karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-29 22:08:54

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 12 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2011-03-19 20:43:25 
Poissa
sintti
sintti

Hei! Olen aika uusi karppausasioissa, lueskellut ja pari kertaa aloitusta yrittänyt. Huomasin, että kun aloin vähentämään ravinnostani hiilihydraattien määrää, nukkumisen laadussa tapahtui seuraavat muutokset: kun olin syönyt hiilihydraatteja oikein vähän, uni ei meinannut tulla illalla ei sitten millään, kolmekin tuntia saatoin pyöriä sängyssä. Jos rajoitin hiilihydraatteja jonkinverran, uni alkoi katkeilla loppupäästä, heräsin siinä n. 5,5h paikkeilla. Olen kyllä kuullut, että karppaus vähentäisi tarvittavan unen määrää, mutta että näinkö? Tämä sama on toistunut, kun olen karppiruokavalioon yrittänyt siirtyä, eli useita kertoja. Osaako kukaan kertoa, mistä tämä johtuu? Kun palaan takaisin "normaali"hiilihydraattiseen ruokavalioon, kaikki edellämainitut ongelmat häviävät tyystin ja nukun aivan riittävästi ja hyvin. Voiko olla niin, etten korvaa hiilihydraatteja tarpeeksi oikealla määrällä rasvaa tai proteiineja? Mitä elimistö tarvitsee ravinnosta hyvän unen laadun takaamiseen? (Riittävä pituus ym. seikat).
Karppiruokavaliota kokeillessa söin pääasiassa hyvin paljon erilaisia salaatteja, vihanneksia, marjoja, juureksia (ei perunaa) ja hedelmiä (ei banaani tai rypäleet). Söin rasvaisia kaloja ja rasvaisia jogurtteja ja juustoja, joskin vielä myös suhteellisen vähärasvaisia lihoja kuten kalkkuna tai hirvi, kun niitä sattui pakkasessa/jääkaapissa vielä olemaan. Viljatuotteita en syönyt ollenkaan,enkä luonnollisesti mitään lisättyä sokeria. Auringonkukan siemeniä olen popsinut myös silloin tällöin rasvan saannin takaamiseksi.
Tuntuu vaikealta löytää tasapainoista karppiruokavalioita, kun en vielä tarpeeksi hyvin ole ottanut selvää, missä suhteessa ja kuinka paljon rasvoja ja proteiineja pitäisi saada, kun hillihydraatit rajoitetaan minimiin, ja miten siis käytännössä löytää oikeat ruoka-aineet jossa nämä rasva-proteiini -suhde on karppaajalle ihanteellisessa tasapainossa. Peruskysymys, josta varmasti vastaus löytyy lukemalla kirjallisuutta, mutta tämä uneen vaikutus on asia, mihin en ole missään vielä törmännyt. Mitä siis olen tehnyt väärin?

ViestiLähetetty: 2011-03-20 01:26:25 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Tjaah :-k Ekaks tulee mieleen et kuinka kauan oot sitten ylipäätään ollut siinä ruokavaliossa jolla nukut huonosti? Ja harrastatko ulkoilmailua? Raikas ilma tuo unen :P
Oon huomannu et itellä pirtee olo ennen nukkumaan menoa ja noustessa mut kuitenkin nukahan pian (valitettavasti, yritän juuri silloin tehdä mielikuvaharjoituksia mut nukahan kesken kaiken kun rentoutan itteni :lol: ) Ja nukun kuin tukki, mut aina oon ennenki..
Stressi? Onko muita tuntemuksia ollu silloin ku et saanu nukuttuu?

Niin ja selaamalla löytynee muitakin joilla vaikeuksia nukkua, olin lukevinani pari sivua taaksepäin jotain saman tapaista..

ViestiLähetetty: 2011-03-20 07:36:26 
Poissa
sintti
sintti

Mulla on täysin päinvastaisia kokemuksia, tosi hassua! Olen ollut nyt kolme viikkoa karppi-linjalla ja melkeinpä samointein aloitettuani olen nukkunut kuin tukki. Siis oikeasti! Edes mieheni (suht siedettävä) kuorsaus ei häiritse enää tippaakaan, ennen jouduin ajoittain siirtymään sohvalle jos heräsin keskellä yötä vessaan enkä saanut enää uudelleen unta. Kolmen viikon aikana en ole kertaakaan joutunut sohvalle! Mä nukahdan tosi nopeasti ja nukun koko yön todella hyvin. Aiemmin oli huomattavasti enemmän uniongelmia, en meinannut saada illalla unta ja tosiaan yöherääminen aiheutti uudelleen nukahtamis-ongelmia.

Tää uusi ruokavalio on tehnyt musta jopa semi-mummon :mrgreen: nytkin olen pe- ja la-illat käynyt ysiltä nukkumaan ja herännyt vähän puoli seiskan jälkeen :mrgreen: kun en vaan jaksa valvoa pidempään! Hih.

