karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-21 11:29:24

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2011-07-22 21:35:27 
Poissa
sintti
sintti

Moi!

Kysymykseni koskee perusaineenvaihduntaa. Mulla se on 1420, ja laihdutettavaa on viiden kilon verran (yrittäjyyden tuomia läskikeskittymiä keskivartaloon). Kun nyt haluan pysyvästi eroon niistä pyrkimällä samalla elämäntapamuutokseen, pitääkö mun katsoa että kalorimäärä jää rasvoineen kaikkineen tuon mun perusaineenvaihduntatarpeen alle, vai riittääkö että karppaan heviketoosissa. Mun hiilarit jää alle 20 päivittäin. Viikon verran kalorimääräni/pv on ollut suunnilleen juuri tuon perusaineenvaihdunnan tasolla, joten riittääkö hiilarivaje laihtumiseen vaikka "perustarve" kaloreissa on tuo 1420 ja täytn sen?

Toinen kysymys koskien kofeiinia. Käsittääkseni kahvia ei saa juoda, koska se nostaa insuliinitasoa ja estää rasvojen liikkumista. Onko näin? Aika moni vasta-alkajakarppi tässä foorumissa juo kahvia aamupalalla, miksi kukaan ei tartu siihen, eikö se pidäkään paikkaansa? Itse vaihdoin näissä käsityksissäni kofeiinittomaan kahviin. Elänkö harhakäsityksessä, koska mäkin mielelläni jatkaisin kofeiinilinjalla, toi kofeiiniton kahvi vaatii luultavasti kuukausien sisäänajon (se maistuu kusetukselta, jota se onkin).

Jos joku asiaa tunteva viitsii vastata, kiitän.

Jepanderi

ViestiLähetetty: 2011-07-22 21:51:21 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Ei se ketoosi mitään takaa, ja meinasitko vetästä pikasen ketokuurin ja sitten ku 5kg menny ni takas samaan ruokavalioon ku ennen? Tällä tavalla ne kilot tulee jotakuinki varmast takasin, toi perusaineenvaihdunta on niinku varmaan tiiät sun sisäelinten/aivojen yms kuluttama energia joka tarvitaan että ne pysyy kunnossa vaikka vaan makaisit koko päivän. Eli jos nyt mietit päiväs aktiivisuutta ni aika varmasti siihe saa muutama sata kaloria helpostikkin lisätä. Voit sitte vielä käydä vaikka kävelylenkeillä jos ei juoksu maistu varmistaakses painon putoamisen.

Nii ja ite juon kyllä kahvia ihan sen takia ku en oikee ilman vois olla, menee 2 kuppia päivässä enkä mitää haittoja ainakaa oo huomannu. TOisaalta en yritä pudottaa painoakaan tai mitään ni en oo sillai oikeen perehtyny. muistan kyl kuulleeni kofeiinin auttavan rasvanpoltossa ku urheilee.

ViestiLähetetty: 2011-07-22 22:08:40 
Poissa
sintti
sintti

Ozone, totta kai meinaan vetää heti alussa luulot itseltäni pois ja karpata kunnolla. Mutta jos luit kysymystäni ollenkaan sisäistäen, kirjoitin heti kolmannessa lauseessa elämäntapamuutoksesta. Mutta pakko nyt ihmetellä että mitä merkitystä sillä olisikin vaikka vain vetäisinkin pikakuurin. Kysymykseni koski perusaineenvaihduntaa ja kofeiinin käyttöä. Ei sitä tuleeko kilot takaisin. Mutta sinäkin olet näköjään "sintti" eli kyllä tämä sun vastauksesi jää odottamaa toista vastausta, joltakulta muulta. Kiitos silti.

ViestiLähetetty: 2011-07-22 22:29:38 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Kyllähän sä päivän aikana kulutat enemmän kuin tuon perusaineenvaihdunnan, joka sekin on vain suuntaa antava luku. Se on suurinpiirtein saman verran minkä kuluttaisit vaikka makaisit koomassa, tekemättä siis muuta kuin pitämällä yllä elämäsi kannalta tärkeitä ruumiin toimintoja -> koomakulutus=perusaineenvaihdunta. Joten nousemalla aamulla ylös sängystä olet jo kuluttanut enemmän kuin tuon.
Menet siis varmasti kalorivajeella. Riippu ihan siitä mitä päivän aikana teet, kuinka suureksi kalorivaje muodostuu.
Mun mielestä sitä vois syödä vähän enemmänkin, muttei kuitenkaan kulutustaan enempää.

Löysin tällaisen.

Tuskin se rasvan hävittäminen kahviin kaatuu, mene ja tiedä. Ehkä ennemmin siihen mitä kahvin seassa on. Kokeilemalla selviää.

ViestiLähetetty: 2011-07-22 22:36:41 
Poissa
sintti
sintti

Kiitos Tonttu!

