karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-24 20:59:33

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 511 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 … 13 14 15 16 17 … 26 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Karnivorit
ViestiLähetetty: 2019-03-06 17:35:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Clog my arteries kirjoitti:
karppis kirjoitti:
Tuon artikkelin videon ravintoterapeutin hölinöitä ei kyllä jaksa kuunnella kuin pari minuuttia kun se on taas sitä itteään...

Höpsis. Niidenkin jorinoiden omaksumiseen tarvitaan viiden vuoden akateeminen koulutus. :wink:

=D> :mrgreen: :smt023

ViestiLähetetty: 2019-03-06 18:10:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Toisinsyöjä kirjoitti:
ihana kaakaon aromi.

Yritätkö houkutella meitä ulos täältä luonnolisen ruokavalion subista joidenkin orjatyönä poimittujen papujen avulla?
Papujen joiden kasvattamiseen käytetty maa ala olisi voitu valjastaa märehtiöiden käyttöön ja näin vähentaa ilmaston muutosta ja leviävää aavikotumista.

ViestiLähetetty: 2019-03-06 20:39:53 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Lainaa:
Diabeteksen ruokavaliohoidossa korostettiin 1970-luvulle asti hiilihydraattirajoitusta, jonka vuoksi tärkein energianlähde oli rasva. Kun se lisäksi oli suurelta osin monissa länsimaissa tyydyttynyttä rasvaa, heräsi epäily, että diabetesdieetti sinänsä voi olla ateroskleroosia kiihdyttävä tekijä.

1970-luvulla julkaistiin useita tutkimuksia, joissa osoitettiin, ettei runsaasti hiilihydraattia sisältävä ruokavalio suinkaan huonontanut diabeteksen hoitotasapainoa. Päinvastoin hoitotasapaino jopa parani, ja tämän lisäksi seerumin kokonaiskolesteroli- ja LDL-kolesterolipitoisuudet pienenivät. Osalla potilaista insuliiniannokset vähenivät ja insuliiniherkkyys parani.

Ote ravitsemustieteen opinnoissa käytettävästä kurssikirjasta. Tällaisiin ajatuksiin kun viisi vuotta - ja heti opintojen alussa - indoktrinoidaan, ei ole ihmekkään, että tyrmätään helposti kaikki VHH-ruokavaliot.

ViestiLähetetty: 2019-03-07 10:28:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

MotionK kirjoitti:
Yritätkö houkutella meitä ulos täältä luonnolisen ruokavalion subista joidenkin orjatyönä poimittujen papujen avulla?
Papujen joiden kasvattamiseen käytetty maa ala olisi voitu valjastaa märehtiöiden käyttöön ja näin vähentaa ilmaston muutosta ja leviävää aavikotumista.

?? Henkilökohtaisesta ruokamieltymyksestä kertominen on henkilökohtaisesta ruokamieltymyksestä kertomista.
Kaikki muut tulkinnat ovat lukijan korvien välissä enkä minä ole niistä millään tavoin vastuussa. Mutta on totta että ei tämä karnivooriketjuun kuulu, alkoipahan tämä keskusteluntynkä vaan siitä, että hämmästelin karnivoorin vatsalaukun vetoisuutta, itse olen moista tarvinnut vain huonolaatuisella vegeravinnolla.

Kyseinen kaakaovoi on muuten perulaista luomutuotantoa, joka on peräisin pieniltä perheviljelmiltä ja tuotanto auttaa muunmuassa perheitä lähettämään lapsensa kouluun, vaikka vapaa-aikanaan he toki tekevätkin työtä perheen omalla pientilalla (olikosse keskimääräinen kaakaopuiden määrä per perhe jotain tusina). Suomessakin maatalon lapsen on ihan laillista osallistua maatilan töihin. Ja kyseinen kaakaolajikekin on vielä sellainen ns. perinnelajike, jonka kasvattaminen auttaa lajiketta säilymään.

Olethan syömäsi lihan alkuperästä myös muuten yhtä tarkka, kuin muiden ihmisten syömien ruokien alkuperästä?

