karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-09 09:47:30

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 20 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2011-07-12 17:13:32 
Poissa
sintti
sintti

Olen karpannut nyt viikon. En laske hiilareiden määrää enkä muutakaan, mutta olen jättänyt pois leivän, perunan, riisin, pastan ja kaiken sokeripitoisen makean. Syön paljon juustoja, rasvaista lihaa/kalaa/kanaa, voita, kermaa, ja kasviksia sekä vähän marjoja. Viikko on mennyt ihan mukavasti -1,4 kg :D .

Tänään söin aika rasvaisen lounaan (voissa paistetun kaslerin, kasvisgratiinia, salaattia (oliiviöljyllä) ja täysmaitoa), ja noin puolituntia sen jälkeen vatsa oli kuin ilmapallo. Pakko mennä vessaan, vatsa oli ihan normaali, mutta yhtäkkiä silmissä alkoi sumeta. Kerkesin pois vessasta ja lattialle selälleen ja jalat ylös. Pelästyin ihan hirmuisesti, samoin tyttäreni :( . Hän toi minulle hedelmäsokeria ja vettä. Otin vajaan tl:n sokeria ja pötköttelin lattialla 15 min. Vatsakivut helpotti ja kylmähiki laski, mutta mieltä jäi vaivaamaan mistäköhän tämä johtui???

Onko vaan vatsan totuttelua karppaukseen vai oliko hiilarit liian alhaiset (voiko olla???).... ??? Osaatteko mitenkään analysoida... :wink:

ViestiLähetetty: 2011-07-12 17:42:58 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Paljonko juot? Voi johtua liian vähäisestä juomisesta, tai esim siitä että suolatasapaino on sekaisin (karpatessa ruoan mukana tuleva suola yleensä vähenee kun ei syödä leipää ja eineksiä). Tai sitten voi johtua myös alhaisista hiilareista, joihin elimistö ei vielä ole kerinnyt tottua. Tai sitten voi johtua myös helteestä.

ViestiLähetetty: 2011-07-12 18:02:39 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Sappikivet aiheuttaa mulla välillä samankaltaisia oireita, ilmapallo, vatsakivut ja kylmänhiki.

ViestiLähetetty: 2011-07-12 18:48:48 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi

Mulle kävi myös noin karppauksen toisena tai kolmantena vuorokautena yhden kerran, alkuyöstä iski just kuvaamasi oireet, korvissa vaan vinkui - siinä määrin sama stoori, että itellekin se iski pöntöllä! :lol: Mutta mä en sitä kavahtanu sen takia, että mulla oli joskus aiemminkin ollu aivan jumalattomia närästyskohtauksia, jotka teki kanssa sellaisen olon, että tuntui kuin maha olis kääntyny ympäri ja kylmä hiki valu pitkin naamaa ja korvissa vaan tinnitti - ja sit se vaan meni ohi jonkin ajan kuluttua. Kyllä mä silloinkin otin Rennie-tabletin ja imeskelin sen, kun mulle tuli karppauksen alkumetreillä toi kohtaus ja paha olo meni sit nopeasti ohi. Eli mun neuvo kokemuksen nojalla on, että ällös panikoi ainakaan, vaan ota rauhallisesti, tuo ei varsin taida olla kuolemaksi kuitenkaan, kuten itsekin totesit.

Ja olen miettinyt sitäkin, että kun "aiemmassa elämässä" iski joskus närästyksen alkuyöstä, se liittyi aina siihen, että olin syönyt illalla jotain harvinaisen rasvaista - kun siis minähän olin kevyttuotteilla ja mahdollisimman vähärasvaisilla aineksilla kituilija, mutta ylipainoinen siis silti eli rasvainen ruoka oli poikkeuksellinen kokemus mahalle.

