karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-25 23:02:49

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Paino nousi, miksi?
ViestiLähetetty: 2011-07-20 10:00:20 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2011-07-06 23:25:22
Viestit: 21
Hei kaikille,
Olen nyt karpannut kaksi viikkoa ja olo on ihan hyvä. Mitä nyt vatsa on lakannut toimimasta. Mutta sekin tyhjenee suolipuhdistuksella (Pakko).
Ensimmäisellä viikolla tippui peräti 4 kg (aloituspaino 95,3) ja nyt toisella 2 kiloa, mutta nyt on tullut kilo takaisin.
Kysyisinkin, miksi tuo kilo on tullut takaisin, vaikka olen pitänyt tosi tarkkaa kirjaa syömisestä ja liikuntaa on lähes joka päivä reippaasti? (Tavoitevauhti minulla on kilo per viikko, mutta nyt olen toki laihtunut reippaasti, eikö se alussa juuri näin menekin. Huolestuin vaan tuon painon noususta.)
Ohessa makroni viimeisiltä päiviltä. Voitte kokeneemmat muutenkin arvioida viimeisiä päiviäni, onko jokin pielessä. Tavoitteena minulla on pudottaa 20 kiloa ja sitten toki jatkaa tätä vähähiilihydraatonta ruokavaliota.
Onko tämä normaalia, että paino myös nousee, vaikka noudattaa tätä ruokavaliota.
Toinen kysymys, mikä vaivaa, on tuo kalorien määrä. Keskustelupalstoilla on ollut paljon siitäkin puhetta. Laskeskelin itselleni makrot siten, että ensin hiilarit, sitten proteiinit nykyisen kilomäärän mukaan x 1, sitten arvioin rasvat siten, että pääsen kalorimäärään noin 1 600. Tuo makrolaskuri auttoi tosi paljon. Mutta mistä tiedän tuon kalorimäärän, mikä se pitäisi olla? Koska sehän ratkaisee tuon rasvan määrän.

Perjantai
kcal rasva prot hh
1325 1636 124 94 33

Lauantai
kcal rasva prot hh
1537 109 93 42

Sunnuntai
kcal rasva prot hh
1745 134 119 18

Maanantai
kcal rasva prot hh
1172 83 69 34

Tiistai
kcal rasva prot hh
1742 132 109 21

_________________
Kuva
Elämä on valinnoista kiinni.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paino nousi, miksi?
ViestiLähetetty: 2011-07-20 10:09:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Jos olet nainen, niin ota huomioon että kuukautiskierto voi vaikuttaa painoon paljonkin.

Olen itse normaalipainoinen ja painoni vaihtelee kuukautiskierron mukaan jopa kolme kiloa kuussa; juuri ennen kuukautisia voi olla kolme kiloa ekstraa, jotka sitten poistuvat parissa päivässä kuukautisten alettua. Tuo ekstrapaino alkaa kertyä jo viikkoa ennen kuukautisia ja turvotus - etenkin vatsan - on huipussaan juuri ennen kuukautisten alkua.

Kun minulla noin 70 kiloa painavalla voi paino vaihdella tuon 3 kiloa suuntaan tai toiseen, niin uskoisin että jos olet nainen voit laittaa tuon kilon heilahduksen hormonikierron piikkiin.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paino nousi, miksi?
ViestiLähetetty: 2011-07-20 10:20:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-22 19:58:21
Viestit: 576
Kalorimäärä on sellainen, että ei ole ähky eikä nälkä koko ajan. Siinä on tosi paljon yksilöllistä vaihtelua. Mulla on kalorinsaanti 2000 kcal tuntumassa. Vois varmaan vähän leikata, mutta sit alkaa tulla nälkä -> mielitekoja -> ahmimista

Joo, mullakin menkkakierto vaikuttaa jopa 3kg.. Nesteet heiluu helteillä helposti pari kiloa, joten ei huolta. Sit vasta jos monta viikkoa mennään selkeetä plussaa ja vaatteet alkaa kirraa. Senteissä voi olla miinusta kiloista huolimatta.

_________________
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paino nousi, miksi?
ViestiLähetetty: 2011-07-20 10:20:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-25 16:08:52
Viestit: 629
Heips, ja niin pois päin!
Hienostihan toi on alkanut, kaksi viikkoa ja 5kg pois! =D>
Sitä painoahan ei välttämättä kannata ressaamiseen asti tuijottaa. Siihen kun vaikuttaa niin moni asia. Pitkällä tähtäimellä sen toki on varmastikin tarkoitus olla laskusuhdanteinen, mutta päivittäinen tuijotus voi aiheuttaa enemmän ressiä kuin hyötyä...

