessa ("silmäkaakao") sanotaan, että kaakaopavut on paahdettu ennen jauhamista. Koska paahtamisella on tapana parantaa makua, luulen että raakakaakao on maultaan huonompaa.

Itse silloin kun teen kaakaota, teen näin: Sekoitan kupissa 2 tl kaakaojauhetta desiin kermaan, sitten sekaan vielä 2 dl täysmaitoa ja makeutusainetta, mikroon n. minuutiksi ja valmis.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kaakaojuoma
ViestiLähetetty: 2011-07-20 11:32:23 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-08-20 19:57:14
Viestit: 346
Ite en oo silmäkaakaohon ja muihin paahettuihin raakaversion jäkeen koskenut- maun takia. Kokonaiset kaakaopavut on parhaita, violetit ja valkoiset varsinni.

_________________
höpöttää


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)