karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-30 21:43:02

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 30 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Kun muu perhe ei karppaa
ViestiLähetetty: 2011-07-18 10:29:11 
Poissa
sintti
sintti

Hei!
Olen aloittanut pari päviää sitten vhh ruokavalion ja pyrin pitämään hiilarit 40-60g välillä, nyt on kyllä mennyt allekin. Rasvaa oon lisännyt ruokavaliooni maltillisesti, mutta kuitenkin.

Nyt kysyisinkin miten toimia muun perheen ruokavalion kanssa. Olen ajatellut tekeväni hyvin pitkälti karppiruokaa koko poppoolle ja vaihtavani kaik riisit ja pastat tummiin, leipä meillä onkin täysviljaa ja murot vaihdan kans terveellisempiin. Jogurtit yritän kans hiljolleen vaihtaa mahollisimman vähän lisättyä sokeria sisältäviks. Nyt mietityttää vaan toi rasvahomma... Jos esim. paistan lihat voissa onko siitä suht normihiilarimäärillä eläville perheenjäsenille haittaa? Oisko viisaampaa lisätä sitä rasvaa itelleen esim. piffin päälle...? Oon yrittänyt näitä juttuja lukea, mutten oikein vielä hahmota tätä :roll: Tässä on paljon oppimista tälläselle tavan tallaajalle :oops: :wink:
Muutenkin jos jollain on hyviä vinkkejä muun perheen eri ruokavalion ja oman vhh ruokavalion yhdistämisestä, ni otan mielelläni vinkkejä vastaan :)

Kiitos jo etukäteen :)

Viestin otsikko: Re: Kun muu perhe ei karppaa
ViestiLähetetty: 2011-07-18 10:36:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

AuroraN kirjoitti:
Hei!
Nyt kysyisinkin miten toimia muun perheen ruokavalion kanssa. Olen ajatellut tekeväni hyvin pitkälti karppiruokaa koko poppoolle ja vaihtavani kaik riisit ja pastat tummiin, leipä meillä onkin täysviljaa ja murot vaihdan kans terveellisempiin. Jogurtit yritän kans hiljolleen vaihtaa mahollisimman vähän lisättyä sokeria sisältäviks. Nyt mietityttää vaan toi rasvahomma... Jos esim. paistan lihat voissa onko siitä suht normihiilarimäärillä eläville perheenjäsenille haittaa? Oisko viisaampaa lisätä sitä rasvaa itelleen esim. piffin päälle...? Oon yrittänyt näitä juttuja lukea, mutten oikein vielä hahmota tätä :roll: Tässä on paljon oppimista tälläselle tavan tallaajalle :oops: :wink:
Muutenkin jos jollain on hyviä vinkkejä muun perheen eri ruokavalion ja oman vhh ruokavalion yhdistämisestä, ni otan mielelläni vinkkejä vastaan :)

Tämä on nyt vain henkilökohtainen mielipide, mutta oma periaatteeni on, että se joka laittaa ruokaa päättää mitä syödään. Jos muut eivät halua noudattaa samaa ruokavaliota kuin kokkaava henkilö, niin he laittavat sitten itse omat ruokansa. En ole koskaan ymmärtänyt, miten ihmiset kehtaavat perhetilanteissa passauttaa itseään tavalla, jota eivät ikinä kehtaisi tehdä jos se jolta vaaditaan passausta on joku muu kuin perheenjäsen.

Jos olisin sinun tilanteessasi, niin silloin kaikki söisivät sitä minun karppiruokaani ja ne joille ei kelpaa kokkaisivat itse omat ruokansa. Ruuanlaittaja palvelee jo kaikkia syöjiä, jos hän hyvää hyvyyttään erikseen haluaa palvella perheenjäseniään laittamalla heille eri ruokaa kuin mitä itse syö, se on ihan ok. Itse en vain syöjänä kehtaisi mennä moista vaatimaan ja jos minulta vaadittaisiin, niin voisi kestää jokusen minuutin ennenkuin pystyisin röhönaurultani vastaamaan mitään...