Kaloreista oon huono neuvomaan. Suht hyvä setti on ensin laskea (jollain laskurilla) oma kooma kulutus, sitten kertoa se 1,3:lla, niin saa "hereiillä olo" kulutuksen ja siihen voi arvioida liikuntoja päälle, jos siltä tuntuu.
Monen mielestä olisi hyvä pitää syönnit aika lähellä tuota saatua lukemaa. Omasta mielestäni toki pitäisi alle jäädä mutta tässä tulee eri koulukuntien erot hyvin esiin... Onko kalori kalori vhh:lla? :?:

Ruokailuista et kertonut mitään, mutta ilmeisesti et ole pelkällä muna-pekoni-linjalla kun noita hiilareitkin on mukana?
Vastoin parempaa tietoa ei voi sanoa kuin, että katso että kasviksia tulee hyvin, vois auttaa vatsan toimintaan ja, että niitä kaloreita tulee tarpeeksi. Ei olla kitudieetillä...

Toisinsyöjällä hyvä pointti!

Kuten sanottua, hyvin on lähteny liikkeelle. Nauti ruokailuista, kesästä ja anna mennä. Ei tartte ressata!

_________________
Tie pettymykseen on päällystetty hyvillä aikeilla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paino nousi, miksi?
ViestiLähetetty: 2011-07-20 11:16:02 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Myös tavallista suurempi liikuntamäärä kerää helposti nestettä lihaksiin. Itelläni on kilo plussaa myös aina saunan jälkeisenä aamuna. Mutta siis, nämä on tämmöistä päiväkohtaista nesteheiluntaa, lihomisen tai laihtumisen kanssa näillä ei ole mitään tekemistä.

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paino nousi, miksi?
ViestiLähetetty: 2011-07-20 12:25:40 
Poissa
Aerobikarppi
Aerobikarppi

Liittynyt: 2010-10-12 15:46:22
Viestit: 2603
Komppaan Mirkaa täysin.

Omaan simmuuni iski makroista se, että oliskohan proden määrä hieman liikaa?

_________________
Karppielämää since 07.10.2010. Kestävyysurheilua kuntotreenailijan ominaisuudessa. kuntoamatööritriathloNISTI sekä mastertempoilija

Liksapäikky ---> viewtopic.php?f=42&t=60089


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paino nousi, miksi?
ViestiLähetetty: 2011-07-20 14:42:43 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Ei ole liikaa proteiinia. Oikein sopivasti pikemmin.

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paino nousi, miksi?
ViestiLähetetty: 2011-07-21 17:26:59 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2011-07-06 23:25:22
Viestit: 21
Kiitos kaikille.
Juu nainen olen ja karppaamisen aloitin juuri kuukautisten aikaan. Silloin meni viikossa tuo 4 kiloa.
Juon paljon vettä ja liikun lähes päivittäin.
Tuntuu, että hyvän alun jälkeen tyssähti seinään, mutta ei luovuteta.
Vatsan toimimattomuus on minulle suuri ongelma, lakkasi toimimasta kun aloitin karppauksen. Nyt yritän sitä suolipuhdistukella, apteekin tabuilla (Laksoberon) sekä magnesiumilla. Luumujakin söin, mutta siitä tulee taas hiilareita :(
Pohdin, josko siirtyisin GI-ruokavalioon, joka voisi paremmin sopia minulle.
Mutta pitää nyt vielä jaksaa yrittää.
En ole muna-pekoni linjalla, syön kalaa, lihaa ja kanaa sekä paljon kasviksia ja vihanneksia. Punnitsen ja merkitsen kaiken syömäni ja lasken tämän mukaan ravintoarvoni, jotta voin seurata makroja. En mielelläni nosta kaloreiden määrää eli pitäisi nipistää ehkä vähän kaikesta, mutta täällä jotkut suosittelevat juuri lisää rasvaa vatsan toimintaan.
Mitäpä jos söisin joka aamu kaurapuuroa?

_________________
Kuva
Elämä on valinnoista kiinni.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paino nousi, miksi?
ViestiLähetetty: 2011-07-21 17:35:38 
Poissa
kirjastokarppi
kirjastokarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-01-06 00:23:24
Viestit: 2966
Juotko kahvia? Kupillinen aamulla tyhjään vatsaan tuntuisi ainakin mulla pistävän vatsaan vipinää :mrgreen: Lusikallinen kookosöljyä vielä sekaan, niin vot.

_________________
Koodilla XIW335 saat viisi taalaa alennusta ensimmäisestä iHerb-tilauksestasi!

Karppilan päiväkirja: Antakaa aikaa haaveilla ja ajatella hiljaa

VHH-blogi: http://voimanala.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paino nousi, miksi?
ViestiLähetetty: 2011-07-21 17:51:06 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2011-07-06 23:25:22
Viestit: 21
Juon kahvia pari kuppia päivässä, kermalla. Aamulla ja iltapäivällä.
Tuo kookosöljy mun pitää testata. Kiitos taas vinkistä.
Luuletko, että tuo vatsan toimimattomuus on juuri kynnys, että en ole tällä toisella viikolla edistynyt?

