karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-24 05:21:02

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Aloittelee uusiksi.. :)
ViestiLähetetty: 2011-07-07 16:33:39 
Poissa
sintti
sintti

Ellikkäs jokunen aika sitten aloitin karppaamisen ja pääsinkin alle ensimmäisen tavoitteeni (alle 90kg), mutta sitten se unohtui (tai tekosyynsä kaikilla, rahat ei riittäny karppiruokaan...) :oops:

Mutta nyt. Uusiks lähti, tapasin vanhan inttikaverini juhannuksena ja häneltä lähtenyt niin hurja määrä kiloja vuodessa, että nyt alkoi mullakin uudestaan.

Taustatietoa; nainen, 25 vuotta, pituutta 170 ja aloituspaino oli 28.6.2011 ällöttävät 94kg.
5.7. käväsin vaa'alla ja sepäs näyttikin 89,1kg!! :D =D> :lol:
-4,9kg VIIKOSSA!!! :)
Eli eka tavote saavutettu mahtavasti ja nyt seuraava tavite on alle 85kg.

Semmosia tossa mietin, että kuinka usein muut pitää "hiilaritankkauspäiviä"?
Siis mättöpäiviä, jolloin ei katota mitä suuhun tungetaan, sen kun antaa palaa vaan, mitä mieli tekee..

"hiilaritankkauksiakin" pitää ilmeisesti tehdä välillä, mutta kuinka useesti?

Tsemppii kaikille muillekkin alotteleville ja niin myös vanhemmillekin karpeille, tää on ihan mahtavaa!
(Parasta ehkä se, että ennen en "saanut nukkua tarpeeksi", 12 tunnin yöunetkaan ei "riittäny", nyt menee hyvin 5-6 tunnillakin :) Virtaa piisaa ja ekan viikon mahtipudotus on aika hyvä kannustin ;) maistuu se rahka paremmalt tulevina viikkoina ;)

Viestin otsikko: Re: Aloittelee uusiksi.. :)
ViestiLähetetty: 2011-07-07 16:42:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

häpeänlävistämä kirjoitti:

Semmosia tossa mietin, että kuinka usein muut pitää "hiilaritankkauspäiviä"?
Siis mättöpäiviä, jolloin ei katota mitä suuhun tungetaan, sen kun antaa palaa vaan, mitä mieli tekee..

"hiilaritankkauksiakin" pitää ilmeisesti tehdä välillä, mutta kuinka useesti?

Mä veikkaan että tästä se riemu repeää :lol:

Ei niin sanotusti "pidä tehdä" koskaan. Joskus elämässä saattaa toki sattua ja tapahtua kaikenlaista. Suurinosa varmaan täällä allekirjoittaa väitteen, että mättöpäivistä "tulee helposti mättöviikkoja ja mättökuukausia, joten jos sellaista taipumusta on, niin suosittelen välttämään mättöjä kertakaikkiaan.

Jos pystyt silloin tällöin syömään jotain runsaasti hiilareita sisältävää ja palaamaan heti ruotuun, niin asia ok. Mitään varsinaisia mättöjä en suosittele silti harrastamaan. Kokemukseni mukaan ne eivät vaan toimi, lue miksi ei, niin edeltä.

ViestiLähetetty: 2011-07-07 16:56:37 
Minäpä pidin mättöpäivän;söin perunaa ja kastiketta. Tuskin toistan sitä;oli niin turvonnut olo. Makeaa ei tee mieli yhtään,vaikka ennen söin paljon maitosuklaata ja salmiakkia.

ViestiLähetetty: 2011-07-07 17:02:11 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liian paljon olen lukenut näitä: "Olen nyt viikon karpannut. Mennyt hyvin, mitä nyt vähän jäätelöä, uutta perunaa ja suklaata. Ja parina iltana olutta ja siideriä. Ja yhtään ei ole paino pudonnut. Miksi tää ei toimi!!!?"

Toivottavasti kykenet pitämään mättösi harvassa, moni ei pysty.

