karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-31 00:22:02

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 14 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2011-08-10 15:19:13 
Poissa
sintti
sintti

Morjenttes!

Aloitin maanantaina (8.8) karppauksen, oikeastaan vanhempieni innoittamana.. He nimittäin aloittivat saman päivänä liikakilojen karistusoperaation.

Mun ongelmana ei kuitenkaan ole liikakilot, eikä ole koskaan ollutkaan, vaan sokeririippuvuus ja siitä aiheutunut kehoon kertynyt löllerö. Olen siis 23-vuotias opiskelija nainen ja aivan törkeän perso makealle.. Hiilareita on siis tullut popsittua järkkyjä määriä..

Haluisinkin päästä tästä löllyvästä ihrasta eroon. Harrastan kävelyä, pyöräilyä ja salilla käyntiä. Kesällä on salitreenit jäänyt, koska en tykkää olla sisällä kesällä. Auttaako karppaus polttamaan tämän ylimääräisen rasvan kehostani pois? Sitä on eniten kertynyt reisiin ja peppuun, mutta myös alleihin.

Olen nyt aloittanut sillä, että pyrin syömään alle 100g hh päivässä, joka sekin on jo valtava muutos entisiin ruokailutottumuksiini. Enkä syö siis ollenkaan normi leipää, pastaa, riisiä tai perunaa. Hiilarit tulevat siis pääosin vihanneksista, juureksista, hedelmistä, pähkinöistä ja maitotuotteista. Päivittäisen sokeripommin olen vaihtanut pariin palaan tummaa 70% suklaaseen.

Mietin vaan, että onko tästä varmasti hyötyä myös normaalipainoisille kropan rasvamäärän vähentämisessä?

ViestiLähetetty: 2011-08-10 15:23:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Karppaus kiinteyttää normaalipainoista jo ihan ilman mitään treeniä (ainakin ketokarppaus), vaikka paino ei laskisi - joten mainio valinta.

Ehkä sitä hiilarirajaa voisi kuitenkin hilata vähitellen vähän alemmaskin, jos haluat enemmän ja nopeampia tuloksia?

Mitens käytät nyt rasvaa? Se on tosi tärkeä juttu vatsan toiminnan ja jaksamisen kannalta, kun hiilihydraatit vähenevät entiseen verrattuna.

ViestiLähetetty: 2011-08-10 15:28:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kannattaa myös muistaa syödä paljon proteiinia. Jo sen lisäys ilman treeniä voi vähän parantaa muotoja lihasten kasvaessa.

ViestiLähetetty: 2011-08-10 15:39:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Sellainen maininta vielä, että kuuleman mukaan makeanhimosta pääsee kaikkein parhaiten eroon, jos aluksi tosiaan vetää hiilarit kovasti minimiin -- Atkinsin induktiolla 20 grammaan per päivä, joissakin muissa ohjelmissa käytetään joitakin muita arvoja. :wink: Eli jos makeanhimo tuntuu vaivaavan, niin sitten kannattaa ainakin harkita hiilareiden lisärajoitusta, joskin siinä vaiheessa ehkä kannattaa sitten hankkia jutun tueksi myös jotakin kirjallisuutta (Atkins, Heikkilä, Tavi tulevat ekoina mieleen).

Mutta jos siis makeanhimo pysyy aisoissa nytkin, niin sitten ei hätiä mitiä, jatka vain samaan malliin! Kropan rasvamäärän pitäisi tosiaan vähetä, mutta täytyy vielä kysyä samaa kuin Kukkopillikin: uskallathan lisätä ruokavalioon rasvaa, kun nyt vähennät hiilareita? Ja Uzeeh on toki myös oikeassa siinä, että proteiineja tarvitaan, joskin karppilammessa ollaan kovasti montaa mieltä sen sopivasta määrästä... :roll:

ViestiLähetetty: 2011-08-10 16:20:07 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Mä sanoisin oman kokemukseni perusteella, että tehoaa :D

