karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-28 11:50:41

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 17 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Syöntikerrat
ViestiLähetetty: 2011-07-02 11:58:29 
Poissa
sintti
sintti

Hei! Olen nyt karpannut 1kk, ja syön 4 kertaa päivässä. Kuinka te jaksatte, jotka syötte vain 2 kertaa päivässä? Syöttekö tosi isoja määriä? Ehkä oikein yrittämällä voisin vähentää 3 kertaan, mutta syöminen on niin kivaa! Varsinaista ylipainoa ei ole, mutta ei kyllä haittaisi, jos 5 kg lähtisi. Siksi mietin, pitäisikö ruokailukertoja vähentää. Onko sillä mitään väliä, syökö tietyt ruuat kolmella vai neljällä aterialla? Kun en oikein haluaisi jättää mitään pois, eli sitten pitäisi vaan suurentaa annoskokoa... Onko mitään järkeä?

Viestin otsikko: Re: Syöntikerrat
ViestiLähetetty: 2011-07-02 12:44:56 
Poissa
Rantakarppi
Rantakarppi

Itse aloitin neljällä aterialla.

Jonkin aikaa meni niin ja sitten huomasin ettei ehtinyt tulla nälkä ja tyhmää syödä, jollei ole nälkä. :roll:

Tiputin yhden ruokailukerran pois ja ne "kalorit" jaoin tasaisesti muihin aterioihin.

Joskus pärjäis helpostikin kahdella aterialla, mutta kun on masu-asukki, niin syön sen 3 krt/pv.

ViestiLähetetty: 2011-07-02 12:47:38 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Itse aloitin neljällä tai viidellä aterialla päivässä,ja sitten kokeilin kolmea ateriaa päivässä,ja sillä ollaan menty jo helmikuusta lähtien ja hyvin jaksaa.Itse syön niin että vatsa on täynnä ei ähkyssä.Saatan aamulla tempaista pari possupihviä ja kerma kahvit päälle,ja päivällä syön salaatin ja illalla ehkä jugurttia marjojen kera.Ruokailuvälit olen pyrkinyt pitämään 5-6 tunnissa.Ja ateria koot ovat huomattavasti pienempiä kuin ennen karppaamista.En erottele aamupalaa,lounasta,päivällistä toisistaan millään tavalla .Riittävästi rasvaa ja sopivasti proteiinia niin nälkä pysyy loitolla muutaman tunnin ihan helposti.Joskus tekee mieli otta jotain aterioiden välillä,mutta lasillinen vissya auttaa siinä kohtaa.Kannattaa kokeilla montako ateria kertaa sopii SINULLE ja pysyä siinä sitten.Ollaan kaikki niin erilaisia kumminkin.

ViestiLähetetty: 2011-07-02 14:37:00 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Joppe82 kirjoitti:
Hei! Olen nyt karpannut 1kk, ja syön 4 kertaa päivässä. Kuinka te jaksatte, jotka syötte vain 2 kertaa päivässä? Syöttekö tosi isoja määriä? Ehkä oikein yrittämällä voisin vähentää 3 kertaan, mutta syöminen on niin kivaa! Varsinaista ylipainoa ei ole, mutta ei kyllä haittaisi, jos 5 kg lähtisi. Siksi mietin, pitäisikö ruokailukertoja vähentää. Onko sillä mitään väliä, syökö tietyt ruuat kolmella vai neljällä aterialla? Kun en oikein haluaisi jättää mitään pois, eli sitten pitäisi vaan suurentaa annoskokoa... Onko mitään järkeä?

Ateriakokoja ei tartte kasvattaa kun syö energiatiheämpää ruokaa eli käyttää runsaasti rasvaa. itse asiassa aterioden koko voi jopa pienentyä. itse syön kolme kertaa päivässä ja ateriaväli on noin 5-6 h. Mutta jos homma toimii sulla noin niin miksi muuttaa.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2011-07-02 16:52:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Aluksi söin milloin huvitti, mutta nyt kun on viimeiset puolitoista jälellä syön kahdesti: rasvainen aamiainen: juustoa ja lihaa ja kaksi mukia kahvia. Päivällä kämmenen kokoinen pala rasvaista lihaa ja kasviksia iso lautasellinen oliiviöljyllä. Ei kannata syödä jos ei ole nälkä.Useimmiten vaan janottaa.

