karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-13 07:18:05

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 48 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2011-07-08 19:37:11 
Poissa
sintti
sintti

Lueskelin näitä ketjuja ja ohjeita ja vähän kaikkea, mutta silti jäi vielä vähän kysymyksiä.. Ehkä ihan tuttuja kokeneille karpeille, mutta aloittelijaa ihmetyttää :roll:

Ensinnäkin toi rasva.. Mikäs sen määrä nyt oikeestaan pitäis sitten olla niinkuin ihan konkreettisesti ja lasketaanko esim rasvaisen jauhelihan rasva siihen mukaan? Ja miten/missä muodossa rasvaa nautitaan, pitääkö ottaa ihan erikseen vai riittääkö se mitä raaka-aineissa itsessään ja ruuanvalmistuksessa käyttää (voi paistamiseen, oliiviöljyloraus kasviksiin)? Mites suhtaudutte kookosöljyyn?

Sitte haluan tietää ihan käytännössä mistä tietää olevansa ketoosissa, fyysiset oireet esim?

Ja sitten olen lukenut, että karpatessa ruokahalu vähenee.. No mulla väheni ekalla viikolla, mutta sitten aloin aamuisin heräilemään nälkään ja nyt on jo muutaman päivän tehnyt kokoaika mieli 'jotain'.... Mistäs se on merkki?

Ja vielä semmoista haluan tietää, teettekö hotakin 'henkisiä harjoituksia' meditaatiota, ruuan siunaamista tmv karppauksen yhteydessä, ja jos, niin oletteko huomanneet sillä olevan vaikutusta?

Kiitos vastauksistanne jo etukäteen!
Terkuin Timmix :)

Otsikkoa selvennetty - Dzinni

Viestin otsikko: Re: Kymysys
ViestiLähetetty: 2011-07-08 20:16:07 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Olet todennäköisesti syönyt liian vähän johtuen ruokahalun pienenemisestä. Potkii nyt sitten takaspäin. Oletko laskeskellut makroja? Todennäköisesti kannattaa nostaa rasvan määrää niin pitäis ruoanhimon vähentyä.
Rasvan osuuteen lasketaan kaikki mitä ruoka-aineet sisältää, eli ruoan lisäksi ei syödä pakettia voita päivässä. Rasvaahan on siis kaikessa kun alkaa miettimään, ainakin ihan minimaalisia määriä jos ei muuten. Merkkaa ruokakulmaan syömisiäsi niin huomaat että mistä sitä kertyy omassa ruokavaliossasi. Rasvaa saa lisää ruokaan paistamalla ruoka voissa, käyttämällä salaatissa oliviiöljyä salaattikastikkeen sijaan, lihasta, kalasta, pähkinöistä, kermasta.. jne jne jne... Ei sillä tarvitse hirveästi lotrata, hyvä nyrkkisääntö on ettei käytä mitään kevyttuotteita eikä pelkää rasvaa muttei sillä tarvitse kauheasti löträtäkkään. Riippuen tietysti ihan omasta suuntautumisestaan, tuosta ei nyt oikein ottanut selkoa että millasilla hiilareilla meinaat elellä. Jos pitää hiilarit siellä 20-40g pintaan niin sillon rasvaa tarvitsee luonnollisesti enemmän.

Ketoosi oireilee jokaisella eri tavalla, käytä etsi-toimintoa niin pitäis kyllä löytyä tietoa enemmän kun tarpeeksi. Niinkuin kaikkiin kysymiisi asioihin.

ViestiLähetetty: 2011-07-08 20:19:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jos minä tähän kirjoitan jonkun määrän, niin siten tulee joku joka sanoo toisin ja kohta tässä vaan intetään.

Mene vaikka kalorilaskuriin
http://kalorilaskuri.fi/
Ja sinne laitat syömisiä. Näet sen mitä syöt.
Siellä voi valita VHH ruokavalion.

Sitten sun kannattaa lukea kirja.
Esim laihdu ilman nälkää tai Tri Atkinsin tai vaikka Tri Annika Dahlqist

Mutta periaate on, että jos pääset ketoosiin, niin voit rauhassa syödä mahan täyteen. Ei ähkyyn vaan täyteen.
Vaihda kaikki tuotteet täysrasvaiseen ja ja laita voita kun paistat ja laita voita päälle kun syöt.
Jos otat munan leivän tilalta voitele se voilla ja sitten päälliset.
Tähän tyyliin.

http://karppausjaperhe.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2011-07-08 20:51:10 
Poissa
sintti
sintti

Kiitos vastauksistanne.

