karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-08 23:53:17

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 64 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2011-05-27 23:05:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Onhan tuo luonnosta poimiminen pikkasen haasteellista, jos ei ole mitään kontakteja maaseudulle. Vai pitäisikö köyhän opiskelijan lähteä ihan Hervannan luontopoluilta sieniä ja marjoja poimimaan. Siellähän nuo perusreiskat jo asustelevatkin ja heiltä saa varmastikin tietoa parhaista paikoista.

ViestiLähetetty: 2011-05-28 06:39:07 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

karppari55 kirjoitti:
Vai pitäisikö köyhän opiskelijan lähteä ihan Hervannan luontopoluilta sieniä ja marjoja poimimaan.

Oletko koskaan vilkaissutkaan karttaa Hervannan alueesta? Jos seisot Hervannan valtaväylän eteläpäässä Ruskontien risteyksessä, niin voit lähteä jokaiseen muuhun ilmansuuntaan paitsi pohjoiseen ja edessä ei ole kuin metsää. Hervantahan on tuossa mielessä optimaalisin paikka jos haluaa luonnossakin liikkua.

Vielä karttalinkki joka havainnollistaa:
http://kartat.eniro.fi/query?what=map_a ... ie+TAMPERE

ViestiLähetetty: 2011-05-28 10:05:06 
Poissa
sintti
sintti

Karppailun aloitus toi mulle hieman isomman kauppalaskun kuin yleensä, mutta intouduinkin ostamaan kaupasta erilaisia karppaukseen sopivia jauhoja, pähkinöitä yms. kokeiltavaksi ja niistä riittää moniin aterioihin ja leipomuksiin. Uskon, että ajan myötä ruokalasku pienee, sillä mulla ainakin on mennyt herkkuihin (karkit,sipsit) paljon rahaa, joka nyt jää säästöön, kun ei tee (toivottavasti) mieli makeaa.

ViestiLähetetty: 2011-05-28 13:56:39 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi

Mä olen Hentun kanssa samoilla linjoilla siinä että jos on todella todella varaton niin kyllä se karppauskin rahapussissa tuntuu. Hiilarit kun ovat edelleenkin halvempia kuin prode ja jos sitä rahaa ei ole niin se vanha kunnon "no mutta hyvä terveys maksaa itsensä takaisin"-argumentti on lähinnä samaa luokkaa kuin "syökööt kakkua". Ja vihannekset ne vasta kalliita ovatkin. Voihan sitä munavoillakin elää, mutta eri asia onko se sitten maailman ravitsevinta safkaa. Enkä itse kuulu niihin ihmisiin jotka olisivat jatkuvasti kantaneet himaan sipsejä ja karkkia, joten ne eivät ole ikinä lovea budjettiin tehneet. Jauheliha ja vihannekset kylläkin. Elikkä köyhyysrajan alapuolella elävälle VHH:sti syöminen on todellinen haaste. En osaa vielä sanoa että onko se täysin mahdotonta, mutta kokemuksen perusteella se ei helppoakaan ole. Pitää uskoa siihen että se on mahdollista, mutta en silti usko että "karppaus on halpaa kun sen vain tekee oikein!"-väittäjät välttämättä tietäisivät millaista on elää aivan pirun pienellä ruokabudjetilla (etenkään jos ei omista kunnon pakastinta tarjouslihojen hamstraamiseksi eikä terveys riitä siellä metsässä kykkimiseen).

Mutta se kyynisyydestä. Yrittänyttä ei laiteta ja sitten menen pirulauta vaikka just sillä munavoilla jos ei muu auta :?

Riekon nyrkkisääntöjä ketoilijoille, kliks

ViestiLähetetty: 2011-05-28 14:03:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tottakai kaupungin sisältäkin voi löytää marjansa ja sienensä. Jotenkin vaan tuntuu, että ne on ihmisten (ja koirien) jäljiltä likaantuneita. Puhdas luonto on mielestäni kyllä tuolla maaseudulla. Olen tietenkin väärässä.

En tunne sieniä kovinkaan hyvin, joten ilman opasta en voi mennä (se menisi ihan metsään). Ja lisäksi suuntavaisto on ihan nollassa enkä osaa käyttää kompassia ja karttaa. Näinollen kaupasta ostaminen on minulle turvallisempaa.
Kuulun kyllä luonnonsuojeluliittoon ja Pirkanmaallakin järjestetään jäsenille opastettuja luontoretkiä. Voisihan sitä ensi syksynä mennä semmoiselle. Onko kukaan käynyt noissa?

Tuli mieleen, että täällähän voisi keskustella karppiretken järjestämisestä kesällä. Vaikka sinne Hervannan metsikköön. Mitä mieltä olette?