ViestiLähetetty: 2011-07-02 20:45:21 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Syön 2-3x/pv. Olen viimeaikoina opetellut kookosöljyn käyttöä, ja se nähtävästi pitää kylläisenä.
Olen karpannut elokuusta 2010, silloin alussa söin 4-5x/pv oli nälkä tai ei, nykyisin odotan näläntunnetta - uskallan siis luottaa omiin tuntemuksiini enemmän kuin alussa.

ViestiLähetetty: 2011-07-02 23:24:42 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Vaihdellen: joskus unohtaa kokonaan, välistä vaan napsii valmiita (juustoja, voita ja kaikenlaista voimakasta, yrttejä tai kasviksia, tai vaikka melonia ja suklaita). Keskimäärin 1-2x/vrk.
On päiviä, kun on iso nälkä ja tankataan kunnolla. Yleensä ennen/ jälkeen on ollut/ tulee vähäruokaisempia jaksoja tai sitten aktiivisuustason muuttumisia.

En syö turhaa eli pahanmakuista, en koskaan kiireessä tai ärsytyksessä (tulee hotkittua ja vielä pahempi olo). Yleensä hitaasti, mieluummin raskaimpia iltapainotteisesti ja joskus paljon (syöminen on hauskaa, yksin lukeminen sen kanssa myös). Hyvässä seurassa tulee syötyä vähemmän jos ollenkaan, samoin sää ja muu konteksti vaikuttaa. Valitsen eväät tarjonnan, päivän ja aktivitettien+fiiliksen mukaan.
Oikea järjestetty ja tekemällä tehty atria useampi kerta vrk vie liikaa aikaa, syöminen sinänsä on niin hauskaa että tekee siitä itsestään mahdollisimman mukavaa eli rauhottuu sitten hetkeen kunnolla.

Ruoka on aina hurjan hyvää.
Tykkään pitää vieressä eineestä riippuen ekmek omaa versiota tabascosta/sitruunaa/ wasabia/ soijakastiketta/yms jne ja maustaa suupaloja välistä erikseen. Sormiruoka on parasta.

Juon aamulla vajaa litra vettä ja päivän mittaan yrttiteetä ja/tai vettä 1-2 litraa tai sään/liikumisien/tuntemisien mukaan. Itemaustetut nesteet on oikein viihdyttäviä. Tykkään myös alitajuisesti pätkäpaastoilla syklien vaihdellessa.

ViestiLähetetty: 2011-07-02 23:34:19 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi

Riippuu mistä roikkuu. Pitemmät ateriavälit ovat tehokkaampia rasvanpolton kannalta mutta riippuu tosiaan päivästä. Nälässä en viitsi olla joten joinain päivinä tulee syötyä neljä kunnon ateriaa tai kolme ateriaa ja pieni iltapala (eli vaikka joku kourallinen pähkinöitä). Joskus ei vain ole nälkä ja sitten safkat voivat jäädä kahteen kertaan päivässä. Mutta jos vaikkapa just aloittelet ketoilua niin järkevintä olisi pitäytyä niissä useimmissa aterioissa koska kestää jonkin aikaa ennen kuin se näläntunne edes lähtee; turha kiusata itseään ainakaan aluksi heilahtelevalla verensokerilla (taikka nälällä) ennen kuin kroppa on tottunut rasvapolttoiseksi. Kun on pitemmän aikaa ollut tarpeeksi alhaisilla hiilareilla niin se ruokahalu voi joskus jäädä niin olemattomaksi että loppupelissä ei millään jaksaisi edes syödä... :roll:

Riekon nyrkkisääntöjä ketoilijoille, kliks

ViestiLähetetty: 2011-07-02 23:56:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kirrimirri kirjoitti:

Ateriakokoja ei tartte kasvattaa kun syö energiatiheämpää ruokaa eli käyttää runsaasti rasvaa. itse asiassa aterioden koko voi jopa pienentyä. itse syön kolme kertaa päivässä ja ateriaväli on noin 5-6 h. Mutta jos homma toimii sulla noin niin miksi muuttaa.