Toivottavasti et ole päivätöistä luopunut toimiaksesi telepaattina tai selvänäkijänä, sen verran huonosti tuntuu homma sinulla toimivan. :D

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2019-03-07 10:34:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

els kirjoitti:
Elähän nyt, ne munat voivat hyvin olla juoksevassakin muodossa :)
Hyvin näyttää onnistuneen hoitamaan itsensä kuntoon tuolla o/

Tuo munien juoksevuus on kyllä hyvä pointti, siirtyneeköhän vatsalaukusta suoleenkin vähän nopeammin kuin kypsä.

Minulla vaan on siitä järkyttävästä rehu- ja siemenmäärästä joka oli päivittäin pakko syödä elävällä ravinnolla jäänyt sellainen mielikuva, että ruuan huono laatu pakottaa syömään sitä suuria määriä, mutta selväähän on että se ei päde karnivooriruokavalioon, vaan kyse on vaan nyt sitten isoruokaisemmasta ihmisestä noin ylipäätään. Tai myös siitä, että tarvitaan suurempia ruokamääriä kun korjataan edellisen ruokavalion seurauksia. Olen vaan niin onnellinen nyt lipovoorina, kun voi syödä tosi pieniä annoksia ruokaa.

Eilisillan ateria oli yksi karitsan raakamakkara, paino noin 80 g, desi hapankaalia ja kastikkeena makkaranpaistorasvaan lorautettu kerma ja sulatetut muutama juustoviipale. Että koko aterian paino, 10 cm kurkunpätkä mukaan lukien oli varmaan alle 250 g. Siksi tuo 2,5 kiloa ruokaa päivässä tuntuu aivan hurjalta.

Lisäys: Kumpiko olisi oikeampi ja paremman kuuloinen, lipivoori vai lipovoori?

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2019-03-07 11:16:37 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Minusta lipovoori kuulostais paremmalta, jos saan ottaa kantaa. Lipivoorista tulee mieleen lipilaari.

ViestiLähetetty: 2019-03-07 11:52:07 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Minä taidan jatkaa nimen lipidaari käyttöä (d siksi että muutkin ovat väännöksiä englannista ja siellä sanan lipid viimeinen kirjain on d; ja -aari mieluummin kuin -oori ihan puhtaasti lääkenimiteknisistä syistä - ja siksi että samoin vegetaari on "vain" kasvispainotteinen, ja lipidaarikin on "vain" rasvapainotteinen, eikä ihan pelkästään vain rasvaa syövä : ))

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2019-03-07 12:01:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Molemmat aika hyviä, mutta -voori loppuiset taitavat viitata siihen mikä on lajityypillistä kun taas -aari loppuiset valittuun ruokavalioon, joten taitaa se lipidaari voittaa tässä tapauksessa. Ja tuleehan sitä vähän muutakin kyllä syötyä.

ViestiLähetetty: 2019-03-07 14:12:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tätähän on nyt siis seurattava, maailman ensimmäinen karnivorikonferenssi USA:ssa : https://twitter.com/carnivorycon
https://carnivorycon.com/

ViestiLähetetty: 2019-03-07 15:26:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jos Paul Saladinon (MD) karnivorivideot eivät ole tuttuja, kannattaa vilkaista esim. alla olevasta linkistä. Hän tuntuu olevan tosi innostunut tästä ruokavaliosta ja kokeilee sitä itsekin.
Hänen mielestään ihminen on fakultatiivinen karnivori (evoluution tulos) https://www.youtube.com/watch?v=lHSY1l9odik

ViestiLähetetty: 2019-03-08 07:54:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

doorit ja voori miten olisi suomenruotsalainen kompromissi "ruoka ja oori" "mat a dooris" eli matadoori tai is* sukupuoli neutraalisti matadoor, toimii pää esintyjänä, aihe, uskonnollinen ja teateraalinen esitys siitä miten ainoaa välttämätöntä elintarvikeitta eli rasvaista lihaa hankitaan, esitys huipentuu uhri sonnin rituaali lopetukseen.

ViestiLähetetty: 2019-03-08 08:31:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Toisinsyöjä kirjoitti:
MotionK kirjoitti:

Olethan syömäsi lihan alkuperästä myös muuten yhtä tarkka, kuin muiden ihmisten syömien ruokien alkuperästä?

