karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-21 19:00:31

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 26 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2011-06-18 10:30:09 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Se on edelleen karolina kun kyselee epätoivoisena neuvoja :D Mä olen ruvennut miettimään että mitä mä teen väärin tän ruokavalion kanssa kun paino ei laske yhtään, siis ei ole laskenut missään vaiheessa. Tää on kolmas karppauskerta ja ekalla kerralla pari vuotta sitten sain painoa pois muutaman kilon (nyt paino kuitenkin sama kuin silloin aloittaessa). Paino on tippunut 69 kilosta 68,5:een (oli ilmeisesti nesteitä) maaliskuussa mutta nyt nekin on tullut takaisin :? Senttejäkään ei ole lähtenyt mistään. En oikeestaan ole koskaan varsinaisesti laihduttanut tai laskenut mitään makroja, ennen karppausta olin kylläkin hiilarisyöppö ja söin tosi usein, varsinkin illalla.

Omasta mielestä mä syön nyt ihan hyvin ja kunnollisia annoksia, ehkä annoskoot on liian isoja? Olen laskenut että mun koomakulutus on n. 1400kcal ja syön n. 1800kcal. Olen kokeillut ketoosia useita viikkoja ->ei tulosta ja nyt olen nostanut hiilarit 30-40g paikkeille -> ei tulosta. Ketoosi ei oikein sopinut mulle (väsymys), liekö kilpparin vajis syynä sitten. Proteiinia tulee päivässä 80-90g ja rasvaa loput eli aika paljon. Olen miettinyt että pitäisikö kalorit laskee koomakulutuksen tienoille? Olen pitänyt ruokapäiväkirjaa maaliskuusta alkaen.

Tavallisesti syön aamupalan, lounaan ja päivällisen, välillä menee vain aamupala ja päivällinen ja pieni iltapala eli syömäkertojakaan ei pitäisi olla liikaa. Kahvia juon kermalla ruokailujen yhteydessä. Maitotuotteista turkkilaista joskus, muutaman kerran viikossa, ja juustoja kanssa aika harvoin. Kasviksia tulee joka päivä eri muodossa. Pitäisikö kokeilla ihan reilulla kalorivajeella? Liikuntaa en juurikaan harrasta, mutta olen alkanut pyöräilemään lähes päivittäin muutaman kilsan.

Ja mitat: 163cm, 69,9kg

Pieni epätoivo iskee välillä, mutta en kuitenkaan aio palata hiilarielämään. Kiitollinen kaikista vinkeistä. :D

ViestiLähetetty: 2011-06-18 10:55:17 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Jos sulla on kilpparinvajis niin ei oo mikään ihme jos paino ei laske.Jos on kilpparinvajis niin kaloreita ei oo hyvä laskea liian alas ja ketoosi ei oo oikein suositeltu. On tärkeää syödä ravinteikasta ruokaa eikä lisäraineetkaan olisi pahitteeksi. Luepa tuota kilppariketjua jos et ole siihen aiemmin tutustunut. Laihtumisessa en osa sua neuvoa. Oon itse menossa erikoislääkärille ja toivon että hän osais mua neuvoa, kun mullakin paino on mieluummin nousussa kuin laskussa, vaikka oon karpannut monta vuotta. Mulla on kans kilpparinvajis ja monenlaista oon kokeillut mutta ilman tulosta.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2011-06-18 15:57:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mulla on kanssa kilppari vajis ja jos kaloreita tulee hiemankin liikaa niin paino tuppaa nousemaan. Siis itse menen lievillä alikaloreilla, kannattaa kokeilla kalorimäärän pienentämistä. Minulla se toimii, toimiiko sinulla sen saat selville kun kokeilet.

ViestiLähetetty: 2011-06-18 16:54:57 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Jos vähennät kaloreita, tee se rasvasta. Ei enää enempää hiilareista (sen olet jo tehnyt!) eikä prodesta.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2011-06-18 19:04:43 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Kiitos neuvoista, ne ovat kultaakin kalliimpia nyt. Kokeilen alentaa kaloreita ja teen sen rasvasta.

ViestiLähetetty: 2011-06-20 15:57:11 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Lainaan Karolinan ketjua..
En niinkään kysy mitään, kun ei täällä ole selvännäkijöitä, kunhan purnaan.. :roll:
Kaksi ja puoli kuukautta karppausta takana, kolme ja puoli kiloa pudonnut. Viimeiseen puoleentoista kuukauteen ei mitään. Välillä laskee, välillä nousee. Kesäkuun alussa tiputin kaloreita reippaasti pudotusta vauhdittaakseni (ennen 2200-2400, nyt noin 1900, koomakulutus 1800), mutta eipä tunnu sekään auttavan. :(
Makrot muuten kuosissa, hh<40g, prode 100-110g, loput rasvaa. Ylipainoa edelleen se 30kg.

