karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-31 23:40:47

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 27 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Kalium ja magnesium
ViestiLähetetty: 2006-01-09 22:06:52 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi

Olen viimeaikoina tutustunut terveyskaupan valikoimiin. Koitin löytää sieltä tri Atkinsin suosittelemia vitamiinejä ja hivenaineita, kalaöljyä, kromia, L-karnitiinia ja Ubikinonia lisäravinteiksi. Bion 3 monivitamiinissa on Kaliumia 5 mg (1 tabletti). Onko se riittävästi. Omega-Max 1000 -valmisteessa on 60 mg magnesiumia.
Jos nämä määrät eivät riitä pitäisi kai ostaa lisäksi Kalium+magnesium valimistetta. Niitä nimitetään nesteenpoistajiksi. Miksi sellainen nimi? Tää dieettihän on diureettinen elikkä nestettä poistava. Ei kai ole suotavaa lisätä nesteen poistumista yhtään enempää? Mutta kaliumia on välttämätöntä solutoiminnassa. Tietääkö kukaan tästä aiheesta enempää? :?:

Viestin otsikko: kalium
ViestiLähetetty: 2006-01-10 20:23:47 
Poissa
sintti
sintti

Kalium on todella tärkeää sydämen toiminnalle. Varsinkin alussa kun nestettä alkaa poistua, niin kalium on tarpeen.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-01-10 21:35:23 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Suositus päivätarpeesta on yli 2g Kaliumia ja yli 350mg Magnesiumia. Olen huomannut, että jos syö yleensä monipuolisesti ja yli 1400 kcal/vrk, niin nuo rajat tulee helposti ylitettyä

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-01-10 22:07:45 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi

Hartsa kirjoitti:
Suositus päivätarpeesta on yli 2g Kaliumia ja yli 350g Magnesiumia. Olen huomannut, että jos syö yleensä monipuolisesti ja yli 1400 kcal/vrk, niin nuo rajat tulee helposti ylitettyä

Mahdatko tarkoittaa 2 mg Kaliumia ja 350 mg magnesiumia? 350 g magnesiumiahan olis varmaan jo tappava annos.

Apteekissa oli joitain valmisteita, joissa oli näitä kahta hivenainetta. Ne olivat nesteenpoistajia, nestetasapainon palauttajia ja kramppeja ehkäiseviä valmisteita.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-01-10 22:14:30 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

rantaiso kirjoitti:
Hartsa kirjoitti:
Suositus päivätarpeesta on yli 2g Kaliumia ja yli 350g Magnesiumia. Olen huomannut, että jos syö yleensä monipuolisesti ja yli 1400 kcal/vrk, niin nuo rajat tulee helposti ylitettyä

Mahdatko tarkoittaa 2 mg Kaliumia ja 350 mg magnesiumia? 350 g magnesiumiahan olis varmaan jo tappava annos.

Apteekissa oli joitain valmisteita, joissa oli näitä kahta hivenainetta. Ne olivat nesteenpoistajia, nestetasapainon palauttajia ja kramppeja ehkäiseviä valmisteita.

Sorry. Korjasin jo tuonne aikaisempaan postiin, eli 2g Kaliumia ja 350mg magnesiumia.

Viestin otsikko: Re: Kalium ja magnesium
ViestiLähetetty: 2011-06-29 13:05:23 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Kuinka yleistä on että karppaaminen diureettina tapahtumana aiheuttaa Magnesiumin ja Kaliumin sekä Kalsiumin puutostilaa? Alkoholisteilla, diureetteja lääkkeitä nauttivilla ja diabetesta sairastavilla voi ilmetä noita puutteita, kun nesteitä poistuu elimistöstä. Jos nyt nappaan magnesiumia yli suosituksen 400mcg, esim tuplaten tuon, niin jos se ylimääräinen poistuu ripulina jos tasot on kunnossa, mutta jos onkin puutosta niin tuosta ei tule mitään oireita?