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2011-07-18 10:40:30 
Poissa
Karpihko
Karpihko

olen tiukasti sitä mieltä, että rasvattomuudesta on haittaa kenelle vaan.

Itse olen lapsuuteni elänyt 60- ja 70-luvuilla maalla. Rahaa ei ollut liikaa, eli halpaa hiilaria syötiin (perunaa joka päivä, joskus lisäkkeeksi makaroonia, kakkoa joka aamupalalla ja hapanleipää ruuan kanssa). Eikä meidän koulussa ollut kuin yksi lihava lapsi. Koko kylällä oli yksi lihava nainen (sillä oli diabetes ja liuta muita sairauksia).
Voi oli voita, liha halvinta, rasvaisinta osaa. Kaikki oli terveitä ja sopusuhtaisia. Niin minäkin siihen asti kunnes valistuin rasvan vaarallisuudesta ja synnytysten jälkeen siirsin koko perheeni niukkarasvaiselle ja niin TERVEELLISEKSI luulemalleni rasvakammoruokavaliolle.
Näin jälkeenpäin mietin, minkälaista vahinkoa olen lapsilleni aiheuttanut, kun olen niitä rasvattomasti ruokkinut kasvuiässä. (Kuitenkin neuvolan ohjeet ovat sentään olleet liian rasvattomia, jopa meidän rasvakammo-perheelle ;) )

Anna vaan lapsiesi kasvuiässä käyttää kunnon rasvoja ja pikkuhiljaa ohjaa ruokavaliota höttöhiilareista kunnon ruokaan päin.

ViestiLähetetty: 2011-07-18 10:45:04 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Muu perhe voi ihan hyvin syödä sitä rasvaisempaa ruokaa. Rasva on heillekin terveellistä ja tarpeen. Kun syö rasvaista ruokaa niin muu hiilihydraatin pupellus vähenee heilläkin. Osta partista ja tarjoa sitä nyt kesällä tuoreiden marjojen kaa koko perheelle. Murot on ihan skeidaa ja ne voi unohtaa kokonaan. Tee pikku hiljaa muutoksia myös muun perheen osalta kohti terveellisempää ja luonnollisempaa ravitsemusta.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2011-07-18 10:48:55 
Poissa
Herkkusuukarppi
Herkkusuukarppi

Meillä lapset syö samaa ku minäki. Ainoana erotuksena saavat usein aamu- tai iltapalaksi puuroa punasella maidolla ja voilla. Nuo on pirteämpiä ja "kiukuttomampia" ku ennen karppausta. Ja huomaa kyllä eron, jos isompi on yökylässä ollut ja syönyt hiilaripitoisempaa ruokaa. Johan kiukuttelee ja riehuu ja häsyää joka suuntaan.
Painoon ei ole ollut vaikutusta.

Mutta tuo mies. Syö mun tekemät kastikkeet (voita, kermaa) yms. mutta lisukkeena tummaa pastaa tai perunaa, joskus vaaleaa riisiä (ei tykkää tummasta). Syö myös joka työpäivä eväänä 6 ruisleipää Oivariinilla, leikkeleellä, juustolla, rehuilla.
Mies sai vasta tehdä uuden reiän vyöhönsä, ku alkoi tippua päältä. Taas saa kuulemma tehdä uuden reiän :shock: . Eikä tuolla juurikaan ole varaa laihtua, ainoastaan pieni mahakumpu.

ViestiLähetetty: 2011-07-18 10:51:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Samaa mieltä ylläolevien kanssa.
Meillä syö kaikki samaa ruokaa.
Mies tekee itse itselleen hiilarilisukkeita jos haluaa, mutta kokoajan vähemmän haluaa.
Lapsille tämä on paras ruoka mitä on. Joten he syövät sitä.
Jos sinua takaraivossa pelottaa voin epäterveellisyys, niin lue kirja RUOKAVALLANKUMOUS, se vie kaikki epäilykset pois.

http://karppausjaperhe.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2011-07-18 10:57:07 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Meidän viisihenkisessä perheessä vain minä karppaan virallisesti.

