karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-28 14:00:25

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2011-07-02 20:05:42 
Poissa
sintti
sintti

Täällä siis kuntosalilla ahkerasti käyvä karppausta aloitteleva vonkale. 121.5 kg ja 180 cm on tämän hetken mitat. Ketoosiin on tarkoitus päästä tulevalla viikolla. Koko paino ei suinkaan ole lihasta vaan kiitos suuren suun hyvin vetävän mahan on sitä pahan päivän varastoa kertynyt suht' tasaisesti ympäri ruhoa. Jotain lihasta kuitenkin on kun penkiltä nousee 152 kg.

Ongelma on se, että kautta aikain mulle on varoiteltu siitä että jos laihdun liian nopeasti menetän myös lihakset. Olen ehkä jo vähän turhautunutkin kun ei nk. hitaasta laihduttamisesta tule mitään mutta ei käsittääkseni tarvita Einsteinia päättelemään että jos haluan, kuten haluan, päästä alle 25 BMI:n (se kun se ainoa virallinen terveyden mitta) niin suuri osa lihaksistakin saa lähteä. Olen jo päättänyt haluta eroon osasta lihaksia, tarvitsen kai jotain tukea päätökselle. Luulen haluavani olla mielummin ihannepainoinen kuin lihaksikas. Lisäksi työni puolesta joudun käymään terveystarkastuksissa vuoden välein ja kyseisessä tarkastuksessa tuijotetaan aina tarkasti BMI:tä.
Rasvan poltto on toki ensisijainen tavoite, se on selvää.
Nopea laihdutus tulee tapahtumaan sillä aion olla välitavoitteessani 89 kg jouluun mennessä.

Tulen jatkossakin käymään salilla pitääkseni kuntoa yllä. Mietin myös sitä että kun poltan siellä niinä päivinä kun käyn jopa 1000 kcal niin onko järkevää ennen salia tankata esim. proteiinipatukalla jossa on myös hiilihydraatteja vai olisiko jokin muu järkevämpi?

ViestiLähetetty: 2011-07-02 20:23:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mitä haittaa niistä lihaksista sinulle on, paitsi että vievät painoindeksin päälle jonkin virallisen terveellisyysrajan ja joudut siksi kuulemaan nipotusta?

Karppauksentapainen aloitettu 28.12.2010
Tavoitteena lievä ylipaino (72,5 - 86,5 kg) loppuiäksi.
Ruokapäiväkirja kesältä 2011

ViestiLähetetty: 2011-07-02 20:45:10 
Poissa
sintti
sintti

kynteli kirjoitti:
Mitä haittaa niistä lihaksista sinulle on, paitsi että vievät painoindeksin päälle jonkin virallisen terveellisyysrajan ja joudut siksi kuulemaan nipotusta?

Trendi ammatissani on että työpaikka lähtee jos BMI 25 ylittyy.
Virallisesti sitä ei varmaankaan voida sanoa mutta ura on uhattuna jos...

ViestiLähetetty: 2011-07-02 20:50:59 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Missä voi olla noin älyttömät säännöt?? :shock: Ihan totta vai? Tuntuu vaikealta uskoa.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2011-07-02 21:25:35 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Itse olen huomannut ja moni täällä kertoo, että karppaamalla tapahtuu "tiivistymistä", eli mitat tippuu enemmän kuin paino. Itselläni oli hyvin pieni painonpudotustavoite ja arvelin että tavoitekiloilla mahdun vanhoihin housuihin. No, niin paljon ei ole tippunut, mutta housut mahtuu. Viimeksi ne housut mahtui, kun painoin selvästi vähemmän.

Eli ei kai sinua kukaan lähde punnitsemaan töissä :?: :?: Saatat alkaa näyttää mittojen puolesta olevasi tuossa toivomassasi BMI-arvossa, vaikka painaisit kiloina enemmän. Jos sinulla on paljon lihasta, ei noita BMI-lukuja tulisi tuijottaa pelkästään, ne on vain keskiarvoja. Mikä tahansa työsi onkin, varmaan hieman lihaksikkaana jaksat tehdä sitä paremmin kuin ihan "naruna"... Myös vyötärönympärys on usein parempi terveysmittari kuin BMI yksinään.