Kaliumia karppaaja saa pähkinöistä ja lihasta, mutta mitä pikaisesti arvioin niin päivittäin karpatessa saavutetaan vain se alaraja 2mg. Tohtori.fi suosittelee 2-4mg päivässä. http://www.fineli.fi/topfoods.php?compi ... 0g&lang=fi

Magnesiumia karppaaja ei saa mitenkään ruoasta tarpeeksi. Piti ottaa isompi lista että löytyi lihat ja kasvikset. Pähkinöitä kukaan tuskin päivittäin vetää?
http://www.fineli.fi/topfoods.php?compi ... 0g&lang=fi

Olisiko hyvä ottaa parin päivän magnesium boosti, vaikka 1000mg jotta tasot nousee ja sitten laskea normaaliin päivätasoon 400mg? Kokeilen samalla kaliumboostia.

http://www.tohtori.fi/hyvinvoinnin-kauppa/uutiset/4625546
Lainaa:
Kuinka paljon kaliumia tarvitsee?

Asiantuntijoiden mukaan aikuinen tarvitsee 4 700 milligrammaa kaliumia päivittäin osana tasapainoista ruokavaliota. Kaliumia ei kuitenkaan saa riittävästi, jos luottaa eines- ja ravintolaruokiin, eikä syö riittävästi hedelmiä ja vihanneksia. Tuore ja kevyesti prosessoitu ruoka, kuten maitotuotteet ja liha, sisältävät eniten kaliumia.

Se, miten kokkaat kotona, vaikuttaa myös kaliumin määrään. Ruoan keittäminen vähentää kaliumia. Esimerkiksi keitetyissä perunoissa on vain puolet siitä kaliumista, mitä paistetuissa perunoissa olisi. Säilyttääkseni kaliumin syö hedelmät ja vihannekset raakana. Voit myös paistaa ne tai höyryttää ne kevyesti.

Jos syöt ulkona, lisää kaliumin määrää tilaamalla salaatti, höyrytetyt tai paistetut vihannekset, papupohjainen ruoka tai hedelmäannos ja korvaa limsa lasillisella vähärasvaista maitoa.

Kalsiumista löytyi mielenkiintoinen väite: http://www.vinkkilanluomutuote.fi/terveystieto_hivenaineet.html
Lainaa:
Aikuisten kalsium tarve on 1200 mg ja ikääntyneiden naisien 1500 mg. Amerikan terveysinstituutin mukaan ( NIH ) nykyväestöllä on krooninen kalsiumin puute. Tämä johtuu liian proteiinipitoisesta ravinnosta, joka lisää kalsiumin erittymistä virtsaan.

Eli karpatessa kun protskuja syödään ihan kivasti 1-2g per painokilo, niin onko saanti riittävää, vaikka ruokavalioon kuuluisi kermaa, voita, juustoja, mustikoita?

ViestiLähetetty: 2011-06-29 15:21:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kalsiumia kyllä tulee ruoasta ihan riittävästi, ongelma ei ole siinä. Kunhan syötäisiin enemmän D3-vitamiinia ja myös K2-vitamiinia sisältäviä ruokia, niin meillä olisi paljonpaljon parempi luustotilanne. Yksi ongelma on myös se, että monilla vanhoilla ihmisillä ei ole lainkaan vatsahappoja kun syövät närästyslääkkeitä. Niitä tarvittaisiin kalsiumin, B12-vitamiinin ja monen muun jutun imeytymiseen.

ViestiLähetetty: 2011-06-29 15:49:17 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Valtz0r kirjoitti:
Kalsiumia kyllä tulee ruoasta ihan riittävästi, ongelma ei ole siinä. Kunhan syötäisiin enemmän D3-vitamiinia ja myös K2-vitamiinia sisältäviä ruokia, niin meillä olisi paljonpaljon parempi luustotilanne. Yksi ongelma on myös se, että monilla vanhoilla ihmisillä ei ole lainkaan vatsahappoja kun syövät närästyslääkkeitä. Niitä tarvittaisiin kalsiumin, B12-vitamiinin ja monen muun jutun imeytymiseen.

