karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-06 17:44:23

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 26 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2011-07-08 13:45:03 
Poissa
Leijona
Leijona

M Myy kirjoitti:
Mitenkä luotettava pidätte aloitusviestin jälkeen mainittua kalorilaskuria. Antaa minulle 2330 kcal / päivä (kevyin vaihtoehto). joku toinen laskuri kertoi päiväkulutuksen olevan 1800. Olikohan tuolla rasvaprosentillä tässä tekemistä?

M / 32v / 178 cm / 75 kg / 12%

µ

Se oli esimerkki monesta vaihtoehdosta.

Mässi kirjoitti:
Tyyli-Lyyli kirjoitti:
Mässi kirjoitti:
Mutta emmä nyt ihan tunteellakaan vois suositella menemään - sillä menetelmällä minä ainakin olen fläsäni keränny. Ja varmaan moni muukin.

Aina on hoettu että karppaamalla ei liho, mutta sinä olet siis karppiruokavaliolla läskisi kerännyt menemällä tunteiden mukaan?

...Edit: Siis nimenomaan, jollei osaa/opettele kuulostelemaan itseään niin tunnesyöminen varmasti kyllä lihottaa ruokavaliosta riippumatta. Tällä valiolla vaan sitä tunnesyömistä on ainakin itselläni paljon helpompi hallita.

Kyllä karppaamalla voi lihoa tai olla laihtumattakin. Itse en ole karppaamalla lihonut. Ja karppaajallakin voi olla makean addiktio tai muu syömishäiriö, jolloin tunteet voivat johtaa syömistä väärään suuntaan. En puhunut kuitenkaan tunnesyöppöydestä vaan ennemminkin siitä, että karppaamista aloittelevalle tai muuten vähän pohjatietoa omaavalle ei kannata olla neuvomassa puhtaasti "tunteen mukaan" syömistä. Vai miksi täällä niin usein neuvotaan, että "lue kirja" tms? Hailikin kehuu lukeneensa paljon karppaus- ym. muuta kirjallisuutta, joten hänen "tunteensa" itselleen oikeasta syömisestä on muotoutunut kirjaviisauden ja oman kantapään kautta. Aloittelijoilla ei tätä viisautta ja kokemusta ole takanaan, joten tuskin tarkempi neuvo alussa, pienillä varauksilla höystettynä, on pahaksi.

Mutta että kuukautiset (hormonaalisista syistä) jäis pois noin nuorella, vaatii esim. BMI:ksi yleensä alle 18. Muita syitä vois olla esim. kilpparijutut. Liiallinen liikunta voi naisella myös sekoittaa hormonitoimintaa. Mutta hormoonitasot selviää ainoastaan labramittauksilla.

Totta, mutta edelleen korostan sitä, että ei ole pakko tuijottaa grammoja vaan noudattaa ohjetta, joissa on sanottu; Syö niin että nälkä lähtee. Nauti syömisestä, mutta älä ahmi. Ne karppikirjailijoiden ohjeet ovat ihan selkeitä, eikä tartte yhtään ainoaa grammaa mietttiä. Siksi kritisoin jopa sitä että sanotaan, että 1,5..2g per painokilo prodea. Se kun ei ole mitenkään tärkeä seikka kokonaisuudessa. Kun ihminen jo syö lihaa ja maitotuotteita, niin hän saa riittävän määrän prodea joka tapauksessa.

ViestiLähetetty: 2011-07-08 16:59:26 
Poissa
maatilakarppi
maatilakarppi

Mässi kirjoitti:
Ja karppaajallakin voi olla makean addiktio

:roll: Tämä olikin aivan uusi asia minulle, entiselle sokerihiirelle joka on päässyt tällä ruokavaliolla makean addiktiostaan ja lukenut lukuisia muitakin vastaavia juttuja täältä :roll:

ViestiLähetetty: 2011-07-08 22:03:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Elämä on ihmeellistä :wink:

ViestiLähetetty: 2011-07-10 21:43:45 
Poissa
sintti
sintti

Pahoittelut etten itse vastannut ketjuun pariin päivään, onpa mukavaa huomata että sain näin paljon vastauksia! :)

Tosiaan, kiitos paljon kaikista ehdotuksista ja neuvoista! Olen oikeastaan tähän mennessä syönytkin melkoisesti sen mukaan mikä tuntuu hyvältä, aina vatsan täyteen mutta pyrkinyt välttämään välipaloja. Kenties treenien jälkeen kuitenkin voisinkin kokeilla palauttavaa ravintoa. Erittäin viisas neuvo oli lienee myös kevyempien treeniviikkojen pitäminen toisinaan. Varsinkin näin kesällä kun energiaa tuntuu olevan ihan liiaksikin tulee treenattua se 6 kertaa viikossa. Painon suhteen mulla on sellainen tunne, että kroppani tykkää tästä painosta. Joskus se on kilon enemmän, joskus vähän vähemmän, mutta "tuntuu" oikealta.

Olen itse todella huono seuraamaan tarkasti määrällisesti mitä syön, siksi toisinaan mietinkin pystyykö syömään riittävän monipuolisesti ja terveellisesti karppaamalla vain näin hyvän fiiliksen mukaan vai olisiko aihetta alkaa mittaamaan huomattavan paljon tarkemmin sitä millaisia määriä syö ja mikä jää yleensä puuttumaan. Kaippa tämäkin on sitten aika yksilöllistä, mikäli olen tulkinnut kommentteja oikein. Seuraava askel taitaa kuitenkin olla se, että käyn hakemassa lääkäriltä numeroita kehoni koostumuksesta. Se lienee hyvä tapa aloittaa ylipäätänsä terveytensä tarkkailu, kun tietää mikä on lähtöviiva.

Minusta taitaa tulla nyt ihan pysyvämpikin asukki tänne foorumeille! Alan tutkailemaan kunnolla muiden viestiketjuja, ja samalla yritän kasvaa täysmittaiseksi pyrstönheiluttajaksi kasvavaan karppilampeen. :)

ViestiLähetetty: 2011-07-10 21:48:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tervetuloa lampeen! Sinulla näyttää olevan asenne kohdillaan. Ja tosiaan kannattaa kuunnella myös omia tuntemuksia, sillä täällä neuvotaan vähän suuntaan jos toiseenkin. Ja väännetään välillä kättäkin :lol:

ViestiLähetetty: 2011-07-11 16:03:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Dice kirjoitti:

Minusta taitaa tulla nyt ihan pysyvämpikin asukki tänne foorumeille! Alan tutkailemaan kunnolla muiden viestiketjuja, ja samalla yritän kasvaa täysmittaiseksi pyrstönheiluttajaksi kasvavaan karppilampeen. :)

Hieno homma! :D
Juuri näin pääsee parhaiten jyvälle siitä, mihin on ryhtymässä/ryhtynyt.

Sama neuvo sopii mielestäni meille muillekin aloittelijoille/äskettäin aloittaneille. Kannattaa lukea paljon muidenkin ketjuja. Siinä lukiessa saattaa huomata, että niihin omiinkin kysymyksiin on jo vastattu -monin tavoin. Muiden kokemuksista voi aina ammentaa itselleen jotain.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 26 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2

Kaikki ajat ovat UTC+02:00