karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-03 00:24:39

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 2 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Karpahtava ruokavalio?
ViestiLähetetty: 2011-07-19 09:45:19 
Poissa
sintti
sintti

Hei,

olen aloitteleva huonojen hiilihydraattien välttelijä, ajatuksena ja toiveena on terveellisemmillä ruokatottumuksilla vaikuttaa positiivisesti kroonisen sairauden (Sjögren) aiheuttamaan hankalaan oloon. Varsinaisesti en ole mistään löytänyt tietoja, että ruokavalio vaikuttaisi ko. sairauteen, mutta arvelisin, että hyvin syömällä olo joka tapauksessa olisi parempi kuin syömällä huonosti ;-).

Jo jonkin aikaa olen tutkinut hiilihydraattitietoisia ruokavalioita, lueskelin muutaman kirjan ja sitäkin enemmän olen tutkaillut tätä sivustoa ja lukenut keskusteluja. Kovin radikaalisti en haluaisi noudattaa mitään tarkkaa "suuntaa" tai ruokavaliota tai punnita ja laskea tarkasti jokaista ateriaa. Olenkin ajatellut, että ns. hyväkarppaus eli hiilarien määrä välillä 40-100 g olisi itselleni luontevin tapa syödä rennolla otteella omaa kehoa kuunnellen.

Minulla on kuitenkin tiettyjä ruokarajoitteita, en syö lainkaan kananmunaa enkä juustoja ja hapanmaitotuotteitakin hyvin harvoin, joka saattaa tulla ongelmaksi ruokavalion monipuolisuuden suhteen ja tämän takia asia vähän arveluttaa.

Nyt kysyisinkin kokeneemmilta, olisiko mitään järkeä koostaa ruokavalio seuraavista raaka-aineista:

- kurkkua, tomaattia, salaattia yms. salaattivihanneksia
- lisäkevihanneksia (karsien kuitenkin mahd. vähiin porkkanan ja maissin)
- (kokoliha)leikkeleitä, metwurstia sekä toisinaan nakkeja/makkaroita, joissa mahd korkea lihapitoisuus
- lihaa, kanaa tai kalaa lämpimänä ruokana,
- kermaa edellisten kastikkeeksi/hauduttamiseen
- voita paistamiseen
- tonnikalaa tai lohta salaatteihin makua antamaan
- öljyä salatiinkastikkeeksi ja ruoanlaittoon. Mutta mikä öljy olisi paras valinta?
- välipalaksi tai työpaikan kahvipullan korvaajaksi kourallinen manteleita
- tarvittaessa omena tai marjoja välipalaksi, ei päivittäin

Kalsiumin saanti myös hiukan mietityttää, tähän saakka olen juonut päivittäin lasillisen tai kaksi rasvatonta maitoa, sekä saadakseni kalsiumia että myös siksi, että se rauhoitaa ärtynyttä vatsaani. Maidossa on kuitenkin melko paljon hiilihydraattia ja rasvattomuus taas taitaa sotia karppaamisen ajatusta vastaan. Olisiko parempi lopettaa maidon käyttö kokonaan (punainen maito ei uppoa makunsa takia...) ja siirtyä ottamaan kalsiumilisät purkista?

Olisi mukavaa, jos näistä asioista enemmän tietävät kommenoitoisivat pohdintojani!

Viestin otsikko: Re: Karpahtava ruokavalio?
ViestiLähetetty: 2011-07-19 10:03:30 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi

Kyllä tuo minusta ihan järkevältä kuulostaa - ja kun kyseessä ei tosiaan ole pikadieetti, vaan elämäntapa, niin sitähän sitten ajan kuluessa ja ruokailutottumusten muokkautuessa löytää lisää hyviä aineksia ja kehittelee syömisiään pikkuhiljaa. Kyllä minusta noilla hyvin pitäisi alkuun päästä ja jos tarkoituksena on tosiaan hyväkarppaus ja hiilareita voisi tulla päivässä se 100 g:kin, niin ei ole mitään ongelmia käyttää esim. marjojakin ihan päivittäin.

Itsestä tuntuu nyt jonkin aikaa hommaa kehiteltyäni, että itse asiassa suurin osa runsashiilarisista aineksista on ihan turhanpäiväisiä eikä niitä kyllä jäänyt kaipaamaan.

Ei muuta kuin testailemaan, sulla ei ole tossa mitään menetettävää, mutta paljonkin mahdollisesti saatavaa.

Quidquid latine dictum, altum videtur.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 2 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00