karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-01 22:24:41

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 20 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2011-07-13 12:25:41 
Poissa
sintti
sintti

Hei!

Olen todella aloitteleva karppaaja ja yrittänyt hakea tietoa asiasta mutta jotenkin tuntuu että kauheasti pitää tietää kaikesta ja on vaikeaa. Olen aiemmin laihduttanut pisteillä (painonvartijat) ja koin sen systeemin helpoksi ja laihduinkin hyvin. Nyt en ole saanut itseäni niskasta kiinni ja ajattelin kokeilla tätä. Ongelmanani on se että joka paikassa puhutaan että saa syödä rasvaa, lihaa, kermaa jne. mutta missään ei mainita että millaisia määriä kerralla. Olen syönyt nyt niin että esim kahden munan munakkaan aamiaiseksi lorauksella kermaa, päivälliseksi jotain karppikirjan ruokaa ja iltapalaksi vaikkapa mautamatonta jogua marjoilla mutta minulla on jatkuvasti tällä tavalla nälkä! En jaksa olla pitkään tällaisella kuurilla jos joudun potemaan nälkää. Painonvartijoiden pisteillä oli se hyvä puoli että esim.keittoja sai syödä isoja määriä. Ongelmani on siis isot annoskoot ja nyt en tiedä yhtään kuinka paljon saa syödä. Nyt ainakin koen kovaa nälkää kokoajan. Osaisiko joku neuvoa? Toisakseen näistä roopeista että pitäisikö ne tulla täyteen vai miten? Itselläni menee päivittäin (päivällisestä riippuen) noin 6-11 roopea päivässä.

ViestiLähetetty: 2011-07-13 12:44:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kannattaisi mahdollisimman pian lukea jokin kirja niin saisit kokonaiskuvan. Ja siinä kirjassa olisi todennäköisesti ohjeet myös karppaamisen aloittamiseen. Mutta siihen asti:

Silhuetti kirjoitti:
Ongelmanani on se että joka paikassa puhutaan että saa syödä rasvaa, lihaa, kermaa jne. mutta missään ei mainita että millaisia määriä kerralla. Olen syönyt nyt niin että esim kahden munan munakkaan aamiaiseksi lorauksella kermaa, päivälliseksi jotain karppikirjan ruokaa ja iltapalaksi vaikkapa mautamatonta jogua marjoilla mutta minulla on jatkuvasti tällä tavalla nälkä!

Alussa syöt niin paljon, että ei jää nälkä. Ei kuitenkaan ähkyyn asti. Tarkoitus on, että nälkä tulisi seuraavan kerran vasta 5-6 tunnin kuluttua. Jos viitsit, voit alussa syöttää syömäsi ruuat Kultakaloihin, niin näet, että proteiinin, rasvan ja hiilareitten suhde on kohdallaan. Kuten ilmeisesti teetkin, kun kerta roopet tiedät. Itse käytin alussa melko paljon rasvaa, kun pelkäsin, että tulee nälkä.

Silhuetti kirjoitti:
Toisakseen näistä roopeista että pitäisikö ne tulla täyteen vai miten? Itselläni menee päivittäin (päivällisestä riippuen) noin 6-11 roopea päivässä.

Nyt sinun pitäisi tietää, millä tyylillä karppaat. Atkinsin aloitus on 20 g hiilaria eli se on 4 roopea. 11 roopea on jo 55 grammaa hiilaria, joka sekin on ihan ookoo karppaamista, jos sen on asettanut tavoitteekseen.

ViestiLähetetty: 2011-07-13 13:13:17 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Noin 200-250 g lihaa tai kalaa ja rehuja niin paljon kuin jaksaa puputtaa.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2011-07-14 14:28:57 
Poissa
sintti
sintti

Kiitos vastauksista. Olen lukenut Heikkilää mutta tuntuu aika työläältä jos pitää montakin opusta lukea jotta osaa laihduttaa. Tavoitteeni ei ole tiukin eli 20g karppaaminen jolla tiedän ettei sillai saa karpata kuin parisen viikkoa. Tavoite on karpata se korkeintaan 12 roopea päivässä eli 60g hiilareita max.

