karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-28 21:11:58

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 22 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Aamupäiväkuvotus
ViestiLähetetty: 2011-06-28 11:37:34 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Olen reilut 2 kk karpannut nainen ja tämä tuntuu sopivan hyvin minulle. Paino on tippunut 3-4 kg, mutta tavoite olikin vaan 5 kg, koska olen normaalipainoinen. Olo on virkeä yleisesti ja vatsani on rauhoittunut viljojen poisjättämisen ansiosta.

Nyt vaan vaivaa aamupäiväkuvotus. Se alkaa kun aamupalan syömisestä on kulunut 1-1,5 h. Aamupala on yleensä suht tukeva ja se sisältää rasvan ja proden lisäksi hiilareita marjojen, hedelmien tai vihannesten muodossa, mutta ei mitään "suoraa sokeria". Jonkin ajan kuluttua syömisestä alkaa siis kuvottava tunne, aika lailla samanlainen kuin raskaana ollessa (mutta raskaana en ole, se on varma juttu :wink: )

Kuvotuksen liittyy myös sellainen pyörrytyksen tunne, vapinaa ja tärinää sekä hieman hikoilua. Myös väsymys iskee kovana tuolla hetkellä, vaikka muuten olen nykyään tosi virkeä. Olo on kokonaisuudessaan sellainen, että tekisi mieli mennä vaan sänkyyn lepäämään :roll:

Olen epäillyt matalaa verensokeria ja ostin eilen verensokerimittarin. Nyt kun olo on päällä, näytti mittari äsken 7,3. Käsittääkseni se on ihan normaali lukema?? Ketoosissa en ole, sen verran hiilareita menee ja muutenkin voin paremmin pikkuisen korkeammilla hiilareilla. Juhannuksen aikaa "herkuttelin" suklaalla, kun muut söivät lettuja yms. Koko juhannuksena ei ollut kuvottavaa oloa.

Olen vähän hukassa nyt, että onko syömiseni ok? Vai johtuuko olo jostain ihan muusta?

Viestin otsikko: Re: Aamupäiväkuvotus
ViestiLähetetty: 2011-06-28 12:38:02 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Jaa a...pistitpä pahan...tulee vaan mieleen että juotko tarpeeksi? kuulostas hieman siltä että nesteen puutetta taitas olla :roll:

ViestiLähetetty: 2011-06-28 12:55:26 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Täällä on kans ollu samaa. Olo on välillä niin paha että meinaa tulla oksennus..

ViestiLähetetty: 2011-06-28 21:39:55 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Voiskos olla glukagonin "sivuefekti":

http://en.wikipedia.org/wiki/Glucagon

"Glucagon acts very quickly; common side effects include headache and nausea." Elikkäs päänsärky ja pahoinvointi tulee kaupantekijäisinä.

ViestiLähetetty: 2011-06-28 21:50:51 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

oisko kenelläkään innostusta pääpiirteittäin kertoa tuosta, englanti ei suju kovin hyvin ja suomenkielisten versioitten tiedot on aika tynkiä.. ja täynnä sanastoa mitä ei ihan tavallinen tallaaja osaa käsitellä :oops:

ViestiLähetetty: 2011-06-28 21:56:05 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

hmm.. googlettelin urakalla ja nyt sain jotain tolkkua asiaan, tietysti todenperäisyys ei ole ikinä täysin varmaa

ViestiLähetetty: 2011-06-29 08:27:54 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mulla iskee todella helposti aamulla nestevajaus, joka tuntuu pahoinvointina.
Juon aamulla muutaman kupin kahvia ja ulkoilen koiran kanssa. Sen päälle on lähes pakko juoda puolisen litraa (vettä), niin olo pysyy hyvänä. Näin helteillä täytyy myös olla tarkkana suolan saannista.

ViestiLähetetty: 2011-06-29 09:01:33 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Öhhöh, mikä kuvotus. Ihan kun ois raskaana :shock: Toivottavasti en kuitenkaan.. Vettäkin on mennyt jo 1,5 litraa tälle aamulle. Seuraavaks pitää varmaan lähteä hakemaan vissyä, ei voi tämmönen veden lipitys olla terveellistä :twisted:

http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?f=81&t=63810&p=1644265#p1644265

ViestiLähetetty: 2011-06-29 10:08:20 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mielestäni juon riittävästi vettä, jopa välillä "liian" paljon (minulta juuri poissuljettiin ns. vesitystaudin mahdollisuus, kun juon yleensä liian suuria määriä). Yritän nyt hoitaa myös mahdollisesti liian alhaista verenpainetta suolatableteilla.