ViestiLähetetty: 2011-07-07 17:22:10 
Poissa
sintti
sintti

Noh, tuolta juuri lueskelin noita, että "mättöä ei enää tee mieli" - viestejä.
Toivotaan että se meneekin niin!
...näillä foorumeilla on aina se (oli kyse mistä tahansa foorumista), jos ei nyt dissata, niin kuitenkin jollain tapaa vastataan negatiivisesti :)

Se on täällä foorumilla vaan sitten kuitenkin "hyvä asia", koska nyt mä en ainakaan haluu niit "mättöpäiviä", kun kerran te noin ajattelette :)

...pääasiallinen pointti oli kuitenkin se, että esim. jos nyt pidän hiilarit alle 10g/pvä, niin onko päiviä jolloin "pitää" vetää ne esim 50-70g/pvä, jotta se painonlasku taas tehostuisi?
Ei jäätelöitä, karkkia, sipsejä.. vaan siis ihan oikeeta ruokaa.

ViestiLähetetty: 2011-07-07 17:46:17 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Jotkut karppaa siten, että päivittäiset hh:t ovat siinä 50-70g/pvä. Jotkut pyrkivät pitämään ketoosin yllä, ja pitävät hh:t alempana (esim. alle 20g/pvä). Mitään yhtä sääntöä ei ole hh:n määrästä. Jokainen hakee sen itselleen sopivan määrän kokeilemalla.

Eli ei 'pidä' tehdä mitään. Päätä aloittaa jostain ja seuraa tuloksia ja omia tuntemuksiasi.

ViestiLähetetty: 2011-07-07 17:50:40 
Poissa
Herkkusuukarppi
Herkkusuukarppi

No mun mielestä ei välttämättä kannata tarkoituksellisesti pitää alle 10g/pv. Jos haluaa tiukistella, niin 20g olis mun mielestä parempi raja. Kasviksiakin on hyvä syödä jonkin verran.
Tuo on yksilöllistä, tarviiko "tankata" joskus. Jotku tarvii laihtuakseen vähän korkeammat hiilarimäärät, toisten täytyy pitää jatkuvasti matalalla. Jos matalilla hiilareilla alkaa jumia, niin sit voi kokeilla vähän korkeampia, mutta ei muuten oo tarve "tankata".

Tulikohan tarpeeksi epäselvästi tms. ku ipana roikkuu käsivarressa :lol: .

ViestiLähetetty: 2011-07-07 17:55:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Samaa mieltä kuin Lörppö, alle 10 g hiilareita on tosi vähän, koska kasvisten syöminen on myös tärkeää! Ja mättöpäivä voi todellakin olla vähän isompi satsi mansikoita, sillä nousee kyllä hiilarit sinne 50 grammaan tms. Esim. Heikkilä suosittelee vähähiilarisissa ohjeissaan syömään alle 72 g hiilareita päivässä. Ja silläkin laihtuu :)

ViestiLähetetty: 2011-07-07 18:02:09 
Poissa
sintti
sintti

okei, näitä mä juurikin oon lueskellu ja opiskellu, mutta juurikin se, että "pitääkö tankata" on ollu se epäselvä kohta.

Näin aluks (viikko-kaks-kolme) ajattelin alottaa hyvin pienillä hiilarimäärillä ja sitte pikkuhiljaa siirtyä sinne 50g/pvä kieppeille.

Ja en mä nyttenkään oo ihan ehdoton niitten hiilarien suhteen..
Mut alku nyt kovemmin.

ViestiLähetetty: 2011-07-07 18:44:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Parempi on muokata se ruokavalio kokonaisuudessaan sellaseks, et voit noudattaa sitä tästä päivästä elämän loppuun saakka. Mä koekilin Atkinssin induktiota. Joo, olihan se tehokasta, mut mua ahdisti kun säännöt oli niin tiukat. Syön kuitenkin lähes aina lounaan töissä muiden valmistamana -> ei voi liiemmin vaikuttaa.

Mä syön toisinaan ihan karkkiakin. Tänään oli kauhea himo kaikkeen imelään, mutta taistelin avstaan ja illalla on luvassa itse tehtyä karppijäätelöä :P Mutta nää on yksilöllisiä juttuja. Mitään mättöpäiviä ei tosiaan oo pakko pitää, mutta josksu tosielämä pakottaa joihinkin juttuihin.. Kuten anopin ihanaan lohikeittoon (jossa oli siis perunaa ja kermaketta ja silti se oli taivaallista)..

ViestiLähetetty: 2011-07-08 10:25:40 
Poissa
sintti
sintti

Pistänpä tähän vielä nuo sentit, jotka juuri mittasin, mietin, että niitäkin vois olla kiva seurailla..

rinta- 98cm
vyötärö- 106
lantio- 114

:oops:

Noh, tästä se alkaa..
Kerran viikossa punnitus ja mittailut.. ja tiettykin siis päivitys tänne.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00