karppaus.infon arkistoitu foorumi
https://www.karppi.ninja/forum/

Karppaus stressaa
https://www.karppi.ninja/forum/viewtopic.php?f=13&t=55887
Sivu 1/2

Julkaisija:  venomio [ 2011-07-24 12:33:03 ]
Viestin otsikko:  Karppaus stressaa

Olen tässä karpannut jonkun aikaa ja tulokset näkyvät etenkin vatsamakkaroissa, vaikkei minulla ylipainoa olekaan. Ongelma vain on, että olin ennen uskomaton karkkihiiri ja huolimatta ruokavaliosta ja nälättömyydestä tekee päivittäin mieli karkkia. Koetan kuitenkin noudattaa ruokavaliota, joskus napsin karkkia, mutta vain muutaman kerralla. Kaupassa mietin jatkuvasti, että voinkohan ottaa tätä kun on niin paljon hiilareita vaikkei sokeria olekaan. Joskus menee hermot, kun on kiire, kiire, muttei voi syödä mitään nopeaa. Kiireisinä päivinä ja matkoilla tunnen syyllisyyttä napsittuani jotain sokeripitoisempaa.

Karppaus todella toimii, mutta aiheuttaa minussa kohtuutonta stressiä. Kysyisinkin, miten haitallisia ns. karkkipäivät ovat? Pieni pussillinen karkkia (inhoan tummaa suklaata, hyi. Maitosuklaa on parempaa.) ja suklaapatukka? Aiheuttaako jotain suurempia ongelmia karppaamisessa, tuleeko taas vieroitusoireita? Mietin, että jos karkkipäivä motivoisi, mutta jos alkaakin himota lisää...

Julkaisija:  Tonnikalakeiju [ 2011-07-24 12:45:17 ]
Viestin otsikko:  Re: Karppaus stressaa

Nopeaa syömistä ovat grilliherkut, jos sellaisia kaupastasi saa. Jauhelihapivi on myös nopea laittaa. Samalla kiehuu parsakaali. Munakas on myös huisin nopea ruoka. Siihen vaikka pilkataan pari viipaletta savustettua ilmakuivattua kinkkua antamaan makua.

Oma lemppari pikaruoka tällähetkellä: paistetaan tuoreita herkusieniä, lisätään kinkkusuikalaita ja creme bon jouria. Parsakaali kiehuu samalla. Nam!

Jos pystyt pitämään maitosuklaan kulutuksen vaikka rivi/päivä, niin en näkisi haittaa.

Kun pysyt aika perusraaka-aineissa, niin vaikea on saada liikaa hiilareita.

Jos haluat karkinhimosta eroon, suosittelen olemaan pari viikkoa hyvin niukoilla hiilareilla, se yleensä toimii. Ei tosin kaikilla.

Julkaisija:  pipru [ 2011-07-24 12:47:11 ]
Viestin otsikko:  Re: Karppaus stressaa

Karkkipäivä on ihan jees, eihän sitä tarvii säkkitolkulla vetää. :) Ja jos tekee muulloinkin mieli, niin jälkiruokana aterioiden jälkeen pikkuisen, esim. pari suklaakarkkia tms.

Monelle karpille on käynyt niin, että normiherkut alkaa maistua ällölle ja esim. sokeroimaton kermarahka vadelmilla onkin aivan ihanan makeaa, tai vaikka kermakahvi. =P~

"Pikaruuasta" on täällä ketjuja jossai, jos jaksat kaivella... Mutta mainitaan vaikka esimerkkinä jotai juusto-meetwurstisysteemiä, on nopeaa ja helppoa, samoin karkin sijaan mantelit ja pähkinät jne.

Elä lannistu, ajattelumaailma tulee perästä pikku hiljaa. Heti ei tarvii "osata" ja älytä kaikkea. Tsemppiä!

