karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-26 21:49:09

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 27 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Kieltäytymisiä...
ViestiLähetetty: 2011-07-01 14:24:29 
Poissa
sintti
sintti

Tervehdys! Olen ollut tyytyväinen karppaukseen! Aloituksesta on lähteny vyötäröltä 10 cm ja lantiolta 4 cm! Yritän saada viel lantiolta lähtee, mutta...

Miulla on kertaalleen sinnikäs rakkotulehdus, toinen ab - kuuri menossa. Kait siihen kuului ruokahaluttomuus ja ruoka-annosten vähentäminen. Minulla kulutus on aika vähäistä ja siksi yritän pitää mahdollisimman tiukkaa linjaa. Ja se on kannattanut sillä en ole sortunut jätskiin, pulliin, kekseihin enkä sellaisiin. Nyt olen antanut periksi hiukan ja syön piirakan päivässä. En tiedä, kannattaisko siitä opetella eroon, mutta...

Se tässä askarruttaa, että kuukauden kuluttua on kuntoutukseen lähtö 2 vkoa ja siellä on infon mukaan aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Ens täytyy neuvotella keittiön kanssa etten ota jälkiruokaa, enkä kahvileipää... Tarvitseeko selittää keittiöhenkilökunnalle, että karppaan, vai oletteko toiset, mahd. kuntoutuksessa olevat jättäneet vain aterioita väliin ja ruokaa tähteeksi?

Vanha luokkatoverini aikoo tavata minut kesällä ja tarjota jätskit. Kieltäydyin kohteliaasti tarjoilusta, muutin sen kahviin mutta pelkään nyt loukanneeni häntä ehdottoman jäätelöstä kieltäytymisen takia lihomisen pelossa.

Ja tänään äitini meni äitinsä hautajais- ja muistotilaisuuteen ja sanoi tuovansa kotiinkin täytekakkua ja muita ruokia. Ja jälleen sanoin, että tuo itsellesi, minä en syö lainkaan. Hän kyllä ymmärsi, mutta... olenko liian ehdoton tämän ruokavalion suhteen? Luulen, että pienikin lankeemus johonkin tuollaiseen turmelee dietin... Painoa on pudonnut 6 kg maksimistaan! Se oli alussa 58 kg, sitten nousi 60 kg ja nyt on 54 kg. Tahtoisin vielä pudottaa muutaman kilon.

Lounaalla söin tomaatti-kinkku-juustolämmitystä, alkujaan seuraksi kuului kevytviili tai kermaviili. Sitten jätin pois (kerma)viilin. Nyt olen jättänyt sen että joka toinen päivä on vain muutamia laseja vettä ja joitain kurkkusiivuja. Ja sitten joka toinen päivä tomaattilämmitystä tai raaka tomaatti ja vettä... Voiko turvallisin mielin jättää pois lounaan? Aamupalalla on salaattia, kurkkua, kinkkua juustoa ja muutamina aamuina on ollu piirakka. Illalla sitten kukkakaalia ja broileria tai naudanlihaa. Aina ei ole ollut ruokahaluja ja välillä kurnivan mahan oon täyttäny muutamalla lasillisella vettä.

Onko muuten karppauksessa konsteja parantaa virtsarakkotulehdusta? Minulla on jo toinen antibioottikuuri peräjälkeen ja ei ota lämpö laskeakseen. Aamulla jo 37.4, nyt 37.6 eli kuume nousee iltaa kohti. Käytän sokeroimatonta tyrnimehua tään viimeisen kuution ja sitten vaihdan tyrnikapseleihin. Karpaloita ja puolukoita en voi käyttää, enkä ananasta joka parantaisi aineenvaihduntaa... Joudun toistokatetroimaan eli letkulla tyhjentämään rakkoni. Nestesuositus on 1-1.5 litraa, kun en tunne tyhjentämistarvetta ja ei hermotus pelaa.

Kiitos, jos jaksatte vastata kysymyksiini! Aurinkoista kesää kaikille!

Viestin otsikko: Re: Kieltäytymisiä...
ViestiLähetetty: 2011-07-01 15:17:51 
Poissa
Karpihko
Karpihko

Nyt en ymmärrä läskilumiukkoa! Painosi on 54 kiloa ja haluat pudottaa muutaman kilon, jolloin painosi on jotain 4x kiloa? Ja nimimerkkisi LÄSKI lumiukko.
Paljonko on pituutesi, paljonko on ikäsi? Mielestäni normaalimittaisen, aikuisen naisen paino ei voi alkaa nelosella.

Enkä ihan ymmärtänyt syömisiäkään? Syöt kurkkua ja juot vettä ja ajattelit jättää lounaan väliin. No ihan sama kai, jos jätät ei mistään jotain pois.