_________________
Kuva
Elämä on valinnoista kiinni.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paino nousi, miksi?
ViestiLähetetty: 2011-07-21 17:53:08 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-08-05 15:11:43
Viestit: 475
Kaurapuuro nyt ei ainakaan auta. Semmoinen tuli mulle mieleen että jos aiemmin söit vain niukasti prodea ja nyt olet nostanut määrää, se voi aiheuttaa ummetusta. En siis tarkoita että söisit sitä nyt liikaa, ihan hyvät määrät, mutta nimenomaan tuo määrän mahdollinen lisäys entisestä on se pointti tässä.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paino nousi, miksi?
ViestiLähetetty: 2011-07-21 17:58:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-06-25 18:07:38
Viestit: 2735
Mulla ei ole ikinä ollut ummetusta - paitsi joskus kokeillessani vähärasvaista proteiinidieettiä.
Mutta tänä aamuna kokeilin ekan kerran kookosöljyä kahviin -> totaalinen suolentyhjennys seuraavan 2 h aikana.
Otan kookosöljyn aamukahvissa nyt tavaksi (ihan vähän kermaa mukaan, muuten jotenkin ällötti öljykahvi), senkin takia, että sen pitäisi vissiin edesauttaa ketoosiin pääsyä ja siellä pysymistä.

_________________
Jokainen ateria on tilaisuus syödä niin että laihtuu.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paino nousi, miksi?
ViestiLähetetty: 2011-07-21 18:15:33 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2011-07-06 23:25:22
Viestit: 21
Huomenna kaapistani löytyy kookosöljyä. Kiitos teille. Katsotaan miten homma etenee.
Ja tuota prodea (ja muitakin) pitää seurailla tarkkaan, vaikka olen sitä kyllä kaksi viikkoa tehnytkin.

_________________
Kuva
Elämä on valinnoista kiinni.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paino nousi, miksi?
ViestiLähetetty: 2011-07-21 18:43:51 
Poissa
Leijona
Leijona
Avatar

Liittynyt: 2007-04-11 20:57:52
Viestit: 5885
Aloituspostissa maininta, että laihtunut 6 kiloo kahessa viikossa ja seuraavassa postissa miettii siirtymistä GI-dietille. Ei herran tähden. Eihän sun kroppa ole ehtinyt tottua tuohon ekaankaan muutokseen. Vanha kunnon ohje on että jos 3kk teet ohjeen mukaan ja ohje on ymmärretty, niin sitten voi harkita muutosta, jos homma ei toimi. Älä loukkaannu. Mä oikeastaan tukistan itseäni, kun olin (olen) tuollainen tuuliviiri itsekin ja mikään laihdutusvauhti ei riitä. Eikä tilanne ole juuri miksikään muuttunut viimeiseen 5 vuoteen, ennen tätä viimeistä. Aina samanlainen haaveilija, paitsi että nyt teen enkä haaveile.

Annat nyt vaan asioiden mennä omalla painollaan. Mä luin joskus aikoinaan sellasen nettikirjan kuin Hackers Diet. Se on yhden jenkkitoimitusjohtajan kirjoittama kirja, joka perustuu vain ja ainoastaan kalorilaskentaan. Siinä oli kuitenkin hyvin vaikuttava osuus alussa, joka kertoi miten punnitaan, miten tulkitaan painon heilahtelut, miten piirretään trendi eli painokäppyrä, miten se tasoitellaan tilastollisin menetelmin jne jne. Kaikki karppikirjat huomioonottaen se on ollut tieteellisin näkemys puntarin tuijottamiseen, joka sopii mulle kuin nenä päähän. Siis piirrellä käppyröitä, laskea liukuvia keskiarvoja jne. Excel on laihduttajan tärkein työkalu...heh.

Vähän innostuin tuossa, mutta kyll se niin, että ei yksi päivä vaikuta mitään. Ainoastaan peräkkäiset päivät pitäisi herättää. Siis jos vaan nousee ja nousee, niin sitten mietitään, tuliko kakki, joinko tarpeeksi, joinko diureetteja, söinkö liikaa suolaa, liian vähän suolaa. Mahalaukun vetoisuus on aikas iso ja jos punnitusajankohta ei ole vakio tai joku muu asia poikkesi, niin ne on selvitettävä. Jos taas olo on hyvä. Ei ähky, eikä nälkä ja ollaan karpattu, niin vika on jossain muualla kuin makrosuhteissa. Rasvaa voi syödä myös liikaa, mutta sun kirjoituksen perusteella tästä tuskin on kyse.

Suoli tarvii vettä, rasvaa ja suolaa. Ja mahdollisesti hieman ravistelua, siis jumppaa, jossa pystyasennossa tulee vähän vartalon kiertoa, ponnistusta, tärähdyksiä jne. Rappusten nousu, kävely, pihasulkis, haravointi, kroketti, petanque, siis mitä tahansa kivaa, jossa nimenomaan pystyssä tulee keskivartaloon liikettä. Auttaa kakin liikkeelle lähtöön. Ainakin loikkasen mukaan ja myös mun omiin kokemuksiin perustuen.

_________________
Cats are carnivores.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paino nousi, miksi?
ViestiLähetetty: 2011-07-21 20:31:10 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Vahvaa asiaa haililta :!:

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)