Julkaisija:  marzella [ 2011-07-24 13:26:16 ]
Viestin otsikko:  Re: Karppaus stressaa

piparimuru kirjoitti:
Karkkipäivä on ihan jees, eihän sitä tarvii säkkitolkulla vetää. :)

Eihän toki, mutta kun... Jos on riippuvainen, niin kohtuudessa pysyminen on todella vaikeaa. Itsellänikin meni helposti pussi pari karkkia päivässä. Tosin en tiedä mitä sitten tapahtui, ne lisäaine klöntit alkoi vain ällöttämään. Toivottavasti tämä on pysyvä olotila :D

Mutta vinkkejä kaipaisin itsekin, että mitä sieltä kaupanhyllyltä voisi napata mukaansa silloin kun ei ole aikaa tai mahdollisuutta olla hetkeäkään hellan äärellä. Tai kun pitkällä automatkalla pysähdytään huoltoasemalle, nälkä on karmiva, mutta tiskistä löytyy vain sämpylöitä?

Julkaisija:  venomio [ 2011-07-24 13:41:46 ]
Viestin otsikko:  Re: Karppaus stressaa

marzella kirjoitti:
Mutta vinkkejä kaipaisin itsekin, että mitä sieltä kaupanhyllyltä voisi napata mukaansa silloin kun ei ole aikaa tai mahdollisuutta olla hetkeäkään hellan äärellä. Tai kun pitkällä automatkalla pysähdytään huoltoasemalle, nälkä on karmiva, mutta tiskistä löytyy vain sämpylöitä?

Jep jep, tuohan se on ongelma, kun matkustelee. Ei niillä ole kuin karkkia ja sämpylöitä. :D Pähkinät ei pidä nälkää loitolla kauaa.

Pihvit on tosiaan nopeita ja helppoja, grilliruoka myös, mutta joskus ei ole aikaa käydä edes siellä kaupassa saati alkaa mitään kokkailemaan. :D Meetvursti ei tullut edes mieleen, sitä voisi kokeilla. Munakas on nopeaa, kyllä, pekonit kanssa, mutta kun. En pidä munakkaan mausta, pekonikin alkaa tökkiä. Keitetyt munatkin on vähän niin ja näin tekeekö mieli.

Hmm, pitää kai koettaa etsiä jotain pitkään säilyvää ja pistää se piiloon oikein pahan kiire-kiire-ketuttaa -päivän varalle. Mutta mikäs säilöntäaineeton liha/jogurtti/kasvis/rasvapala säilyy pitkään käyttämättä? : /

Julkaisija:  TeroF [ 2011-07-24 13:46:36 ]
Viestin otsikko:  Re: Karppaus stressaa

venomio kirjoitti:
Hmm, pitää kai koettaa etsiä jotain pitkään säilyvää ja pistää se piiloon oikein pahan kiire-kiire-ketuttaa -päivän varalle. Mutta mikäs säilöntäaineeton liha/jogurtti/kasvis/rasvapala säilyy pitkään käyttämättä? : /

Purkkitonnikalaa öljyssä.

Julkaisija:  Tonttu Torvinen [ 2011-07-24 13:47:19 ]
Viestin otsikko:  Re: Karppaus stressaa

venomio kirjoitti:
Mutta mikäs säilöntäaineeton liha/jogurtti/kasvis/rasvapala säilyy pitkään käyttämättä? : /


Kuivaliha? Niitä huikean hintaisia pikkupusseja, joissa muutama suikale kuivalihaa. On hampaille tekemistä, unohtuu karkkihimo ja pitäisi säilyä. Ei kai niissä säilöntäaineita ole, en tiedä. Tuli näin ekana mieleen...

Julkaisija:  Catharsis [ 2011-07-24 13:51:22 ]
Viestin otsikko:  Re: Karppaus stressaa

Monella huoltamolla näyttää olevan makkaragrilli. Pari makkaraa pitää nälkää helposti 5-6 tuntia.

Julkaisija:  Harlamovski [ 2011-07-24 13:55:37 ]
Viestin otsikko:  Re: Karppaus stressaa

Nykyisenä tumman suklaan ystävänä sellainen vinkki, että älä usko ihan heti tai loputtomiin että et tykkäiskään siitä. Nimittäin mulle kävi niin, että kun aiemmin en kauheasti innostunut tummasta suklaasta, nykyään maitosuklaa maistuu ihan mäntiltä ja 60% suklaakin liian makealta. 70% suklaa maistuu nykyään todella sopivalta, myös vahvempia menee joskus pala tai pari ja nekin on hyviä. Kannattaa maistella noita vahvempiakin joskus maitosuklaan sijasta, ne on oikeasti tosi ihania kun makuaisti alkaa löytää niistä uusia juttuja kun se pelkkä sokerin maun hakeminen meneekin ohi. Esim. Lidlissä on niitä erilaisia 70% maustettuja suklaita, ne on aivan ihania.