Eli mitään rasvalisiä ei tarvitse, hyvä niin.

Minkäänlaisia kevyttuotteita en ole käyttänyt ikinä. Voita ja oliiviöljyä on ollut ruokavaliossa aina ihan runsaastikin. Samoin lihaa kalaa kananmunia.
Nyt sitten heitin viimeisetkin leipäpalat pois, riisiä, pastaa, perunaa etc en ole syönyt enää vuosiin.
Itseasiassa ruokavalioni on tainnut olla melkoisen karppi jo pitkän aikaa! :shock:
Nyt tahdon päästä ketoosiin, joten varmuuden vuoksi jätin vihannekset (broccolia ja vihreetä salaattia lukuunottamatta), hedelmät, marjat, pähkinät ja rakastamani tumman suklaan kokonaan pois puolitoista viikkoa sitten.
Ja nyt sitten odotellaan, koskahan se alkais vaikuttamaan.. Toistaiseksi tuntuu, ettei mitään ole tapahtunut, vähän ilmavaivoja ja ihon rasvoittusta lukuunottamatta.
Ilmeisesti voi mennä pitkäänkin, ennenkuin maksan varastot ovat tyhjentyneet? vai onkohan mulla supermaksa :D

Vähän alkaa jo turhauttaa ja mietin, meneekö kaikki kallis luomulihamättö hukkaan.. Vihanneksia ja hedelmiä tekee mieli..

Voikos tuolta kalorilaskurista valita VHH:n ilman rekisteröitymistä ja maksua? En ainakaan löytänyt.....

ViestiLähetetty: 2011-07-08 21:07:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ei siinä kauaa mee. Olikohan 48 tuntia?
Minä luulen, että syöt liikaa hiilareita.
Piilo sellaisia?

ViestiLähetetty: 2011-07-08 21:21:48 
Poissa
valkosipulikarppi
valkosipulikarppi

Voi ei, älä nyt kasviksia pois jätä! Ne ovat hyviä ja terveellisiä, syö niin paljon kuin mahtuu jos kerran mieli tekee. Ei ketoosiin päästäkseen tarvitse olla millään järkyttävän alhaisilla hiilareilla :) Rasvapaastot ja muut sitten erikseen.

ViestiLähetetty: 2011-07-08 21:29:40 
Poissa
sintti
sintti

Laitoin tonne kalorilaskuriin kaikki päivän aikana syömäni, huh! kertyypä niitä piilohiilareita!!
Söin siis:
aamiaiseksi 2 kuppia kahvia riisimaitolorauksella ja yhden mantelileipäsen
lounaaksi fetasalaattia ja 4 isoa lihapullaa kermakastikkeessa kaupan valmistiskistä (sen hiilarimäärää voi vain arvailla)
välipalaksi reilu viipale hiilaritonta savujuustoa ja 2 kuppia kahvia, toisen kermatilkalla, toisen riisimaitotilkalla
päivälliseksi vihreetä salaattia oliiviöljyllä ja 3 hiilaritonta nakkia
jälkkäriksi puoli purkkia rahkaa, liraus kermaa ja tasapäinen teelusikallinen tummaa, sokeroimatonta kaakaojauhoa
yhteensä prot 76, hiilarit 32 (ne lihapullat!!) ja rasva 132 ja kokonaiskalorimääräkin jo ihan päivän tarpeeksi :(

Melko pienestä ne määrät tuntuu täyttyvän.. vaikka oon lukenu, et tällä dietillä ei tarvii nälkää kärsiä..
Mutta mulla on vielä nälkä! Mitä ihmettä voin nyt enää syödä??

ViestiLähetetty: 2011-07-08 21:33:19 
Poissa
valkosipulikarppi
valkosipulikarppi

Siitä kahviin laitetusta riisimaidosta tulee varmaan hiilaria jonkin verran, eikä juurikaan rasvaa? Jos saisit vaihdettua sen kokonaan kermaan, niin olisi ehkä parempi :D

Ja eihän tuo 30 g hiilaria ole edes paha, monet ovat sitä mieltä että kovin alhaiset hiilarit eivät ole edes terveelliset. Mä itse olin tiukasti ketoosissa noin 30 grammalla (nykyään siis hyväkarppaan).

