karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-30 14:15:38

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2011-07-01 20:13:01 
Poissa
sintti
sintti

Help me! Olen karppaillut kolme viikkoa mielestäni tosi hyvin tuloksin, painoa on tippunut lähes 5 kg ja olokin on ollut tosi hyvä. En ole kovin paljoa ylipainoinen, normaalin painoindeksin rajoihin pääsen parin kilon tiputuksen jälkeen. Olen ollut tosi motivoitunut, kun paino on tippunut, mutta nyt kyllä alkaa motivaatiot olla hakusessa, sillä vaaka näytti toissa aamuna kilon enemmän kuin edellisenä, ja tänä aamuna lukema oli just sama :( Tiedän toki, ettei joka päivä kannattaisi vaakalla vierailla, mutta kun tähän asti sitä edistystä on tapahtunut päivittäin. Mistä tuollainen painon nousu yhtäkkiä voi johtua?? Olen syönyt muuten täysin samalla lailla kuin aiemmin, joskin olen syönyt enemmän salaattia (jäävuorisalaatti, paprika, kurkku, feta) näin helteellä, kun mitään kuumaa ei ole tehnyt mieli. Salaattia kanalla, salaattia tonnikalalla, ym.

Mietin tuossa itsekseni, että voiko kyse olla siitä, että olen syönyt liian vähän rasvaa??! kun sekä lounas että päivällinen ovat olleet tuollaisia, (ainakin karppimielessä) tosi kevyitä..aiemmin olen syönyt kyllä myös salaattia, mutta vähemmän, pääpaino on aterialla ollut liha/kala/makkaraosastolla..lenkkeillytkin olen nyt jopa enemmän kuin aiemmin, joten siitäkään ei voi olla kyse, että liikunta ois yhtäkkiä loppunut. Kaipaan jotain järkevää selitystä,ja neuvoa miten tästä eteenpäin!!

Tässä vielä eilisen ruoat:

aamu: kuppi kahvia kuohukermalla, kreikkalaista jogurttia 2 desiä, vadelmia, pari vatajan nakkia
lounas: tonnikalasalaattia, vettä, kuppi kermakahvia ja pala leipäjuustoa
päivällinen: salaattia ja kanan rintafilettä, pienen pieni pala tummaa suklaata
ilta:kaksi lihaisaa makkaraa (hiilarit alle 1)

lisäksi runsaasti vettä hanasta sekä vissyä.

ViestiLähetetty: 2011-07-01 20:22:53 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Voi johtua ihan nästsä helteistä. Kuumuus turvottaa. Tuollainen kilon ja parin vaihtelu on ihan nestevaihtelua ja varsinkin naisilla ihan normaalia. Ei kannata olla millänsäkään.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2011-07-01 20:29:23 
Poissa
Leijona
Leijona

Tulkkaan nopsaan forumipostaustesi perusteella, että olet nainen. Kuukautiskierto tekee omat temppunsa ja sitä ei voi estää. Jos se ei ole syy niin sitten

Suolan saanti (lähinnä natrium)
Nesteen saanti (vesi vähentää turvotusta)
Hivenet (kromi ja magnesium ja moni muukin vaikuttaa nestetasapainoon ja suolen sisältöön)

Aiemmin aiheutettu nestevaje, jota kroppa nyt korjaa. Lihomista, kun sillä tarkoitetaan rasvan kertymistä, tuo ei ole, vaan kehon normaaleja säätötoimia homeostaasin säilyttämiseksi. Älä hätäänny. Oota pari päivää ja tee uusi analyysi kun helteet ohi. Jos painon nousu jatkuu pitkään, niin sitten kerrot lisää ja funtsitaan parempi ohje.

Kirrimirri ehti väliin. Ei suurempaa ristiriitaa, painan siis lähetä.

ViestiLähetetty: 2011-07-02 18:24:05 
Poissa
sintti
sintti

Ok, kiitos, ehkäpä se tosiaan on hellepäivien turvotusta, tai sitten jotain kuukautiskiertoon liittyvää..Mulla nyt kuitenkin jäi vielä mietityttämään se rasvan saanti, eli olenhan oikeassa siinä, että karppaajan pitää sitä rasvaa saada melko lailla, jostain luin jotain 100g/päivässä?? Mitenkäs sitten, kun kalorit ei kuitenkaan saisi nousta mahdottomaksi, mut eikö ne silloin nouse, jos rasvaa syö noin paljon?? Tuntuu, että kaikki alkaa vaikuttamaan sitä sekavammalta, mitä kauemmin tässä nyt on karpannut, enkä siis ole sen kauempaa vielä tätä harrastanut, kuin 3 viikkoa :) Joissakin viesteissä täällä ihmetellään kun paino ei tipu, ja sit kehotetaan vähentämään rasvan saantia, ja joissakin taas kehotetaan syömään lisää rasvaa..siis täh?? Tuntuu välissä, että tämä karppaaminen on niin moninaista hommaa, että eihän sen kaikkiin saloihin pääse käsiksi millään..

