No Heikkilähän on tuossa taas yhtä yksiselitteinen kuin aina!

Eli enpä osaa sanoa yhtään sen paremmin kuin tekään, että mitä hän on ajanut takaa.
Tarkistin vielä, että olen varmasti siteerannut oikein, ja noin Heikkilä on tosiaan asian ilmaissut. Mutta mietin vain, että onko hänellä nyt tuossa sellainen virhe, että pitäisi lukea
minuutin sijasta tunnissa - tuosta jäljempänä olevasta 60 - 720 kilokaloria tunnissa -arvioistahan voisi päätellä hyvinkin niin.
Harmillista, että hänen kirjoissaan on mielenkiintoisia väitteitä esitetty, mutta sitten törmää vähän väliä tällaiseen epäjohdonmukaisuuteen. Mutta ajatuksia hänen väitteensä joka tapauksessa herättävät.
Se on kuitenkin mielenkiintoista tuossa, että kun esim. Dahlqvistkin kirjoittaa, miten hän yritti liikuntaa harrastamalla laihtua (juoksi päivittäin kesän ajan kaksi tuntia) eikä laihtunut yhtään - niin samoin Heikkilä kirjoittaa, että esim. maratonin juoksemisella ei saa tuota energiankulutustaan lisättyä kovin merkittävästi, vaan paremmin sitä saa lisättyä lihasmassaa lisäämällä!
Eli että periaatteessa suurin osa ihmisen päivittäin käyttämästä energiasta menee tosiaan ihan vain perustoimintojen ylläpitämiseen eikä kulutusta voi lisätä valtavasti siitä enemmäksi kuin lyhyeksi aikaa? Voisiko ajatella, että tuota 70%:n osuutta voisi lisätä lihasmassaa kasvattamalla ja kookosöljyä syömällä, 10%:n osuutta voisi lisätä chiliä syömällä ja 20%:n osuutta voisi lisätä liikkumalla ja rasittamalla elimistöään fyysisesti ja myös rasittamalla aivojaan (Heikkilä myöntää pähkäilyn lisäävän energiankulutusta)? Eihän nuo prosenttiluvut sitten pysy enää samoissa suhteissa, mutta nehän nyt onkin kai esitetty vain asian konkretisoimiseksi, eli tässä on taas tällainen tyypillinen elimistössä tapahtuvien monimutkaisten ilmiöiden käsitteellistämiseen ja yksinkertaistamiseen liittyvä ongelma.
Mutta jos miettii, että ihmisen energiankulutus jakautuisi keskimäärin jotenkin tuohon tyyliin, niin on se aika merkittävää, että jos jollakin perusaineenvaihdunta on huomattavasti hitaampaa kuin 1 kalori minuutissa - se vaikuttaa tuohon 70%:n osuuteen aika tavalla.
Mielenkiintoista ja pistää ajattelemaan, mutta kyllähän tämä lisää tietoa eittämättä kaipaisi. Missä ovat tietäjämme?