karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-25 21:35:28

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2011-08-02 07:20:53 
Poissa
sintti
sintti

Heippa!

Nyt tarvittaisiin apua. Olen toista viikkoa ketoosissa (n. 20 g/hh päivässä) ja ongelmaksi on muodostunut kovasti huonontunut ruokahalu. Tuntuu, että joudun katsomaan kellosta, milloin pitäisi syödä. Tuntuu ihan uskomattomalta, että kaikkien naposteluvuosien jälkeen tarvitsee kelloa ruoka-ajan määrittelemisen :lol: . Olen 173 cm pitkä ja painan 75.5 kg. Tavoitteena olisi pudottaa painoa jonkin verran. Paino on lähtenyt putoamaan ihan mukavasti viime viikon aikana. Muutenkin olo on ihan hyvä ruokahaluttomuutta lukuun ottamatta. Koomakulutukseni on 1550 kCal/vrk, mutta nyt tällä hetkellä tuntuu, että edes kyseistä kalorimäärää on vaikeaa saada kokoon. En tiedä johtuuko ruokahaluttomuus osaltaan kesähelteistä tai ainoastaan ketoosista? Kysymys kuuluu: Pitääkö syödä väkisin, jos ei ole nälkä? Riittääkö koomakulutuksen kalorimäärä, jos ei millään pysty syömään enemmän?

Kiitos vastauksista jo etukäteen :D

ViestiLähetetty: 2011-08-02 07:32:18 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi

Elähän nyt suotta ole huolissasi sikäli, että ei se nälättömyydentunne tule jatkumaan ihan yhtä ällistyttävänä iankaiken. :lol: Kyllä nälkäkin tulee vielä takaisin, mutta todennäköisesti erilaisena kuin ennen, paljon helpommin hallittavana ja harvemmin kuin ennen. Minusta myös nälän oireet ovat erilaiset kuin silloin kun en vielä karpannut. Silloin tuntui joskus, että vintti pimenee, jos ei saa ruokaa. Nykyään sitä puolihuolimattomasti havahtuu jossain vaiheessa, että jaahas, mutta ihan kuin olis jo nälkäkin - mutta se tuntuu jotenkin kauhean paljon miedommalta kuin aiemmin kun ei ole sitä verensokerin notkahdusta enää.

Mutta kun se nälkä nyt sulla pysyttelee loitolla, minusta kannattaa tehdä niin kuin olet tehnytkin: katsoa kellosta, että tulee syötyä sopivin väliajoin. Syö sen verran kuin tuntuu uppoavan, jos tuo 1500 kcal tuntuu sopivalta niin syö sen verran sitten. Eihän se mikään huono määrä ole. Itsellä on alhainen koomakulutus ja syön mielellään juuri tuon 1500 kcal:n paikkeille yleensä ottaenkin, mutta olen sinua lyhyempikin kyllä. Eli minusta ei kuulosta mitenkään hassummalta tuo sinun systeemi.

Quidquid latine dictum, altum videtur.

ViestiLähetetty: 2011-08-02 07:49:24 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Voit nostaa sen verran hiilareita ylöspäin että nälän tunne taas palaa. Liian alhaisilla kaloreilla ei ole hyvä olla. Karppaus ei ole kitukuuri vaan tarkoitus on syödä ravitsevaa, luonnollista ruokaa monipuolisesti. Syö marjoja. Ne ovat juuri nyt parhaimillaan.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2011-08-02 07:52:01 
Poissa
sintti
sintti

Kiitos vastauksesta :lol:, Harlamovski !

Vähän olen ajatellutkin, että tuskin tällainen nälätön olo mikään pysyvä olotila ole. Kyllä se nälkä tulee karpillakin, kunhan alkuvaiheesta päästään eteenpäin :D . Itsellä tuli vain sellainen ajatus, että jos alhaiset kalorit voivat haitata laihtumista? No ei sillä laihtumisen nopeudella ole oikeastaan merkitystä, sillä en haluaisi täysin väkisin syödä, jos ei ole nälkä. Täytynee muuttaa strategiaa, jos ruokahaluttomuus vaivaa vielä viikkojenkin kuluttua (tuskin kuitenkaan).

ViestiLähetetty: 2011-08-02 07:54:43 
Poissa
sintti
sintti

Kiitos, Kissimirri!

Hiilareiden nosto kävi myös itsellä mielessä. Pistetään kokeiluun :D ! Olisi mukavaa taas nauttia ruokailusta, kun syö nälkäisenä, eikä vain siksi, että edellisestä ruokailusta on 7 tuntia.

ViestiLähetetty: 2011-08-02 08:05:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minä olen tätä miettinyt kovasti. Miksi syödä jos ei ole nälkä?
Ellei ole sairas vaan perusterve, niin kait se nälkä tulee kun on tarve??