Toivottavasti et ole päivätöistä luopunut toimiaksesi telepaattina tai selvänäkijänä, sen verran huonosti tuntuu homma sinulla toimivan. :D
Joo joo mutta silti, pavulla, aika paha. Joku voisi olla parempi, ei nyt tule mieleen, pitää joskus torilla kävellessä oikein katsoa jos olisi tarjolla jotain niin herkullista kasvista että tekisi mieli.

Kyllä minä olen aika tarkka ruokani alkuperästä, ruokani syömiseen, laiduntamiseen en suomessa voi paljoa vaikuttaa hintojen vuoksi, perus kasvatettua härkää saa minun makuuni 28 €/Kg kolmen hengen talouteen ei kehtaa alle kahta kiloa leikata eli 56 ja siihen roippeita päälle, munia ym jauhelihaa niin 62 Euroa. Semoista härkää palasta että on kasvatettu ja syönnyt siten kun minulle kelpaisi niin saa näköjään maksaa noin 50+ €/Kg sellaisella hinnalla en sitä syö. Todellisuudessa mun tuloilla minä syön aika usein, liiankin usein, kokonaisesta nautaeläimen lihaksesta ja hyvästä läskistä jauhettua perus jauhelihaa, joka sitten onkin taas halvempaa kun esimerkiks VT ruokalautanen.

Lapsityövoimasta en sanonnut mitään, orjatyövoimasta mainitsin, OK eko luomu perinne papu lajike voi hyvinkin olla ilman orjatyötä kasvatettu.

ViestiLähetetty: 2019-03-08 09:23:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Suomalainen liha on aina grass-fed koska AIV-rehu, joten voit rentoutua, se tehotuotettu lehmäkin on syönyt enimmäkseen ruohoa/AIV-rehua.

Mutta juuri keskiviikkona ostin Limousin-pihvikarjan hännän Hakaniemen hallista ja sen kilohinta oli 6,90 €. Ehkä lempiosani lehmää tuo häntä, kakkosena tulee kieli joka maksaa 13 € kilo, pihvikarjaa eli limusiinia sekin. Pihvit ja paistit ja semmoiset tylsät rasvattomat osat toki ovat kalliita. Ai niin, Reinin liha myy pihvikarjan luita myös 2€ kilo.

Lainaa:
OK eko luomu perinne papu lajike voi hyvinkin olla ilman orjatyötä kasvatettu

Miten niin VOI olla?! SE ON! Maksan kalliisti siitä, että ostan pienen tuottajan/maahantuojan tavaraa, joka on sellainen että ne käyvät itse siellä paikan päällä KATSOMASSA miten se on tuotettu! Ja se on tuotettu Perussa pienillä PERHEVILJELMILLÄ!! Ja mahdollistaa sen että köyhät perheet voivat lähettää lapsensa kouluun.

Miksi sinä sanot "voi olla?"
Väitätkö että valehtelen? Vai väitätkö että suomalainen eettisesti toimiva mikroyritys valehtelee?

ViestiLähetetty: 2019-03-08 09:29:58 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Kyllä meillä pohjoismaissa on hyvä lihatuotanto, näkee tuossa aidan takana kun heinäpaalut talven mittaan hupenevat ja kesällä on koko kylän maat laitumena, tai melkein kaikki. Nyt kun on seurannut brittien juttuja kun yrittävät neuvotella omaa kauppasopimusta USAn kanssa niin sieltä yritetään poistaa kaikki esteet antibiooteilla ja hormooneilla tuotetulle lihalle.

ViestiLähetetty: 2019-03-08 09:31:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Toivoisi vaan, että vielä useampi karjankasvattaja lähtisi mukaan WWF:n metsälaidunprojektiin, vapaa laiduntaminen metsissä yms. kun edistää hyvän lihan tuotannon (ja eläimen tyytyväisyyden) lisäksi arvokkaiden perinnemaisemien säilymistä.

ViestiLähetetty: 2019-03-08 17:32:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Toisinsyöjä kirjoitti:
Suomalainen liha on aina grass-fed koska AIV-rehu, joten voit rentoutua, se tehotuotettu lehmäkin on syönyt enimmäkseen ruohoa/AIV-rehua.