ViestiLähetetty: 2011-05-28 14:55:58 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Meijän perheen ruokakulut on pysyneet suunnilleen samana kun karppaus aloitettu...ei valittamista :)

ViestiLähetetty: 2011-05-28 15:52:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Muutamia kertoja olen havainnut et karppaus on halvempaa.. Tai no, sillä summalla millä toisen puoliskon kanssa mennään kauppaan ja toinenhan lappaa kärryyn turhuuksia, mitä itsekkin entis aikoina söin ja itselleni sopivia tuotteita on vain muutamia, maksaa saman verran kun minä ostaisin kotiin pari pussillista kunnollista ruokaa. Eli kyllä sillä entisten aikojen turhuuksien hinnalla saan enemmän maistuvaa ja ravinnerikkaampaa ruokaa.

Alussa rahaa paloi paljon, kun kaikkea rasvaista sai syödä niin niitähän sitten ostelin. Nykyisin ostelen alehinnoilla pakkaseen lihaa. Seurailen eri kauppojen hintoja ja ostan mistä halvimmalla saan, ylensä lidl.. Ja kun on jäänyt noi ravintola/pizza/hesemätöt niin eipä mee semmoisinkaan rahaa. Alkoholi ei maistu entiseen tapaan joten raha ei mene paljoa alkoon eikä krapulamättöön.

Kyl mä koen et halvemmaksi tulee, ja vaikkei halvemmaksi niin samalla rahalla laadukkaampaa, ravinteikkaampaa ja maistuvampaa ruokaa. Ja kun ruokailukertojakin tulee päivässä 2-3 niin ei siihen paljoa saa rahaa upotettua.

Nyt sitten kylvätään omia yrttejä ja salaattia ruukussa, niin ei tarvitse kaupasta ostella, eli siinäkin säästyy rahaa.
Entisinä aikoina olin aika lailla tuhlaaja kun ruuasta oli kyse, nykyisin seuraan tarkemmin ostoksiani.

ViestiLähetetty: 2011-05-28 16:08:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Oikeesti: euro päivässä ruokaan, antakaa mulle ruokalistat! 2,5 euron/pv ruokalistat on esitetty täällä eräässä ketjussa, mutta mulla ei oo viime vuosina ollut useinkaan niinkään paljoa rahaa käytössä. Lounasravintoloiden ruoka on jo monien opiskelijoiden saavuttamattomissa. Ei siksi, että se olisi erityisen kallista (2,25e) vaan siksi, ostovoimaa ei ole. Samanaikaisesti ruokatietoisuus heräilee, eikä koko päivän ruokabudjetin laittaminen nugetteihin ja riisiin + pakolliseen leipäannokseen houkuta enää.

Sanottakoon, että olen kaksi ammattia omaava nuori arkkitehti, enkä mikään hobo. Olen tehnyt säännöllisesti töitä koulun ohessa aina kun vain olen voinut, mutta viime vuosina rakennusalalla on ollut hivenen "hiljaista".

Siitä eurosta otamme julkisen liikenteen kulut ja käymme hakemassa luonnosta ruuat. Kertokaa, kuinka onnistuu.

Tai parempaa, kokeilkaa itse.

Minusta aikuiset, työssäkäyvät ihmiset, jotka ovat opiskelleet vuonna munkki tai ei koskaan, eivätkä koskaan ole joutuneet sairauteen tai työttömyyteen, voisivat viimein lakata urputtamasta ja ymmärtää kuinka onnekkaita ovat. Todistettu totuus on se, ettei köyhän penni ole koskaan ollut näin riittämätön. Toisin kuin monet muut suomalaiset, minä en koe oikeudekseni ylenkatsoa niitä jotka ovat olleet vähemmän onnekkaita kuin minä - multa sentään otti vain 11 vuotta löytää vakituinen työpaikka. Siis lastenleikkiä, 37,5 tuntia viikossa töitä :lol: Palkalliset lomat. Hävetkää!!

Se henkiinjäämistaistelu, mitä eläminen nykyään osaa olla, on vielä liian lähellä minua, joten en koe millään tavoin hedelmälliseksi pilkata niitä, joilla on muutenkin vaikeaa. Edes huvikseen. Henkiinjääminen terveytensä säilyttäen on vakava paikka.