Julkaisija:  Tonnikalakeiju [ 2011-07-24 14:01:31 ]
Viestin otsikko:  Re: Karppaus stressaa

venomio kirjoitti:

Hmm, pitää kai koettaa etsiä jotain pitkään säilyvää ja pistää se piiloon oikein pahan kiire-kiire-ketuttaa -päivän varalle. Mutta mikäs säilöntäaineeton liha/jogurtti/kasvis/rasvapala säilyy pitkään käyttämättä? : /


Säilyy missä? Pakastimessa säilyvät ainakin pakastekasvikset, lidlin kebap-lastut, makkarat yms Noista säilöntäainttomia ainakin kasvikset ja vatajan nakit.

Tietty tonnari öljyssä.

Jos pitäisi säilyä helteellä matkassa, niin enpä tiedä paljon muuta kuin tonnari öljyssä. Viime kesänä mulla toimi ihan hyvin valmiiksi rasiaan tehty salaatti johon lisäsin sitten apetitin fetapaketin tai tonnaria öljyssä.

Useilla abc- huoltsikoilla on muuten hese. josta saa nykyään burgeri-salaatti-aterian. Karppi ja maukas paketti!

Julkaisija:  Tonttu Torvinen [ 2011-07-24 14:02:42 ]
Viestin otsikko:  Re: Karppaus stressaa

Harlamovski kirjoitti:
Esim. Lidlissä on niitä erilaisia 70% maustettuja suklaita, ne on aivan ihania.


Appelsiini :smt049

Julkaisija:  Harlamovski [ 2011-07-24 14:32:47 ]
Viestin otsikko:  Re: Karppaus stressaa

^Komppispa hyvinkin... :wink:

Julkaisija:  Tonnikalakeiju [ 2011-07-24 14:38:02 ]
Viestin otsikko:  Re: Karppaus stressaa

Tonttu Torvinen kirjoitti:
Harlamovski kirjoitti:
Esim. Lidlissä on niitä erilaisia 70% maustettuja suklaita, ne on aivan ihania.


Appelsiini :smt049


Eikä tarvitse edes mennä lidliin, kun lähimarketista saa Maraboun Dark Minttiä :smt060 ja Fasun tavan tummaa, joka on sopii aloittelijoidenkin suuhun hyvin.

Julkaisija:  Kukkopilli [ 2011-07-24 14:45:41 ]
Viestin otsikko:  Re: Karppaus stressaa

Mahdollista stressiä lievittää myös se (ainakin mulla), että tosissani haluan omenavartalosta lopullisesti eroon (mikä tällä vartalotyypillä) onnistuu vain tiputtamalla paino normaalin alarajalle. Ketokarppaus (ainakin toistaiseksi) lienee ainoa keino sen saavuttamiseksi ja varmasti tarpeen välillä jatkossakin, jos alkaa taas pompöttää. Ts. vahva motivaatio vie mahd. hetkittäisen stressin. ) Mutta ei kyllä tee makeaa mielikään, karppiherkut = paljon maukkaampia, ilman "krapulaa". :smt023

Julkaisija:  Greda Carpo [ 2011-07-24 14:48:22 ]
Viestin otsikko:  Re: Karppaus stressaa

Joissakin maustetuissa suklaissa on enemmän hiilareita, että kandee tsekata. 70% suklaa oli minustakin joskus melko karskia. Onneksi kuitenkin olin harjoitellut nimenomaan tummilla belgialaisilla suklailla, joita aina pyysin tuliaisiksi. Nyt menee jo yli 80%kin. 70% maistuu makealta herkulta. Nuo 80 ja 80+ prossaiset on hyviä matkoilla, esim. autossa. Yhdestä palasta virkistyy kummasti taas ajamaan.

Marjat vatkatun tai vatkaamattoman kuohukerman kanssa on kans hyviä makeennälän kellistäjiä.

Stressiä ei kannata "hoitaa" makealla, kertoo senkin kokenut. Tilanne vaan pahenee, kuin myös stressi.