Mä sanoisin, että syö, jos on nälkä. Jos kaloreita ihan oikeasti kertyy liikaa, niin painossahan sen sitten huomaa, ja sitten voi alkaa tehdä tarvittavia fiksauksia.

ViestiLähetetty: 2011-07-08 21:36:40 
Poissa
sintti
sintti

Ja aika tarkkaan tuon äskeisen listan mukaan oon syöny viim puolitoista viikkoa, ekan kerran tosin sorruin valmisruokaan, yleensä sen tilalle olen voissa paistanut kunnon pihvin tai kananmunia ja pekonia. Niin ja mantelileipäsiä oon syöny yleensä useamman per päivä.

Onko siis syömisessäni jotain pielessä?

Kumpaa on parempi käyttää kahvin kanssa, riisimaitoa vai kermaa? Riisimaitoa kuluu päivässä noin puoli desiä ja kermaa sen 4 lorausta..
Sagu ehtikin jo vastaamaan tähän, kiitos! :D

Niin siis nimenomaan painossa tää pitäiski alkaa näkymään.. Ois tarkoitus laihtua kymmenisen kiloa.. Toistaiseksi siis tän puolentoista viikon aikana ei painossa mitään muutosta. Eikä sen puoleen mittanauhassakaan.. Eiks jo pitäis?

ViestiLähetetty: 2011-07-08 21:39:09 
Poissa
sintti
sintti

Tarkempi kysymys:
MITÄ voisin vielä syödä lisäksi noihin makroihin??
Lisää juustoa? Nakkia? Munia? Mantelileipäsiä? Omenan? esim..

ViestiLähetetty: 2011-07-08 23:30:13 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Timmix,

nyt tuntuu ettet ole aivan riittävästi valmistautunut tähän hiilihydraattitietoisuuteen. Ehdottaisin, että ensimmäiseksi lukisit jonkun karppauskirjan ja katsoisit siitä sopivia ateriaehdotuksia. Niistä näkisit, mitä kaikkea saa syödä ja millaisia ateriakokonaisuuksia voi kasata. Lue kirja ja noudata sen ohjeita. Siitä se lähtee! Kannattaa myös selailla toisten ruokapäiväkirjoja, niin pääsee paremmin jyvälle. Tsemppiä aloitukseen!

Once you have been taught to think, it's hard to stop.

ViestiLähetetty: 2011-07-08 23:55:20 
Poissa
sintti
sintti

Hei NiilinKaimaani, kiitos vastauksesta, olet ihan oikeassa, en ole yhtään kirjaa lukenut aiheesta, ainoastaan tätä foorumia ja netistä kaikkea karppaukseen liittyvää.
Näistä olen tällaiset perustiedot hankkinut, kertokaa, jos on pielessä:

Ketoositila on tärkein saavuttaa, se tapahtuu syömällä hiilareita alle 20g/pv ja korvaamalla energiantarpeen rasvoilla ja protskuilla.
Paitsi että protskujakaan ei saa syödä liikaa. Eikä liioin maitotuotteita. Kasviksia ei pitäis induktiovaiheen aikana juurikaan nauttia, paitsi vihreitä, eikä myöskään marjoja eikä varsinkaan hedelmiä.

Ketoosiin pitäis mennä parissa päivässä. Mutta ilmeisesti joillakin voi kestää vaikka 2 viikkoa. Syitä siihen ei kukaan osaa sanoa, jos syö karpisti. Ketoosiin menemisen esteitä on liika hiilareiden saanti, mutta myös liian proteiinipitoinen ravinto.

Eli öljyäkö sitten pitäis nälkäisenä naukkailla, kun protskut ja hiilarit on grammoiltaan jo täynnä??

Minä en saa nukuttua nälkäisenä :?

ViestiLähetetty: 2011-07-09 01:51:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Timmix, mistä päättelet, että et olisi ketoosissa? Mikä sulla on pituus ja lähtöpaino?

Karppauksentapainen aloitettu 28.12.2010
Tavoitteena lievä ylipaino (72,5 - 86,5 kg) loppuiäksi.
Ruokapäiväkirja kesältä 2011

ViestiLähetetty: 2011-07-09 04:56:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Timmix kirjoitti:

En minäkään, mutta karppaukden myötä energiaa on tursunnut niin paljon ettei edes nukuta(omalla kohdalla se liittyy yleensä liian myöhään syötyyn mantelileipään...). Iltapalaksi itse, myös aloittelija, suosittelisin esim 1 paistettu kananmuna ja pekoniviipale. Itse vetelen usein myös partista illalla, mutta siitä kertyy helposti niitä hiilareita. On niin namia nääs.