Tämä on totta!!
Ja se maha täyttyy. Minulla ainakin tulee toppi vastaan yhdellä lautasella kunnon rasvaista ruokaa. Kun tavallista pitää ottaa ainakin yksi santsi.
Ja VT ruokaa noin 4 santsausta :roll:

http://karppausjaperhe.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2011-07-04 09:29:00 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Jos on aiemmat vuodet syönyt tunnin tai jopa puolen tunnin välein mitä milloinkin, niin on se vaikeaa heti kerrasta saada syöntikerrat vaikka vain neljään. Mutta hiljaa hyvä tulee ja jossain vaiheessa huomaa, ettei jääkaapin ovi käy yhtä tiheään. Myös kun oppii syömään kerralla tarpeeksi, auttaa asiaa. Itse syön kolme isompaa ateriaa ja jos tulee iltasyömistarvetta, niin vielä ennen nukkumaanmenoa jotain pientä.

Myös se, että suunnittelee mitä syö ja milloin, auttaa ainakin mua. Aiemmin jos ei ollut mitään suunnitelmaa, vaan söi kun söi ja mitä milloinkin, niin sitähän vain söi. Nyt huomaa, että ruoka pysyy kaapissa ja odottaa kiltisti siihen tiettyyn ruoka-aikaan asti, jolloin saa syödä luvan kanssa ja kunnolla.

ViestiLähetetty: 2011-07-04 09:33:36 
Poissa
The Kuningatar
The Kuningatar

Suosittelen kuuntelemaan kroppaasi. Mikäli 4 syöntikertaa tuntuu hyvältä jatka niin. Tärkeintä on, että syöt silloin kun on nälkä ja kunnolista ruokaa ja lopetat syömisen kun vatsa on täysi. Juot silloin kun on jano.
Sitten kun kroppasi ilmoittaa, että nyt on nälkä vain kolmesti tai kahdesti päivässä, nin muuta tyyliä sitten sen mukaisesti.

91kg --> 74kg

ViestiLähetetty: 2011-07-04 09:48:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Bloody Mary kirjoitti:
Tärkeintä on, että syöt silloin kun on nälkä ja kunnolista ruokaa ja lopetat syömisen kun vatsa on täysi. Juot silloin kun on jano.
Sitten kun kroppasi ilmoittaa, että nyt on nälkä vain kolmesti tai kahdesti päivässä, nin muuta tyyliä sitten sen mukaisesti.

Tuo on niin totta. Kun homma pääsee kunnolla etenemään ja paino laskee, kannattaa sopeuttaa nuo syömisensä muuttuneeseen kroppaan.
Kesähelteiden aikana olen useasti huomannut, että pitää oikein muistuttaa itseään tuosta syömisestä, koska varsinaisesti näläntunnetta ei ole. Välillä huomaa ettei ole moneen päivään syönyt kuin aamupalan, päivällisen ja iltapalan. Ei se mitään, paino ainakin laskee mukavasti ja olo on muutenkin virkeä.

ViestiLähetetty: 2011-07-04 09:49:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minä syön 2-3 kertaa päivässä, miten milloinkin. Aika usein jää aamiainen väliin, kun on iltasella mennyt reippaampi satsi. Kaikki varmasti löytävän ajan saatossa oman tapansa, joka futaa.

ViestiLähetetty: 2011-07-05 08:28:03 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Samoin aloitin neljällä aterialla, nyt riittä useimmiten kaksi ja joskus kolme

ViestiLähetetty: 2011-07-05 11:59:23 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mulla vaan "vahingossa" lipsahtaa näköjään kahteen ateriaan, ja se tuntuukin sopivan tosi hyvin! Aamun kermakahveilla pärjään ihan kevyesti neljän ruokaan asti, ja sit ysiltä vielä iltapala.

http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?f=81&t=63810&p=1644265#p1644265

ViestiLähetetty: 2011-07-05 12:32:02 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Täällä kans kuin huomaamatta on siirrytty kahteen ateriaan päivässä ja hyvin pärjää, syön kun alkaa pieni nälänpoikanen itsestään ilmoittamaan:) Tosin treenipäivinä yleensä jonku jugun tai smoothien syön, koska muuten en millään jaksa raskasta spinning tuntia, vaan veto loppuu ennen puoltaväliä..välillä tietty tulee päiviä et tulee syötyä enemmän:)

ViestiLähetetty: 2011-07-05 12:45:51 
Poissa
sintti
sintti

2 ateriaa ilman välipaloja riittää usein. En viitsi seurata muuta kuin proden kertymistä, ettei mene ali. Rasvat menee usein ali suositusten. Ei kiinnosta, ei ole nälkä.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 17 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00