karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-23 18:01:08

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 64 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2011-05-27 13:35:48 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Olen erittäin "vakavasti" harkitsemassa karppauksen aloittamista, vähän jo harjotellutkin. Yksi asia vielä kiinnostaa tietää:
onko teidän ruokalasku kasvanut paljonkin, vai onko käynyt toisin, kun aloititte karppaamisen?
Kyllähän tietty korista jää paljon pois, mutta tulee myös kalliimpaa tilalle, ainakin minun tapauksessa... Olen ollut melko
huono syömään (ostamaan) kasviksia ja leipää taas puputan reippaasti, joten melkoista muutosta tässä kehittelen! Tulisin myös loistavasti toimeen ilman lihaa, mutta juuri ne uudet potut ym... :cry:
Kertokeepas kokemuksia, jos jaksatte?

ViestiLähetetty: 2011-05-27 13:40:05 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Alussa mulla nousi kauppalaskut, kun päätin herkutella fileellä yms.
Sitten otin järjen käteen ja siirryin halvempiin tuotteisiin. Eli parsakaalia ja kukkakaalia ja wokkivihanneksia yms on aika edukkaasti tarjolla pakastealtaasta. Kananmunat ei maksa juuri mitään (niiden käyttöä lisään koko ajan). Rasvaiset lihanosat ovat halvempia, joten niitä, kiitos.

Onhan tuolla ketjuja kun jaksaa kaivaa aiheesta halpa karppaus.

ViestiLähetetty: 2011-05-27 13:52:29 
Poissa
kukkka
kukkka

Kyllä meilläki aluksi nousi, mutta sitten tasautui aika lailla samoihin lukemiin.

Halvallakin pääsee, kyllä. Suurin muutos meillä on se että leipää ja riisiä ym ei kanneta kaupasta enää. Päällisiäkin menee huomattavasti vähemmän vaikka juustoleipäsiä tehdäänkin. -> tarvitsee syödä vähemmän nykyään, vatsa täyttyy pienemmällä määrällä ruokaa.

Vieläkin olisi toki mahdollista nipistää, jos tekisi usean päivän ruoat kerralla.

Käy siis ihmeessä tutkimassa Aloittelijoiden sivulta löytyviä ketjuja halvasta karpista. :)

ViestiLähetetty: 2011-05-27 14:35:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mä väitän, et suunnilleen samoissa hinnoissa mennään. Ei tosiaan tuu ostettua leipiä yms. ja paljon harvemmin tulee syötyä. Ja myös namipussit jne ovat hyvin harvassa. leipä on muuten aika kovan hintaista, usein yli 3e/kg. Samalla kilohinnalla irtoaa suurin osa kasviksista :)

ViestiLähetetty: 2011-05-27 15:01:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ensimmäisen viikon lasku oli kyllä suuri,seuraavan viikon oli jo laskenut lähes normaaliks ja nyt se on pienentynyt huomattavasti ensimmäisistä.Raidallinen porsaan liha on edullista verrattuna paistijauhelihaan jota aikaisemmin paljon suosin(VÄHÄrasvaisuuden ja muuneltavuutensa takia).Rahaa uskoisin säästyvän myös isot summat, kun leipomotuotteet jäävät pois.(paitsi meillä kun leivoin lähes kaiken itse.)Ruokaa kuluu vähemmän koska ei ole nälkä eikä mielitekoja kuten ennen.Eikä rahaa mene karamelleihin,suklaaseen tai jäätelöihin.Ja parasta tässä on ettei ole ajatukset ollenkaan ruuassa,jos jääkaapissa on kermapurkki munia ja juuston palanen.Siitä saa nopeasti lievityksen jos oikein nälkä iskee! Kyllä tämä pidemmän päälle edullisemmaks ehkä tulee, jos katsoo mihin rahansa iskee.Mitään "hanhenmaksa palleroita kutun suoles" gourmee ruokaa syöden ei kyllä säästä! Joitain kalleenpia juustoja nyt olen ostanut,herkutteluun. Mulla oli kyl tämä terveyspuoli se tärkein, miks vaihdoin "läskikuurille". Ittelläni kun on läskejä vaik muille jakaa.

ViestiLähetetty: 2011-05-27 15:25:44 
Poissa
The Kuningatar
The Kuningatar

Mulla kauppalasku on pienentynyt erittäin huomattavasti...