Karppiruoka ei ole epäterveellistä. Mutta koska nuo kasvavat lapset tarvitsevat enemmän energiaa kuin minä, he voivat syödä myös enemmän hiilihydraatteja kuin minä, joka haluan laihtua.

Näin se meillä menee:
Aamiaiseksi, on kananmunia ja pekonia. Lapset syövät sen lisäksi joko marjasmoothien tai jonkin verran kokojyväleipää.

Lounas ja illallinen on usein joku kastike, jonka minä syön kaalin kera ja lapset + mies pastan, riisin tai perunoiden kera. Jos ruoka on salaatti, siinä ei ole hernettä tai maissia, vaan ne lisätään erikseen lasten annoksiin. Lapset saavat syödä myös leipää jos haluavat. Jos ruokana on keitto, siinä ei ole perunaa, ja muut syövät leipää sen kanssa, jos haluavat.

Väli- ja iltapalaksi lapset ja mies syövät usein pari palaa leipää, tai hedelmiä - minä jätän välipalat ja iltapalat väliin.

Sokeria lapset syövät vain karkkipäivänä kerran viikossa. Samoin kuin sokeria sisältäviä jugurtteja, muroja, vanukkaita tai keksejä.

Kiteytys: kaikilla sama perusruokavalio, mutta muut kuin minä syövät sen lisäksi enemmän hiilihydraatteja ja useampia aterioita. Sokeria ei tarvitse kukaan, se on myrkky. Ja minä en halua tehdä lapsistani sairaita. Riittää, että minut kasvatettiin sokerimuroilla ja esanssijugurteilla.

ViestiLähetetty: 2011-07-18 11:36:56 
Poissa
sintti
sintti

Kiitoksia kaikille vastauksista!
En ole siis missään nimessä tekemässä muille eri ruokaa, saatan vaan keittää niille lisukeriisin tms. Eilen koko perhe veti tyytyväisenä voissa paistettua pinaatti-kana-munakasta. Eniten ongelmia tuottaa just nää aamu- ja iltapalat, kun ei meidän 3- ja 5-vuotiaat suostu syömään mitään pekonia ja kananmunia. Kananmunaa saan menemään vain kun ne ei tajua syövänsä sitä... Enkä tosiaan halua karkkipäiviä karsia pois tai jäätelöitä tms joskus saatavia herkkuja. Toki alan varmaan pikkuhiljaa tekemään itse ns herkkuja, jotka ovat enemmän terveellisiä.
En sinäänsä pelkää voita, mut jäin pohtimaan, että jos heillä pysyy hiilarit melkein samana ja lisään rasvan määrää, niin kuinka siinä käy... Tää on tää kohta mitä en oikein ole hahmottanut, mutta nyt kiitos teidän olen taas viisastunut :) Meillä toi mies ja 14-vuotias lapsonen on kovin epäileväisiä tän ruokavalion suhteen, mutta annan niille aikaa ja ujutan tätä pikkuhiljaa niidenkin tajuntaan :)

ViestiLähetetty: 2011-07-18 11:46:23 
Poissa
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi

AuroraN kirjoitti:
En sinäänsä pelkää voita, mut jäin pohtimaan, että jos heillä pysyy hiilarit melkein samana ja lisään rasvan määrää, niin kuinka siinä käy... Tää on tää kohta mitä en oikein ole hahmottanut, mutta nyt kiitos teidän olen taas viisastunut :)
Jos aineenvaihdunta ja syömisenhallinta on terveet, ei pitäisi käydä huonosti. (Joko kulutus nousee vastaamaan saantia tai sitten muu syöminen vähenee itsestään vastaamaan kulutusta.) muoks. Ja jos ne ei ole terveet, on syytä vähentää hiilareita. Samaa mieltä kuin muutkin, että rasvattomuus on huono asia. Itse tosin söisin/syöttäisin mieluummin valkoista paahtoleipää kuin täysjyvää. ;)

ViestiLähetetty: 2011-07-18 11:48:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Rasva saa ruuan kuin ruuan maistumaan! Ja tekee siitä täyttävämpääkin.
Jos yhtään rasvan lisääminen epäilyttää, suosittelen lukemaan Andreas Eenfeldtin kirjan Ruokavallankumous.