Esim paistettu muna ja pekoniviipale noin ~0,2 hh

Partista sellain keskikokoinen/pieni annos, ehkä hieman pientä jogurttipurkkia enemmän eli 100g ~ 4,1hh

Ruokakulma on paras :smt049

Itseä harmittaa ettei alussa tullut moista käytettyä. Se helpottaa hallitsemaan hiilareita, kun näkee että mistä niitä aina tulee eniten.

ViestiLähetetty: 2011-07-09 05:25:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mun tyypillinen aamu lähtee reilulla ruokalusikallisella kookosöljyä, sitten joko karppileipää runsailla täytteillä, jotain kasviksia, kananmuna majoneesilla jne. Pekonia syön tosi harvoin, koska en pidä siitä. Saatan syödä vajaan desin verran turkkilaista pähkinäjauhoilla/marjoilla/pellavansiemenrouheella.. Vähän fiiliksen mukaan. Tavoite kuitenkin on, että aamupalasta saan noin 600-800 kcal. Nälän mukaan tietenkin.

Lounaan syön tavallisesti kotona ollessa joskus alkuiltapäiväsät kun alkaa tulla nälkä. Viime päivinä salaatti on ollut SE juttu. Kaloreita 700-800 kcal.

Illalla syön nälän mukaan jotain ennen nukkumaanmenoa. Jos on nälkä, samantyyppistä kuin aamulla (ei kyllä ole ollut viime päivinä). Hippunen macadamiapähkinöitä/manteleita, turkkilaista höysteillä tmv. Riippuu tosiaan hirvittävästi onko nälkä.

Näistä kalorinsaanti on olut jotain 1700-2000 kcal välillä. Rasvaa 140-160g, prodea n. 100g ja hiiletkin 15-30g.

En ole ketoosissa, enkä koe sitä tarvitsevani. 2 päivää.. -4kg. Turvotusta kylläkin, mutta edes se.. Senkin kanssa on nyt kärsitty viime viikot..

ViestiLähetetty: 2011-07-09 05:29:00 
Poissa
Lankakarppi
Lankakarppi

Timmix kirjoitti:
. Kasviksia ei pitäis induktiovaiheen aikana juurikaan nauttia, paitsi vihreitä, eikä myöskään marjoja eikä varsinkaan hedelmiä.

Ketoosiin pitäis mennä parissa päivässä. Mutta ilmeisesti joillakin voi kestää vaikka 2 viikkoa. Syitä siihen ei kukaan osaa sanoa, jos syö karpisti. Ketoosiin menemisen esteitä on liika hiilareiden saanti, mutta myös liian proteiinipitoinen ravinto.

Eli öljyäkö sitten pitäis nälkäisenä naukkailla, kun protskut ja hiilarit on grammoiltaan jo täynnä??

Suosittelen myös kirjan lukemista. Sun hiilarit tulee nyt aikalailla vääristä lähteistä. Jopa itse herra Atkins sanoo kirjoittamissaan kirjoissa, että suurin osa hiilareista pitäisi tulla kasviksista. Maitotuotteet alkuvaiheessa veks, jos induktiolla olet. Maitotuotteista Atkis sallii vain kerman, voin ja juustot. Ja kermaakin vain enintään 3 rkl päivässä induktiovaiheessa. Maitotuotteista ei nyt pitänyt kirjoittaa, vaan kasviksista. Olen itse kokeillut ja aivan hyvin saa virallisen puolen kilon suosituksen kasviksista täyteen reilusti alle 20 hiilareilla. Ota ne kasvikset nyt mukaan hommaan. Muista myös se, ettei karppauksen aloitus vaadi välttämättä induktiolla aloittamista.

ViestiLähetetty: 2011-07-09 08:07:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Timmiz, kyllä nälkä pysyy poissa jos syö oikein.
Minulla on induktio menossa. Olen syönyt noin 5g hiilaria päivässä ja ollut ilman nälkää.
Mutta rasvaa olenkin syönyt 200-250g päivässä.
Tänään taas uus paino ennätys :)
Rasvalla saa mahan täyteen ja paino putoaa jos hiilarit on minimissä.
Nyt on viides päivä alkanut.
Kahdeksannella päivällä syön sitten 5g lisää hiilareita.
Vaikka voin nytkin hyvin, kaipaan hirveesti kasvista. Joten olen ajatellut ottaa vähän enemmän kermaa ja vähintään 130g kasvista lisää.
Minä olen niin tyytyväinen tähän omaan "suoritukseeni" että pakko taas suositella Atkinsin kirjaa, mielellään niitä ekoja. Ne on "rankempia" mutta varma laihdutus tulos.
Minä olen synnytyksen jälkeen ollut vähillä hiilareilla ja hoikkunutkin, mutta makean himo on kummitellut kokoajan.
Se ei näköjään häivy kuin kunnon vieroituksella. Eli hiilarit ihan minimiin.

