karppaus.infon arkistoitu foorumi
https://www.karppi.ninja/forum/

Paino nousi, miksi?
https://www.karppi.ninja/forum/viewtopic.php?f=13&t=55812
Sivu 1/1

Julkaisija:  tuisku2 [ 2011-07-20 10:00:20 ]
Viestin otsikko:  Paino nousi, miksi?

Hei kaikille,
Olen nyt karpannut kaksi viikkoa ja olo on ihan hyvä. Mitä nyt vatsa on lakannut toimimasta. Mutta sekin tyhjenee suolipuhdistuksella (Pakko).
Ensimmäisellä viikolla tippui peräti 4 kg (aloituspaino 95,3) ja nyt toisella 2 kiloa, mutta nyt on tullut kilo takaisin.
Kysyisinkin, miksi tuo kilo on tullut takaisin, vaikka olen pitänyt tosi tarkkaa kirjaa syömisestä ja liikuntaa on lähes joka päivä reippaasti? (Tavoitevauhti minulla on kilo per viikko, mutta nyt olen toki laihtunut reippaasti, eikö se alussa juuri näin menekin. Huolestuin vaan tuon painon noususta.)
Ohessa makroni viimeisiltä päiviltä. Voitte kokeneemmat muutenkin arvioida viimeisiä päiviäni, onko jokin pielessä. Tavoitteena minulla on pudottaa 20 kiloa ja sitten toki jatkaa tätä vähähiilihydraatonta ruokavaliota.
Onko tämä normaalia, että paino myös nousee, vaikka noudattaa tätä ruokavaliota.
Toinen kysymys, mikä vaivaa, on tuo kalorien määrä. Keskustelupalstoilla on ollut paljon siitäkin puhetta. Laskeskelin itselleni makrot siten, että ensin hiilarit, sitten proteiinit nykyisen kilomäärän mukaan x 1, sitten arvioin rasvat siten, että pääsen kalorimäärään noin 1 600. Tuo makrolaskuri auttoi tosi paljon. Mutta mistä tiedän tuon kalorimäärän, mikä se pitäisi olla? Koska sehän ratkaisee tuon rasvan määrän.

Perjantai
kcal rasva prot hh
1325 1636 124 94 33

Lauantai
kcal rasva prot hh
1537 109 93 42

Sunnuntai
kcal rasva prot hh
1745 134 119 18

Maanantai
kcal rasva prot hh
1172 83 69 34

Tiistai
kcal rasva prot hh
1742 132 109 21

Julkaisija:  Toisinsyöjä [ 2011-07-20 10:09:47 ]
Viestin otsikko:  Re: Paino nousi, miksi?

Jos olet nainen, niin ota huomioon että kuukautiskierto voi vaikuttaa painoon paljonkin.

Olen itse normaalipainoinen ja painoni vaihtelee kuukautiskierron mukaan jopa kolme kiloa kuussa; juuri ennen kuukautisia voi olla kolme kiloa ekstraa, jotka sitten poistuvat parissa päivässä kuukautisten alettua. Tuo ekstrapaino alkaa kertyä jo viikkoa ennen kuukautisia ja turvotus - etenkin vatsan - on huipussaan juuri ennen kuukautisten alkua.

Kun minulla noin 70 kiloa painavalla voi paino vaihdella tuon 3 kiloa suuntaan tai toiseen, niin uskoisin että jos olet nainen voit laittaa tuon kilon heilahduksen hormonikierron piikkiin.

Julkaisija:  Nepsukka [ 2011-07-20 10:20:28 ]
Viestin otsikko:  Re: Paino nousi, miksi?

Kalorimäärä on sellainen, että ei ole ähky eikä nälkä koko ajan. Siinä on tosi paljon yksilöllistä vaihtelua. Mulla on kalorinsaanti 2000 kcal tuntumassa. Vois varmaan vähän leikata, mutta sit alkaa tulla nälkä -> mielitekoja -> ahmimista

Joo, mullakin menkkakierto vaikuttaa jopa 3kg.. Nesteet heiluu helteillä helposti pari kiloa, joten ei huolta. Sit vasta jos monta viikkoa mennään selkeetä plussaa ja vaatteet alkaa kirraa. Senteissä voi olla miinusta kiloista huolimatta.

Julkaisija:  lunkwill [ 2011-07-20 10:20:54 ]
Viestin otsikko:  Re: Paino nousi, miksi?

Heips, ja niin pois päin!
Hienostihan toi on alkanut, kaksi viikkoa ja 5kg pois! =D>
Sitä painoahan ei välttämättä kannata ressaamiseen asti tuijottaa. Siihen kun vaikuttaa niin moni asia. Pitkällä tähtäimellä sen toki on varmastikin tarkoitus olla laskusuhdanteinen, mutta päivittäinen tuijotus voi aiheuttaa enemmän ressiä kuin hyötyä...