ViestiLähetetty: 2011-03-20 09:29:00 
Poissa
sintti
sintti

Samoin täällä on aivan päinvastaisia kokemuksia. Olin kärsinyt unettomuusongelmista lähes kymmenen vuotta ja sinä aikana ehdin kokeilla monenmoista apukeinoa - mikään ei tuonut pysyvää apua. Aloitettuani karppauksen vuoden vaihteessa olin jo ensimmäisen viikon jälkeen ihmeissäni, nukuin kuin tukki ja unen laatu on jotain aivan uskomatonta: heräsin virkeänä ja levänneenä. Kun menen illalla sänkyyn, en enää pyöriskele tuntikaupalla vaan luettuani kirjaa keskimäärin kaksi sivua silmät alkavat lupsua jo siihen malliin, että on aika sammuttaa valot. Että jos huonoja puolia haetaan niin lukeminen edistyy hitaasti ja kirjapino senkuin kasvaa :wink: Halusin kokeilla karppausta laihtuakseni, mutta nyt voin sanoa että jokainen menetetty sentti ja kilo on vaan bonusta tämän loistavan olon ja ennenkaikkea hyvän nukkumisen rinnalla =D>

[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wq8CvLT/]
Kuva
[/url]

ViestiLähetetty: 2011-03-20 09:39:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Päivän hiilarit kannattaa painottaa iltaan, uni tulee helpommin.

ViestiLähetetty: 2011-03-20 13:17:58 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

tuutu kirjoitti:
Päivän hiilarit kannattaa painottaa iltaan, uni tulee helpommin.

Tämän huomasin itsekin alussa: nukkuminen oli tosi vaikeaa ja iltahiilarit auttoivat. Mutta sitten:

Olen koko karppauksen ajan ollut toooosi väsynyt aamuisin. Niin olen kyllä aina ennenkin, mutta nyt homma tuntui jos mahdollista pahenevan. Kokeilinkin sitten syödä eilisiltana vähähiilarisemmin ja yllätys - heräsin seitsemän tunnnin yöunien jälkeen virkeänä! :D Tämä on siis tosi hyvin multa näin viikonloppuna, jolloin yleensä nukun 10-12 yöunia, koska minulla on viikolla jatkuva univaje. Eli tätä iltahiilarien määrääkin kannattaa ehkä säädellä eri vaiheissa, tuo uniongelma voi nimittäin mennä ohi ajan kanssa.

ViestiLähetetty: 2011-03-20 14:29:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mä nukun nyt karpatessa yöni rauhassa, mutta herään virkeämpänä kuin ennen. Tosin kevät voi vaikuttaa paljon, samoin D-vitamiini. Hiilarit mua väsyttää. Ennen sellainen 30 g hiilaria sisältävä aamupala sai mut välittömästi "unikuntoon", mutta nyt jaksan ketolla paremmin. Väsymys on jotenkin luonnollisempaa eli kovan päivän jälkeen on väsynyt, mutta en ole päivisin "omituisiin aikoihin" uninen.

ViestiLähetetty: 2011-03-20 15:16:43 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi

Tuossa kannattanee odotella ja katsoa mitä tapahtuu. Ketoilua aloitellessahan tulee niin hurja hullunmylly ihan koko kroppaan että ei ihme jos unetkin menevät sekaisin. Yleensä ihmisten kokemus tuntuu olevan semmoista että unen laatu on parantunut VHH:n myötä. Mulla on krooninen synnynnäinen univamma ja ketoilu on auttanut siihen hieman, ainakin unen laatuun siis. Tosin ei sitä häikkää ketoilukaan koskaan täysin paranna.

Toinen juttu on myös sitten siinä että ketoosi vaikuttaa aivojen välittäjäaineisiin tietyin tavoin. Joillakin ihmisillä ketoosi voi rauhoittaa aivojen yliherkkyyksiä (epileptikot, autistit), joillakin taas piristää sitä (maanisuudesta kärsivät ja Alzheimer-potilaat). Riippuu ihan siitä että minkälaisessa kunnossa se oma neurologia on. Joten jos on yhtään maniaan tai ylivireyteen taipumusta niin sitten ketoilu voi pistää vähän liiankin turbovaihteelle ne aivot ja silloin hyväkarppaus lienee parempi vaihtoehto, tietty tilanteesta riippuen. Mutta kokeilemallahan tuon sopivan hiilarimääränkin löytää (ja tuo on ihan totta että hiilareitten painottaminen eri puolille päivää vaikuttaa myös). :D

