karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-11 23:00:04

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 42 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Macadamia-pähkinät
ViestiLähetetty: 2011-07-06 14:25:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kysymys kuuluu:

Mistä ostatte niitä? Minulla ei ole tullut vielä vastaan....

Viestin otsikko: Re: Macadamia-pähkinät
ViestiLähetetty: 2011-07-06 14:31:35 
Poissa
Karpihko
Karpihko

Lidlistä

ViestiLähetetty: 2011-07-06 14:35:30 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Melkein mistä kaupasta vaan on löytynyt. Kaupat pitää vähän eri paikoissa,tsekkaa maustehyllyt (jos siellä muitakin pähkinöitä) ja sitten ns. sipsi-hyllyt, joissa suolapähkinöitä ja sekoituksia.
Lidlistä löytynee varmasti. Monesta nettikaupasta suolattominakin. Samoin joistain ekokaupoista (ruohonjuuri tms.)

ViestiLähetetty: 2011-07-06 14:54:11 
Poissa
remppakarppi
remppakarppi

pyöriäinen kirjoitti:
Lidlistä

Onko Lidlissä taas macadamioita? [-o<

ViestiLähetetty: 2011-07-06 14:55:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kiitos!

Täytyy lähteä makadamia-metsästykseen...

ViestiLähetetty: 2011-07-06 15:21:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Makadamiapähkinöiden osalta on huomioitava, että tämä maailman rasvaisin (35% painosta) pähkinä tarvitsisi katkeamattoman kylmäketjun, jotta se ei härskiintyisi. Eli jos näette muualla kuin kylmäkaapissa makadamiapähkinöitä, ne ovat luultavasti härskejä. Pohjoisella pallonpuoliskolla ne ovat jotakuinkin aina härskejä.

Itse luulin aiemmin härskin pähkinän makua normaaliksi, sillä Punnitse ja Säästä kaupan 35 euroa kilo maksavat makadamiapähkinät ovat tietenkin härskejä, kun laari on huoneenlämmössä. Ei siinä mitään, jostain syystä härskin makadamiapähkinän maku on myös sangen miellyttävä joten en osannut epäillä mitään. S-marketissa kilohinta (pienehkö pussi) on peräti 45 euroa, sieltä en viitsi edes ostaa kokeeksi, koska ovat lämpimässä säilytettyjä. (Lidliä boikotoin sen vuoksi miten kohtelevat työntekijöitään niissä maissa, joissa viranomaisvalvonta on heikompaa kuin Suomessa. Täälläkin pyytävät kassaksi hakevalta valokuvan hakemukseen, mikä on mielestäni epäasiallista ja viittaa ulkonäkörasismiin. Ja vielä yksi syy boikotoida Lidliä: Tappaa pieniä paikallisia yrittäjiä suurilla volyymeillaan. Tiedän menettäväni tuotteita joita ei muualta saa, mutta nuo muut syyt painavat enemmän. Olen valmis maksamaan tuotteesta hieman enemmän kotimaisessa kaupassa, jos voin sen ansiosta välttää Lidliä)

Sitten minulle tuli mahdollisuus tilata irtokarkkikaupan kautta koko laatikko (11,7 kg eli 25 paunaa) makadamiapähkinöitä kerralla ja sain ensimmäistä kertaa ei-härskeä, joten nyt tiedän miltä niiden pitää maistua. Ko. kauppa ei ottanut niitä enää myyntiin hitaan menekin vuoksi, sillä hekin ovat tietoisia kylmäsäilytyksen tarpeesta. Sain kuitenkin, koska olen hyvä asiakas ja olen jutellut heidän kanssaan pähkinöistä muutenkin, tilattua tuon laatikon ja hinnaksi tuli vain vähän yli 16 euroa kilo. Puolet meni omaan pakastimeeni ja puolet äidin kylmäkellariin. Niillä sitten porskutetaan syksyyn asti, jolloin otamme seuraavan laatikon.