Ja nyt myöhemmin olen lukenut Mike Eadesin (jenkkiprofeetta) blogiteksteistä, että kun alkaa karppaamaan, mahassa muuttuu se entsyymikanta, joka hajottaa noita hiilareita ja rasvoja ja proteiineja. Eli mahassa on ollut runsaammin hiilareita hoitelevia entsyymejä ja sitten yhtäkkiä polttoainetta vaihdetaankin ja pitäisi yhtäkkiä hoidella enemmän rasvaa ja huomattavasti vähemmän hiilareita. Keholla menee jonkin aikaa ennen kuin se ehtii kehitellä jostain ne lipidit hoitelevat entsyymit paikalle. Eli siksi voi olla tommostakin ton rasvan kanssa aluksi. Mutta syö sinnikkäästi sitä rasvaa, ei ne entsyymit muuten kehity.

Quidquid latine dictum, altum videtur.

ViestiLähetetty: 2011-07-12 19:05:24 
Poissa
sintti
sintti

Olen myös karppaillut nyt reilun viikon, sunnuntaina sitten alkoi huipata ja heikottaa kaupassa. Oireeni eivät siis olleet yhtä pahat kuin aloittajalla, mutta kyllähän se säikäytti. Ankaran karppifoorumilueskelun jälkeen diagnosoin itselläni juurikin nuo liian vähäiset suolat. Olen syöttänyt syömäni ruokamäärät kalorilaskuriin ja sen hivenainetaulukon mukaan sain liian vähän niin magnesiumia, kaliumia kuin natriumiakin. Olen nyt viime päivät syönyt suolaa, siis ihan laittanut rakeita suuhuni sellaisenaan, maistuvat hyviltä, mikä myöskin kertonee puutetilasta.

Btw, Harlamovski, todella hauska tuo allekirjoituksesi alin lause :lol: Ihan uusi minulle.

ViestiLähetetty: 2011-07-12 21:30:34 
Poissa
sintti
sintti

Kiitos kaikille kommenteista! Olo huojentui heti, kun huomasin että on sitä muillakin ollut samanlaista :wink: . Voi hyvin olla, että tuo juominen on ollut vähän turhan vähäistä. Vahingosta viisastuneena otin itselleni litran kannun vesilasin viereen, jotta nään paljonko päivän aikana tulee juotua.

Silloin kun olin vähärasvaisella kidutusruokavaliolla ja erehtysin syömään jotain kovin rasvaista, niin joskus vatsa kipristeli ikävästi. Ei tosin näin paljoa kuin tänään, mutta voihan se olla että on jotain pienempiä sappikiviä jotka nyt rasvaisen ruokavalion myötä yrittävät huuhtoutua pois!

Nyt mennään sitkeesti eteenpäin eikä anneta pikkuvaivojen häiritä keskittymistä :D . Tarkoitus olisi saada valmistujaisjuhliin ensi toukokuussa jokin ihana kesäleninki päälle ylisuurten telttojen tilalle :D . On mukavampi lähteä sitten töitäkin hakemaan, kun on vähän timmimmässä kunnossa... vaikka eihän sen ulkonäön pitäisi vaikuttaa, mutta taitaa se vaan valitettavasti olla niin, että kyllä sillä ulkonäöllä vaan on merkitystä... :?

Kiitokset vielä kaikille vastanneille!! :D

ViestiLähetetty: 2011-07-12 21:53:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Pähkä kirjoitti:
Btw, Harlamovski, todella hauska tuo allekirjoituksesi alin lause :lol: Ihan uusi minulle.

Odotas vaan, kun näet sen Erkki Tantun kuvittamana! :lol: :lol: :lol:

ViestiLähetetty: 2011-07-12 22:21:04 
Poissa
sintti
sintti

Mulla tuli tuo heikotus/kylmä hiki kesken kauppareissun. Olin ollut 3-4 päivää alle 10g/vrk hiilareilla, joten uskoin sen johtuvan siitä.
Nestettä olin juonut ihan hyvin. Sen jälkeen olen pitänyt huolen, että hiilarit pysyvät siellä 20g, eikä heikotusta ole enään tullut.

