| karppaus.infon arkistoitu foorumi https://www.karppi.ninja/forum/ |
|
| koomakulutus https://www.karppi.ninja/forum/viewtopic.php?f=13&t=55852 |
Sivu 1/1 |
| Julkaisija: | jonnaliina [ 2011-07-22 07:14:24 ] |
| Viestin otsikko: | koomakulutus |
Hyvää huomenta! Siis mitenkä toi koomakulutus lasketaan ja mitä se käytännössä tarkoittaa? koitin taas lueskella noita vanhoja viestiketjuja mut ei tajuu...siis pitääkö kalorit pitää sen lukeman paikkeilla vai mitä se meinaa? ja yleensäkin toi kalorimäärä päivää kohden, millä te sen laskette? tai siis miten? jollain laskurillako että jos haluan laihtua 90kg:sta 70kg niin paljonko kaloreita saa tulla päivässäkö? kaikki laskurit mitä netistä löysin on maksullisia |
|
| Julkaisija: | piinastiina [ 2011-07-22 07:17:43 ] |
| Viestin otsikko: | Re: koomakulutus |
Tuossa linkki laskurille... http://karppaus.info/laske/bmr.php |
|
| Julkaisija: | vastarannankarppi [ 2011-07-22 07:29:11 ] |
| Viestin otsikko: | Re: koomakulutus |
ymmärtääkseni koomakulutus on se kulutus jonka kehosi kuluttaa vaikka olisit koomassa,eli se on kehosi minimi kulutus ja sen alle jos menee,niin keho menee "säästöliekille" ja keho alkaa pitämään kiinni vara-rasvoista ja painon lasku hidastuu.Kaloreita ei välttämättä tarvitse laskea jos syö säännöllisesti vatsan täyteen mutta EI ähkyyn asti.Ota rennosti vaan ja syö kunnon ruokaa hyvillä mielin siitä nauttien.Ei eläimetkään laske kaloreita ja harvemmin näkee sairaalloisen lihavia villieläimiä |
|
| Julkaisija: | jonnaliina [ 2011-07-22 07:34:35 ] |
| Viestin otsikko: | Re: koomakulutus |
miun koomakulutus ois niiku n1700kcal...siihenhän laitettin tän hetkinen paino..onko se siis sama vaikka tarkotus ois laihtua?? vai pitääkö siihen laskuriin laittaa tavotepaino? *tyhmä* |
|
| Julkaisija: | piinastiina [ 2011-07-22 07:42:57 ] |
| Viestin otsikko: | Re: koomakulutus |
Mä olen reilusti yli 100kg rotjakes ja mulla on koomakulutus noin 1800kcal. Eli kun pidän huolen siitä et syön ainakin tuon niin metsään en voi mennä. Eli koomakulutus on se minkä koomassa kuluttaisit, eli minkä verenkierto ja hengitys kuluttavat. Koomakulutus voidaan kertoa 1,5 niin saadaan se normikulutus ja siihen liikunnat päälle. |
|
| Julkaisija: | jonnaliina [ 2011-07-22 07:48:12 ] |
| Viestin otsikko: | Re: koomakulutus |
Elikkäs tuon 1702 kun kertoo 1,5 niin onko se se kalorimäärä jonka saap syyä päivässä että vielä laihtuu (2553), mutta minimissään tuo koomakuluts? |
|
| Julkaisija: | vastarannankarppi [ 2011-07-22 08:39:57 ] |
| Viestin otsikko: | Re: koomakulutus |
Teoriassa kyllä,mutta kun kyseessä on pelkkää teoriaa niin pitäisin tuota vaan ihan suuntaa antavana ohjeena.Itse en ole kertaakaan kaloreita laskenut ja homma on pelittänyt ihan hyvin.Syön kolmesti päivässä ja mahan kylläiseksi hyvää vähä hiilarista ruokaa ja se on siinä.Ei tarvitse nälkää nähdä ja ottaa stressiä. http://www.dietdoctor.com/mission-impos ... e-counting tuossa on asiaa kalorien laskemisesta ja sen tarpeellisuudesta lääkärin kirjoittamana,hyvä blogi jota kannattaa seurata. |
|
| Julkaisija: | Harlamovski [ 2011-07-22 09:25:25 ] |
| Viestin otsikko: | Re: koomakulutus |