On vain surullista, että ihmiset joutuvat maksamaan kauheita hintoja härskeistä pähkinöistä ja myöskin se että kaupat eivät ole tietoisia makadamiapähkinöiden kylmäsäilytyksen tarpeesta. Tai siis no, eihän sitä kylmäsäilytystä tarvittaisi, jos kierto olisi nopea ja tavara hyllyssä vain hyvin lyhyen aikaa, mutta ainakaan mausta päätellen esimerkiksi Punnitse ja Säästä kaupassa kierto ei ole kyllin nopea, sillä pähkinät maistuvat härskiltä.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2011-07-06 15:27:06 
Poissa
sintti
sintti

Bandita kirjoitti:
pyöriäinen kirjoitti:
Lidlistä

ei ainakaan Valkeakosken Liiterissä oo eikä ole ollut varmaan vuoteen ku oon metsästänyt niitä jo silloin kun en tiennyt karppaamisesta mitään... mutta tuolla yllä olevassa viestissä saattaa piillä vastaus siihen MIKSI niitä ei ole myynnissä...

ViestiLähetetty: 2011-07-06 15:41:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

farfallanera kirjoitti:
Bandita kirjoitti:
pyöriäinen kirjoitti:
Lidlistä

ei ainakaan Valkeakosken Liiterissä oo eikä ole ollut varmaan vuoteen ku oon metsästänyt niitä jo silloin kun en tiennyt karppaamisesta mitään... mutta tuolla yllä olevassa viestissä saattaa piillä vastaus siihen MIKSI niitä ei ole myynnissä...

Onpa hyvä tietää... 8)

ViestiLähetetty: 2011-07-06 16:27:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ensinnäkin, en ole nähnyt macadamia-pähykinöitä Lidlissä aikoihin, pitää taas tarkistaa tilanne.
Ootko pyöriäinen nähnyt ihan nyt?

Toiseksi Toisinsyöjä, harmi ettet ole koskaan maistanut Lidlin ihania macadamia-pähkinöita. Ne olivat tosin paahdettuja ja suolattuja, joten tuskin härskiintyneitäkään!

Mitä tulee Lidlin työntekiöiden valkkaamiseen, olisi jo aika unohtaa nuo urbaanilegendat.
Meillä ainakin hyivinvoivan näköisiä työntekijöitä. (Sitäpaitsi todella monen näköisiäkin; on lihavaa, laihaa, tatuoitua, nättiä, ja jopa ihan normaaleja ihmisiä puutteineen päivineen :wink: )

Mutta siis mulle sopii ettei kaikki hae Lidlin laadukkaita ja halpoja herkkuja että minullekin jää. :lol:

Muoks. Oli pakko korjata tuo lukihäröpaikka.
2. muoks vielä oli häröä.

ViestiLähetetty: 2011-07-06 16:44:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Iherbissä
http://www.iherb.com/Now-Foods-Macadami ... /9286?at=0

http://karppausjaperhe.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2011-07-06 16:47:28 
Poissa
Karpihko
Karpihko

Jaahas, en oo muuten vähään aikaan nähnytkään. Nyt kun mietin, niin aina jää käteen pistaaseja ja cashew pähknöitä. Enpäs oo huomannutkaan, jos niitä ei enää oo ollut. Mulla on varastot kuin hamsterilla, muttei sielläkään ollut enää Macademioita.
Väärää tietoa täällä levittelen.

ViestiLähetetty: 2011-07-06 17:38:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tulin juuri S-marketista. Sieltä löytyi pähkinähyllystä pussista, jossa oli suojakaasu. Maistuvat ihan hyviltä. Ei niissä kyllä ole mitään härskiä makua. Parasta ennen päiväys 17.12.11

ViestiLähetetty: 2011-07-06 18:05:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hassua syyttää Lidliä pienten paikallisten yrittäjien "tappamisesta" :D. Eiköhän ne ollut aika pitkälti tapettu jo ennen Lidliä näiden ketjujen ja hypermarkettien toimesta. Tuo ei mitenkään ole Lidlin vika ja jos jotain, niin Lidl toi paljon kaivattua hintakilpailua ainakin siksi aikaa kunnes huomasi, että suomalaiset ketjut eivät lähde siihen mukaan. Näin ollen Lidl on koko ajan suomalaistanut ja kallistanut valikoimaansa. Suomalaiset ovat niin helvetin juntteja, että Lidlistäkin on pakko saada sitä HK:n sinistä laadukkaan saksalaisen lenkin sijasta, jne.

