karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-05 13:02:30

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 41 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2011-06-27 17:39:57 
Poissa
sintti
sintti

Heipsan !

Olen aloittanut / opettelen tätä karppausta painonpudotus mielessä, sekä samalla tutustuen uudenlaiseen ruokavalioon. Nyt kahden päivän "pitkällä" kokemuksella olen oppinut tutkimaan kaupan tuotteista hiilariosuudet. Onko mitään...millä voisin makeuttaa esim. partaäijä-kerma-marja sotkua? Makunystyrät ovat hieman kovilla tästä uudesta ruokatavasta. Makea maistuu toisinaan hieman liiankin paljon. En haluaisi ihan happamena tuota sotkua syödä :wink:

Kiitos jo etukäteen :)

ViestiLähetetty: 2011-06-27 17:45:45 
Poissa
sintti
sintti

Itselläkin kahden päivän karppaushistoria takana :lol:

Mutta vastaan nyt kuitenkin, että itse ostin makeutusjauhetta.
Eihän sekään tietysti hyväksi elimistölle ole, mutta jos senkin käyttöä
yrittäisi pikkuhiljaa vähentää ja totuttaa suuta vähemmän makeaan ruokaan.

ViestiLähetetty: 2011-06-27 18:06:37 
Poissa
modekarppi
modekarppi

Stevia. iHerbista saa edullisimmin.

ViestiLähetetty: 2011-06-27 18:11:29 
Poissa
Herkkusuukarppi
Herkkusuukarppi

Nevis kirjoitti:
Onko mitään...millä voisin makeuttaa esim. partaäijä-kerma-marja sotkua?

Paljonko tuohon sotkuun laitat kermaa? Vaahdotettuna kermaa uppoaa enemmän, ja se tuo pehmeyttä siihen makuun. Mä laitan noin puolet turkkilaista ja puolet kermavaahtoa, tosi hyvää ihan sellasenaan. Ja turkkilaisissa jugurteissakin tuntuu olevan makueroa. Mä tykkään Rainbowista, mutta ainaki Valiolla on mun makuun ihan hirveää :lol: .
Aika nopeasti suu tottuu vähemmän makeaan. Mä en oo käyttäny mitään makeutuksia sen jälkeen, ku karppauksen alotin. Ja kamala sokerirotta olinki ennen :mrgreen: .

ViestiLähetetty: 2011-06-27 20:13:41 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Mä ostin Sötin -nimistä sokerinkorviketta paikallisesta luontaistuotekaupasta. :)
Ihan käypästä tavaraa ainakin mun käytöllä. Toki en tiiä minkälaista on jos käyttää reippaammin, itse en tarvitse kovin makeaa.
Ja täällä partajugu (Rainbow) menee ihan sellaisenaan (silloin harvoin kun sitä syön)

ViestiLähetetty: 2011-06-27 21:20:43 
Poissa
sintti
sintti

Olen laittanut kermavaahtoa ja turkkilaista puolet/puolet. Laitoinkin sekaan vähän makeutusjauhetta. Ostin sitä -kiitos teidän vinkkien- tänään kaupasta :)
Lisää kymysyksiä.....miten ihmeessä laitetaan "allekirjoitukseksi" tuo painonseurantataulukko mikä näkyy oman kirjoituksen alla?

Kiitos makeutusjauheinfosta! Katsotaan mihin tämä tie johtaa... painoa on nyt 88,8 ja pituutta 165. Pitäisi pudottaa noin 18 kg :| . No tästä on hyvä aloittaa :)

ViestiLähetetty: 2011-06-27 21:26:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Suosittelen, että koitat päästä makeasta eroon niin yksinkertaisella tavalla kuin jättämällä sokerin sekä keinomakeutuksen pois. Itselläni kesti aikoinaan tottua esim. jugurttiin mustikoilla ilman makeutusta noin 2 viikkoa. Makuaisti karppiintuu nopeasti ja alkaa löytämään makeuden esim. marjoista ilman sokeria. Ja komppaan lörppöä, kerma antaa jugurtille ihan tarpeeksi makeutta. Toinen hyvä keino on laittaa kookoskermaa, jossa on myös pieni makean maku.

