| karppaus.infon arkistoitu foorumi https://www.karppi.ninja/forum/ |
|
| Kaakaojuoma https://www.karppi.ninja/forum/viewtopic.php?f=13&t=55786 |
Sivu 1/1 |
| Julkaisija: | Joppe82 [ 2011-07-19 10:52:21 ] |
| Viestin otsikko: | Kaakaojuoma |
Hei! Yritin tuossa yksi ilta tehdä kaakaota: täysmaitoa 2dl, raakakaakaota 2 tl ja hippunen steviaa. Oli aivan järkyttävää! Miten te muut teette kaakaon?! Onko se tumma kaakaojauhe (mitä yleensä on leivonnassa käytetty) parempaa kuin raakakaakao? Onko kookosmaito parempaa kuin täysmaito? Vai mitä tässä meni pieleen... |
|
| Julkaisija: | Kukkopilli [ 2011-07-19 11:01:43 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Kaakaojuoma |
Tummaa kaakaojauhoa, kiehuvaa vettä ja kermaa (n. puolet). Harvoin tosin tulee tehtyä.. etenkin nyt kun kaakaohimon voi tyydyttää nibseillä
|
|
| Julkaisija: | Kirrimirri [ 2011-07-19 11:04:21 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Kaakaojuoma |
Mä laitan puolet punaista maitoa ja puolet kuohukermaa ja makeuttamatonta kaakaojauhetta. Yleensä en laita mitään makeutusta tai sit tipan steviaa. Hyvää on! Raakakaakaota en oo koskaan käyttänyt niin en osaa siitä mitään sanoa. |
|
| Julkaisija: | Betzy [ 2011-07-19 11:06:32 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Kaakaojuoma |
Vähän toi raakakaakao on kitkerämpää kuin perus kaupan tumma sokeroimaton kaakaojauhe. Molempia kuitenkin käytän saman kaavan mukaisesti; kuumaa vettä, sopivasti kaakaojauhetta, tilkka maitoa/punaista soijamaitoa ja muutama tippa nestemäistä steviaa. Ja hyvää on! |
|
| Julkaisija: | Harlamovski [ 2011-07-19 11:09:10 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Kaakaojuoma |
Mulla on sekä sitä tummaa kaakaojauhetta (van Houten -tyyppistä) että raakakaakaojauhetta ja kyllä mulla on se käsitys, että molemmista aika samanmakuista kaakaota pitäisi saada aikaiseksi. Se vaan on suht hankalaa mielestäni ilman sokeria - ei tule paljon juotua kaakaota nykyisellään, ehkä joku muu osaa neuvoa, miten se kannattaisi valmistaa karpisti. Mutta kerronpa, miten se valmistetaan tuollaisesta jauheesta onnistuneesti sokeria käyttäen, niin ehkä siitä saat vinkkejä, missä saattoi mennä pieleen. Kylmää juomaa ei voi noilla minusta valmistaa kovin häävisti, koska se kaakaojauhe ei toimi samoin kuin perus O'Boyt, vaan se jää sellaisena vaahtona kellumaan, joten juoma pitää tehdä ainakin alustavasti lämpimänä versiona - voihan sen sitten jäähdyttää halutessaan kai. Eli pienessä kattilassa / kasarissa valmistaminen käy seuraavanlaisesti: kaakaojauhetta maun mukaan, olisko n. 1 kukkurallinen teelusikallinen yhtä kupillista kohti tai 1 - 2 vähemmän kukkurallista teelusikallista, maun mukaan tosiaan. Ja yhtä kaakaoteelusikallista kohden kaksi teelusikallista hienoa sokeria. Nämä kuiva-aineet sekoitellaan alustavasti, otetaan vispilä. Lisätään mitoitukseen sopiva määrä vettä/maitoa/kermaa/näiden yhdistelmää - kokemukseni mukaan parasta tulee, kun laittaa aluksi vettä ja lisää sitten kermaa tai rasvaista maitoa. Eli sitä nestettä joka tapauksessa aletaan lisäämään jauheen sekaan pikkuisen liruttamalla ja vispataan samalla vispilällä sitä kaakao-sokeria sekaisin sen nesteen kanssa, lirutetaan niin, että tulee sellainen tasainen, paksuhko kaakaoneste. Liruttamisen voi keskeyttää ja vispata sitten sen kaakaonesteen tasaiseksi, ettei mihinkään jää möykkyjä ja että sokerit liukenevat kaakaohon. On vähän työläämpää saada kaakao sekoittumaan nesteeseen ilman sokeria, mutta kyllä kai sen pitäisi onnistua ilman sokeriakin, kun lisää maltillisesti sitä nestettä aluksi ja tekee vedestä ja kaakaosta paksun tahnan ja sitten lisäilee vasta lisää nestettä. Ja sitten kun se kaakaoneste on tosiaan tasaista, lisätään vispailemalla loputkin nesteet, pistetään kattila hellalle ja hella tulille ja aletaan kuumentaa, pohjasta kannattaa vispilällä sekoitella. Kerman voi lisätä vaikka vasta ihan kuumentamisen loppuvaiheessa, samoin jos käyttää sokerin sijasta jotain makeutusainetta, senkin voi lisätä loppuvaiheessa. Mutta epäilen, että saattaa olla, että stevia ei käy jotenkin makunsa puolesta kaakaon kanssa yksiin. Kannattaa ehkä makeuttaa jollain muulla tai jättää makeuttamatta. Ehkä sekaan voisi kokeilla sulattaa palasen 70 % suklaata? Jos tekee mukissa mikrossa, jauheet pohjalle ensin ja jälleen se neste liruttamalla sekaan, ensin pienen nesteen kera tasaiseksi tahnaksi ja sitten pikkuhiljaa loput nesteet. Mikrotetaan. Mikrottamisen puolivälissä kannattaa sekoittaa kerran. Eli suurin piirtein noin, tais nyt tulla mahdollisimman epäselvästi, mutta olkoon. |
