|
Minulla todettiin tyypin 1 diabetes n. 3 viikkoa sitten. Tämän jälkeen mietin, että nyt on aika vaihtaa lähes hiilarittomaan ruokavalioon. Aloitin joulukuussa 2010 laihdutuksen ja kesään mennessä paino tippui 65kg > 54kg. OLIN tyytyväinen. (painoa tippui luultavasti niin äkkiä niin paljon, koska diabetes kuihdutti mut) Urheilin kuitenkin säännöllisesti. Sairaalassa ollessa kaikki nesteet palasivat, ja paino jumahti 60kiloon. Nyt urheilen edelleen säännöllisesti, 1-3krt reilu 3km juoksulenkki viikossa, lisäksi jokatoinen/ joka päivä 5x20 vatsoja, 4x20 selkiä, 3x20 kylkiä ja vartalokiertoja ja 3x30 kyykkyjä + 30sec hoover. Lisäksi (harvemmin) 3x15 habaa ja muita käsilihaksia. Paino ei meinaa laskea.
Olen siis 16, pian 17 vuotias tyttö, 166cm pitkä ja painan sen 60 kiloa. Tiedän, että olen normaalipainoinen, mutta haluan eroon ylimäärästä löllöstä ja kaikenlisäksi elää terveellisesti. Ongelma onkin se, MITEN saan tämän toteutettua kun koulu alkaa tasan viikon päästä? Kouluruoka on hiilihydraattipitoista ja välillä ällöttävää, vaikka olenkin melkein kaikkiruokainen. Nyt jos sattuu olemaan hirveää salaattia (kaalimössöä tms..), mitä ihmettä syön? Ennen söin monta palaa ruisleipää, mutta nyt sekään ei onnistu. On tietenkin harkinnassa, että kuljetan mukana omia eväitä, mutta en halua 'erottua joukosta', tai kerätä ylimääräisiä katseita muilta nuorilta.
Karpannut olen oikeastaan jo vähän joulukuusta lähtien (peruna, riisi ja pasta pois), mutta olen aikamoinen sokerihiiri, joten herkut on ollut vaikeaa jättää pois. Nyt olen sallinut itselleni yhden herkun viikossa, joka on toiminut ihan hyvin, vaikka välillä onkin aivan älytön makean himo. Lisäksi olen huomannut, että syön aivan älyttömästi, tai ainakin se itsestä tuntuu siltä. En jaksa laskea kaloreita, vaikka kauhistelenkin niitä pakettien kyljistä. Voisinkin laittaa tähän eilen syömäni ruuat:
Aamupala klo 8 kaks viipaletta karppista voilla, kinkulla ja juustolla 2 kukkurallista ruokalusikallista turkkilaista jugurttia + puoli kourallista auringonkukansiemeniä, ruokalusikallinen pellavarouhetta, vähän kookoshiutaleita ja hunajaa Mukillinen kahvia + vähän kermaa
Lounas klo 13 Kahden kananmunan munakas voissa paistettuna, juustoa lisukkeena 1 pieni avomaankurkku + miniluumu tomaatteja
Välipala klo 15 pieni pala Kylmäsavulohi piirakkaa + salaatinlehtiä
Päivällinen klo 19 jälk 1 pieni pala kylmäsavulohi piirakkaa 1 viipale karppista voilla
Iltapala klo 23 jälk 2 viipaletta karppista voilla ja juustolla pieni porkkana
Välillä jos mieli tekee jotain, otan yleensä muutaman siivun juustoa tai pari haarukallista raejuustoa, paha tapa!! Voisiko joku kauemmin karpannut laittaa oman päivän ruokalistauksen, niin osaisin katsoa hiukan suuntaa? Pyrin siis saamaan hiilarit minimiin, mutta en aio jättää niitä kokonaan pois. Mietityttää miten selviän kahdeksan tunnin koulupäivistä kolmella aterialla, jos kouluruoka jää niukaksi :s Siispä kaipaan apua!
_________________ karppus aloitettu virallisesti 8.8.2011
|