Minä joka olen jo vähän kokeneempi karppi en ressaa kaloreista vaan syön nälän mukaan.
Mutta olenkin ihminen jolle ei tuota mitään vaikeuksia saada 1500 kaloria täyteen. En edes ymmärrä miten kaloreiden saaminen voi olla vaikeaa. Aamiaiseni on usein 1000 kaloria ja joskus se pitää nälkää 8 tuntia joskus 4!!??
Rasvassahan on hirveesti kaloreita.

Eli jos vaikka aloitat päivän munakkaalla. Lisää siihen jopa 50g voita. Syö maha täyteen ja jos on nälkä vasta 2200 illalla, niin syö vasta sitten.
Minä olen ihan hirvee syömään ja silti menee päiviä, etten syö kuin kahdesti. Ja sitten tulee päivä, että syön 4 kertaa.

Mutta tämä minun neuvo edellyttää, että tosiaankin osaa tehdä karppia ruokaa, eikä pelkää rasvaa.
Onhan täällä ihmisiä jotka syövät vain kerran päivässä.

http://karppausjaperhe.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2011-08-02 09:37:42 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi

Nälkä tulee ja menee. Yleensä aloittelijoille suosittelisin säännöllisiä ruokailu-aikoja ihan sen takia että kroppa ei totu rasvapolttoisuuteen heti ja verensokeri voi heitellä, ja koska aloittelijoilla ovat monesti vielä makrot ja kalorit hukassa. Mutta jos tosiaan tuntuu siltä että on löytänyt ne itselleen sopivat makrot ja että verensokeri ei enää heittele niin sittenhän pitemmät ruokailutauot eivät haittaa vaan voivat päinvastoin auttaa, koska elimistö saa aikaa rauhoittua ja polttaa myös rasvaa. Joillekin pätkäpaastoilu/soturointi (syödään noin kerran vuorokaudessa isompi satsi) sopii niin hyvin että se on tullut jäädäkseen. Muslimithan viettävät ramadania paastoten päivät ja syöden vain yöllä ja erään tutkimuksen mukaan tämä on monella parantanut veren rasva-ja sokeriarvoja, vaikka yöllä syödäänkin tuhdisti ja ruoat voivat hyvinkin sokerisia. Pelkästään se paasto itse on korjannut terveyttä huomattavasti.

Silloin jos ei ole nälkä, kannattaa niillä vähäisillä aterioilla sitten painostaa oikein superrikkaisiin ravintoaineisiin--riittävään prodeen, rasvaan ja runsaasti hivenaineita sisältäviin rehuihin (vaikkapa tietyt marjat--erityisesti mustikat ovat hivenainepommeja). Rasvan ja proden kannalta pähkinät ja kananmunat ovat aivan erinomaisia energiapaukkuja. Jos kalorit meinaavat jäädä vajaaksi niin esimerkiksi kourallisesta makadamiapähkinöitä (n. 30 g) saa jo about 280 kcal. Itse olen käyttänyt niitä menestyksekkäästi kalorivajeen korjaamiseen jos ei meinaa mennä tuhdimpi safka alas :D

Riekon nyrkkisääntöjä ketoilijoille, kliks

ViestiLähetetty: 2011-08-02 09:51:13 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Juu komppaan Riekkoa! Tuo teksti kuulosti todella hyvälle.
PikkuPaapo meillä syö vähän kerrallaan ja tahtoo kitistä sitten ruokaa väliajoilla.
Just pähkinät ja makademiat on saanu meillä kitinän loppuun!
Ruuan päälle jälkkäriski niitä!

ViestiLähetetty: 2011-08-02 10:23:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ronja-Aliisa kirjoitti:
Minä olen tätä miettinyt kovasti. Miksi syödä jos ei ole nälkä?
Ellei ole sairas vaan perusterve, niin kait se nälkä tulee kun on tarve??

Tuo oli varmaan osittain retorinen kysymys, mutta vastaan silti. Pitää syödä, koska syömättömyys ei ole terveellistä :) . Joskus se nälkä vaan pysyy poissa, mutta silti pitäis jotain syödä.

Mieki oon jo vähän kokeneempi karppi, mutta silti mullakin tulee aikoja jolloin kaloreiden määrä laskee liian alas, vain koska unohdan nälättömyydessäni syödä. Eilen meinasi käydä näin (tai oikeastaan kävikin). Aamulla join vain kahvia, koska ei ollut nälkä, puolenpäivän maissa söin n. 700 kcal (r n.65%, p n. 25% hh n.10%). Tämän jälkeen touhuilin kaikenlaista... Kävin leffassa, pyöräilin n. 12 km, uin puoli tuntia, kävin kaupassa jne. Illalla kymmenen aikaan huomasin, että ei hitto, miehän en oo syöny mitään lounaan jälkeen :shock: . Söin sitten pienen iltapalan eli n. 800 kcal suurinpiirtein samoilla makroilla kuin lounaalla.