Eipä mulla muuta, jatkakaa..

ViestiLähetetty: 2011-06-20 16:27:00 
Poissa
sintti
sintti

Lainaan myös Karoliinan ketjua. Olen aloittelija, karpannut vasta puolitoista kuukautta. Motiivina oli uteliaisuus: olin kuullut niin paljon hyvää syömishimosta pääsemisestä että päätin kokeilla. Noudatan sovellettua Heikkilän dieettiä, hiilareita noin 50g (joskus menee ylikin muttei yli 100g). Minulla putosi paino neljä kiloa ensimmäisen kuukauden aikana mutta nyt on paino pysynyt paikallaan kolme viikkoa. MUTTA olo on hyvä, karkkia ei tee yhtään mieli (käsittämätöntä) Ja MUN VERENPAINEET ON NORMALISOITUNU!!!(Uskalsin ensimmäistä kertaa mitata vasta tänään, joten kun tulee lisää dataa tuuletan sitten vasta kunnolla jos on aihetta). Mutta silti. en ole tällaisia lukemia 130/83 saanut vuosikausiin.
Eli miksi lainasin ketjua ja miten liittyy mihinkään: ajattelin nyt keskittyä olemaan tyytyväinen yleisestä olotilasta ja siitä, ettei tarvitse puputtaa koko ajan jotain. Kai niistä ylimääräisistä 10 kilostakin ehkä joskus pääsee.... nimittäin stressi (vaikkapa jumista) ei ainakaan auta lainkaan. Jospa Karoliina se siitä lähtisi taas! tsemppiä!

ViestiLähetetty: 2011-06-20 19:33:52 
Poissa
Turmiokarppi
Turmiokarppi

Monella tuntuu keholla olevan mietiskelyvaiheita. Paino ei tipu, mutta ei selkeästi nousekaan. Sitten se humahtaa kerralla alaspäin. Ei mullakaan ensimmäiseen 1,5-2 kuukauteen tapahtunut mitään. Sitten se humahti yhtäkkiä alaspäin ja jatkoi laskuaan. Vuoden vaihteessa oli taas pari kuukautta, kun mitään ei tapahtunut. Sitten lähti taas kerralla aika paljon ja sen jälkeen tasaisesti alaspäin. Ehkä keho vaan hetken tarkastelee, että tuleeko sitä ruokaa varmasti? :lol:

ViestiLähetetty: 2011-06-21 07:32:11 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Komppaan Ibumaksia. Malttia tässä tarvitaan myöskin
Härkäsimppu: sun paino on tippunut tosi hyvin, aina se välillä jää miettimään, mutta lähtee silti. Jos olet normipainon sisällä , niin enempään ei tarvitsee tippuakaan kerralla. Kysehän pysyvästä olotilasta, eikä pikalaihdutuksesta.

ViestiLähetetty: 2011-06-21 22:09:35 
Poissa
sintti
sintti

Kiitos vastauksesta ja kannustuksesta! On minulla vielä kymmenen kiloa normaalipainoon mutta uskon, että tämä tästä taas lähtee menemään.

ViestiLähetetty: 2011-06-26 19:04:34 
Poissa
sintti
sintti

Hei, ihan kuin olisi minun kynästäni tuo juttu! Samojen ongelmien kanssa painin. Ratkaisua en ole vielä löytänyt, liian alhaiset hiilarit ei oikein sopinut mulle, tuli jotenkin huono olo siitä, oksentelin. Nostin hiukan hiilareita, nyt menee varmaan enempi ns. hyväkarppi-linjalla, mutta kiloakaan ei ole tippunut puolen vuoden aikana....
No joo, olen tottunut tämän sairauden kanssa hitauteen joten mennään sitten näillä. Ja olotilaan muuten sopii tuo vähäisempi hiilari-linja, virkeystaso nousee ja mielikin tuntuu olevan terävämpi...

ViestiLähetetty: 2011-06-27 10:05:28 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Aamutähti kirjoitti:
En niinkään kysy mitään, kun ei täällä ole selvännäkijöitä, kunhan purnaan.. :roll:
Kaksi ja puoli kuukautta karppausta takana, kolme ja puoli kiloa pudonnut. Viimeiseen puoleentoista kuukauteen ei mitään. Välillä laskee, välillä nousee. Kesäkuun alussa tiputin kaloreita reippaasti pudotusta vauhdittaakseni (ennen 2200-2400, nyt noin 1900, koomakulutus 1800), mutta eipä tunnu sekään auttavan. :(
Makrot muuten kuosissa, hh<40g, prode 100-110g, loput rasvaa. Ylipainoa edelleen se 30kg.