91kg --> 74kg

ViestiLähetetty: 2011-05-27 15:40:14 
Poissa
mutukarppi
mutukarppi

Mulla myös on pienentynyt ja paljon mut siihen löytyy myös hyvin yksinkertainen syy. En syö karkkia, sipsiä ja roskaruokaa! Niitä nimittäin ostin lähes aina jotain noista päivittäin. Joskus hesellä meni kuukaudessa 150€ rahaa... :oops: Et kyl tää mulle aika paljon halvemmaks tän homman tekee :D Ja kasviksethan ei nyt loppujen lopuksi paljon maksa kun tietää vähän vertailla hintoja. Talvella tosin tilanne on eri..

ViestiLähetetty: 2011-05-27 15:50:56 
Kyllä tää karppaus on halvempaa kuin vt. Ja mukavampaa! :lol:

ViestiLähetetty: 2011-05-27 15:52:00 
Poissa
modekarppi
modekarppi

Karppaauksesta vähällä rahalla löytyy myös ketju tuolla ylempänä olevassa FAQ:ssa. Luonnosta löytyy myös erittäin paljon hyödynnettävää ja ihan ilmaiseksi. Terveellisesti.

ViestiLähetetty: 2011-05-27 17:09:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Aluksi oli kiva kokeilla noita ihania karppireseptejä ja opetella uutta. Rahaa meni aika paljonkin varsinkin leivonnaisiin (mantelijauho ja muut tarvikkeet). Nykyään leivon tosi harvoin.

Edullisia aineksia ovat: pakastesei, sika-nautajauheliha, suikalelihat, silakat ja savukalat sekä tarjousjuustot. Kannattaa ostaa kerrallaan peruskasviksetkin tarjouksesta. (Pakasteena isoissa pusseissa kasvikset 2,-/kg.) Liiteri on edullisin paikka.

Voi, kerma, ruokajogurtti, sipuli, valkosipuli, oliiviöljy ja munat kuuluvat perusjuttuihin, välillä myös vissy.
Suklaahimon tyydyttää hyvin myös itse tehty suklaa (1 dl kermaa + 1 rkl kaakaojauhetta + makeutusta). Koko satsin hinta alle euron (2 - 4 annosta).

Laskeskelin, että peruskasvispaistos tulee maksamaan noin 50 snt/annos (teen sitä aina ison määrän kerrallaan, koska joka päivä ei jaksa kokkailla). Siihen sivuun laittaa jotain lihaa, kalaa, munakasta ym. joten koko aterian hinnaksi jää alle 2 euroa.

ViestiLähetetty: 2011-05-27 19:27:49 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

mulla menee 40e kauppaan joka toinen päivä, onko se sitten paljon vai vähän. Mutta vähemmän se on ku ennen :roll: ja me ollaan neljän hengen perhe.

ViestiLähetetty: 2011-05-27 19:43:04 
Poissa
modekarppi
modekarppi

Dzinni kirjoitti:
Karppaauksesta vähällä rahalla löytyy myös ketju tuolla ylempänä olevassa FAQ:ssa. Luonnosta löytyy myös erittäin paljon hyödynnettävää ja ihan ilmaiseksi. Terveellisesti.

Edelleen viitaten tähän aikaisempaan postaukseeni. Tilatkaahan ihmiset hyvät Päivi pitämään kurssia luonnonvihannesten käytöstä. Ei tarvitse opiskelijoidenkaan urputtaa köyhyydestään ostaa hyvää ruokaa ja käydä kuntosalilla, kun luonnon antimien keruusta saa myös sopivasti liikuntaa.

viewtopic.php?f=5&t=54645

ViestiLähetetty: 2011-05-27 19:51:23 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Kiitoksia vastauksista! Saitte minut vakuuttumaan, että ei tämä homma ole edes
rahasta kiinni :)
Niimpä sitten jatkan viikon jo kestäneellä (s)karppauksella, toivottavasti lopun ikäni :!:
Onneksi mies on juonessa mukana, vaikkei itsellään paino-ongelmia olekaan, ja lapselle on helppo
lisätä leipää ym. jos sitä kaipaa.

ViestiLähetetty: 2011-05-27 20:00:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jos perustaa ruokavalion rasvalle halvan hiilarin sijaan ja syö proteiinia samoista lähteistä ja saman verran kuin ennenkin, on mahdollista pitää kauppalasku kohtuullisena. Prode on kallista, rasva saatavaan hyötyyn nähden edullista.

Hiilarimössöset ovat halvinta sekä hyödyttömintä ruokaa eli eihän ruokavalio kaurapuuroista ja makaronista halpene: suomeksi jättämällä vihannekset ja lihat ruokavaliosta pois. Joskus voi joutua niin tekemään, mutta pidemmän päälle tulee pelanneeksi terveytensä kanssa.