|
| Julkaisija: | Mirka [ 2011-07-19 11:17:23 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Kaakaojuoma |
Minä sekoitan kattilassa kaakaojauheen (noin puoli desiä) kylmään vesitilkkaan. Lisään palan 80 % suklaata ja kuumennan niin että kiehahtaa ja suklaa sulaa. Sitten päälle soijamaitoa pari desiä ja hetken lämmitys. Suklaapala riittää minulle makeutukseksi. Teen ilmeisesti huomattavasti tuhdinpaa kuin useimmat siis. |
|
| Julkaisija: | Nelilehti [ 2011-07-19 11:26:55 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Kaakaojuoma |
Meillä taas on käytössä vedenkeitin, ja van Houten -tyylisestä kaakaosta on tullut vallan hyvää, kun laittaa "sopivasti" kaakaojauhetta kupin pohjalle (riippuu siis ihan kupin koosta...) ja kaataa päälle kiehuvaa vettä niin, että kuppi tulee puoliksi täyteen. Sitten sekoitetaan hyvin, niin että kaakaojauhe varmasti liukenee, ja täytetään kuppi kermalla. Ainakaan omaan makuuni tuo ei sitten tarvitsekaan enää mitään makeutusta.Raakakaakaosta mulla ei kyllä ole kokemusta lainkaan, eli sen suhteen en osaa sanoa mittään. |
|
| Julkaisija: | minel [ 2011-07-19 13:05:11 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Kaakaojuoma |
Meillä on ollut tyhjänpanttina maidonvaahdotin ja sillä on kätevästi saanut tumman kaakaojauheen sekoittumaan nesteeseen. |
|
| Julkaisija: | pönkerö [ 2011-07-19 16:08:47 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Kaakaojuoma |
Hmm. Onkohan meillä liian yksinkertainen kaakaontekotapa? Reilun kaupan luomukaakaojauhetta kupin pohjalle, päälle vähän kylmää vettä, sekoitus tahnaksi. Sitten vaan kuumaa vettä kuppi täyteen ja sekoitellaan. Aina se on alas kuitenkin mennyt ilman sokeri- tai maitolisiä. |
|
| Julkaisija: | Daddy [ 2011-07-19 16:22:10 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Kaakaojuoma |
Käytän usein kaakaomassaa tai lisään kaakaojauheen seuraksi veteen/yrttiteehen (maitoon/kookosmaitoon jne) palan kaakaovoita tai kookosöljyä (->tuhdimpaa, kermaista). Kaikki blenderiin tai vesihauteeseen sulamaan ja lämpiämään. Vaniljauute ja cayenne ehdottomia mausteita, joskus kaneli, kardemumma, piparminttu jne. Makeutus hunajalla. Maustetuista stevioista (hassepähkinä, vanilla creme...) saa pehmeyttä. Blenderikaakaoon voi lisää kourallisen pähkinää tai jopa tehdä siivilöidyn siemen-/pähkinämaidon pohjaksi. Toki esim. manteli-, cashew- tai muu pähkinävoikin sopii (jotkuthan laittaa kaakaohon nutellaa). Maidonvaahdotin on kyllä kätevä jauhekaakaohon. Myös soijalesitiini emulgoi rasvan ja veden. |
|
| Julkaisija: | kristiinaP [ 2011-07-19 16:49:09 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Kaakaojuoma |
Kaakao ja puolikuppia siitä kahvia, siinä herkku ja suussa sulaa suklaapala. |
|
| Julkaisija: | Siiseliini [ 2011-07-19 17:02:11 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Kaakaojuoma |
Joo, kahvikaakaota! Mä keittelen kahvin aina pressopannulla ja joskus tulee pannuun kahvinpurujen kanssa laitettua kaakaojauhettakin pari teelusikallista. Sit vaan kuppiin ja valkaisua päälle, itse tykkään punaisesta soijamaidosta. Nam. |
|
| Julkaisija: | NiE [ 2011-07-19 18:25:31 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Kaakaojuoma |
Itse en osaa noita vesiversioita juoda laisinkaan, ne maistuu jotenkin aivan liian platkulta. Täysmaitoon(/kermaan) teen, eli maitoa kattilaan ja tummaa kaakaojauhetta perään. Makeutan makosalla (ja joskus maustan vaniljalla), koska ilman maistuu liian kitkerältä. |
|
| Julkaisija: | meli [ 2011-07-20 00:06:44 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Kaakaojuoma |
Minun käyttämässäni kaakaojauheessa ("silmäkaakao") sanotaan, että kaakaopavut on paahdettu ennen jauhamista. Koska paahtamisella on tapana parantaa makua, luulen että raakakaakao on maultaan huonompaa. Itse silloin kun teen kaakaota, teen näin: Sekoitan kupissa 2 tl kaakaojauhetta desiin kermaan, sitten sekaan vielä 2 dl täysmaitoa ja makeutusainetta, mikroon n. minuutiksi ja valmis. |
|
| Julkaisija: | Daddy [ 2011-07-20 11:32:23 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Kaakaojuoma |
Ite en oo silmäkaakaohon ja muihin paahettuihin raakaversion jäkeen koskenut- maun takia. Kokonaiset kaakaopavut on parhaita, violetit ja valkoiset varsinni. |
|
| Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC+02:00 |
| Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |
|