Kaloreista oon huono neuvomaan. Suht hyvä setti on ensin laskea (jollain laskurilla) oma kooma kulutus, sitten kertoa se 1,3:lla, niin saa "hereiillä olo" kulutuksen ja siihen voi arvioida liikuntoja päälle, jos siltä tuntuu.
Monen mielestä olisi hyvä pitää syönnit aika lähellä tuota saatua lukemaa. Omasta mielestäni toki pitäisi alle jäädä mutta tässä tulee eri koulukuntien erot hyvin esiin... Onko kalori kalori vhh:lla? :?:

Ruokailuista et kertonut mitään, mutta ilmeisesti et ole pelkällä muna-pekoni-linjalla kun noita hiilareitkin on mukana?
Vastoin parempaa tietoa ei voi sanoa kuin, että katso että kasviksia tulee hyvin, vois auttaa vatsan toimintaan ja, että niitä kaloreita tulee tarpeeksi. Ei olla kitudieetillä...

Toisinsyöjällä hyvä pointti!

Kuten sanottua, hyvin on lähteny liikkeelle. Nauti ruokailuista, kesästä ja anna mennä. Ei tartte ressata!

Julkaisija:  Mirka [ 2011-07-20 11:16:02 ]
Viestin otsikko:  Re: Paino nousi, miksi?

Myös tavallista suurempi liikuntamäärä kerää helposti nestettä lihaksiin. Itelläni on kilo plussaa myös aina saunan jälkeisenä aamuna. Mutta siis, nämä on tämmöistä päiväkohtaista nesteheiluntaa, lihomisen tai laihtumisen kanssa näillä ei ole mitään tekemistä.

Julkaisija:  Anze [ 2011-07-20 12:25:40 ]
Viestin otsikko:  Re: Paino nousi, miksi?

Komppaan Mirkaa täysin.

Omaan simmuuni iski makroista se, että oliskohan proden määrä hieman liikaa?

Julkaisija:  Mirka [ 2011-07-20 14:42:43 ]
Viestin otsikko:  Re: Paino nousi, miksi?

Ei ole liikaa proteiinia. Oikein sopivasti pikemmin.

Julkaisija:  tuisku2 [ 2011-07-21 17:26:59 ]
Viestin otsikko:  Re: Paino nousi, miksi?

Kiitos kaikille.
Juu nainen olen ja karppaamisen aloitin juuri kuukautisten aikaan. Silloin meni viikossa tuo 4 kiloa.
Juon paljon vettä ja liikun lähes päivittäin.
Tuntuu, että hyvän alun jälkeen tyssähti seinään, mutta ei luovuteta.
Vatsan toimimattomuus on minulle suuri ongelma, lakkasi toimimasta kun aloitin karppauksen. Nyt yritän sitä suolipuhdistukella, apteekin tabuilla (Laksoberon) sekä magnesiumilla. Luumujakin söin, mutta siitä tulee taas hiilareita :(
Pohdin, josko siirtyisin GI-ruokavalioon, joka voisi paremmin sopia minulle.
Mutta pitää nyt vielä jaksaa yrittää.
En ole muna-pekoni linjalla, syön kalaa, lihaa ja kanaa sekä paljon kasviksia ja vihanneksia. Punnitsen ja merkitsen kaiken syömäni ja lasken tämän mukaan ravintoarvoni, jotta voin seurata makroja. En mielelläni nosta kaloreiden määrää eli pitäisi nipistää ehkä vähän kaikesta, mutta täällä jotkut suosittelevat juuri lisää rasvaa vatsan toimintaan.
Mitäpä jos söisin joka aamu kaurapuuroa?

Julkaisija:  Nightfall [ 2011-07-21 17:35:38 ]
Viestin otsikko:  Re: Paino nousi, miksi?

Juotko kahvia? Kupillinen aamulla tyhjään vatsaan tuntuisi ainakin mulla pistävän vatsaan vipinää :mrgreen: Lusikallinen kookosöljyä vielä sekaan, niin vot.

Julkaisija:  tuisku2 [ 2011-07-21 17:51:06 ]
Viestin otsikko:  Re: Paino nousi, miksi?

Juon kahvia pari kuppia päivässä, kermalla. Aamulla ja iltapäivällä.
Tuo kookosöljy mun pitää testata. Kiitos taas vinkistä.
Luuletko, että tuo vatsan toimimattomuus on juuri kynnys, että en ole tällä toisella viikolla edistynyt?

Julkaisija:  riinuliinu [ 2011-07-21 17:53:08 ]
Viestin otsikko:  Re: Paino nousi, miksi?