Karppauksesta tyylisi tuntuu olevan valovuosien päässä, eikä täällä ehkä kukaan osaa sinulle neuvoja antaa - ainakaan sellaisia, mitä odotat/haluat.

ViestiLähetetty: 2011-07-01 16:18:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minulla tuli mieleen provo.
Mutta jos tämä on oikeasti jonkun elämää, niin surullista on.
Ristiriitaisuudetkin ihmetyttävät.
Syön piirakan päivässä mutta en kaverin kanssa jäätelöä...?
MIkä ihmeen piirakka?
Sinun täytyy ottaa sellainen ruokalautanen, että voit periaatteessa jatkaa sillä vaikka koko loppu elämän.
Tuskin kukaan jaksaa kovin kauaa kurnivaan mahaan vettä lipittää tai syödä vettä ja kurkkua?

Lainaa VHH kirja ja lue. Sitten tiedät vähän perusasioita.

http://karppausjaperhe.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2011-07-01 17:11:58 
Poissa
sintti
sintti

Ronja-Aliisa kirjoitti:
Minulla tuli mieleen provo.
Mutta jos tämä on oikeasti jonkun elämää, niin surullista on.
Ristiriitaisuudetkin ihmetyttävät.
Syön piirakan päivässä mutta en kaverin kanssa jäätelöä...?

Huokaus... ei ole provo. Aluks tuntui, että tämä on mielenkiintoinen ruokavalio, jota tykkäsin jatkaa. Ja huomasin senttejä lähteneen, painon pudonneen. Mutta sitten se on muuttunut sellaiseksi, että yritän pudottaa painoa ja siksi syödä minimaalisesti. Useana päivänä on jo jääneet päiväruuat pois. Vain aamupala ja iltaruoka. Ensin se unohtui, sitten jäi harkitusti. Äitini pyrkii vahtimaan että syön välipalan.
Onneksi hän ei nyt tuonutkaan kakkua, eikä riisipiirakoita joita on paheeksi tullut syödä, vain yhden päivässä.

Olen lukenut Heikkilän kirjan Ravinto ja Terveys. Siinä kehoitetaan kyllä liikkumaan joka tukee laihdutusta, mutta invalidisoituneella tuo liikkuminen on rajoitettua ja siksi yritän suhteuttaa sen kulutukseen allergiat huomioiden.

Olen ajatellut että kaverin tapaaminen olisi tärkeämpi ja kahvittelu kuin jäätelön syönti, joka sekoittaisi tämän reilussa kuukaudessa oppimani ruokavalion.

Annoksia olen pienentänyt, kun laihtumista on tapahtunut - mutta ei vielä tarpeeksi. Verenpaine on koholla, enkä ole päässyt sydänlääkkeistä eroon - joka olisi mahdollista muutaman kilon painonpudotuksen jälkeen.

Kysymys kuitenkin koski rakkotulehduksen ennaltaehkäisyä ja olisiko turvallista jättää lounas pois kun ei ole nälkä ja painoa pitäisi saada alemmas...

ViestiLähetetty: 2011-07-01 17:23:25 
Poissa
sintti
sintti

pyöriäinen kirjoitti:
Nyt en ymmärrä läskilumiukkoa! Painosi on 54 kiloa ja haluat pudottaa muutaman kilon, jolloin painosi on jotain 4x kiloa? Ja nimimerkkisi LÄSKI lumiukko.
Paljonko on pituutesi, paljonko on ikäsi? Mielestäni normaalimittaisen, aikuisen naisen paino ei voi alkaa nelosella.

Enkä ihan ymmärtänyt syömisiäkään? Syöt kurkkua ja juot vettä ja ajattelit jättää lounaan väliin. No ihan sama kai, jos jätät ei mistään jotain pois.

Niin, terveydenhuoltohenkilöstö suosittelee minulle, 37 - vuotiaalle, 162 cm:lle tallukalle 48-50 kg painoa. Ja jos 4 kg lähtis, olisin siinä 50 kg:ssa ja voisin mahdollisesti päästä sydänlääkkeistä eroon (oma toive) ja verenpaine laskeutua normaalille tasolleen. Sairauksina pumppuvika, astma ja invaliditeetti joka rajoittaa liikkumisen. Ja verensokerit jos laskeutuis alle 6, ois hyvä. Ennen karppauksen aloitusta ne oli alle 5. Tarkoitan karppauksella nimen omaan viljojen, riisin, pastan ja perunan poisjättämistä, samoin kaikki sokerit ja jäätelöt, pullat, sisu-&leijonapastillit, keksit, leivät... Ja käytän mm. voita & täysmaitoa, ajoittain (kerma)viiliä. Makeanhimo ja ruokahalu hävis yhtä aikaa.