Niin kauan kuin tuollaista asennetta esiintyy yhtään, koen asioikseni puuttua siihen. Jos joskus käy niin, että tällainen dissaaja putoaa työttömyyteen, niin koen suurta houkutusta palkata jonkun päivittäiseen elämään nyhtämään ihmisistä energiaa. Tällainen tyyppi voisi aina olla paikalla muistuttamassa, kuinka hän osaa kaiken paremmin, kuinka sinä teet kaiken väärin ja kuinka arvoton ihminen olet kun olet moiseen tilanteeseen joutunut :twisted:

ViestiLähetetty: 2011-05-28 16:23:50 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Ruokakulut pikkuisen kutistuneet . Ei isosti , mutta olo paree.

ViestiLähetetty: 2011-05-28 16:25:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jos on parannusehdotuksia tai keinoja auttaa, ne voi esittää kohteliaasti
- niin kuin ihminen ihmiselle.

I rest my case.

ViestiLähetetty: 2011-05-28 16:51:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kaikki rahat tuntuu menevän, onpa syöntityyli mikä tahansa. Rahaa ei pala karppaukseen sinänsä, vaan siihen, että meidän perheessä on 3 erilaista syöjää, ja melkein jokaiselle on omat pöperöt. Kun muksu ei suostukkaan syömään omaa pöperöänsä, ei se aikuisten syömisiinkään sovi, eli roskiin menee.

Nyt tietysti moni vanhempi kavahtaa äkäisenä pystyyn, että sen pitäis olla aikuinen, joka päättää mitä muksu syö, mutta niin ei mennä meillä.

ViestiLähetetty: 2011-05-28 17:37:10 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Olen aloittanut tiukan linjan tällä viikolla, ja ihmetellyt, kun ei tarvitse käydä kaupassa joka päivä kuten ennen :D Olen syönyt kolmesti päivässä ja syömiseni ovat niin vähäiset, että kun alkuviikosta kävin kahdesti kaupassa ja rohmusin kaikenlaista tarviketta, ei ole ollut mistään puutetta koko viikossa :D Huomenna tosin ehkä joudun käymään kaupassa, kun munat on vähissä. Mutta vielä noista jääkaapin + kuivakaapin antimista sellaisen kahden päivän aterian kokkaa.. Joten kyllä, karppaus tulee halvemmaksi, kun ei tarvitse ostaa "jotain hyvää" joka (toinen) päivä.

Ainut mikä tällä viikolla on tullut kalliiksi, oli heräteostoksena tehty vaateostos: Mustapohjainen punapalloinen rokkihenkinen mekko, jota en voinut vastustaa, kun sen näin kauppakeskuksen käytävällä roikkumassa..

ViestiLähetetty: 2011-05-28 20:54:07 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Minä ihan odotankin sen suuntaista kukkaron kevennystä, kun joutuis kerrankin ostaa
pienempiä vaatteita, eikä aina vaan isompia :roll:

ViestiLähetetty: 2011-05-29 02:37:42 
Poissa
sintti
sintti

Euron ruokabudjetti on karpatessa käytännössä mahdoton,mutta ajatusleikkinä ihan hauska.
Tarjouksia kyttäämällä pitäisi suunnilleen tällaisia hintoja löytyä
vaihtoehto1:

kananmuna 3kpl 30snt
jauheliha (sika-nauta) 100g 35snt (lidl tarjous)
suolapähkinä 100g 30snt
rypsiöljy 0,5dl 5snt?
yht 1,00e
1441.6 kcal
10.475 hh
128.036 rasva
62.14 proteiini

Soijaa käyttämällä varmaan vielä säästäisi jonkin verran? Jos ei meinaa suoli toimia, niin psylliumia 10 sentillä. Noin 5 senttiä maksava monivitamiini tekisi varmaan kanssa hyvää. Kasvisten lisääminen ruokavalioon maksaisi kaupasta ostettuna halvimillaan noin 30 snt (250g vihannessekoitus)

vaihtoehto2, suolapähkinädietti :D

suolapähkinä 200g 60snt
1192.55 kcal
20 hh
99,6 rasva
49,6 proteiini
Hintaa tosiaan vain 60 senttiä jolloin loput 40 senttiä voi laittaa säästöön. Isompi ihminen täyttää kalorivajeen rypsiöljyllä helposti.

Kumpi olisi terveellisempi, vaihtoehto1 vai perus opiskelijasafkat kuten makarooni ketsupilla tai nuudelit (+ vähän proteiinia jostain eineksestä) ?

ViestiLähetetty: 2011-05-29 11:12:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Näin nopeasti yhdellä lukemisella kommentoisin tuota edellistä. Muuten hyvä, mutta rypsiöljyn vaihdan kyllä oliiviöljyyn. Ja pakastevihanneksia kannattaa ostella isommissa pusseissa.

ViestiLähetetty: 2011-05-29 14:44:26 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Eiköhän kuitenkin suunnilleen 95% suomalaisen ruokalasku pienene, jos selviää kaikista ruokamenoistaan
(mukaan lukien ne opiskelu- tai työpaikkalounaat) alle 2.5 euron per päivä?