Jos sitä makeutusta jugurttiin kuitenkin kaipaa, ottaisin sen hedelmistä tai marjoista. Nythän kotimaiset mansikat on parhaimmillaan ja makeimmillaan. Toinen hyvä makeuttaja on banaani. Jo pienestä pätkästä banaania saa tarpeeksi makeutusta pieneen kulholliseen jugurttia.

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta

ViestiLähetetty: 2011-06-27 21:33:18 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Foorumin Ohjeet ja testit-osiosta löytyy hyviä vinkkejä tikkereiden ym. tekemiseen.

ViestiLähetetty: 2011-06-27 21:51:06 
Poissa
Herkkusuukarppi
Herkkusuukarppi

Tässä linkki, Rautalankaa tickerin tekoon:
viewtopic.php?f=7&t=46383

ViestiLähetetty: 2011-06-27 22:08:12 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Yllättävän nopeasti suu tosiaan tottuu elämään ilman lisättyä makeutta. On nykyään aika huikeaa huomata kuinka puolukat maistuvat makoisilta ihan sellaisenaan. Kerma pelkästään on mun suuhun jo tosi makeaa, en muista enää miksi siihen piti aikoinaan lisätä sokeria ja vaniljasokeria...

ViestiLähetetty: 2011-06-28 12:31:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

oulaliina kirjoitti:
Suosittelen, että koitat päästä makeasta eroon niin yksinkertaisella tavalla kuin jättämällä sokerin sekä keinomakeutuksen pois. Itselläni kesti aikoinaan tottua esim. jugurttiin mustikoilla ilman makeutusta noin 2 viikkoa. Makuaisti karppiintuu nopeasti ja alkaa löytämään makeuden esim. marjoista ilman sokeria. Ja komppaan lörppöä, kerma antaa jugurtille ihan tarpeeksi makeutta. Toinen hyvä keino on laittaa kookoskermaa, jossa on myös pieni makean maku.

Jos sitä makeutusta jugurttiin kuitenkin kaipaa, ottaisin sen hedelmistä tai marjoista. Nythän kotimaiset mansikat on parhaimmillaan ja makeimmillaan. Toinen hyvä makeuttaja on banaani. Jo pienestä pätkästä banaania saa tarpeeksi makeutusta pieneen kulholliseen jugurttia.

Voit myös kokeeksi ripsutella mantelijauhetta jugurtin ja kerman sekaan. Antaa sopivasti makua - puhumattakaan proteiinista ja rasvasta. Itse olen tykästynyt mantelijauheeseen (tai pähkinäjauheeseen/rouheeseen). Tuppaan aina lisäämään sitä jugurttiin.

Ja nyt kesällä marjoja, tottakai! :D

ViestiLähetetty: 2011-06-28 13:27:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Alkuun käytin sokeria vähitellen vähenevissä määrin. Nyt, jos lisään johonkin sokeria, maku on tosi makeaa...pian suu tottuu ruokien omiin makuihin. :D

ViestiLähetetty: 2011-06-28 13:33:22 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Itse olen Lörpön kanssa samoilla linjoilla. Rainbow:n turkkilainen jogurtti on ehkä hieman makeampaa kuin partis (ja vähemmän hiilareita / 100g :mrgreen: ) ja Valion turkkilainen tosiaan aivan hirveää :-#

Kuva

ViestiLähetetty: 2011-06-28 13:42:57 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Onkohan tuo Sötin kovin hyvä tuote - on teollisesti valmistettua? Olisin Stevian kannalla (luonnon tuote).