Aamulla syön kevyemmin, kuten viestin aloituksessa kerroin ja päivällisellä jotain lämmintä ruokaa. Aluksi ei ruoka maistunut ja unohtui, mutta sitten jätin sen tietoisesti vedoten rajoitteiseen liikkumiseen ja energiankulutukseen. Nyt syön 2-3 kertaa viikossa tomaatti-kinkku-juustolämmitystä.

Siksi kysyinkin kokeneempien karppilaisten neuvoa asiaan, että haittaako mitään olemattomaan kulutukseen lounaan väliin jättäminen. Ja samoin kysyin rakkotulehduksen itsehoitoa kun kuume vaan jatkuu, jo yli 2 viikkoa.

ViestiLähetetty: 2011-07-01 17:25:55 
Poissa
Karpihko
Karpihko

läski lumiukko kirjoitti:

Olen lukenut Heikkilän kirjan Ravinto ja Terveys.

Kuinka ihmeessä olet sitten päätynyt tuohon ruokavalioosi? Luepas se kirja uudestaan ja noudata sen ohjeita. Vois vaivat ja tulehdukset parantua.

ViestiLähetetty: 2011-07-01 17:27:59 
Poissa
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi

Vaikea uskoa, että neljällä kilolla voisi oikeasti olla merkitystä... :-k Siihen sen enempää puuttumatta. :P

Mutta kai olet karpalomehua tuohon pissatulehdukseen kokeillut?

ViestiLähetetty: 2011-07-01 17:32:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ja nokkosuutetta

ViestiLähetetty: 2011-07-01 17:40:10 
Poissa
luontokarppi
luontokarppi

Hei vaan Läski Lumiukko.Oletkin ennenkin kirjoitellut.
Kuulehan,tuo sun tapasi syödä tai lähinnä olla syömättä on kyllä pahinta mitä voit tehdä itsellesi.Mistä luulet saavasi elimistön tarvitsemia rakennusaineita?Olen kyllä nyt tyrmistynyt sun ruokavaliostasi ja se että jättää viljat pois,ei vielä tarkoita karppaamista.Rasvat?Missä ne ovat? Koeta nyt hyvä ihminen aloittaa kunnolla syömään,on paremmat edellytykset pysyä terveempänä.Ja mitä tulee sydänlääkkeiden vähentämiseen tai pois jättämiseen niin ei se kyllä ole muutamasta kilosta kiinni.En jaksa uskoa,että lääkär olisi sulle sellaista lupaillut.Ole yhteydessä lääkäriisi tulehdusasiassa ja muissakin ja aloita itsestäsi huolehtiminen syömällä kunnolla ja säännöllisesti!Parempaa syömistä ja vointia toivotan!

ViestiLähetetty: 2011-07-01 17:45:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Uudessa Atkins kirjassa on ésimerkki päiviä.
Ne voisi olla sinulle ihan sopivia. Minulle liian niukkakalorisia.
Mutta jos edes niiden mukaan söisit saisit monipuolista ruokaa

ViestiLähetetty: 2011-07-01 17:54:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Onko nyt tutkittu, että toi antibiootti tehoo siihen pöpöön mikä on virtsateissä? Katetrointihan on riski yleensäkin saaha tulehdusta. Kun on monia sairauksia ja lääkityksiä tarttee olla varovaisempi elämän muutoksissa, niinku laihdutuksessa esim. Lääkkeistähän ei kannata itse yrittää päästä eroon, eikä karppaus ole yleinen sairauksien HOITOkeino. Eikä syömättömyys minusta oo laihdutuskeino, ite yrittäsin syödä sen 3 krt/pvä. Jos ei saa ruoasta tarvittavia ravintoaineita, niin ennenpitkää sairastuu vaan lisää ja ainakin kunto putoo. Vaikka mulla ei oo kokemusta isommista sairauksista (vain kilpirauhassairaus), niin joskus kun oon herkutellu vaikka jäätelöllä tms, ei se oo vaikuttanu painoa lisäävästi. (Kunhan ei joka päivä mätä herkkuja.) Vaan ehkä päinvastoin, tietty jokainen päättää itse mitä syö. Mutta Tsemppiä joka tapauksessa .

ViestiLähetetty: 2011-07-01 19:33:03 
Poissa
Herkkusuukarppi
Herkkusuukarppi

Onko sulla tietoa, mikä on sun perusaineenvaihdunta? Eli se energiamäärä, minkä sun kroppa tarvii pelkästään peruselintoimintojen ylläpitoon. Eli se, mitä sun kroppa kuluttaa, vaikka koomassa makaisit.
Jos sulla ei sitä ole mitattu, tuolla sivun yläreunassa olevalla Laskutikulla voi laskea viitteellisen perusaineenvaihdunnan.
Sun antamien tietojen perusteella se on 1291kcal.
Perusaineenvaihduntaa pienemmällä energiamäärällä kroppa ei välttämättä jaksa toimia kunnolla, mikä voi johtaa mm. sairasteluun.