ViestiLähetetty: 2011-07-18 12:03:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Meillä syövät munalättyjä.
Eli munat sekaisin ja reilu loraus kermaa.
Paistaa ohuelti kuin lätyn.
Kokeile ihmeessä!

ViestiLähetetty: 2011-07-18 12:14:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Lapset syö eniten hiilareita, sitten mies jonkin verran ja minä vähiten.

Keittoruokaan lisään enemmän vaikka kukka- tai parsakaalia (joita aikuiset syö) ja omalle lautaselle vielä reilun voinokareen, lapset poimii keitosta perunat.

Lisukkeina useimmiten perunaa (kun sitä kasvaa itellä) ja jotakin kaalia. Lapset valitsee perunat ja aikuiset kaalin. Omalle lautaselle taas tuhti lisäys voita.

Kaikki höttökermakkeet ovat vaihtuneet oikeaan kuohukermaan. Ja voi on voita tai oivariinia.
Juusto on rasvaisinta oltermannia, ja maito punaista tai sinistä.

Rasvan lisäys ei ole lapsia haitannut, varsinkaan kun se tulee "oikeasta ruuasta". Jää makean mieliteot vähemmälle.

ViestiLähetetty: 2011-07-18 12:56:40 
Poissa
Herkkusuukarppi
Herkkusuukarppi

Siperia kirjoitti:
Itse tosin söisin/syöttäisin mieluummin valkoista paahtoleipää kuin täysjyvää. ;)

Tää taas on sellanen asia, minkä parissa mä oon pähkäillyt.
Eikös valkonen vaikuta rajummin verensokereihin, mutta täysjyvässä puolestaan on paljon just niitä huonoja, imeytymättömiä kuituja? Kumpi on parempi?
Meillä kylläkään lapset ei leipää juuri syö (tai muitakaan viljatuotteita, lukuunottamatta puuroa). Isompi ehkä kerran viikossa palan. Mutta tää pohdinta tuli vastaan, ku mietin, ostanko tummia vai vaaleita mannasuurimoita :-k (no joo, mannapuuroaki tehdään ehkä kerran tai 2 viikossa).

ViestiLähetetty: 2011-07-18 13:05:36 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Ehkä kannattaa mennä sen mukaan, mikä on omalle keholle pahempi (lapsilla kun on ehkä odotettavissa samat ongelmat).

Johtuen sukurasituksena kulkevasta sokeri/insuliini/diabetes herkkyydestä, ovat nopeat hh:t tarkkailussa tällä perheellä. On parempi, etteivät lapset edes opi sellaisia makumieltymyksiä jotka (potentiaalisesti) ovat heille vahingollisia.

ViestiLähetetty: 2011-07-18 13:06:19 
Poissa
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi

Lörppö kirjoitti:
Siperia kirjoitti:
Itse tosin söisin/syöttäisin mieluummin valkoista paahtoleipää kuin täysjyvää. ;)

Eikös valkonen vaikuta rajummin verensokereihin, mutta täysjyvässä puolestaan on paljon just niitä huonoja, imeytymättömiä kuituja? Kumpi on parempi?
Se täytyy varmaan vaan jokaisen itse mielessään ratkaista. :D Omalla kohdalla täysjyvän vaikutukset suoliston kuntoon ovat niin dramaattiset, ettei tartte kahta kertaa miettiä. :P

ViestiLähetetty: 2011-07-18 13:08:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Lörppö kirjoitti:
Siperia kirjoitti:

Meillä kylläkään lapset ei leipää juuri syö (tai muitakaan viljatuotteita, lukuunottamatta puuroa). Isompi ehkä kerran viikossa palan. Mutta tää pohdinta tuli vastaan, ku mietin, ostanko tummia vai vaaleita mannasuurimoita :-k (no joo, mannapuuroaki tehdään ehkä kerran tai 2 viikossa).