ViestiLähetetty: 2011-07-23 02:24:43 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi

Joillakin se kahvi hidastaa ja sitten taas toisaalta kofeiinin stimuloiva vaikutus voi edesauttaa sitä rasvanpolttoa--sen takiahan monissa rasvanpolttovalmisteissa on kofeiinia. Eli riippuu siitä että oletko sen sortin ihminen että se stimulanttivaikutus kumoaa sen pienen insuliinia nostavan vaikutuksen. Harva kuitenkaan on pystynyt kokonaan kofeiinista luopumaan, joten se ei ole mitenkään pakollista (joskin tietty varmasti terveellisempää).

Ja ketoosissa voi laihtua normikaloreillakin, mutta kaloriteoria on just niitä asioita jolla voi varmasti saada aikaan täälläkin roisin tappelun. Itse olen hoikistunut ihan hyvin sillä kun olen pitänyt kalorini tuommoiset 200-500 kcal koomakulutuksen yläpuolella (tosin olen roimasti ylipainoinen enkä yritä karistaa vain muutamaa kiloa). Tosin pidän vielä tärkeämpänä itselläni sitä että prodet pysyvät kohtuudessa. Mutta jollain toisella se rasva onkin sitten se ratkaiseva tekijä ja kolmannella just oikein laskettu hiilareitten määrä, joten tämä on yksilöllistä hommaa. Uskoisin kuitenkin että harvan tarvitsee noiden koomakaloreittensa alle mennä, siinä vain uupuu helposti ja rasittaa elimistöään liikaa. Etenkin jos aloitat juuri niin on aivan ensiarvoisen tärkeää että otat iisisti, et liiku hurjasti (koska ketoilua alkaessa väsyttää) ja syöt tarpeeksi (ja runsaasti rasvaa) koska kroppasi on just siirtymässä rasvapolttoiseksi. Eikä se tapahdu hetkessä. Joten kroppasi tarvitsee niitä rakennusaineita ja rasvaa energiaksi jotta se voi sitten ennen pitkää poltella niitä varastorasvoja.

Tuolla on aika hyvä kalorikulutuksen laskuri:
http://www.health-calc.com/diet/energy- ... e-advanced

Veikkaisin että koomakulutuksen ja tuon laskurin antaman kalorimäärän välimaastosta löytyisi se oikea kaloritaso? :D

Riekon nyrkkisääntöjä ketoilijoille, kliks

ViestiLähetetty: 2011-07-23 16:09:39 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Jeps, eilinen viesti oli kirjotettu aika väsyneenä ni tuli vähä sekava ja tyly, pahottelut siitä. :D nii ja vaikka oon täällä ''sintti'' ni oon karpannu jo pidemmän aikaa sekä lukenyt PAAAALjon siihe liittyviä tekstejä.

ViestiLähetetty: 2011-07-23 21:27:46 
Poissa
soutaahuopaakarppi
soutaahuopaakarppi

Kahviin ja kofeiiniin lisäisin sen, että jos ja kun nostaa inskoja niin siksi suositellaan nauttimaan muun ruokailun yhteydessä koska tällöin jokatapuksessa inskat nousee.
Ja mitä useammin päivän aikaan juo niin sitä useammin ne inskat nousee ja katkaisee rasvanpolton.
Kuten Riekko sanoi ei välttämättä vaikuta kaikilla negatiivisesti vaikka nauttisi kahvinsa myös ruokailujen välissä... Mulla on töihin palattuani tullut vaan tästäkin paha tapa että aina pitäis olla kupissa kahvia, kotona ollessa tuli keitettyä kahvit vaan aamulla ja enintään toinen satsi iltapäivällä... Voishan tuota itsekin kokeilla taas harventaa, etenkin töissä ollessa.

ViestiLähetetty: 2011-07-24 11:41:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Salamanca kirjoitti:
Ja mitä useammin päivän aikaan juo niin sitä useammin ne inskat nousee ja katkaisee rasvanpolton.

Nyt en taas tajua näitä ajatuksia.

Koko ajanhan kroppa jotakin polttoainetta polttaa, oli se sitten ruoasta saatua (hiilaria, alkoholia, rasvaa, prodea), tai, jos ruoasta saatua ei nyt ole saanavilla niin omaan kroppaan muodossa tai toisessa (glykogeeni, rasva, lihakset) varastoitua.

Kroppa mieluummin kai polttaa ensin noita nopeampia polttoaineita eli hiilaria ja alkoholia, ja jos niitä ei ole niin sitten sitä rasvaa, ja siitäkin ensin ravintoperäisen ja vasta sitten varastoidun.

Insuliinin tehtävä taas on tyrkätä verestä sokeria kudoksiin, esimerkiksi rasvakudokseen varastoitumaan.

MIten tästä seuraa, että nousseet inskat katkaisee rasvanpolton?

Karppauksentapainen aloitettu 28.12.2010
Tavoitteena lievä ylipaino (72,5 - 86,5 kg) loppuiäksi.
Ruokapäiväkirja kesältä 2011

ViestiLähetetty: 2011-07-24 11:44:51 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi

Kun inska nousee, glukoneogeneesi pysähtyy - ja se kai se on, mikä sieltä omista varastoista käyttelee.

Quidquid latine dictum, altum videtur.

ViestiLähetetty: 2011-07-24 11:54:49 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Ja sitten on taas kohta nälkä.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00