Mä olin aikaisemmin hirmuinen hiilarihiiri, mutta karppaus on mun kohdalla auttanut hiilarihimoon todella paljon. Ja ruokavalio yhdistettynä liikuntaan (koiranlenkitys, juoksu ja kotijumppa) ainakin on saanut aikaan sen, että ekaa kertaa ikinä mun lihakset on alkaneet erottumaan ja vyötärö kutistunut ennätyspieneksi. Verrattuna siis esimerkiksi muutaman vuoden takaiseen aikaan, jolloin olin vt-ruokavaliolla ja treenasin 3-4 kertaa viikossa salilla/ohjatuissa jumpissa koiranlenkityksen lisäksi.

ViestiLähetetty: 2011-08-10 16:35:58 
Poissa
sintti
sintti

itte oon normaalipainoinen, ja viikon nyt karppaillut. Hiilarit oon pitäny alle 20g/pvä usein jopa alle 10 :lol: ja makeanhimo lahti ekoina päivinä. tosin väsyneenä huomaan sen tulevan aika-ajoin takaisin. Vaakaa en omista, mutta tunne on sellainen että pöhötys on pois.. Rauhassa tässä tuloksia odotelle, jos on tullakseen :)

ViestiLähetetty: 2011-08-10 17:59:25 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Täällä takana noin 4kk karppausta ja ei kyllä mitään näkyviä tuloksia :smt009 Yhdessä vaiheessa läträsin vähän liikaa kookosöljyllä ja vähän näytti siltä, että taisin muutaman kilon ottaa lisää, mutta se on nyt sentään jo tasaantunut, kun lopetin sen läträämisen.. Nyt jätin kokeeksi kaikki maitotuotteet pois, katotaan josko parissa viikossa jotain pientä muutosta tapahtuisi.. Liikuntaa tulee 3-4 krt/vko vähän riippuen miten polvi ja ranteet kestää.. En mä tästä karppauksesta luovu, mutta jotain saisi kyllä tapahtua..

ViestiLähetetty: 2011-08-10 18:15:17 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi

Jos karppauksen toimivuus ylipäätään epäilyttää niin kannattaa lukea aiheesta enemmän, nimenomaan siitä paleonäkökulmasta. Kun tämähän ei ole laihdutuskuuri vaan "syödään homo sapiensille historiallisesti sopivinta ruokaa"-ruokavalio. Paino tippuu sitten siinä samalla kun ei syödä sellaista safkaa (ts. hiilarimättöä) joka pistää aineenvaihdunnan sekaisin. Joten siinä mielessä nämä epäilykset ja tietyllä tavalla lähes uhkailut tyyliin "jos ei tule tuloksia niin lopetan" kielivät siitä ettei homman biologisia perusteita tunneta. Tietysti sitä joutuu tuunaamaan itselleen sopivat ruokamäärät ja makrosuhteet koska olemme kaikki erilaisia, mutta pääperiaatteena on kuitenkin se että syödään sellaista sapuskaa jota ihminen on kehityshistoriansa aikana eniten syönyt (viljat, potut, palkokasvit ja jatkuvasti saatavilla olevat ja supersokeriksi jalostetut hedelmät kun ovat hirmu uusia tulokkaita ihmisen ruokapöydässä ja biologisesti olemme kuitenkin vielä siellä luolamiestasolla ja toimimme lihalla ja vihanneksilla paremmin). Se, millä tahdilla ja millä karppiruokavariaatiolla oma keho haluaa tiivistyä on sitten ihan eri asia :wink:

Riekon nyrkkisääntöjä ketoilijoille, kliks

ViestiLähetetty: 2011-08-10 18:29:13 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Karppauksen paleonäkökannasta on kyllä hyvin erilaisia mielipiteitä. Joissakin maailman paikoissa se on hyvinkin paleota, mutta useimmissa paikoissa kuitenkaan ei.

ViestiLähetetty: 2011-08-10 18:38:50 
Poissa
Aerobikarppi
Aerobikarppi

Vastaus otsikon kysymykseen: Kyllä!