Kiitos tiedosta että lihaa voi lisätä. Taidan aloittaa aamuni lihalla näin alkuun (esim.makkaraa munakkaan joukkoon tai kinkkua) niin ehkä jaksan sitten paremmin odottaa sinne päivälliseen saakka (jossa aion myös syödä ainakin sen pari pihviä) ja sitten illalla syön vaikka munakkaan juustolla.

Mitä kasviksia suosittelette sillä joissakinhan on aika paljonkin sokeria kuten esim. tomaatissa?

ViestiLähetetty: 2011-07-14 14:53:42 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Kasviksia mahdollisimman montaa eri lajia. Jos hiilarirajasi on 40 - 60, ei kasvisten hiilareista tarvitse välittää. Ne mahtuvat haarukkaan joka tapauksessa.

ViestiLähetetty: 2011-07-14 15:02:59 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Itse tykkään kaalista,se on hyvää niin raakana kuin kypsennettynäkin.Kurkku on hyvä valinta,sekä kukkakaali.Jotkut tykkää syödä kesäkurpitsaa,toiset munakoisoa.Valinnanvaraa kyllä riittää.

http://www.fineli.fi/

tuolta löytyy ravintoarvot eri ruoka-aineille.

ViestiLähetetty: 2011-07-14 16:20:53 
Poissa
Herkkusuukarppi
Herkkusuukarppi

Silhuetti kirjoitti:
Tavoitteeni ei ole tiukin eli 20g karppaaminen jolla tiedän ettei sillai saa karpata kuin parisen viikkoa.

Saa pidempäänkin mennä alle 20g hiilareilla, jos vaan olo on hyvä niin matalilla :D .

ViestiLähetetty: 2011-07-14 16:30:20 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Lörppö kirjoitti:
Silhuetti kirjoitti:
Tavoitteeni ei ole tiukin eli 20g karppaaminen jolla tiedän ettei sillai saa karpata kuin parisen viikkoa.

Saa pidempäänkin mennä alle 20g hiilareilla, jos vaan olo on hyvä niin matalilla :D .

Tuskin järkevää. Alle 30 hhg päivässä haittaa verisuonten toimintaa eikä edistä laihtumista sen kummemmin. Tätä Atkins ei ehtinyt tietämään. Induktion alaraja kannattaa siis mieluummin säätää siihen 30 grammaan, niin kroppa toimii normaalimmin.

ViestiLähetetty: 2011-07-14 17:03:11 
Poissa
maatilakarppi
maatilakarppi

Mulla olis kyllä nälkä jatkuvasti jos söisin vaan 200-250g lihaa/kalaa päivässä! Prode määrän mennessä 150g hujakoille alkaa nälkä pysymään hanskassa. Siihen yhdistettynä suunnilleen saman verran rasvaa niin mulla kaikkein patas nälän pitäjä.

ViestiLähetetty: 2011-07-14 18:56:04 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Hei, jos viittasit mun juttuun, niin se 200-250 g tarkoitti yhden lämpimän aterian liha/proderuokamäärää, ei kokopäivää! Otsikkohan oli annoskoko!

ViestiLähetetty: 2011-07-14 19:00:10 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Mitä ihmeen roopeja?

Kuva

ViestiLähetetty: 2011-07-14 19:08:23 
Poissa
Herkkusuukarppi
Herkkusuukarppi

Tuolla yläreunassa, missä lukee Ruokakulma, siellä on myös Roopet. 1 Roope = 5hhg

ViestiLähetetty: 2011-07-15 05:44:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kannattaa pitää syömiset kokolailla vakioina. Ja syödä selkeästi 2-4x päivässä, mikä itselle parhaiten sopii. Ei välipaloja.

Kun on vakiosyömiset niin on sitten helppo alkaa säätämään syömisiä tarpeen mukaan.

ViestiLähetetty: 2011-07-15 06:14:45 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mä olen nyt päässyt eroon järjettömistä annoskoista lisäämällä reippaasti rasvaa, niin että ei jää nälkä. Eipä sitä veden juomistakaan turhaan jankuteta...... On tosi fiksu olo, kun tajusin 25 vuotta syöneeni janoon :lol:

http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?f=81&t=63810&p=1644265#p1644265

ViestiLähetetty: 2011-07-19 09:23:08 
Poissa
maatilakarppi
maatilakarppi

Mirka kirjoitti:
Hei, jos viittasit mun juttuun, niin se 200-250 g tarkoitti yhden lämpimän aterian liha/proderuokamäärää, ei kokopäivää! Otsikkohan oli annoskoko!