Tuota olen miettinyt kun D3 saanti on monella nyt parantunut ja sitä myötä kalsiumin imeytyminen tehostunut, niin eikö nuo suositukset pitäisi tehdä sen mukaan uusiksi, oletuksella että nuo on aikoinaan tehty alhaisten D3 pitoisuuksien alaisina, eli jos nauttii D3:a esim 5000IU niin kalsiumia ei tarvittaisikaan niin paljon?

ViestiLähetetty: 2011-06-29 17:28:24 
Poissa
sitkeäsissi
sitkeäsissi

Frank78 kirjoitti:
Pähkinöitä kukaan tuskin päivittäin vetää?

:roll: :shock: Ai, miten niin? :lol:

ViestiLähetetty: 2011-06-29 17:42:00 
Poissa
aktivistikarppi
aktivistikarppi

Mineraalisuolasta saa helposti molempia. Ja kannattaa katsoa, että se on myös jodioitu.

ViestiLähetetty: 2011-06-29 17:47:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Frank78 kirjoitti:
Valtz0r kirjoitti:

Tuota olen miettinyt kun D3 saanti on monella nyt parantunut ja sitä myötä kalsiumin imeytyminen tehostunut, niin eikö nuo suositukset pitäisi tehdä sen mukaan uusiksi, oletuksella että nuo on aikoinaan tehty alhaisten D3 pitoisuuksien alaisina, eli jos nauttii D3:a esim 5000IU niin kalsiumia ei tarvittaisikaan niin paljon?

Mä itsehän oon nyt tolla kannalla että tosiaan kalsiumia ei tarvitsisi vetää niin paljoa, vaikka en tiä onko siitä haittaakaan jos juo vaikka maitoa suht reilusti (mä itsehän en nykyisin karppaa, mutta kyllä karpinkin ruokavalioon maitoa voi mahtua). Ja näyttää myös siltä että jos saa D-vitamiinia paljon (esim auringosta tai ravintolisistä) ja sitten saa paljon kalsiumia niin voi jopa tulla jotain ongelmaa sen kalsiumin käsittelyssä, tai ainakin yksittäisiä kokemuksia on netissä kuultu. Mutta tässä tilanteessa ratkaisu voi löytyä niinkin läheltä kuin A-vitamiinin saannin lisäämisessä (maksaa ja munia), ongelmat kun voivat johtua sen puutteesta. D-vitamiini kuluttaa A-vitamiinia ja samoin toisinpäin. A-vitamiini voi aiheuttaa osteoporoosia ja ilmeisesti ongelma liittyy siihen että ihmisillä on niin vähän D-vitamiinia jota luusto tarvitsee ja A-vitsku kuluttaa sitä entisestään. Ja K2-puute voi myös pahentaa tilannetta. Hassua... En oo nyt ihan varma noista mut oon ruvennut ite ajattelee noin kun ainakin vähän siltä näyttää...

ViestiLähetetty: 2011-06-29 18:41:40 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

musti kirjoitti:
Frank78 kirjoitti:

Niinpä. Kyllä mä syön kymmenkunta pähkinää joka päivä eri lajeja vaihdellen.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2011-06-29 19:09:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

musti kirjoitti:
Frank78 kirjoitti:

Mää ainakin... n. :mrgreen: 50g joka päivä!

ViestiLähetetty: 2011-06-29 19:21:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Frank78 kirjoitti:

Kyllä mun ruokavalioon kuuluu lähes päivittäin puoli desiä pähkinäsekoitusta, mikäs siinä niin ihmeellistä on?

ViestiLähetetty: 2011-06-29 20:23:10 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Suomalaisittain ajatellaan kalsiumin saantia useimmiten maidon ja maitotuotteiden käytön kannalta. Monissa kulttuureissa aikuiset eivät käytä maitoa, ehkä vähänlaisesti muitakin maitotuotteita. Mistä siis kalsium? Kasviksista.

ViestiLähetetty: 2011-06-29 20:38:29 
Poissa
sintti
sintti

Mun on pakko ottaa magnesiumia 300 mg (MagneCit) ja kaliumia 1 g (Kaleorid) päivittäin, muuten kramppaa. Ennen ei ole ollut mitään ongelmia, mutta karppaamisen myötä on alkanut melkoiset "suonenvedot", joihin ei auta muu kuin ylläolevat tabletit.