ViestiLähetetty: 2011-07-12 22:32:53 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mulla on nykyään joka aamu/aamupäivä vähä heikko olo ja vatsaa vääntää, ku olen jättäny aamupalan pois jo kuukausia sitten, nyt vasta alkanu nää onkelmat ja ku juo vettä tuntuu et se vaan pahentaa mahakipua, osaako joku kertoa missä voisi olla vika? illalla syön viimeisen kunnon aterian siinä klo: 20-22, mut hassua et miten se nälkä ja heikotus yhtäkkiä alkaa tulee ku aiemmin ei sitä ongelmaa oo aamusin ollu..ja illalla tosiaan vedän aivan kunnon satsin sapuskaa..ja karpattu on nyt puolisen vuotta..

ViestiLähetetty: 2011-07-13 05:49:02 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Ehkä sun kannnattas kokeilla auttasko aamiaisen palauttaminen takaisin ruokavalioon?

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2011-07-13 07:37:27 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

jos palautan aamiaisen ni joudun syömää 4 krt päivässä, enkä sihen nyt täl hetkel halua palataku viel olis 10kg pudotettava, syön 2 krt päivässä, mut treeni päivinä pakko ottaa ennen treeniä välipalaks joku hiilari buusti, muuten on tajukankaal jumpassa ja niinä päivinä sit tulis se 4 ateriaa, tosin jos ajattelee ni se 4 ateriaa ei välttist oo haitakskaa treenipäivinä, mut en sitten tiiä, ku toi paino jumii nii helposti, et onko se kropalle liikaa vaihteluu ku joka toine tai kolmas pv syöki enemmä ja sit taas päivän pari vähemmä??..noh katson ja ihmettelen ja vaikka kokeilen:)

ViestiLähetetty: 2011-07-13 07:40:16 
Poissa
Karpihko
Karpihko

nyt on alkanut sikiään tällaisia ketjuja harva se päivä.
Karppaan ja kynsi lohkesi, taidan luovuttaa ja siirtyä takaisin vt:lle.....

Tosissaan: on aivan luonnollista VT:llä kärsiä jos jonkinmoisista vaivoista, syödään vaan enemmän actimellia ja muihin särkyihin napsitaan buranaa. Ja tämä on täysin luonnollista ja yleisesti hyväksyttyä. Jos syöt 9 palaa leippä ja pierettää, niin se on ok ja siihen on oikein kehitelty erilaisia "ruuansulatusjukurtteja". Ei turvota ja kakka luistaa. Näin ilman, että kyseenalaistetaan ollenkaan ruokavaliota :)

Mutta sitten kun siirrytään täysin päinvastaseen ruokavalioon niin ei pitäisi enää tulla koskaan mitää vaivaa. Ja kaikki vaivat oletetaa johtuvan juurikin tästä ruokavaliosta.

En ollenkaan epäile, etteikö pulla/karkkihiirien yht'äkkinen ruokavalion muutos vaikuttaisi ja saattaisi oireilla kuvatuilla tavoilla. Mutta maalaisjärjellä miettien, ei se nyt kovin _vaarallista_ voi olla, jos jättää päivittäisen peruna-annoksensa pois.

Tässä ketju, joka jokaisen aloittelijan pitäisi lukea:
viewtopic.php?f=14&t=54823

Eades:
"Varmin tapa epäonnistua vhh-ruokavalion ensimmäisten päivien aikana on kuunnella omaa kehoaan.....

Oman kehonsa kuunteleminen on ikään kuin vapaiden ohjasten antamista elefantille. Jos tupakoija olisi kolme päivää tupakoimatta ja alkaisi siinä vaiheessa kuuntelemaan omaa kehoaan, niin metsään menisi hyvä yritys. Samoin jos yrittäisi jättää huumeet tai viinan ja alkaisi kuuntelemaan omaa kehoaan, yritys epäonnistuisi varmasti. Ihan samalla tavalla käy, jos noudattaa viikon vhh-ruokavaliota ja sitten alkaa kuuntelemaan omaa kehoaan. Itse asiassa on ihan hyvä kuunnella kehoaan, kunhan ei vain tee niin kuin se pyytää tekemään, koska se on varma tapa epäonnistua."