Riekon nyrkkisääntöjä ketoilijoille, kliks

ViestiLähetetty: 2011-07-30 12:17:07 
Poissa
sintti
sintti

Ei sovi meikäläiselle ala- tai ketokarppaus edellä mainitsemastani syystä. Hyväkarpilla mennään ja hyvin on nukuttu. Ruisleipää joudun syömään muutamia paloja päivässä että saan noita hiilihydraatteja tarpeeksi. Voinko kutsua itseäni hyväkarpiksi, jos en syö sokeria tai muita viljoja kuin täysjyväruista (ja sitäkin toki rajoitetusti)? Ei myöskään perunaa, maissia eikä banaania/rypäleitä. "Luonnon omaa sokeria" on sitten toki tuoreissa hedelmissä ja marjoissa, mutten mitään lisättyä valkoista sokeria käytä. Itse olen huomannut että mun pitää saada niitä hiilareita pitkin päivää, jotta unen laatu olisi hyvä, iltaan painottaminen ei auta. Eli vaikka niin että jos syön 3 kertaa päivässä, niin joka aterialla pala ruisleipää, se tekee 3 palaa/päivä. Maitotuotteita menee myös. Mitä mieltä hyväkarppaajat olette muuten ruispuurosta, onko se hyvä vaihtoehto? Jos, niin millainen/minkä merkkinen ruispuuro olisi hyvä?
Tosta neurologiasta: en tiedä miten tähän karppaukseen vaikuttaa se, että olen saanut punkin puremasta todennäköisesti borrelioositartunnan. Kokeilin karppausta ennen sairastumista, silloin rasvoja käytin liian vähän, ja silloin "veto loppui kuin leluautosta", oli väsynyt olo, muttei vaikuttanut unenlaatuun.
Ravinnon koostaminen oikeanlaiseksi on vielä hakusessa. Kaiken toistaiseksi sanelee se, että pitää saada tarpeeksi hiilihydraatteja hyvän unen laadun takaamiseksi, mutta että niitä ruoassa on vain riittävävä määrä eikä yhtään enempää kuin on pakko. "Tarpeeksi hiilareita" näyttäisi osottautuvan tuo 3 palaa täyjyväruisleipää päivässä. Voiko joku viisaampi valistaa, voinko saada tuon saman määrän hiilihydraatteja jostain paremmasta lähteestä? Rasvan määrää joudun luonnollisesti rajottamaan, koska joudun noita hiilihydraatteja syömään. Tavoite on syödä terveellisesti ja pysyä terveenä.

ViestiLähetetty: 2011-07-30 14:04:03 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Minulla oli kanssa karppauksen alussa vaikeuksia nukahtaa. Pyörin ja pyörin sängyssä. Pikkuhiljaa alkoi helpottaa, elimistöltä kesti varmaan jonkin aikaa tottua. Itse uni oli ok, mutta siihen pääseminen vaikeaa.

Samaan aikaan huomasin, että unen tarve väheni n. 1,5 h/vrk. Saa nähdä kun palaan pitkältä (8vkon) lomaltani töihin, että vieläkö jaksan herätä aamuisin yhtä hyvin vähemmillä unilla. Nyt lomalla nukun ehkä vähän työaikaa enemmän, aamulla menee tuonne ysin korville ja nukkumaan menen puolenyön aikoihin.

Minulla on mielialahäiriö ja taipumusta maniaan. Oli aika jännä huomata, kun karppauksen aloittaminen vei hetkeksi ketoosiin, vaikka en ihan vähiin hiilareita pudottanutkaan. Olo oli kuin maniassa fysiikan puolesta, juoksin lenkkiä ja oli vaikea pysyä "paikoillaan". Mutta kaikki ne vahingolliset psyykeoireet puuttuivat; ajattelin ihan normaalisti, en himoshopannut tai ollut kaunis ja rohkee, niinkuin joskus :wink: Aina ennen mielialan liika nousu on tuonut molemmantyypin oireet ja hankaluuksia. Itse asiassa olen nyt uskaltanut pienentää tasaavaa lääkitystäni nyt tuon energiavaiheen jälkeen ja voin erinomaisesti :D

ViestiLähetetty: 2011-07-30 20:10:03 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Minulla alussa oli ongelmana, että heräsin yöllä siihen, että tarvitsi mennä vessaan. Varmaan johtui suuremmasta vesimäärästä, mutta nyt ei ole sen kanssa ollut ongelmia.

Unen määrä itsessään vähentynyt tunnilla/kahdella tuonne jonnekkin 6,5h/yö tienoille. Yöllä nukahdan hyvin ja aamulla olo on virkeä. Ei mitään ongelmia nousta sängystä ja enemmänki ongelmana tuntuu olevan se, että olen kello seitsemän ylhäällä vaikka voisin nukkua pari tuntia enemmänkin.

ViestiLähetetty: 2011-07-30 23:05:28 
Poissa
sintti
sintti

Minä tarvitsen "iltahiilarini" pystyäkseni nukahtamaan. 15 - 30 g. illalla riittää siihen oikein hyvin. En tällä kertaa edes kokeillut aloittaa ketoosilla kun muistin viime kerrasta että se vei unet kokonaan. Kannattaa ainakin kokeilla painottaa ne hiilarit iltaan.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 12 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00