Joo, sori. Ymmärsin väärin :oops: .

Tarua: Mulla on ollut sama "vika". Olen syönyt janooni. Nyt olen opetellut juomaan ensin ja jos sitten vielä nälättää, niin sitten on oikeasti nälkä. Toki nyt alkaa jo erottamaan ihan oikeankin nälän. Oikealla tiellä siis menossa :D .

ViestiLähetetty: 2011-07-19 10:13:20 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Kettu-Pekka kirjoitti:
Kannattaa pitää syömiset kokolailla vakioina. Ja syödä selkeästi 2-4x päivässä, mikä itselle parhaiten sopii. Ei välipaloja.

Kun on vakiosyömiset niin on sitten helppo alkaa säätämään syömisiä tarpeen mukaan.

Ehkä, jos syömisen hallinta on vaikeaa, ihan aluksi. Itse olen aika lailla toisilla linjoilla: kroppa pitää vaihtelusta joten päivien ei mitenkään pidä olla samanlaisia: Jonakin päivänä energiaa voi tulla reilusti, jonkun päivän voi vaihteeksi paastotakin. Joskus voi pitää kunnon prodepäivän, joskus hiilaripäivän, joskus rasvapäivän. Ruokalajipuolella minulla joskus oli tavoitteena, että mielellään ei samaa ruokaa kahta kertaa samana vuonna, mutta siitä on kyllä lasten myötä ollut pakko tinkiä. :|

ViestiLähetetty: 2011-07-19 11:36:44 
Poissa
sintti
sintti

Kiitos paljon vastauksista. Aloittelua ja opetteluahan tämä vielä on mutta pyrin tekemään ruoat karppi ateriakirjasta ja se jo auttaa kummasti. Marjarahka myös suurta herkkua ja sitä teen mielellään välillä iltapalaksi ja saatan syödä sen pari annosta mutta uskon senkin tasoittuvan ajan kanssa.

ViestiLähetetty: 2011-07-19 12:00:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mirka kirjoitti:
Kettu-Pekka kirjoitti:

Ehkä, jos syömisen hallinta on vaikeaa, ihan aluksi. Itse olen aika lailla toisilla linjoilla: kroppa pitää vaihtelusta joten päivien ei mitenkään pidä olla samanlaisia: Jonakin päivänä energiaa voi tulla reilusti, jonkun päivän voi vaihteeksi paastotakin. Joskus voi pitää kunnon prodepäivän, joskus hiilaripäivän, joskus rasvapäivän. Ruokalajipuolella minulla joskus oli tavoitteena, että mielellään ei samaa ruokaa kahta kertaa samana vuonna, mutta siitä on kyllä lasten myötä ollut pakko tinkiä. :|

Jos Mirka pitäisit ruokapäiväkirjaa tai blogia, niin se ois kyllä hurjan mielenkiintoista luettavaa. Välillä siun viesteistä pilkahtaa Välimeri, välillä Aasia. Ei oo normi-karpilla hanskassa yli 300 ruokalajia.

ViestiLähetetty: 2011-07-19 12:25:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Se on mikä kenellekin käy. Ite tykkään edellämainitusta systeemistä. Ja on tosi helppo säätää jos paino lähtee hiihtelemään väärään suuntaan.

Samoin aloittelijalle tämmöinen systeemi on helppo hahmottaa päivän syömiset. Ei tule niitä ylimääräisiä naposteluja ja mitäsattuu syömisiä. Sitten itketään täällä palstoilla että mikä on kun paino ei putoa... :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2011-07-19 12:42:31 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Kiitos kiinnostuksesta, mutta en jaksa pitää ruokapäiväkirjaa. Harrastan ruokia ihan ympäri mailmaa ja pitkin historiaa, mulla on omat kirjahyllyt keittokirjoja varten. Noin puolet niistä on kiinalaisia. Jos kirjoittaisin tehneeni dongporouta, se harvalle kertoisi mitään ilman että perään selittää, että se on klassikkorunoilija Su Dongpon mukaan nimetty sianliharuoka 1000-luvun Hangzhousta. Mun syömisten selittämiseen menisi enemmän aikaa kuin itse ruoanlaittoon! :lol:

http://eatingchina.com/recipes/dongpo-pork.htm

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 20 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00