ViestiLähetetty: 2011-07-13 07:43:49 
Poissa
Karpihko
Karpihko

Helinäkeiju88 kirjoitti:
jos palautan aamiaisen ni joudun syömää 4 krt päivässä, enkä sihen nyt täl hetkel halua palataku viel olis 10kg pudotettava, syön 2 krt päivässä, mut treeni päivinä pakko ottaa ennen treeniä välipalaks joku hiilari buusti, muuten on tajukankaal jumpassa ja niinä päivinä sit tulis se 4 ateriaa, tosin jos ajattelee ni se 4 ateriaa ei välttist oo haitakskaa treenipäivinä, mut en sitten tiiä, ku toi paino jumii nii helposti, et onko se kropalle liikaa vaihteluu ku joka toine tai kolmas pv syöki enemmä ja sit taas päivän pari vähemmä??..noh katson ja ihmettelen ja vaikka kokeilen:)

Hmmm.... olet liittynyt palstalle tammikuussa, ja olet pudottanut tikkerin mukaan 20 kiloa. Noista varmaan osan jo ennen palstalle liittymistä.
Laitapas ruokapäiväkirjan pätkä tähän. Veikkaan, että olet melko alhaisilla kaloreilla ja nyt kun paino ei putoa, pudotat sitten kalorit kitukuurin puolelle?

ViestiLähetetty: 2011-07-13 09:30:12 
Poissa
landekarppi
landekarppi

Alussa oli noita oireita, enne ku ajan kans tasaantu...

ViestiLähetetty: 2011-07-13 21:08:22 
Poissa
sintti
sintti

Kiitti Pyöriäinen tuosta linkkivinkistä! Kävin lueskelemassa ja oli hyvää luettavaa, sekä selvensi paljon! Ei siis tarvitse olla huolissaan, lisää rasvaa vaan kehiin :wink: . Eiköhän tämä tästä! Enkä ole missään nimessä luovuttamassa, on tästä jo hyviäkin asioita seurannut sen verran!!!

ViestiLähetetty: 2011-07-14 19:51:48 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

pyöriäinen kirjoitti:
Helinäkeiju88 kirjoitti:

Hmmm.... olet liittynyt palstalle tammikuussa, ja olet pudottanut tikkerin mukaan 20 kiloa. Noista varmaan osan jo ennen palstalle liittymistä.
Laitapas ruokapäiväkirjan pätkä tähän. Veikkaan, että olet melko alhaisilla kaloreilla ja nyt kun paino ei putoa, pudotat sitten kalorit kitukuurin puolelle?

Siis yhteensä olen raskauden jälkeen joulukuusta pudottanut n.30kg..raskauden aikana tuli n. 26kg painoa ja nyt olen päässy hieman alle sen mitä oli ennen raskautta..n.2000 kaloria päivässä syön, vaikka treenipäivinä pitäisi syödä jotain 3000, mut en saa sitä mitenkään vedettyä, ton 2000 yliki pääsen nipin napin ilman oksennusta, en jumin takia oo vähentäny syömis kertoja vaan sen takia ettei vaan ollu nälkä, mut jostain syystä se nyt on aamuihin sitte iskeny..

Aamulla välillä kahvi, johon melkee puol desiä kermaa=D

Päivällä syön noin 11-13 maissa pari kananmunaa keitettynä/paistettuna, tuoreita papuja, sieniä, sipulia, kukkakaalia, kunnon voissa paistettuna, lihaa jossain muodossa ja voilla paistettuna, juustoja aikas paljonki ja välillä karppisen palan jossa paaaljon voita, juusto ja kinkkua

