|
Mulla on sekä sitä tummaa kaakaojauhetta (van Houten -tyyppistä) että raakakaakaojauhetta ja kyllä mulla on se käsitys, että molemmista aika samanmakuista kaakaota pitäisi saada aikaiseksi. Se vaan on suht hankalaa mielestäni ilman sokeria - ei tule paljon juotua kaakaota nykyisellään, ehkä joku muu osaa neuvoa, miten se kannattaisi valmistaa karpisti.
Mutta kerronpa, miten se valmistetaan tuollaisesta jauheesta onnistuneesti sokeria käyttäen, niin ehkä siitä saat vinkkejä, missä saattoi mennä pieleen.
Kylmää juomaa ei voi noilla minusta valmistaa kovin häävisti, koska se kaakaojauhe ei toimi samoin kuin perus O'Boyt, vaan se jää sellaisena vaahtona kellumaan, joten juoma pitää tehdä ainakin alustavasti lämpimänä versiona - voihan sen sitten jäähdyttää halutessaan kai.
Eli pienessä kattilassa / kasarissa valmistaminen käy seuraavanlaisesti: kaakaojauhetta maun mukaan, olisko n. 1 kukkurallinen teelusikallinen yhtä kupillista kohti tai 1 - 2 vähemmän kukkurallista teelusikallista, maun mukaan tosiaan. Ja yhtä kaakaoteelusikallista kohden kaksi teelusikallista hienoa sokeria. Nämä kuiva-aineet sekoitellaan alustavasti, otetaan vispilä.
Lisätään mitoitukseen sopiva määrä vettä/maitoa/kermaa/näiden yhdistelmää - kokemukseni mukaan parasta tulee, kun laittaa aluksi vettä ja lisää sitten kermaa tai rasvaista maitoa.
Eli sitä nestettä joka tapauksessa aletaan lisäämään jauheen sekaan pikkuisen liruttamalla ja vispataan samalla vispilällä sitä kaakao-sokeria sekaisin sen nesteen kanssa, lirutetaan niin, että tulee sellainen tasainen, paksuhko kaakaoneste. Liruttamisen voi keskeyttää ja vispata sitten sen kaakaonesteen tasaiseksi, ettei mihinkään jää möykkyjä ja että sokerit liukenevat kaakaohon. On vähän työläämpää saada kaakao sekoittumaan nesteeseen ilman sokeria, mutta kyllä kai sen pitäisi onnistua ilman sokeriakin, kun lisää maltillisesti sitä nestettä aluksi ja tekee vedestä ja kaakaosta paksun tahnan ja sitten lisäilee vasta lisää nestettä.
Ja sitten kun se kaakaoneste on tosiaan tasaista, lisätään vispailemalla loputkin nesteet, pistetään kattila hellalle ja hella tulille ja aletaan kuumentaa, pohjasta kannattaa vispilällä sekoitella.
Kerman voi lisätä vaikka vasta ihan kuumentamisen loppuvaiheessa, samoin jos käyttää sokerin sijasta jotain makeutusainetta, senkin voi lisätä loppuvaiheessa. Mutta epäilen, että saattaa olla, että stevia ei käy jotenkin makunsa puolesta kaakaon kanssa yksiin. Kannattaa ehkä makeuttaa jollain muulla tai jättää makeuttamatta. Ehkä sekaan voisi kokeilla sulattaa palasen 70 % suklaata?
Jos tekee mukissa mikrossa, jauheet pohjalle ensin ja jälleen se neste liruttamalla sekaan, ensin pienen nesteen kera tasaiseksi tahnaksi ja sitten pikkuhiljaa loput nesteet. Mikrotetaan. Mikrottamisen puolivälissä kannattaa sekoittaa kerran.
Eli suurin piirtein noin, tais nyt tulla mahdollisimman epäselvästi, mutta olkoon.
_________________ Krapulan parantaminen ryypiskelemällä on yhtä tarkkaa puuhaa kuin ripulin parantaminen piereskelemällä...
Quidquid latine dictum, altum videtur.
|