Rasvanpoltto taitaa toimia aika hyvin nyt, koska viimepäivinä paino on pudonnut ja nälkä ei vaivaa. Tuo eilinen 1500 kcal ei silti ole tarpeeksi (mun koomakulutus on n. 1700 kcal), koska jos olen liian pienillä kaloreilla kauemmin, niin painon putoaminen loppuu ja väsymys iskee pikkuhiljaa - ei heti, mutta ajan kanssa. Jos oikeasti jatkuvasti tuntuu, ettei ole nälkä, niin lisään hieman hiilareita, se yleensä auttaa mulla.

Kuva

ViestiLähetetty: 2011-08-02 10:28:25 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jemi, totta. Mutta jos ei oikeasti laske kaloreita ja yhtenä päivänä syö tuhat ja toisena 3000.
Niin onko sillä väliä?
Minusta ei.
Mutta jos pitää tietoisesti vajetta ja sitten on päiviä jolloin ei syö edes sitä.
Niin se on kituuttamista.
Ei se ole kituuttamista, että on eilis iltana vetänyt 1500kaloria iltapalaksi ja nälkä on vasta seuraavana aamuna 12 päivällä.

ViestiLähetetty: 2011-08-02 11:40:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ronja-Aliisa kirjoitti:
Jemi, totta. Mutta jos ei oikeasti laske kaloreita ja yhtenä päivänä syö tuhat ja toisena 3000.
Niin onko sillä väliä?
Minusta ei.
Mutta jos pitää tietoisesti vajetta ja sitten on päiviä jolloin ei syö edes sitä.
Niin se on kituuttamista.
Ei se ole kituuttamista, että on eilis iltana vetänyt 1500kaloria iltapalaksi ja nälkä on vasta seuraavana aamuna 12 päivällä.

Ei minustakaan sillä ole väliä, jos yhtenä päivänä syö vähemmän ja toisena sitten enemmän. Kunhan ei jatkuvasti ole kitukaloreilla. Mun vaan täytyy kiinnittää erityistä huomiota siihen, että syön tarpeeksi, koska hyvin harvassa on ne päivät, jolloin syön yli kalorinkulutukseni. Lipsun helposti kituilemaan, jos en suunnittele syömisiäni. En voi kuvitellakaan, että söisin vahingossa 3000 kcal, koska mun täytyy paneutua asiaan, jos tuon määrän haluan syödä. Hiilareiden kanssa se taas onnistuu ihan heittämällä vaikka joka päivä.

Kuva

ViestiLähetetty: 2011-08-02 11:45:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

aivan, mutta mitä jos on ketoosissa?? Silloinhan helposti menee sitä ropanrasvaa. Niin onko silloinkaan tarvis laskea kaloreita jos kerta ei ole nälkä ja jaksaa?
Siis minä vain mietin tässä en lauo totuuksia :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2011-08-08 17:46:43 
Poissa
sintti
sintti

aloitteleva heih.. tai no viikko takan ja ketosticki näytti toiseksi viimeistä väriä.?? ollakko hyväs asemas vai tiukempaa linjaa?? kerran kokeillu karppausta mut se ei toiminu niinku olen lukenu. nyt sit uudemman kerran ja pari kirjaa rikkaampana. syön yleensä 2 kertaa päiväs joskus iltaisin sit pienen partis-kerma-vadelma-mustikka rahkan. ei ole nälkä ei jaksa syödä eikä kerkee ennen kaikkea. en ole supertarkasti laskeskellu viel hh prot. ja rasvan määrää ruokavalios. vko takana. pudotusta 1kg max. kai. Lauantaina kävin raflas ja söin kyl kasviksia ja perunat vaihto paprika-sipulipaistokseen ja yhden sokeripitoisen siiderin join. muuten vain vhh siideriä... ehkä tää oli tää kompastus täs alkuvaihees kun oli tällänen yllättävä meno mut nyt 2vko seuraavat tiukkaa menoa kun ei ole mitään suunnitelmia.
tavoitetta normaalin painon ylärajaa 10kg joten olisi mistä lähteä kumminki. kannattaako nyt sit vain tiukasti kirjailla mitä syö ja kannattaako ensimmäisen 2vko aikana syödä partaäijää vajaa desi sillon tällön vai jättääkkö pois ja onko kaali kuinka pahasta. kesäkurpitsa ja parsakaali ?? meinasin niillä korvata peruna osuuden ruuasta

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00