karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-06 23:55:30

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2011-07-16 21:07:31 
Poissa
sintti
sintti

Heipsan,
Toivottavasti tämä menee nyt oikeaan osoitteeseen foorumilla. Kirjoittelen tässä äitini puolesta. Hänellä todettiin juuri äskettäin diabetes tyyppi 2 ja kun ei noita lääkkeitä haluaisi syödä vaan muuttaa pelkästään ruokavaliotaan niin tarvittaisiin pikkaisen apua. Äitini on aika laiha ja ei siten saisi laihtua enempää mutta tuntuu ettei mistään löydy ohjeita että paljon hiilareita pitäisi saada ettei laihdu muttei myöskään liho. :( Olen itse syönyt vhh laihduttamisen ja terveyden vuoksi, joten itse tiedän vain miten saada ne kilot tippumaan. Kenelläkään tietoa tai omakohtaisia kokemuksia ja neuvoja?

ViestiLähetetty: 2011-07-16 21:18:18 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Käsittääkseni vhh toimii kumpaankin suuntaan. Normalisoi painoa, oli sitä liikaa tai liian vähän.

Lars-Erik Litsfeldt ja kirjansa Diabetes, ei kiitos. Oli aika asiaa.

ViestiLähetetty: 2011-07-16 21:20:45 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Suosittelen Antti Heikkilän kirjaa "Diabeteksen hoito ruokavaliolla".

Once you have been taught to think, it's hard to stop.

ViestiLähetetty: 2011-07-18 09:54:01 
Poissa
sintti
sintti

Kiitos paljon vinkeistä :) täytyy välittää eteenpäin mammalle.

ViestiLähetetty: 2011-07-18 10:10:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Yksi tärkeä asia on se rasvansyönti, se tasaa sokereita!

Oma hiilarimäärä löytyy kokeilemalla. Heikkilän yläraja on jotain 72hh.
Mutta ihan mittarilla kannattaa mitata ja etsiä itselleen hyvä määrä.

Minäkin olen lukenut että karppaus lisää laihoilla painoa ja päinvastoin.

ViestiLähetetty: 2011-07-18 10:16:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jopa aika lievällä VHH:lla on saatu ihan kivoja tuloksia eli ei kannata sitten automaattisesti ajatella että joku 20-60g ois ehdoton raja. Jollekin kakkostyypin diabeetikolle vähähiilihydraattinen 120-150 hiilihydraattigrammalla päivässä voi sekin toimia käsittääkseni hyvin.

Lisäksi täällä palstalla jotkut (kuten minä) ajattelevat että ei kannata edelleenkään ajatella kaikkia hiilareita yhtä "ongelmallisina". Gluteeniviljatuotteiden (vilja, ruis, ohra) välttäminen on mielestäni tärkeintä, samoin puhdistetun sokerin välttäminen. Hedelmät, bataatit, perunat ja sellaiset ovat mielestäni mahdollisesti parempia hiilareita kuin muut. Itse lisäksi näen kasvirasvat mahdollisesti haitallisina ja useimmat tämän keskustelupalstan ihmiset syövät yleensä nimenomaan voita, kermaa ja turkkilaista jogurttia. En ole varma, mutta käsittääkseni oikein kukaan VHH-myönteinen lääkäri ei suosittele sitten korvaamaan hiilihydraatteja isoilla määrillä kasvirasvaa.

Jos äidilläsi on mahdollisesti alhainen seerumin magnesium, niin siinä tapauksessa puutteen korjaaminen luultavasti parantaa verensokereita aika hyvin. Täällä on jotain tekstiä enkuksi http://wholehealthsource.blogspot.com/2 ... ivity.html (tossa toi yks mainittu 2,5g Mg(Cl2) vastaa jotain 600g magnesiumia)... Magnesiumin puutteessa ei sitten kannata ekana mennä ostamaan magnesiumoksidia, se kun on ilmeisesti huonoiten imeytyvä muoto. Aminohappokelaatti ja sitraatti on kai luotettavimmat.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00