Nämä karppauksen sivuoireet ovat minulla vähän outoja. Ekaksi jouduin aloittamaan syömään suolatabletteja, kun leivän sun muun valmiin poisjääminen tipautti verenpaineet liian alas. Tämä kuvotus-oire tuntuu siltä kuin se liittyisi jotenkin verensokeriin, täytynee varmaan vähän opiskella netistä noita normaaleja arvoja ja mittailla mittarilla.

ViestiLähetetty: 2011-06-29 10:42:43 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mittasin äsken verensokerin. Olin syönyt aamupalan n. 3,5 sitten, mutta kourallisen manteleita juuri ennen mittausta. Näytti 5,2.

Sinänsä tuntuu tämä oire liittyvän vain ja ainoastaan aamuun/aamupäiviin. Lounaan syöminen yököttää, mutta kun vaan syö, tulee parempi olo ja sen jälkeen ei iltapäivällä/illalla enää tule koskaan kuvotusta. Silleinkin muistutta raskauskuvotusta, että mitä enemmän kuvottaa, sitä enemmän syöminen helpottaa oloa...

ViestiLähetetty: 2011-06-29 11:51:42 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Saathan varmasti riittävästi suolaa?

ViestiLähetetty: 2011-06-29 12:11:22 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi

Tunnistan saman oireiston itselläni Kirsikka68. Mulla se myös helpotti kun nostin vähän hiilareita (tämä ei siis ollut mikään induktion paha olo, vaan sama kuin Kirsikalla, että ilmaantui vasta kuukausia myöhemmin juurikin aamupuolella päivää aamiaisen nauttimisen jälkeen, iltapäivällä taas ei ilmene). Tuo glukagoni-selitys kuulostaa järkevältä, mutta minkä takia glukagoni ei sitten aiheuta samaa reaktiota enää myöhemmin päivällä? Tulee mieleen myös se, että onhan elimistö yön pitemmän tauon jäljiltä eri jamassa kuin myöhemmin, että mikähän vaikutus sillä asiaan on? Kun joku joskus kirjoitti jotain sellaista, että elimistössä tapahtuisi yön kallistuessa aamupuolelle (kun on siis ollut pitkä tauko ravinnon saannissa) jokin reaktio, joka ottaa omista varastoista jotain ainetta ja muuttaa joksikin ja saattaa nostaa insuliiniakin. Tietääkö joku paremmin tästä? Voisiko tämä vaikuttaa sitten tuohon aamuoloon?

Quidquid latine dictum, altum videtur.

ViestiLähetetty: 2011-06-29 12:48:35 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Googleta aamunkoittoilmiö. Muistaakseni verensokeri laskee yöllä liian alas, jolloin maksa alkaa tuottaa sokeria --> inskat nousee. Tai jotain sinnepäin, itellä toi korjaantu raskausaikana syömällä iltapalalla sopivasti kaikkia makroja (siis viralliserveellisesti...) , niin aamumittaukset pysyi rajojen sisällä.

Mutta tietäiskö joku, miten verensokeri voi olla 1-2h syömisen jälkeen liian matala? 3-5 yleensä, ja vähän korkeampihan sen pitäis olla. Eikä ole syömisillä väliä, niin käy aina. Siihen jotenkin yhdistäisin tän kuvotuksen, mutta kun en oo selitystä saanut mistään. Diabeetikko en ole (vielä), vaan kahden raskausdiabeteksen takia mittailen joskus kun huvittaa...

ViestiLähetetty: 2011-06-29 18:51:00 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Kyllä kahden tunnin arvo voi olla jo viiden pinnassa.Eihän karpilla nouse se tunnin arvokaan korkealle. (mulla yleensä 6 tai vähän yli) Näin siis ainakin mulla kun oon noita joskus satunnaisesti mitannut vaikka diabetestä ei olekaan. Hyvähän se on että arvo pysys koko ajan mahdollisimman lähellä viittä. Mutta jos sulla laskee kolmeen siin sit on tietty ihan eri asia.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2011-06-29 21:28:12 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Kiitos kommenteista :D

Nyt vähän ihmetellen mietin, että pitäisikö kokeilla syödä enemmän hiilaria siis aamulla vai edellisenä iltana? Meni noi glukagonit ja aamunkoitot vähän sekaisin, liittyvätkö toisiinsa vai ovatko kaksi eri asiaa?

En tiedä, että oliko sattumaa, mutta juhannuksena kun söin "tasaiseen tahtiin" suklaata, ei ollut tuota kuvotusta. Pitäisi kuitenkin keksiä jotain terveellisempää enempihiilarista...