ViestiLähetetty: 2011-06-29 22:18:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Frank78 kirjoitti:
Magnesiumia karppaaja ei saa mitenkään ruoasta tarpeeksi. Piti ottaa isompi lista että löytyi lihat ja kasvikset. Pähkinöitä kukaan tuskin päivittäin vetää?

Kannattaisi vetää. En tosin ole vakuuttunut siitä, että niiden magnesium imeytyy, kun niissä on fytiinihappoa sitä sitomassa. Muita hyviä aineita niistä kuitenkin saa, myös sitä kaliumia.

Jos kuitenkin oletetaan, että kaikki imeytyy, niin esimerkiksi tällä satsilla saa Finelin ruokakorin mukaan kaliumia 3.4 g ja magnesiumia 370 mg:
Sianliha keskiarvo 500 gramma
Sekavihannes keitinvedessä suolaa 500 gramma
Kananmuna kuoreton 3 keskikokoinen (kpl)
Manteli 1 keskikokoinen annos 50
Mineraalisuola keskiarvo 5 gramma
(muista hivenistä ja vitamiineista alle suositusarvojen jää tällä satsilla kalsium ja D-vitamiini. K-vitamiinin suositusarvoja Fineli ei anna, tietääkö kukaan?)

KarppausWikin Ruokavaliovertailussa on myös yksi esimerkkipäivä, josta on laskettu tulevan tarpeeksi kaikkea. Siinä on kuitenkin esimerkiksi 150 g pinaattia, mitä en usko kovin monen syövän sellaista määrää joka päivä.

ViestiLähetetty: 2011-06-30 00:56:32 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Vai että syö ihmiset joka päivä pähkinöitä. Itse kyllästyisin moiseen, vaihtelu virkistää. Tosin mulla on aina päivän eka lounas melkein samanlainen.. :roll: Pähkinöitä olen vähän koittanut välttää sen takia, koska niitä tulee helposti syötyä liikaa ja päivän hiilariraja ylittyy salakavalasti. Kyllä mä otan tuota kalium&magnesiumia purkista. Tänään otin 600mg, huomenna vähän enemmän. Kaliumia testaan vasta huomenna. Kalsiumia taas en katso tarvitsevani. Myöhemmin koitan löytää kultaisen keskitien, eli sopivasti purkista ja loput ruoista. Pelkällä syömisellä noita on vaan ihan mahdotonta joka päivä saavuttaa. Kalsiumi kyllä onnistunee, mutta ei kalium ja magnesium. Sen lisäksi kun vielä juon tuota kahvia niin se on haitaksi molempien imeytymiselle, eli varmaan saisi puolet enemmän olla syömässä..

ViestiLähetetty: 2011-06-30 17:06:38 
Poissa
sitkeäsissi
sitkeäsissi

Frank78 kirjoitti:
Vai että syö ihmiset joka päivä pähkinöitä. Itse kyllästyisin moiseen, vaihtelu virkistää. Tosin mulla on aina päivän eka lounas melkein samanlainen.. :roll: Pähkinöitä olen vähän koittanut välttää sen takia, koska niitä tulee helposti syötyä liikaa ja päivän hiilariraja ylittyy salakavalasti.

Vai kyllästyttää? Minä syön yleensä päivittäin pähkinöitä 50 g (cashew/pekaani/para/saksan ja no joo manteleita, auringonkukansiemeniä ja chiaa myös). Eli päivittäisen lounaani, kreikkalaisen jogurtin, seassa menee aina yhtä lajia kerrallaan + vaihtelevasti jotain marjoja. En ole vielä kyllästynyt. Maapähkinöitä ja hasselpähkinöitä en voi syödä, kun olen niille allerginen. Mielestäni tuossa on aika paljon vaihteluakin. Juon maitoakin lasillisen joka päivä. Ja syön aamuisin pekonia ja kananmunia. Juu ei, ei kyllästytä. :)

ViestiLähetetty: 2011-06-30 17:13:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Sitäpaitsi mantelit ja pähkinät maistuvat tosi hyvälle voinokareen kanssa. :D

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 27 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00