Kaurapuuro nyt ei ainakaan auta. Semmoinen tuli mulle mieleen että jos aiemmin söit vain niukasti prodea ja nyt olet nostanut määrää, se voi aiheuttaa ummetusta. En siis tarkoita että söisit sitä nyt liikaa, ihan hyvät määrät, mutta nimenomaan tuo määrän mahdollinen lisäys entisestä on se pointti tässä.

Julkaisija:  Kukkopilli [ 2011-07-21 17:58:11 ]
Viestin otsikko:  Re: Paino nousi, miksi?

Mulla ei ole ikinä ollut ummetusta - paitsi joskus kokeillessani vähärasvaista proteiinidieettiä.
Mutta tänä aamuna kokeilin ekan kerran kookosöljyä kahviin -> totaalinen suolentyhjennys seuraavan 2 h aikana.
Otan kookosöljyn aamukahvissa nyt tavaksi (ihan vähän kermaa mukaan, muuten jotenkin ällötti öljykahvi), senkin takia, että sen pitäisi vissiin edesauttaa ketoosiin pääsyä ja siellä pysymistä.

Julkaisija:  tuisku2 [ 2011-07-21 18:15:33 ]
Viestin otsikko:  Re: Paino nousi, miksi?

Huomenna kaapistani löytyy kookosöljyä. Kiitos teille. Katsotaan miten homma etenee.
Ja tuota prodea (ja muitakin) pitää seurailla tarkkaan, vaikka olen sitä kyllä kaksi viikkoa tehnytkin.

Julkaisija:  haili [ 2011-07-21 18:43:51 ]
Viestin otsikko:  Re: Paino nousi, miksi?

Aloituspostissa maininta, että laihtunut 6 kiloo kahessa viikossa ja seuraavassa postissa miettii siirtymistä GI-dietille. Ei herran tähden. Eihän sun kroppa ole ehtinyt tottua tuohon ekaankaan muutokseen. Vanha kunnon ohje on että jos 3kk teet ohjeen mukaan ja ohje on ymmärretty, niin sitten voi harkita muutosta, jos homma ei toimi. Älä loukkaannu. Mä oikeastaan tukistan itseäni, kun olin (olen) tuollainen tuuliviiri itsekin ja mikään laihdutusvauhti ei riitä. Eikä tilanne ole juuri miksikään muuttunut viimeiseen 5 vuoteen, ennen tätä viimeistä. Aina samanlainen haaveilija, paitsi että nyt teen enkä haaveile.

Annat nyt vaan asioiden mennä omalla painollaan. Mä luin joskus aikoinaan sellasen nettikirjan kuin Hackers Diet. Se on yhden jenkkitoimitusjohtajan kirjoittama kirja, joka perustuu vain ja ainoastaan kalorilaskentaan. Siinä oli kuitenkin hyvin vaikuttava osuus alussa, joka kertoi miten punnitaan, miten tulkitaan painon heilahtelut, miten piirretään trendi eli painokäppyrä, miten se tasoitellaan tilastollisin menetelmin jne jne. Kaikki karppikirjat huomioonottaen se on ollut tieteellisin näkemys puntarin tuijottamiseen, joka sopii mulle kuin nenä päähän. Siis piirrellä käppyröitä, laskea liukuvia keskiarvoja jne. Excel on laihduttajan tärkein työkalu...heh.

Vähän innostuin tuossa, mutta kyll se niin, että ei yksi päivä vaikuta mitään. Ainoastaan peräkkäiset päivät pitäisi herättää. Siis jos vaan nousee ja nousee, niin sitten mietitään, tuliko kakki, joinko tarpeeksi, joinko diureetteja, söinkö liikaa suolaa, liian vähän suolaa. Mahalaukun vetoisuus on aikas iso ja jos punnitusajankohta ei ole vakio tai joku muu asia poikkesi, niin ne on selvitettävä. Jos taas olo on hyvä. Ei ähky, eikä nälkä ja ollaan karpattu, niin vika on jossain muualla kuin makrosuhteissa. Rasvaa voi syödä myös liikaa, mutta sun kirjoituksen perusteella tästä tuskin on kyse.

Suoli tarvii vettä, rasvaa ja suolaa. Ja mahdollisesti hieman ravistelua, siis jumppaa, jossa pystyasennossa tulee vähän vartalon kiertoa, ponnistusta, tärähdyksiä jne. Rappusten nousu, kävely, pihasulkis, haravointi, kroketti, petanque, siis mitä tahansa kivaa, jossa nimenomaan pystyssä tulee keskivartaloon liikettä. Auttaa kakin liikkeelle lähtöön. Ainakin loikkasen mukaan ja myös mun omiin kokemuksiin perustuen.

Julkaisija:  Mirka [ 2011-07-21 20:31:10 ]
Viestin otsikko:  Re: Paino nousi, miksi?

Vahvaa asiaa haililta :!:

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/