ViestiLähetetty: 2011-06-28 15:12:19 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Peksu kirjoitti:
Onkohan tuo Sötin kovin hyvä tuote - on teollisesti valmistettua? Olisin Stevian kannalla (luonnon tuote).

Sötin sama kuin Sukrin, riittävän luonnollista mulle ;) Käymisteitse rypälesokerista valmistettua.
Steviaa en ole vielä hyvänmakuista löytänyt, vaan joku sanoo siihenkin tottuvan...

ViestiLähetetty: 2011-06-28 15:21:32 
Poissa
sintti
sintti

Mulla on stevia kyllä lunastanut paikkansa makeuttajana :smt026

ViestiLähetetty: 2011-06-28 20:10:38 
Poissa
sintti
sintti

Steviaa kokeilin aluksi, enkä siitä pienen totuttelunkaan jälkeen tykännyt. Kaiken huippu oli se, kun erehdyin tekemään juustokakun tapaista juttua. Tuorejuusto on vähän suolaisen makuista, eikä stevia käynyt siihen ollenkaan. Maistui typerällä tavalla makealta ja suolaiselta yhtä aikaa. Steviaa on myös helppo annostella liikaa (ainakin jauheena), jolloin se on tosi kitkerää ja tympeän makuista.

Tällä hetkellä käytössä on Makonen. Syklamaattia, eli keinotekoistahan se on, mutta käy hyvin jugurttiin, pirtelöihin ja leivontajuttuihin. Käytössä riittoisaa, ihan hyppysellinen riittää. Maku on neutraali, mielestäni melko sokerimainen. Yliannosteltuna voi toki muuttua pahaksi tämäkin, mutta itse olen kyennyt vielä pitämään annostuksen ihan hyvin kurissa.

Tarkoitus olisi ehkä makosen loppumisen jälkeen (sitä saamme odotella varmaan muutaman vuoden tällä käyttötahdilla, vaikka pakkaus ei ole suurensuuri) kokeilla jotain xylitolia tai intiaanisokeria tai jotain, koska joku tuossa keinotekoisessa jutussa tökkii...

ViestiLähetetty: 2011-06-29 07:27:22 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

mun suuhun turkin eridanous ainaki on makeaa muihin juguihin verrattuna, et se menee mulla ilman makeutustaki kivasti:)

ViestiLähetetty: 2011-06-29 07:34:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Meillä pitää käyttää hylakermaa silloin, jos mieskin on syömässä. Hylakermavaahto on mielestäni ollut ihan riittävän makeaa karppauksen alusta asti. Pakkoko siihen kermavaahtoon on jugurttia lisätä, jos se ei aluksi maistu tarpeeksi makealta. :D

En tosin tiedä, onko hylamaitotuotteista jotain haittaa ihmiselle, jolle tavallinenkin maitotuote käy.

Vaniljatanko antaa mukavasti makua ja makeutta. Ei siis tarvii vaniljasokeria. Vadelmia alkaa kohta tulla, ne ovat ihanan makeita ja silti vähähiilarisia.

ViestiLähetetty: 2011-06-29 09:44:58 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Mua jo ihan pelottaa, miltä mansikat maistuu, kun on niin tottunut pieneen makeuteen. Aiemmin olin myös sokerin suuri ystävä, yhtä lailla kuin suolaisen, mitä enempi sen parempi. Mutta kas, kun karppilampeen hyppää, tapahtuu se taika, että kaikki tavallinen, mikä ei ennen maistunut miltään, on saanut uutta makua moninkerroin! Mitään makeutuksia en käytä, tavallinen kermavaahtokin maistuu makealta, kuin marjatkin, hedelmät ovat jo aivan liian makeita, rahka menee rahkana jne. Kyllä suu tottuu yllättävän nopeasti oikeisiin makuihin. Oikeastaan aiemmin kaikki maistui vain sokerilta, nyt kaikella on oma erilainen makunsa.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 41 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00