karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-31 18:33:45

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: rasvat ja kalorit
ViestiLähetetty: 2011-07-02 19:26:08 
Poissa
sintti
sintti

Kyselin tuolla toisaalla painon noususta, ja sainkin vastauksia,mulla jäi nyt kuitenkin kovasti mietityttämään se rasvan saanti, eli olenhan oikeassa siinä, että karppaajan pitää sitä rasvaa saada melko lailla, jostain luin jotain 100g/päivässä?? Mitenkäs sitten, kun kalorit ei kuitenkaan saisi nousta mahdottomaksi, mut eikö ne silloin nouse, jos rasvaa syö noin paljon?? Tuntuu, että kaikki alkaa vaikuttamaan sitä sekavammalta, mitä kauemmin tässä nyt on karpannut, enkä siis ole sen kauempaa vielä tätä harrastanut, kuin 3 viikkoa :) Joissakin viesteissä täällä ihmetellään kun paino ei tipu, ja sit kehotetaan vähentämään rasvan saantia, ja joissakin taas kehotetaan syömään lisää rasvaa..siis täh?? Tuntuu välissä, että tämä karppaaminen on niin moninaista hommaa, että eihän sen kaikkiin saloihin pääse käsiksi millään..

Viestin otsikko: Re: rasvat ja kalorit
ViestiLähetetty: 2011-07-02 19:31:56 
Poissa
Rantakarppi
Rantakarppi

Käyttämällä laskutikkua löydät sopivat makrot itsellesi.

http://karppaus.info/laske/hpr.php

jos hiilarit rajoitetaan alle 50g ja proteiinit 100g niin noista tulee yhteensä max. 150 x 4kcal=600kcal

Loput kalorit rasvasta. 100g rasvaa =900kcal.

Eli mielummin vielä enempi rasvaa kuin 100g. Riippuu halutusta kalorimäärästä.

ViestiLähetetty: 2011-07-02 20:19:41 
Poissa
sintti
sintti

Minäpäs menin heti laskeskelemaan, mutta törmäsin ongelmaan: miten lasken makrot jostakin ruoasta johon tulee vaikka mitä ainesosia? Esim. tänään tein karppiresepteissä ollutta "jauhelihakiusausta", jossa perunan tilalla kesäkurpitsaa, pitääkö minun punnita aina paljonko syön, ja sit suunnilleen syötellä tuonne kaikkien raaka-aineiden määristä rasvat sun muut? tosi monimutkaista..? Olen muuten käyttänyt kesäkurpitsaa ruoanlaitossa melko paljon, ja nyt vasta havahduin, et kyllähän siinäkin noita hiilareita on melko lailla!?

ViestiLähetetty: 2011-07-02 20:47:42 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Ei tästä karppaamisesta tarvitse monimutkaista tehdä.Aluksi ehkä kannattaa mittailla ja punnita jotta oppii tietämään kuinka paljon sitä syö ja mitä sitä syö.Myöhemmin sen tietää perstuntumalla ja eikä niitä ruoka-aineita edes tarvitse juuri mittailla.Hiilareita ei tarvitse pelätä,ne vain kannattaa ottaa juuri kasviksista ja marjoista.Periaatteessa jokaisen pitää "tuunata" omalle kropalle sopiva ruokarytmi,rasva ja proteiini määrä jotta homma pelittää parhaalla mahdollisella tavalla.Sen oppii parhaiten kokeilemalla.Toki kannattaa myös lukea kirja tai parikin karppaamisesta.Kyllä se siitä lähtee.

ViestiLähetetty: 2011-07-02 20:58:33 
Poissa
Rantakarppi
Rantakarppi

http://karppaus.info/ruokakulma/

Tuolla pystyt syöttämään ruoka-aineita ja laskemaan niin niiden makrot.

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että laskeminen ainakin mulle oli tärkeää. Mutulla mulla ei onnistu.
Annoksen väkisin olivat liian suuria ja makrot päin persettä.

Kultakalat on myös edullinen paikka pitää kirjaa syömisistään.
Siellä on myös liikunta-osio ja punnitus-osio.
.
.
.
ja muuten miten löytää itselle sopivat makromäärät jollei laske ja mittaa tai punnitse ruokiaan.....?

ViestiLähetetty: 2011-07-02 23:13:34 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi

Just tuon itselle sopivien määrien löytäminen löytyy vain kokeilemalla. Silmämääräisesti ei mulla onnistu. Ei kannata kuitenkaan kiirehtiä koska siihen voi mennä kuukausia ennen kuin löytää just ne sopivat prode/rasva/hiilarisuhteet ja sittenkin niitä voi joutua viilailemaan (etenkin jos aloittaa tosi ylipainoisena, pudottaa paljon painoa ja sitten pärjääkin kevyempänä vähän vähäisemmillä energiamäärillä). Kuitenkin aluksi sanoisin että se runsas rasva on ihan hyvä etenkin kun kroppa sopeutuu hiilaripolttoisesta rasvapolttoiseksi ja jos on kaikenlaista korjattavaa ja paranneltavaa siinä kropassa. Ja mikä tärkeintä, se rasva pitää myös nälän poissa. 20 kiloa sitten vetelin 200 g rasvaa päivässä kun sen läskin liikuttelemiseenkin meni niin paljon energiaa; nyt nappaan tuommoiset 150-170 g/pv ja ihan hyvin menee. Kyllä se siitä sitten pikkuhiljaa lutviutuu :D

Riekon nyrkkisääntöjä ketoilijoille, kliks

ViestiLähetetty: 2011-07-02 23:53:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

MInä imetän ja vedän 200-250g rasvaa päivässä.
Olo on hyvä ja painokin tippuu vaikka todella hitaasti.
Mutta on tässä se hyvä puoli, että imetän noin puolet harvemmin kuin ennen?!
Ja lapsi on tyytyväisin mitä koskaan.
Että minun kohdalla rasvasta ei ole kuin hyötyä :)

http://karppausjaperhe.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2011-07-03 07:53:35 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi

Mike Eadesin blogiteksti karppauksesta ja kaloreista, jos haluaa vähän ymmärtää, mitä elimistössä tapahtuu eikä vaan mennä mutulla:

viewtopic.php?f=1&t=55044

Quidquid latine dictum, altum videtur.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00