ViestiLähetetty: 2011-07-02 14:19:07 
Poissa
hyväfiiliskarppi
hyväfiiliskarppi

Niin, terveydenhuoltohenkilöstö suosittelee minulle, 37 - vuotiaalle, 162 cm:lle tallukalle 48-50 kg painoa.

Jos terveydenhuoltohenkilöstö suosittelee painoindeksiä 18.29-19.05, vaihtaisin henkilöstöä :roll:

ViestiLähetetty: 2011-07-02 14:32:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Aura kirjoitti:
Niin, terveydenhuoltohenkilöstö suosittelee minulle, 37 - vuotiaalle, 162 cm:lle tallukalle 48-50 kg painoa.

Jos terveydenhuoltohenkilöstö suosittelee painoindeksiä 18.29-19.05, vaihtaisin henkilöstöä :roll:

Aamen.

ViestiLähetetty: 2011-07-02 14:33:32 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Ihan kuin oisit masentumassa tai ainakin lannistumassa. Tuon terveydenhuoltoväen takiako? Ota elämä omiin käsiisi! Nyt! Millään kitudieetillä et tule koskaan voimaan hyvin ja senhän pitäisi olla perimmäinen päämäärä. Kaiken lisäksi voi mennä mielitekoihin ja syömishäiriöihin asti. Syö kaikkea, mistä tulee hyvä iloinen olo, opiskele asiasta lisää, äläkä pane yksittäisen ihmisen puheille liikaa painoa - minunkaan. Koetahan pärjäillä :)

ViestiLähetetty: 2011-07-02 15:40:13 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hö ei nuihin muihin henkilöihin pidä uskoa ellei sairasta jotain anoreksiaa. Silloinhan minä kuva on entistä vääristyneempi.
Vaikka naisethan kuvittelee itsensä aina noin 2-4 numeroa isommaksi.
Minulla se on kyllä toisinpäin :lol:
Järkytyn koostani vain vaateostoksilla kun valitsen liian pieniä vaatteita sovituskoppiin :wink:

Esim. oma langanlaiha tyttöni on ko. henkilöstön mielestä liian iso ja yritti laittaa häntä laihikselle ihan vain käyrän takia.
Kun riisuin tytön alasti ja näytin kylkiluut ja kuopat solisluitten alla, niin henkilö luuli puntarin olevan rikki.
Mutta kun uusinta punnitus näytti samaa, niin tytöllä on kuulemma TAIPUMUS lihavuuteen :lol: :lol:

Ihmisiä ne on nuo henkilötkin ja osa hyvin typeriä

ViestiLähetetty: 2011-07-02 16:21:52 
Poissa
Karpihko
Karpihko

Ronja-Aliisa kirjoitti:
Ihmisiä ne on nuo henkilötkin ja osa hyvin typeriä

=D> :lol: tässä lauseessa on jotain niin muumimammamaisen lohduttavaa

ViestiLähetetty: 2011-07-02 16:26:39 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Aura kirjoitti:

Samoin.
Mitä pikemmin, sen parempi :)

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2011-07-04 10:34:44 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Jos kärsit jatkuvista virtsatieinfektioista tai pitkittyneestä infektiosta on, monta asiaa mihin kiinnittää huomiota:

- Tulehdusten aikana täytyy juoda RUNSAASTI, jotta rakko huuhtoutuu. 1-1.5 litraa ei aikuisella ihmisellä siihen riitä. Nosta vesi(juotava)määrä ainakin kahteen litraan. Näillä helteillä ei voi juoda muutenkaan liikaa.

- Katetrointi tekniikka ja tiheys on varmaan hallussa ja rakko tulee tyhjäksi joka kerta?

- Tyrni, puolukka ym. tuotteita voi käyttää virtsan happamoittamiseksi (siinä bakteerit viihtyy huonommin), mutta ennen kaikkea Juo paljon.

- Olethan vienyt kontrollinäytteen kuurin jälkeen? Eli onko tulehdus hoitunut pois vai ei? Ja onko estolääkitys kohdallaan? Kuumeen voi aiheuttaa muutkin vaivat.

Novelle

ViestiLähetetty: 2011-07-04 13:50:21 
Poissa
himokarppi
himokarppi

Kaksi viikkoa jatkunut kuume kuulostaa muutenkin vähän sellaiselta asialta, jolla kannattaisi vaivata lääkäriä. Päivystysluonteisesti. Eli nyt heti.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 27 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00