Heikkilä (Ravinto ja terveys): "Kehon perusaineenvaihdunta kuluttaa paljon energiaa, jopa 70 prosenttia kokonaiskulutuksesta. Loppu kulutuksesta jakautuu fyysisen aktiviteetin (n. 20%) ja lämmöntuoton (n. 10%) välille." "Perusaineenvaihdunta kuluttaa energiaa noin yhden kilokalorin painokiloa kohden minuutissa. Aineenvaihdunnan nopeus vaihtelee ja voi olla selvästi alle yhden kilokalorin ja äärimmäinen rasitus voi nostaa kulutuksen jopa 12 kilokaloriin minuutissa. Tunnissa ihminen kuluttaa 60 - 720 kilokalorin välillä. Käytännössä huippukulutus on mahdollista vain lyhyen aikaa mutta kaikkinainen fyysinen rasitus lisää kulutusta. On paljon ihmisiä joilla perusaineenvaihdunta on alle yksi kilokaloria minuutissa ja tästä johtuukin paljolti miksi monelle laihdutus on niin hankalaa." "Jos syö vähemmän kuin kuluttaa, laihtuu. Tämä on yksinkertainen totuus. Mutta juuri perusaineenvaihdunnan yksilöllisestä vaihtelusta johtuen samanmittaisilla ja -painoisilla samankokoinen ruoka-annos vaikuttaa eri tavalla. Laihduttamisen kannalta olisikin tärkeää pyrkiä nopeuttamaan kaikin keinoin perusaineenvaihduntaa. Yksinkertaisin menetelmä nopeuttaa aineenvaihduntaa on kasvattaa lihaksia. Kaikista kudoksista juuri lihakset polttavat eniten rasvaa." "Jotkut ravintoaineet nopeuttavat perusaineenvaihduntaa. Chilipippuri ja kookosrasva auttavat laihdutuksessa. Pippuri lisää lämmöntuottoa ja kookosrasva vaikuttaa aineenvaihduntaa sääteleviin hormoneihin. On myös ruoka-aineita, jotka toimivat toisin päin hidastaen aineenvaihduntaa. Soijassa ja viljassa käsittelytavasta riippuen saattaa olla aineita joilla on epäedullinen vaikutus kilpirauhasen toimintaan ja ne hidastavat sitä kautta aineenvaihduntaa." |
|
| Julkaisija: | kynteli [ 2011-07-22 10:27:47 ] |
| Viestin otsikko: | Re: koomakulutus |
^Öööh... Siis fyysistä aktiviteettia ei lasketa perusaineenvaihduntaan. Mitä sitten on se "äärimmäinen rasitus", joka nostaa kulutuksen moninkertaiseksi, ja nouseeko silloin myös perusaineenvaihdusta eikä pelkästään fyysisestä aktiviteetista johtuva kulutus (joka ei siis ole perusaineenvaihduntaa)? Ja miten tuo Heikkilän termi "perusaineenvaihdunta" suhtautuu täällä käytettyyn termiin "koomakulutus"? Jos koomakulutus on se mikä kuluttaa tekemättä mitään, eikö siihen pitäisi sisältyä tuo lämmöntuotanto? Ja mitä kaikkea sellaista energiaa kuluttavaa kehossa tapahtuu, joka ei aiheuta liikettä eikä pidä lämpöä yllä? Miten muistelen lukeneeni jostain hiirikokeista, joissa aineenvaihdunnaltaan hitaat hiiret elivät pidempään kuin aineenvaihdunnaltaan nopeat? |
|
| Julkaisija: | Aamutähti [ 2011-07-22 10:53:43 ] |
| Viestin otsikko: | Re: koomakulutus |
Harlamovski kirjoitti: "Perusaineenvaihdunta kuluttaa energiaa noin yhden kilokalorin painokiloa kohden minuutissa. Aineenvaihdunnan nopeus vaihtelee ja voi olla selvästi alle yhden kilokalorin ja äärimmäinen rasitus voi nostaa kulutuksen jopa 12 kilokaloriin minuutissa. Tunnissa ihminen kuluttaa 60 - 720 kilokalorin välillä. Tuossa täytyy olla joku virhe. 1kcal painokiloa kohti minuutissa tarkoittaisi satakiloisella meikäläisellä 100kcal minuutissa eli 6000 kcal tunnissa. |
|
| Julkaisija: | Harlamovski [ 2011-07-22 11:00:20 ] |
| Viestin otsikko: | Re: koomakulutus |