ViestiLähetetty: 2011-07-02 19:22:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Manmar82 kirjoitti:
Joissakin viesteissä täällä ihmetellään kun paino ei tipu, ja sit kehotetaan vähentämään rasvan saantia, ja joissakin taas kehotetaan syömään lisää rasvaa..siis täh??

On eri karppauskoulukuntia eikä mitään kaikkien hyväksymää yhteistä totuutta. Joskus tuntuukin, että jonkinmoinen karkea yleisesittely eri koulukunnista (esim. suhde kysymykseen "onko kaloireilla väliä") voisi selkiyttää asioita.

Karppauksentapainen aloitettu 28.12.2010
Tavoitteena lievä ylipaino (72,5 - 86,5 kg) loppuiäksi.
Ruokapäiväkirja kesältä 2011

ViestiLähetetty: 2011-07-02 23:23:48 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi

Kun se on tosiaan hirveän yksilöllistä että mitkä rasva/prode/hiilarimäärät eri ihmisille sopivat niin sitten asiasta on eri mielipiteitäkin (IMHO aika tyhmää hommaa koska se mikä ei sovi yhdelle sopii toiselle, joten yhtä ainoaa oikeaa tapaa ei ole olemassa; on lähinnä hyviä suuntaviittoja). Joiltakin mutuilu onnistuu, joidenkin täytyy räplätä jatkuvasti keittiövaa'an kanssa. Ja tosiaan tuota painonvaihtelua voi tulla etenkin naisilla ihan useampi kilo kuukautiskierron eri vaiheissa, joten siitä ei kannata vielä huolestua. En itse pidä jokapäiväistä punnitusta mitenkään pahana asiana koska olen itse sillä oppinut tunnistamaan että mitkä ruoat/lääkkeet/juomat/kuukautiskierron vaiheet turvottavat. Joten se riippuu ihan ihmisestä että ovatko ne keittiö/henkilövaa'at kavereita vai neuroottiseksi tekeviä orjapiiskureita; minulle ne ainakin ovat hyviä ja avuliaita ystäviä.

Ja kyllä se siitä. Kannattaa kaivella aiheesta kirjoitettuja kirjoja koska ne antavat paljon selkeämpiä ja johdonmukaisia esittelyjä aiheesta kuin mitä foorumit pystyvät antamaan. Toki kirjailijatkin ovat eri mieltä keskenään, mutta kirjoissa tieto on paremmissa paketeissa kuin sikinsokin netissä. Ei kannata vielä luovuttaa, eihän sitä Roomaakaan päivässä rakennettu :D

Riekon nyrkkisääntöjä ketoilijoille, kliks

ViestiLähetetty: 2011-07-03 12:30:53 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Manmar82 kirjoitti:
..lenkkeillytkin olen nyt jopa enemmän kuin aiemmin, joten siitäkään ei voi olla kyse, että liikunta ois yhtäkkiä loppunut.

Mulla liikunta lisää painoa, yllättävän paljon vaikuttaa muutokset liikuntatilanteessa.

Lihajalosteita oon alkanu vuosien mittaan enemmän ja enemmän välttelemään kun ne tuntuu tekevän tukkoisen olon ja lisäävän painoa.

Mäkään usko että sun kohdalla on kyse muusta kuin nesteen vaihtelusta, joten stressi pois.

Rasvan määrää kannattaa lisätä jos tulee nopeasti nälkä tai jos maha ei luista. 100g rasvaa on 900 kcal, ja jos esimerkiksi proteiinia ja hiilareita tulee yhteenlaskettuna 200g (jopa), on energiaa kasassa vasta 1700 kcal. Liioista kaloreista ei siis kannata olla vielä näillä määrillä huolissaan. Sen sijaan liian alhaiset kalorit ei oo pidemmän päälle hyvä juttu, karppaustyylistä riippumatta. Kuumalla ilmalla mun mielestä tuntuu paremmalta syödä vähemmän, vähemmän rasvaakin ja iltapainotteisesti. Talvisin sitten eri tavalla, liian vähäiset rasvat pistää suoraan sanoen :smt013 hyvin nopeasti! 100g varmaan suunnillee ihan minimi millä talvella pärjäis mutta arvioisin reilu 150g keskimääräiseksi. Meen aika paljon näläntunteen mukaan, mutta siinä on ongelmana että ainahan se ei pelaa "oikein".

ViestiLähetetty: 2011-07-04 09:15:09 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Kerronpa taas oman havaintoni, reippaan liikunnan jälkeen mulla ainakin paino nousee tuon kilon-puolitoista ihan siitä liikunnan ilosta. Pidempään kun on liikkunut jo ja kroppa tottunut moiseen, niin nyt alkaa tasaantumaan tuo liikunnan jälkeinen painon nousu. Mutta monta kuukautta meni, kun huomasi aina liikunnan keräävän nestettä ja näillä helteillä vielä jopa tuplaten, turvotus sormissa on helpoin tapa todeta, onko turvotusta. Pari päivää jos on liikkumatta, niin paino laskee takaisin siihen, missä oli aluksikin.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00