ViestiLähetetty: 2011-06-30 05:22:04 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi

No mä oon joskus vetänyt sillai, että aamulla mahd. vähän hiiliä, munakaslinjalla mennään, päivällä salaattia proteiinilla ja rasvalla höystettynä, kolmas ateria myöhäisiltapäivässä sitten proteiinia, kasviksia, ja lopuksi esmes partista marjoilla ja pari palaa prosenttisuklaata, niin siinä tulee illalle se suurin hiilarimäärä. Se tuolleen sillä perusteella, että aamulla mahd. pientä nostetta verensokeriin ettei heilauta niin ja illalla pitempään taukoon varautuminen.

Mutta. Yksi asia tulee mieleen kyllä, mikä voi vaikuttaa kanssa tuohon kuvotuksen tunteeseen aamupäivisin. Lueskelin eilen Eadesin blogia ja se on mulla kääntämisen alla paraikaa, päräytän sen varmaan tänään tuonne toiseen ketjuun, jossa on kyseisestä aiheesta jo hänen aiempi aloitusosansa käännettynä - siinä oli hyvää asiaa tietysti monenlaista, mutta hän muistutti tällaisesta asiasta, että kookosöljyhän saattaa aiheuttaa joillakin kuvotuksen tunnetta. Minä olen ottanut kookosöljyä aamupuolen syönnin yhteydessä, kun illalla en ilkeä sitä ottaa, se aiheuttaa vähän jumputtelua ja sellaista virkeää oloa jotenkin. Ja näin kun miettii, niin eipä kyllä siinä määrin ole kuvottanut kun en ole öljyä ottanut välillä. Että se voi myös olla syyllinen tuohon kuvotukseen minulla. Ei nimittäin aamupäivisin kuvottanut kuin vasta sitten kun aloin ottaa tuota öljyä.

Quidquid latine dictum, altum videtur.

ViestiLähetetty: 2011-06-30 05:47:14 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Glukagoneista (?) en tiedä mitään, mut aamunkoittoilmiöstä pääsee syömällä illalla hiilareita :)

ViestiLähetetty: 2011-07-30 10:48:39 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Kesäkuussa kirjoittelin tuosta aamupäiväkuvotuksesta. Nyt kun olen asiaa seurannut, olen huomannut että tyypillisimmin kuvottaa aamupalan jälkeen ja silloin kun aamupalassa on ollut vähän hiilareita. Tässä kesällä kun on tullut väliin herkuteltua esim. jätskillä tai muuten, runsaammat hiilarit tuntuvat pitävän kuvotuksen pois. Kuvotusta ei yleensä tulee enää lounaan jälkeen, vaikka menisi vähillä hiilareilla, joten liittyy jotenkin myös vuorokauden aikaan.

Tässä vähän arvon, että kumpi on huonompi vaihtoehto, kestää kuvotusta vai lisätä hiilareita? Tällä hetkellä treenaan salilla aika määrätietoisesti ja kuvotus ja energian määrän riittävyys pitkään ja raskaaseen treeniin askarruttavat, varsinkin kun yhdistää ne vielä näillä helteillä riittävään nesteen ja suolan saantiin sekä helposti laskevaan verenpaineeseen :shock: :shock:

Olen päätynyt aina ennen treeniä pieneen hiilarilisäykseen. Entinen 30-45 min treeni meni ilman lisäystä, mutta nyt treenin ollessa 1 h, haluan olla varma, etten "pyörry" kesken kaiken.

Sinänsä hassua, että vaikka uskon karppauksen olevan minulle hyväksi ja esim. vatsavaivat ovat kadoneet, tiettyjä juttuja on tullut. Tämä kuvotus ja verenpaineen liika laskeminen. Mulla oli huimausongelmia liian alhaisen verenpaineen kanssa jo entisellä syömisellä. Nyt suolamäärä ruuassa on vähentynyt kun syön enemmän itsetehtyä on pakko kiinnittää huomiota siihen että saan riittävästi suolaa.

ViestiLähetetty: 2011-07-30 11:52:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kysyisin aloittajalta, onko ilmiö sama riippumatta siitä, oletko saanut nukkua tarpeeksi vai onko esim. herätyskello herättänyt aamulla töihin.

Karppauksentapainen aloitettu 28.12.2010
Tavoitteena lievä ylipaino (72,5 - 86,5 kg) loppuiäksi.
Ruokapäiväkirja kesältä 2011

ViestiLähetetty: 2011-07-30 11:55:48 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Mä sinuna lisäisin hiilareita. Miksi kärsiä turhaa kuvotuksesta. Kaikki me ollaan erilaisia ja sä tarttet vähän enemmän hiireita. Ei täällä läheskään kaikki ole hirveen matalilla hiilareilla. Mullakin menee hiilareita 50-70g päivässä ja se on mulle hyvä.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 22 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00