No Heikkilähän on tuossa taas yhtä yksiselitteinen kuin aina! Tarkistin vielä, että olen varmasti siteerannut oikein, ja noin Heikkilä on tosiaan asian ilmaissut. Mutta mietin vain, että onko hänellä nyt tuossa sellainen virhe, että pitäisi lukea minuutin sijasta tunnissa - tuosta jäljempänä olevasta 60 - 720 kilokaloria tunnissa -arvioistahan voisi päätellä hyvinkin niin. Harmillista, että hänen kirjoissaan on mielenkiintoisia väitteitä esitetty, mutta sitten törmää vähän väliä tällaiseen epäjohdonmukaisuuteen. Mutta ajatuksia hänen väitteensä joka tapauksessa herättävät. Se on kuitenkin mielenkiintoista tuossa, että kun esim. Dahlqvistkin kirjoittaa, miten hän yritti liikuntaa harrastamalla laihtua (juoksi päivittäin kesän ajan kaksi tuntia) eikä laihtunut yhtään - niin samoin Heikkilä kirjoittaa, että esim. maratonin juoksemisella ei saa tuota energiankulutustaan lisättyä kovin merkittävästi, vaan paremmin sitä saa lisättyä lihasmassaa lisäämällä! Eli että periaatteessa suurin osa ihmisen päivittäin käyttämästä energiasta menee tosiaan ihan vain perustoimintojen ylläpitämiseen eikä kulutusta voi lisätä valtavasti siitä enemmäksi kuin lyhyeksi aikaa? Voisiko ajatella, että tuota 70%:n osuutta voisi lisätä lihasmassaa kasvattamalla ja kookosöljyä syömällä, 10%:n osuutta voisi lisätä chiliä syömällä ja 20%:n osuutta voisi lisätä liikkumalla ja rasittamalla elimistöään fyysisesti ja myös rasittamalla aivojaan (Heikkilä myöntää pähkäilyn lisäävän energiankulutusta)? Eihän nuo prosenttiluvut sitten pysy enää samoissa suhteissa, mutta nehän nyt onkin kai esitetty vain asian konkretisoimiseksi, eli tässä on taas tällainen tyypillinen elimistössä tapahtuvien monimutkaisten ilmiöiden käsitteellistämiseen ja yksinkertaistamiseen liittyvä ongelma. Mutta jos miettii, että ihmisen energiankulutus jakautuisi keskimäärin jotenkin tuohon tyyliin, niin on se aika merkittävää, että jos jollakin perusaineenvaihdunta on huomattavasti hitaampaa kuin 1 kalori minuutissa - se vaikuttaa tuohon 70%:n osuuteen aika tavalla. Mielenkiintoista ja pistää ajattelemaan, mutta kyllähän tämä lisää tietoa eittämättä kaipaisi. Missä ovat tietäjämme? |
|
| Julkaisija: | Dita [ 2011-07-22 12:08:21 ] |
| Viestin otsikko: | Re: koomakulutus |
Nyt mä kysyn varmaan taas ihan tyhmiä muttakun tämä kaloreitten seuraaminen on ihan uutta ELI onko tarkoitus pitää huolta että kaloreita tulisi paljon eikä niin kuin "peruslaihdutuksessa" että kaloreita pitäisi tulla mah vähän? Luulin jo ymmärtäneeni tämän idean mutten näköjään ymmärräkään Koomakulutukseni on 1852. Minkä siis laitan tavoitteekseni tuonne kultakalojen laskuriin ja onko se siis yläraja vai alaraja? |
|
| Julkaisija: | kynteli [ 2011-07-22 12:32:22 ] |
| Viestin otsikko: | Re: koomakulutus |
^Riippuu karppaajasta, kumpi on tarkoitus. Kumpaakin esiintyy. Jos on tarkoitus laihtua, niin kai sitä voi ensin kytätä vain hiilareita ja unohtaa kalorit kokonaan. Sitten jos ei sillä tavoin laihdukaan, voi ruveta säätämään kaloreita tai jotakin muuta. Siihen saakin tältä palstalta sitten monia ristiriitaisia ohjeita. Oma koomakulutus voi sitten poiketa paljonkin siitä, mitä laskuri antaa, yksilöitä kun ollaan. Toisilla on hitaampi aineenvahdunta ja toisilla nopeampi. |
|
| Julkaisija: | piinastiina [ 2011-07-22 13:23:05 ] |
| Viestin otsikko: | Re: koomakulutus |
jonnaliina kirjoitti: Elikkäs tuon 1702 kun kertoo 1,5 niin onko se se kalorimäärä jonka saap syyä päivässä että vielä laihtuu (2553), mutta minimissään tuo koomakuluts? Ei kun syöt vähintään sen koomakulutuksen niin kroppa ei ala pihdata rasvavarantojaan. Jos syöt sen minkä kulutat niin voihan laihtumista tapahtua, mut hitaasti. Onhan tällä niitäkin kun ovat laihduttaneet kymmeniä kiloja järkyttävillä ylikaloreilla. |
|
| Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC+02:00 |
| Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |
|