Käsitteenä ruoan kalleus tai halpuus on kai yhtä pahasti katsojan silmissä kuin mitä on ruoan runsas- tai vähärasvaisuuskin :)
Riippuu ihan siitä mihin vertaa...

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2011-05-31 20:24:02 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Ihana sunbay :lol: Rupes muuten ihan sikana tekeen suolapähkinöitä mieli!

En usko, että ruokalaskuni olisi kasvanut, vaikea arvioida, kun oon juur muutenkin siirtynyt "kerran-kymmenessä-päivässä-isosti-kaupassa"-käytäntöön. Maitoa tms. tankkailen siinä välissä työpaikan pikkukaupassa. Kun kerralla osti mantelijauheet ja psylliumit ja siemenet pidemmäksi aikaa, niin maksoihan se, mutta ei oo sit tarvinnu leipää ostaakaan :) Onneksi tomaatit viimeinkin halpenivat, niitä minulla&lapsella kuluu ihan hulvaton määrä, ovat eri kalliita talvisin suomalaiset :( Partaäijää on halvennuksella milloin missäkin, se ainakin tulee niiiin paljon halvemmaks kuin Olot ja Activiat!

ViestiLähetetty: 2011-06-01 08:22:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Juuri tuli nämä "bonus"-listaukset ,olemmista kaupoista. S-markettiin 500 e ja K sai meiltä huhtikuun aikana 200 e. Eli 700 e ja meitä on kolme, kaksi aikuista ja 15 v tyttö! Mun mielestä toi on liian iso summa ja päätinkin että nyt kun uusi kuukausi alkaa niin tuo summa on ellei nyt puolitettava niin ei paljon muutakaan!!
Tosin, mitä enemmän karppaa ja puhtaampaa ruokaa syö niin sitä vaativammaksi tulee. Meistä on ainakin vuosien aikana tullut melkoisia kulinaristeja. Ruuan on kerta kaikkiaan oltava maukasta, tuoretta ja suutuntumankin hyvä! =D
Kaupasta olen kyllä ostanut jo -30 % lapuilla olevia maustamattomia lihoja mutta jotakin tarvii vielä kehitellä...ja käyttää pakastimesta enemmän hirveä ja poroa...tänään olen laatinut monen päivän ruokalistan ja sen kanssa lähdössä kauppaan. Sit pitäisikin olla monta päivää pois sieltä! (Se toki hieman tuota vaikeuttaa että olen siellä töissä... =D )

ViestiLähetetty: 2011-06-02 08:30:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Itsellä kyl ruokalaskut laskisi jos suunnittelisin vaik viikon syömiset etukäteen.. Välillä kaupasta tulee ostettua kasa kasviksia ja sit ne kerkee jo pilaantumaan ennenkuin käyttöön pääsee..
Vähän mietin tyyliin et ensin tekee vaik jauhelihasta soosia ja höyrytettyjä kaviksia, toisena päivänä ylijäämästä kastikkeesta vois tehdä vaikka kasvisvuoan jota riittäis usemmalle päivälle. Eli tekis jontain perusjuttua iso määrä ja sit ylimäärää hyödyntäis seuraavina päivinä kasviksia vaihtelemalla, tekemällä vuokaa tms. Ja jos vielä yli niin sit pakkaseen hätävaraksi. Näin ei tulisi ostettua ylimääräistä ruokaa kaappiin pilaantumaan.
Ehkä hankalinta on tossa et sitä ruokaa tekee tarpeeks et voi hyötykäyttää.. Pitäis koittaa tota viikon ruokalistan tekoa.

ViestiLähetetty: 2011-06-02 09:00:43 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Jos mutkia suoristaen laskisi tilastokeskuksen elinkustannustaulukon tulokset niin että kalorit ja sallitut nautinta-aineet laitetaan samaan pinoon riippumatta siitä tehdäänkö ruoka omassa vai jonkun toisen keittiössä (työpaikan lounastamossa, pitseriassa, ravintelissa) ja ostetaanko ne kalorit ruoka- vai viinakaupasta, niin suomalainen käytti vuonna 2009 syömisiinsä noin 20% kulutusvaroistaan. Tai (niinikään keskimäärin, vauvasta vaariin laskettuna ja mitään korjaamatta) 11,40 per päivä.

Ei ole haaste eikä mikään alittaa keskivertosuomalaisen ruokakustannuksia syömällä karpisti,
kun jo vitosella päivässä elää melkeinpä herroiksi, jos niikseen tulee.

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 64 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00