Se nyt ei onneksi kuulu sinulle mikä minulle maistuu ja mikä ei, grass fed AIV ROFLMAO, syön pakosta. "Feedlot Corn finished" USDA maistuu paremmalle vaikka ei kyllä ole mun juttu.

Heh heh, koskas silage'sta on tullut ruohoa, kyllä se menee toisin päin ruoho säilötään, vähän niinkun purkitettu voi tai nötkötti. Lisäksi osan naudan "mahoista" ei ole tehty happamalle ja ne oikeasti kärsivät AIV tyyppisistä rehuista. AIV'n reseptiä ei ole käytetty vuosiin säilörehun tekemiseen, muut kemikaalit nykyään. Eli fed stale grass eikä grass fed on normi. uh huh. Sitten kun mennään vähän parempaan lihaan, nautintoon, niin ei mutta mutta ne palat ovat kuten sanoin hiukka kalliita minulle kun 100 saa päivässä syödä.

WWF:n metsälaidunprojekti kuulostaa mielenkiintoiselta.

ViestiLähetetty: 2019-03-10 12:31:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mua kiinnostas kuulla et kuinka nopeesti te karnivoorit huomasitte tai vakuutuitte et toi sopii teille? Et onko se yksi päivä, muutama päivä, viikkoja tai kuukausia kun homma varmistuu?

C-pitoisuudet: keitetty ruusukaali 70,2; mandariini 41; kukkaakaali 51,8 keitetty 33,7; mansikka 45,6; keitetty kesäkurpitsa 16,2; paistettu kaali 24,8; haudutettu lanttu 31; kyssäkaali 52,1; maksa 31; pensasmustikka 15,6

ViestiLähetetty: 2019-03-10 12:42:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Erfis kirjoitti:
Mua kiinnostas kuulla et kuinka nopeesti te karnivoorit huomasitte tai vakuutuitte et toi sopii teille? Et onko se yksi päivä, muutama päivä, viikkoja tai kuukausia kun homma varmistuu?

Mulla meni ehkä noin yksi kuukausi. Alussa oli hieman sopeutumisoireita, mutta kun aamujäykkyys hävisi ja muutenkin olo tuntui mahtavalta, niin kuukauuden kuluttua ei voinut enää lopettaa. Itselläni oli aluksi kyseessä juuri yhden kuukauden kokeilu.

ViestiLähetetty: 2019-03-10 13:50:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kolmisen viikkoa yhteensä. Oikeastaan melko samanlainen prosessi kuin aikanaan karppauksen aloitus. Vaikka kyseessä oli vain kasvisten poisto ruokavaliosta (alle 20 g hiilareita). Kolmannen päivän kohdalla lorahti suoli tyhjäksi rehubakteereista ja toinen bakteerityhjennys noin viikon sisällä. Toisella viikolla pientä jomotusta päässä ja jonkin verran väsyoireita. Kolmannen viikon jälkeen sopeutuminen kunnossa. Mitään eläinperäisestä ravinnosta johtuvia murheita en ole havainnut. Suolen harvempaan toimimiseen piti vähän tottua, tyhjennys 1-2 kertaa viikossa, ei mitään säännöllisyyttä, kellonaikaa, tms.. Nälkä harvemmin, makean-, leivän-, ja pähkinöiden himo selvästi kadonnut.

ViestiLähetetty: 2019-03-10 14:21:55 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Minä aloitin vuoden alusta, eli reilu 2 kk sitten. Ruokavalio sitä ennen oli kasvikseton hiilarimättö hedelmillä. Mä en huomannut mitään vierotusoireita tai hankaluuksia. Tunsin oloni vain helpottuneeksi, koska olen jo vuosia ällönnyt kasviksia. En ole tiennyt, että niitä ei tarvitse syödä. Välillä mietin teenkö jotain väärin kun ei tunnu missään. Tietenkin huomasin positiivisia vaikutksia, mutta nekin ilmenee lähinnä niin, ettei tunnu missään :)
Tiesin ennen aloitusta jo, että tämä on mun juttu. Oli pakko terveyssyistä vähentää hiilareita ja koska kasvikset ei maistu, niin samantien pystyin nekin jättämään pois.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 511 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 … 13 14 15 16 17 … 26 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00