Allekirjoituksesta käy ilmi kehitykseni, tosin tällä hetkellä vaaka heiluu 60 kg:n molemmin puolin.

Karppauksesta tuli elämäntapa ja vähillä hiileillä pystyn treenaamaan niin lihaskuntopuolta kuin aerobistakin.

Elämä on ihqua :smt048

Liksapäikky ---> viewtopic.php?f=42&t=60089

ViestiLähetetty: 2011-08-10 21:02:52 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mulla oli vast'ikään pieni peräkriisi, johon mieheni, että vaikka se on iso ja muodokas niin myös kiinteä ja terhakka. Löllöä ei oo se, mitä siellä on. Painoa 73/168cm. Meneillään muotojen säilytys karppaamalla, laihtua en halua. Sillä olen saanut viimein omat TISUT!

ViestiLähetetty: 2011-08-10 21:09:26 
Poissa
sintti
sintti

Kiitos kaikille kannustavista kommenteista!! :D
Oon kyllä uskaltanu rasvaa lisätä, että kevyt tuotteet lensi hiiteen samalla ja maha on toiminut suorastaan kiitettävän hyvin. Paitsi et se pitää enemmän meteliä. Kai masuki siellä ihmettelee, että missä ne sokeripullamössöt on..

Muuten toi alle 20g hh päivässä varmaan toimiski makeenhimon tappoaseena paremmin, mutta mä en jaksa alkaa kasviksistakin syynäämään niitä hiilareita ainakaa heti, ku tässäki on jo tarpeeks miettimistä, että mitä pistää suuhunsa.. Ja sellanen ihan järkyttävä makeenhimo on kyl pysyny poissa :) ennen olisin juossut kioskille vaikka 40 asteen pakkasessa namia hakemaan.

Oon pitänyt ruokapäiväkirjaa ja se 70-80grammaa hiilareita tulee iha törkeen helposti, vaikka kuinka koitan välttää.. Niin tuntuu että se 20 olis ihan liian tarkkaa mittaamista mulle.

Tänään kävin 1,5 tunnin pyörälenkillä ja siinä meinas puhti loppua.. Johtu varmaan hiilareiden puutteesta?

ViestiLähetetty: 2011-08-10 21:25:44 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Tuo hiilareiden vähennys voi alkuun tuntua treenaillessa, mutta kesän karppailtuani menee jo juoksulenkit oikein kivasti 30-60g/pvä hiilareilla :) Kyllä se kroppa siihen tottuu! Ja itse oon huomannu, että pieni välipala (vaikka partista ja marjoja) ennen lenkkiä toimii mulla siten, että juoksu tuntuu kevyemmältä ja tuntuis jaksavan vaikka kuinka pitkään.. Muutenhan ruokailuväli voi olla aika pitkäkin. Tsemppiä :D

ViestiLähetetty: 2011-08-10 21:29:53 
Poissa
Aerobikarppi
Aerobikarppi

beeBlue kirjoitti:
Kiitos kaikille kannustavista kommenteista!! :D

Tänään kävin 1,5 tunnin pyörälenkillä ja siinä meinas puhti loppua.. Johtu varmaan hiilareiden puutteesta?

Menee tovi, ennen kuin kroppa tottuu vähemmille hiilimäärille. Malttia...

Itse en aloitellesani laskenut makroja, mutta jumin tullessa aloitin "hifistelyn". Silloinkin hoksasin, että sain liian vähän rasvaa ja liikaa prodea. Hiilet pyöri siinä 25-40 g välissä.

Nyt ylläpidolla en enää makroja ole laskenut. Itse olen jaksanut hyvin punttailla ja fillaroida (myös piiitkiä lenkkejä) ihan karppiruoalla ja karppieväillä. Pähkinät on oiva eväs :wink: Lämpimällä kelillä myös suolakurkut rulettaa.

Näin se on, kone käy rasvalla -ainakin mun :D

Liksapäikky ---> viewtopic.php?f=42&t=60089

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 14 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00