Välipala treenipäivinä eridanous jogu+kerma+vähä marjoja

Klo:20-22 Sit vedän melkeen samanlaisen annoksen ku aamupäivälläki, jotain muutoksia voi olla, yleensä iltasin en niinkää enää vedä kasviksia paljoa, et ennemmin lihaa ja rasvaa, pekoni on kans paljon käytössä

Määriä en osaa sanoa ku en ole enää laskenu, mut niin paljon ku napa vetää ni syön, et ei annoksetkaa oo mitää pieniä:)

ViestiLähetetty: 2011-07-15 12:43:42 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Mikset voisi neljästi päivässä syödä jos kerta kulutus on noin kova ja aamuisin on nälkä?Sit ei tarttis syödä niin valtavia annoksia. Nälkä kertoo energiavajeesta.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2011-07-15 18:01:01 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Ku jos syön 4 krt ni paino ei putoa, vaikka annokset oliski pienempiä ja sit seki et oon kaikki päivät liikentees kokoaja ni ei ehdi syödä 4 kertaa ns "kunnon" ruokaa, sit menee syömiset iha hirveen epäsäännölliseks kans, ku oon pyrkiny suht samaan aikaan syömään joka pv..

ViestiLähetetty: 2011-07-15 18:50:54 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi

Kasvissyöjä kirjoitti:
Pähkä kirjoitti:

Täysin OT, mutta apua, onko se näkynyt jossain E. Tantun kuvittamana? Kasvissyöjä, oletko nähnyt jossain sellaisen? Tantun kuvitukset on todella hyviä.

Mää lainasin ton kyllä ihan Extreme-Duudsoni Jarpin päällä olleesta paidasta, sille ei voinu ku nauraa, kun sillä jätkällä luki siinä kohtalaisen kellerin päällä toi :lol:

Quidquid latine dictum, altum videtur.

ViestiLähetetty: 2011-07-16 11:10:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Harlamovski kirjoitti:
Kasvissyöjä kirjoitti:
Pähkä kirjoitti:

Täysin OT, mutta apua, onko se näkynyt jossain E. Tantun kuvittamana? Kasvissyöjä, oletko nähnyt jossain sellaisen? Tantun kuvitukset on todella hyviä.

Mää lainasin ton kyllä ihan Extreme-Duudsoni Jarpin päällä olleesta paidasta, sille ei voinu ku nauraa, kun sillä jätkällä luki siinä kohtalaisen kellerin päällä toi :lol:

OT kysymykseen täysin OT vastaus: muut siirtynevät eteenpäin-framåt!
Tantun taidokas viiva tuo kyllä hyvin esiin kansan mehevänrehevät muodot! :lol:

Parikymmentä vuotta sitten kahlailin kirjastossa Tantun kuvittamia vanhoja sananparsia. "...mahaa tuorahan..." oli siellä joukossa. Muistaakseni kuvassa pari kylän (tuhtia) akkaa siinä hekotteli tälle vatsakkaalle herralle, joka liivinnapit piukeina vyöryi eteenpäin.

Aikaa on kulunut niin paljon, että en millään muista, mikä Tantun kuvittamista kirjoista oli kyseessä.

Kirjastossa näkyy olevan ainakin seuraavia teoksia:

Kirpusta keisariin : kuvitettuja sananparsia / Tanttu, Erkki (kuv.)
Helsinki : Otava, 1962

Kahenlaista ilmaa : kuvitettuja sananparsia / Tanttu, Erkki (kuv.)
Helsinki : Otava, 1958

Yhessä nyytissä kun Keräsen terveisiet : kuvitettuja sananparsia / Tanttu, Erkki (kuv.)
Helsinki : Otava, 1957

Mutkat suoraks : kuvitettuja sananparsia / Tanttu, Erkki (kuv.)
Helsinki : Otava, 1966

Repliikit reiraan : kuvitettuja sananparsia / Tanttu, Erkki (kuv.)
Helsinki : Otava, 1964

Oletan, että se oli joku näistä, kesälauantaina ei pääse tarkistamaan...

Mukavaa, että Duudsonit uusintavat näitä sananparsia!

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 20 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00