Julkaisija:  Kukkopilli [ 2011-07-24 15:01:20 ]
Viestin otsikko:  Re: Karppaus stressaa

Karppauksen onnistuminen kiireisenä/reissun päällä onnistuu myös siitä syystä hyvin, että pakottavaa nälkää ei tule (kun vain on vettä/vissyä saatavilla). Sopivaa syötävää saa sitten kun ehtii - ja priorisoi oman itsensä sen verran joka tilanteessa. Itse olen syönyt viimeksi aamiaisen (munaa+pekonia ja salaattia) klo 9, eli 7 h sitten. Kahvia join äsken. Nyt varmaan tarttis jotakin sapuskaa vähitellen väsätä.. nälkä ei kurni nytkään yhtään, varmaan parikin tuntia menis ihan mukavasti vedellä, jos olis tarve.

Julkaisija:  Martjoska [ 2011-07-24 15:14:29 ]
Viestin otsikko:  Re: Karppaus stressaa

Minulla ainakin helpottaa äkkinäiseen "jotain,nyt,äkkiä"-tarpeeseen
a) ääsmarketissa myytävät,suklaapatukan kokoiset,folioon pakatut pikkusalamit
b)suolapähkinöitä kourallinen
c) viipaloitu juusto suoraan paketista + tujaus majoneesia
d)Blue Diamond suolatut mantelit

Keitän usein munia ja kuorin ne ja laitan jääkaappiin ,ja sitten heitän huiviin majoneesiin kanssa kun alkaa siltä tuntua.
Tai sitten kasaan salaatinlehden päälle leikkeleitä,majoneesia ja käärin rullalle ja haukkaan :D

Julkaisija:  Minasha [ 2011-07-24 20:02:37 ]
Viestin otsikko:  Re: Karppaus stressaa

Ite meinasin kanssa kauhistua kaupassa ensimmäisenä karppipäivänä, oltiin kavereiden kanssa menossa rannalle, eikä ollut kylmälaukkua mukana. Ostin sitten kinkkuleikkelepaketin, leipäjuustoa sekä oltermannin valmisviipaleita. Aika juustopitoista, mutta piti nälkää hyvin. Tein siis semmoisia kinkkujuustorullia. Hyvin säilyi avaamattomana pari tuntia, vaikka oli todella kuuma. Täällä jo mainittu tonnikala on myös nopeeta, ja säilyy.

Yksi tosi hyvä vinkki, jos ostaa esim. tonnikalaa ja raejuustoa, on reissussa, eikä ole välineitä mukana, niin jätskialtaasta nappaa mukaan semmoisen kertakäyttölusikan. Ne on ilmaisia :)

Tänään söin eilen aamulla tehtyä salaattia, jossa oli runsaasti oliiviöljyä. Oli eilen koko päivän lämpöisessä autossa, yön sitten jääkaapissa. Tiivis rasia, ei ollut mennyt salaatti miksikään :) Hyvä tapa on myös tehdä kerralla isompi satsi ruokaa, se kun ei paljoa sitä ruoanlaittoaikaa pidennä. Sitten laittaa pakkaseen rasiassa valmiita annoksia, on helppo ottaa ja heittää mikroon kun on kiire.

Julkaisija:  Greda Carpo [ 2011-07-24 20:21:54 ]
Viestin otsikko:  Re: Karppaus stressaa

Oltiin just automatkalla n. 4h suuntaansa. Mennessä tuli nälkä. meinattiin ensin kermakahvit ottaa, mutta ulkona tajuton kuumuus iski. Ostettiin sit aamunhyvä juustoa ja pikarillinen kirsikkatomaatteja puoliksi ja puolilitraiset vichyt mieheen.Takas tullessa repsuilin ja ostin Kingispatukan kahvin kanssa. :mrgreen:

Julkaisija:  h.a.n.s.u. [ 2011-07-25 19:20:03 ]
Viestin otsikko:  Re: Karppaus stressaa

sain tuliaisina 90% suklaata.. se oli jo melko tujua tavaraa, ja riittoisaa. Ei sitä montaa palaa kyllä kerralla syö. 4v kummipoika tosin veteli sitä hyvällä ruokahalulla :lol:

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/