Olen kerännyt tuonne blogiini kaikki mitä olen syönyt induktiolla.
Tässä linkki http://karppausjaperhe.blogspot.com/sea ... l/Induktio
Tuosta näkee, että syöminen onnistuu ilman hiilareitakin, mutta silloin pitää mukana olla voikastikkeita.
Muuten kertyy kamalasti proteiinia ja sekään ei ole hyvä. Se hiilari korvataan nimen omaan rasvalla ei proteiinilla.

ViestiLähetetty: 2011-07-09 08:32:07 
Poissa
sintti
sintti

Kiitos vastauksestasi Brilla.

Kuten alussa mainitsin, olen tainnut olla melkoisen karpilla ruokavaliolla jo monta vuotta. Siis en ole käyttäny viljoja enkä perunaa. Hiilarit ovat tulleet kasviksista, pähkinöistä ja tummasta suklaasta. Siksi nyt kun pyrin induktioon, jotta saisin tehoa rasvanpolttoon ja laihtumista aikaiseksi, jätin nuo hiilareiden lähteet pois. Toinen muutos oli ottaa maitotuotteet ruokavalioon, yleensä en käytä niistä kuin voita.
Eli nyt jos (ei vaan kun, koska ne ovat tökkineet alusta saakka) heitän ne maitotuotteet pois ja otan kasvikset takaisin, alkuperäinen ruokavalioni ei juurikaan ole muuttunut, joten öö miten voisin saada laihtumisen aikaiseksi, kun en sillä ole tähänkään mennessä laihtunut??

Tänä aamuna huomasin kieleni muuttuneen vitivalkoiseksi, onko se merkki jostakin??

<3 Kiitos vastauksestasi Ronja-Aliisa!!
Hyvä lukea ihan konkreettisia käyntännön neuvoja. Luin sieltä blogista, että induktiovaiheessa salaattia vain desi päivässä? Ja ymmärsinkö oikein, ettei juurikaan muita kasviksia?
Heräsin aamuun nälkäisenä ja noiden kuvien innoittamana ryhdyn munakkaan tekoon, NAM!!

ViestiLähetetty: 2011-07-09 08:37:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Se on kaksi desiä.
Mutta tämä induktio on nimenomaan sokerikoukkuisille.
Se on se vanha Atkins induktio. Mirka sanoi, että hän myöhemminkin suoisitteli sitä juuri tällasille kuin minä. Hirvee sokeri/hiilarihimo

Eli kyllä kasvista voi syödä enemmänkin jos se paino putoaa.
Mulla on pudonnut tosi hitaasti vaikka olen viikonkin syuönyt 20g. En ole päässy ketoosiin.
Nyt olen hyvin ketoosissa. Tikut värjäytyy ja läski sulaa :)

ViestiLähetetty: 2011-07-09 09:09:02 
Poissa
sintti
sintti

Kiitos vastauksesta.
Mä en ole ollut sokerikoukussa, mutta koska normaali ruokavalioni on ollut melko vähähiilarinen aiheuttamatta laihtumista, arvelin tarvitsevani ihan induktion.

Aloittelimme tän karppauksen ystävättäreni kanssa samaan aikaan, samoilla ohjeillakin. Hänen ruokavalionsa on ollut semmonen perus leipä-peruna tähän saakka, joten muutos on ollut hänelle suurempi. No häneltä on tän puolentoista viikon aikana pudonnut painoa tasaisesti puolitoista kiloa, vaikka omien sanojensa mukaan on lähes päivittäin sortunut milloin mihinkin olueen tai viinilasilliseen.
Voisiko tästä päätellä, että mitä rajumpi muutos ruokavalioon tulee karppauksen aloittamisesta, sen enemmän sillä on vaikutusta?

Tietäiskö kukaan mitään tästä kielen valkoisuudesta? Se on omituista :P

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 48 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00