ViestiLähetetty: 2011-07-06 18:16:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

No justiinsa näin!

ViestiLähetetty: 2011-07-06 19:06:55 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Macadamioita kyselin Lidlistä keväämmällä, ovat poistuneet valikoimista. :(
P&S:stä ostin pari kertaa, mutta jälkimmäiset maistuivat tosiaan härskeiltä, joten sen jälkeen en ole ostanut. Syötyä nekin tuli, kun kalliita ovat. Hyvä tietää tuo kylmäsäilytys niille.
Lidlin paahdettuja ja suolattuja kaipaan. :(

ViestiLähetetty: 2011-07-06 19:23:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kohtuuhintaisimmat olen viime aikoina löytänyt Prisman (cittarilla on kans monissa paikoissa) hedelmäosaston lähellä olleesta Parrotsin irtohyllystä. 16,90€/kg. Ei paha.. =D> Samaan pussiin saa toki tunkea kaikkea, mitä siinä hyllyssä on, mutta mä oon ostanu vaan macadamioita...

ViestiLähetetty: 2011-07-06 19:42:15 
Poissa
remppakarppi
remppakarppi

Kerran ostin irtona, mutta maistui mun suuhuni käyneiltä... Lidlin makadamioita mä kyllä kaipaan. :smt016

ViestiLähetetty: 2011-07-07 10:02:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

suopursu kirjoitti:
Ensinnäkin, en ole nähnyt macadamia-pähykinöitä Lidlissä aikoihin, pitää taas tarkistaa tilanne.
Ootko pyöriäinen nähnyt ihan nyt?

Toiseksi Toisinsyöjä, harmi ettet ole koskaan maistanut Lidlin ihania macadamia-pähkinöita. Ne olivat tosin paahdettuja ja suolattuja, joten tuskin härskiintyneitäkään!

Punnitse ja säästä kaupan ovat myös paahdettuja ja suolattuja, mutta ovat silti härskejä.

Tuore makadamiapähkinä on lähes mauton, jos maku on kovin vahva, se on juuri se härski maku.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2011-07-07 10:06:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Punnitse ja säästä kaupassa ovat irtotavaraa. Lidlissä olivat ilmatiiviissä pussissa, ehkä siinä ero härskiintymiseen.

ViestiLähetetty: 2011-07-07 10:09:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

jepejee kirjoitti:
Hassua syyttää Lidliä pienten paikallisten yrittäjien "tappamisesta" :D. Eiköhän ne ollut aika pitkälti tapettu jo ennen Lidliä näiden ketjujen ja hypermarkettien toimesta. Tuo ei mitenkään ole Lidlin vika ja jos jotain, niin Lidl toi paljon kaivattua hintakilpailua ainakin siksi aikaa kunnes huomasi, että suomalaiset ketjut eivät lähde siihen mukaan. Näin ollen Lidl on koko ajan suomalaistanut ja kallistanut valikoimaansa. Suomalaiset ovat niin helvetin juntteja, että Lidlistäkin on pakko saada sitä HK:n sinistä laadukkaan saksalaisen lenkin sijasta, jne.

Minulle riittää boikotin syiksi jo se, että Saksan Lidl on jäänyt kiinni työntekijöidensä salakuvaamisesta ja Suomen Lidl pyytää kassaksi haluavilta hakemukseen valokuvan.

Hintakilpailu on juurikin se ongelma: Jos ihmiset tuijottaisivat muutakin kuin hintaa niin pienemmilläkin yrityksillä olisi jotain mahdollisuuksia. Kun karppaus tekee ruokakulut muutenkin pieniksi, minulla on varaa äänestää lompakollani esimerkiksi niin, että suosin suuristakin ketjuista vain kotimaisia ja kotimaisistakin vain niitä jotka eivät ole listautuneet pörssiin. Ja kauppahalleja ja kivijalkakauppoja aina kun voin.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 42 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00