Sillon kun vielä söin viljaa, mun maha tuli kipeäksi valkoisesta vehnästä, ei täysjyväisestä. Ihan riippumatta siitä, söinkö spagettia vai pullaa. Vähänkin täysjyväjauhoja leipomuksessa auttoi mun mahaa kestämään sen viljan. Puuroa popsin aamulla ilman muuta ongelmaa, kun rupsuttelua.

ViestiLähetetty: 2011-07-18 14:04:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minä olen pähkäillyt pari vuotta näitten kanssa.
Ja nyt olen päätökseni tehnyt. Sen varmisti tuo eenfeltin kirja ja vaaralliset viljat.

Minä haluan koko perheen viljattomaksi ja sokerittomaksi.
Jos olisin yksin se olisi helppoa. Mieheni vain on tässä myös hästäämässä ja hänen on ollut todella vaikea luopua leivän ja sokerin tarjoamisesta.

Viimeksi karkkipäivänä hän meni kauppaan ja osti sitten ilmapalloja ja muuta krääsää lapsille, kun ei karkkia saanut ostaa.
Minusta se oli ihan hyvä idea ja sen salliin hänelle :mrgreen:

Esikoinen oli viikon mökillä sukulaisteni kanssa. Ja siinä perheessä on ylipainoinen poika joten siellä syödään "terveellisesti"
Meidän jätkä lihoi KILON!! Ja lyhyessä varressa se näkyy!!
Mua ottaa niin päähän, kun olin saanut sen jo hitaasti parempaan kuntoon.
Kaikki taas alusta.
Mutta tämä varmisti, että esikko sietää sokeria ja hiilareita tasan yhtä hyvin kuin minä.

Joten pikku hiljaa muutan karpimmaksi ja karpimmaksi!! Miehenikin muuttuu mutta hitaasti

ViestiLähetetty: 2011-07-18 14:49:50 
Poissa
Herkkusuukarppi
Herkkusuukarppi

Ronja-Aliisa kirjoitti:
Minä haluan koko perheen viljattomaksi ja sokerittomaksi.
Jos olisin yksin se olisi helppoa. Mieheni vain on tässä myös hästäämässä ja hänen on ollut todella vaikea luopua leivän ja sokerin tarjoamisesta.

Meillä on tismalleen sama tilanne :roll: . Mies ei suostu edes harkitsemaan viljan vähentämistä omalta osaltaan. Mitenpä tässä alkaa lapsia kieltää, ku mies mässyttää heidän nähden :evil: .

ViestiLähetetty: 2011-07-18 15:36:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Siis JUURI NÄIN!!
Se ei ole mitään helppoa.
Onneksi mies ei syö kuin kerran päivässä ja monasti eri aikaan kuin me.
Mutta hän tekee paljon iltapaloja.
Nyt olen kertakaikkiaan jättänyt ostamatta leipää ja pakastimessakin ne on niin hyvin piilossa, että hän ei löydä.
Haen sitten kun mies on itse vailla.

Karppista ostin myös pakkaseen, ihan miehen tekemiä iltapaloja varten.

Viimeksi kaupassa näytin erikseen, että mitä suklaata saa ostaa jos on ihan pakko sitä makeaa tuoda.
En ymmärrä miksi lapsille ei voi ostaa 70% suklaata kun ne tykkää siitä!! Mitä sitten vaikka se miehen mielestä ei ole hyvää!!??
Tuommonen suorastaan raivostuttaa. JOs kerta kelpaa prosenttisuklaa, onko pakko ostaa jotain muuta??

ViestiLähetetty: 2011-07-18 16:25:03 
Poissa
Herkkusuukarppi
Herkkusuukarppi

Ronja-Aliisa kirjoitti:
En ymmärrä miksi lapsille ei voi ostaa 70% suklaata kun ne tykkää siitä!! Mitä sitten vaikka se miehen mielestä ei ole hyvää!!??
Tuommonen suorastaan raivostuttaa. JOs kerta kelpaa prosenttisuklaa, onko pakko ostaa jotain muuta??

Tääki kuulostaa just meidän perheeltä :lol: . Meidän mukulat tykkää 86%:stakin :mrgreen: .

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 30 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00