Kannatti valittaa. :) Paino nyykähti alaspäin pari päivää tuon jälkeen, ja olin jopa lisännyt kaloreita takaisin 2100:n.

ViestiLähetetty: 2011-06-30 05:57:42 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Aamutähti kirjoitti:
Aamutähti kirjoitti:

Kannatti valittaa. :) Paino nyykähti alaspäin pari päivää tuon jälkeen, ja olin jopa lisännyt kaloreita takaisin 2100:n.

Ja sen jälkeen lähtikin nousemaan 200g päivässä. :( Oma vika, mitäs kehuskelin.

ViestiLähetetty: 2011-06-30 09:01:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vaikka olen aloittelija itsekkin ja en tiedä sen suuremmin, niin sanoisin et just tuota kalorimäärää koittaa laskea. Ite yritän pitää alle 1500 joka päivä. Samalla myös yritän liikkua päivittäin, esim pyöräily. Etenkin sellasta aerodynaamista liikuntaa kannattaa harrastaa mun järjen mukaan, eli pyöräilyä ja lenkkeilyä.

Kantsii syynätä jokainen ruoka läpi mitä syö, että mitä niissä on ja miten paljon. Itsellä jos tulee jumi, tiedän syyttää partajugun suurkulutustani =P~ Ja samantien sen jättäisin varmaan pois joksikin aikaa, ja korvaisin jollain muulla.

Veikkauksia vain, ei saa lyödä jos olen väärässä :oops:

ViestiLähetetty: 2011-06-30 12:28:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

fluffysock kirjoitti:
Vaikka olen aloittelija itsekkin ja en tiedä sen suuremmin, niin sanoisin et just tuota kalorimäärää koittaa laskea. Ite yritän pitää alle 1500 joka päivä. Samalla myös yritän liikkua päivittäin, esim pyöräily. Etenkin sellasta aerodynaamista liikuntaa kannattaa harrastaa mun järjen mukaan, eli pyöräilyä ja lenkkeilyä.
Köh, toi punaisella merkattu kyllä kuulostaa aikasta pahalta... Aloittelijasta voi tietty tuntua siltä, että kalorimäärää pitää laskea (koska niin on aina ennenkin tehty!) :wink:, mutta karppaus toimii vähän eri periaatteella. Tai no joo, totta: kalorimäärää kannattaa "laskea", mutta ei vähentämisen vaan seuraamisen merkityksessä; siis että laskee saavansa varmasti tarpeeksi paljon kaloreita päivässä.

Ruoasta siis pitää saada päivittäin hivenen hiilareita (oman maun mukkaan), riittävästi proteiinia (vähintään oma kilomäärä grammoissa) ja kaikkein eniten sitten rasvaa. Täällä on joku ihan vähän aikaa sitten kommentoinut, että vähärasvaisella karppauksella kyllä onnistui laihtumaan, mutta tuloksena oli lommoposket ja ikävä olo. Rasvapainotteisella karppauksella sen sijaan kilot hävisivät juurikin vatsamakkaroista ja kroppa pysyi muuten oikein hehkeänä. :D Monet ovat sanoneet, että sellaiset parituhatta kaloria päivässä on hyvä määrä -- ja jos harrastaa liikuntaa, niin sitten vielä enemmän.

Ja hop, fluffysockille vielä: jos suurkulutat partajugua, niin mitä muuta syöt? Tuleehan siitäkin nimittäin melko paljon hiilareita, ja proteiineja taas kovasti vähän... (Ja heti perään pitää tarkentaa, että en missään nimessä ole kieltämässä partajugun syömistä, on se niin hyvää! Jäin vain miettimään, miten 1500 kaloria päivässä saadaan yhdistettyä partajugun suurkulutukseen.)

ViestiLähetetty: 2011-06-30 14:45:49 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Joo, kalorit on liian alhaalla.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2011-06-30 14:51:10 
Poissa
kilometrikarppi
kilometrikarppi

Nelilehti kirjoitti:
fluffysock kirjoitti:
Köh, toi punaisella merkattu kyllä kuulostaa aikasta pahalta... Aloittelijasta voi tietty tuntua siltä, että kalorimäärää pitää laskea (koska niin on aina ennenkin tehty!) :wink:, mutta karppaus toimii vähän eri periaatteella. Tai no joo, totta: kalorimäärää kannattaa "laskea", mutta ei vähentämisen vaan seuraamisen merkityksessä; siis että laskee saavansa varmasti tarpeeksi paljon kaloreita päivässä.

Monet ovat sanoneet, että sellaiset parituhatta kaloria päivässä on hyvä määrä -- ja jos harrastaa liikuntaa, niin sitten vielä enemmän.