ViestiLähetetty: 2011-05-27 20:01:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Joo on se perseestä kun opiskelijat aina urputtaa.

ViestiLähetetty: 2011-05-27 20:06:40 
Poissa
modekarppi
modekarppi

henttu23 kirjoitti:
Joo on se perseestä kun opiskelijat aina urputtaa.

Se on tietty helppoa laittaa einespizza mikroon, mutta oikeesti, kuinka paljon ravinnerikkaampaa ja ilmaista ruokaa voi poimia luonnosta ihan ilmaiseksi.

ViestiLähetetty: 2011-05-27 20:09:23 
Poissa
mutukarppi
mutukarppi

Viitsimisestähän se on lähinnä kiinni. Ja myönnettävä on et iteki oon ja olin opiskeluaikana niin laiska et...

ViestiLähetetty: 2011-05-27 20:18:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jos haluaa kokopäiväisen opiskelun aikana nostaa elintasoaan toimeentulotasolle, jossa ruokaan budjetoitu summa on kymppejä - ei satasia kuussa - vaikkapa osa-aikatyötä tekemällä niin totta kai silloin täytyy olla varaa ylläpitää autoa jolla pääsee puhtaaseen luontoon saastuneista opiskelijakaupungeista ja kansoitetuilta esikaupunkialueilta käyttämään sitä aikaa, joka tietenkin opiskellessa muutoin käytetään vain laiskotteluun.

Ideassa ei ole mitään vikaa, se kiinnostaa itseasiassa minuakin. Mutta siinä asenteessa on, että opiskelijat ovat olemassa mukamas vain tuhlatakseen työssäkäyvien ihmisten rahoja (duh, työpaikka on opiskelun tavoite ja työpaikka on opiskelun aikaisen elämisen mahdollistaja, sillä opintotuki ei enää oikein ole. Samoin kuin ei ole sekään selviö, että töitä kaikille riittää, jotka sitä haluavat tehdä). Minun mielestäni "urputus" on aiheellista eikä laiskojen, saamattomien ihmisten marinaa.

ViestiLähetetty: 2011-05-27 21:00:02 
Poissa
modekarppi
modekarppi

henttu23 kirjoitti:
Jos haluaa kokopäiväisen opiskelun aikana nostaa elintasoaan toimeentulotasolle, jossa ruokaan budjetoitu summa on kymppejä - ei satasia kuussa - vaikkapa osa-aikatyötä tekemällä niin totta kai silloin täytyy olla varaa ylläpitää autoa jolla pääsee puhtaaseen luontoon saastuneista opiskelijakaupungeista ja kansoitetuilta esikaupunkialueilta käyttämään sitä aikaa, joka tietenkin opiskellessa muutoin käytetään vain laiskotteluun.

Ideassa ei ole mitään vikaa, se kiinnostaa itseasiassa minuakin. Mutta siinä asenteessa on, että opiskelijat ovat olemassa mukamas vain tuhlatakseen työssäkäyvien ihmisten rahoja (duh, työpaikka on opiskelun tavoite ja työpaikka on opiskelun aikaisen elämisen mahdollistaja, sillä opintotuki ei enää oikein ole. Samoin kuin ei ole sekään selviö, että töitä kaikille riittää, jotka sitä haluavat tehdä). Minun mielestäni "urputus" on aiheellista eikä laiskojen, saamattomien ihmisten marinaa.

Ahh - minäkin olen elänyt köyhyysrajoilla ilman autoa! Julkiset kulkuneuvot ovat kuitenkin hyvä väline liikkumiseen.

Turussa esimerkiksi Ruissalon ja Katariinanlaakson luontopolkujen varrelta saa hyvin kerättyä aterian, oli sitten kesäkausi mikä hyvänsä. Tai syksy.

Minä en muuten ole urputtanut siitä, että opiskelijat käyttäisivät työssäkäyvien ihmisten rahoja, vaan huomautan siitä, että mahdollisuuksia on olemassa kun vaan älyää käyttää ne. Vaatii tietty hiukan opiskelua sekin.

ViestiLähetetty: 2011-05-27 21:28:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ai, urputtaminen olikin kohtelias kommentti. My bad! :mrgreen:

Henk. koht. olen sitä mieltä, että kaikki jotka ansaitsevat yli 500 euroa/kk/brutto kuukaudessa saisivat kunnioittavasti lakata syyllistämästä niitä, jotka eivät.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 64 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00