Ei pidä uskoa siihen mässäilyn autuaaksitekevään voimaan kaikilla. Mä en esim. todella laihtuis ikinä grammaakaan jos kalorit ois jatkuvasti 2000. Parhaiten menee siinä 1500 pinnassa, jos rankkaa liikuntaa ni enemmän.

Jollain voi toimia se, että kalorit on jossain parissatonnissa, mutta ei kaikilla! Pitää muistaa tää, ennenkun jakaa sitä jonain varmana totuutena, et karppisafkaa voi huoletta syödä nii paljo ku haluu..

Nii ja en kyllä ite koe karppaavani mitenkään vähärasvasesti, kun rasvaa menee reilu 100g päivässä..

02/2012 päättynyt painonseurantapäiväkirja: Kesäkilojen karkotus
02/2012 aloitettu liikuntapäiväkirja: Sentit jäävät salille

ViestiLähetetty: 2011-06-30 16:01:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^ Hups, ihan totta. Pahoittelut! Tuntuis kuitenkin siltä, että kannattais ensin ainakin testailla sitä rasvan vaikutusta -- jos aloittelija sanoo syövänsä alle 1500 kaloria päivässä ja harrastavansa siihen päälle liikuntaa, niin kyllähän se vähän kuulostaa pahalta. Varsinkin, kun ei yhtään tiedä, minkäkokoisesta ihmisestä on kyse...

ViestiLähetetty: 2011-07-01 09:28:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Nelilehti kirjoitti:

Ruoasta siis pitää saada päivittäin hivenen hiilareita (oman maun mukkaan), riittävästi proteiinia (vähintään oma kilomäärä grammoissa) ja kaikkein eniten sitten rasvaa. Täällä on joku ihan vähän aikaa sitten kommentoinut, että vähärasvaisella karppauksella kyllä onnistui laihtumaan, mutta tuloksena oli lommoposket ja ikävä olo. Rasvapainotteisella karppauksella sen sijaan kilot hävisivät juurikin vatsamakkaroista ja kroppa pysyi muuten oikein hehkeänä. :D Monet ovat sanoneet, että sellaiset parituhatta kaloria päivässä on hyvä määrä -- ja jos harrastaa liikuntaa, niin sitten vielä enemmän.

Ja hop, fluffysockille vielä: jos suurkulutat partajugua, niin mitä muuta syöt? Tuleehan siitäkin nimittäin melko paljon hiilareita, ja proteiineja taas kovasti vähän... (Ja heti perään pitää tarkentaa, että en missään nimessä ole kieltämässä partajugun syömistä, on se niin hyvää! Jäin vain miettimään, miten 1500 kaloria päivässä saadaan yhdistettyä partajugun suurkulutukseen.)

Niin no karppauksen myötä olen jättänyt sen kalorien syynäämisen pois, mutta jos arvioin lennnosta päivän kaloreita niin ei ne yllä koskaan 2000. En siis tarkoituksella yritä jättää niin alhaisiksi. Syön aina kun on nälkä ja etenkin ennen urheilusuorituksia :smt001

No suurkulutus ja suurkulutus. Syön sitä aamulla tai illalla korkeintaan 150g hunajalla. Toisinaan aamulla Sekä illalla. Pitää siis vahtia vähän etten ala syömään joka aamu ja joka ilta, valtavan hunajaklöntin kanssa. Se voi riistäytyä hyvän makunsa takia käsistä =P~ Yksi syy että syön sitä melkein joka päivä on myös sen helppous. Kulhoon vaan.

Jos en partajugua aamulla syö, niin se on sitten muna ja kaksi pekonisiivua. Niin ja joskus mantelileipääkin syön aamu-tai iltapalaksi sen sijaan tai sen kanssa. Päivällä syön suurin piirtein aina jotain lihaa köntsän esim possua 240g tai kanafileitä omassa marinadissa. Joskus sitten teen esim karppipizzaa tai vaikka jonkun katkarapusalaatin. Välipalana toimii maapähkinät, ja joskus se partajugu :D Yritän syödä laajasti ja olen alkanut ostamaan pakastemarjoja vähän väliä. Niitäkin on hyvä syödä välipalaksi.

Itellä tämä toiminut hyvin ja usein syö vaikkei ole edes nälkä ehtinyt tulla. Mitä muuta kannattaisi lisätä et sit sais kaloreita enemmän?(ja helposti mieluusti) Tai muutenkin jos jotain tärkeää puuttuu?

Tänään teen karppimutakakkua :smt049

ViestiLähetetty: 2011-07-06 09:55:08 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Nyt olen kokeillut vähentää rasvan saantia ja ihan kuin vaatteet alkaisi istua paremmin päällä. Painoa ei tosin ole lähtenyt grammaakaan, mutta jospa tää sopisi mulle. :D Kilpparikokeissa kävin ja kaikki näyttäisi olevan ok.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 26 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00