Minulla loppui ekoilla kerroilla salilla energia täysin puolen tunnin jälkeen karppauksen aloitusvaiheessa. Äkkiä keho kuitenkin minulla ainakin tottui. Aluksi saatoin syödä vähän esim. jugurttia ennen treeniä, mutta tänäänkin huomasin treenanneeni tunnin ilman mitään tankkausta. Tuli lähdettyä niin äkkiä salilla, kun hoksasin, että kotona oli 30 astetta ja salilla on ilmastointi :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2011-07-02 21:34:37 
Poissa
sintti
sintti

Kirsikka68 kirjoitti:
Eli ei kai sinua kukaan lähde punnitsemaan töissä :?: :?: Saatat alkaa näyttää mittojen puolesta olevasi tuossa toivomassasi BMI-arvossa, vaikka painaisit kiloina enemmän. Jos sinulla on paljon lihasta, ei noita BMI-lukuja tulisi tuijottaa pelkästään, ne on vain keskiarvoja. Mikä tahansa työsi onkin, varmaan hieman lihaksikkaana jaksat tehdä sitä paremmin kuin ihan "naruna"... Myös vyötärönympärys on usein parempi terveysmittari kuin BMI yksinään.

Valitettavasti kyllä punnitaan vuosittaisen terveystarkastuksen yhteydessä. Kuten sanottu painon perusteella ei virallisesti voida karsia mutta kun en ole sinisilmäinen vaan tiedän että epävirallisesti otetaan mielummin ihannepainoinen kuin yli 25 BMI:n omaava. Lääkäri jolla joudun käymään ei näe kuin BMI-arvon.
Sellasta se on tänä päivänä, ja vieläpä miehellä.

ViestiLähetetty: 2011-07-02 23:45:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^Kuulostaa siltä ettei tuo ole laillista. Et ammattiliittoon satu kuulumaan?

Karppauksentapainen aloitettu 28.12.2010
Tavoitteena lievä ylipaino (72,5 - 86,5 kg) loppuiäksi.
Ruokapäiväkirja kesältä 2011

ViestiLähetetty: 2011-07-04 09:23:38 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Maanantait on hauskoja, mutta tämä juttu ei. Miten tuo on mahdollista? Tänä päivänä?

Minä en halua koskaan olla alle BMI 25, koska näyttäisin isoine luineni jotenkin huvittavalta. Suoraansanoen sairaalta vitsiltä. Minä vaihtaisin työpaikkaa tai tekisin selväksi, mikä olen miehiä (naisia) tai ottaisin yhteyttä johonkin korkeampaan tahoon. Ei kai siellä lääkäri kerro asiakkaidensa tietoja pomoille, jonka perusteella he karsivat työntekijänsä?

ViestiLähetetty: 2011-07-04 10:01:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ota ne rasvat nyt ensin karppaamalla pois ja kattele asiaa sitten uudemman kerran. Kyllä tosta massasta varmaan se 25kg lähtee suht kivuttomasti kun omaksuu muutamat pääpointit karppauksesta ja pysyy niissä sen puolisen vuotta. Stressiä tässä hommassa tulee välttää kun sitä kuitenkin tulee ovista ja ikkunoista nyky-yhteiskunnassa ihan itsestään.
Rasvapolttoiseksi tottumisseen menee oma aikansa ja treenikertoja pitänee vähentään aika reippahasti tämän totuttautumisen ajaksi. Minulla se tarkoitti max. kaksi treeniä viikkoon, tämä siis alussa muutaman kuukauden ja siitä ne määrät pikku hiljaa nousi.
Jos treeniä on takana reippahasti, hieman lahjoja ja painoa 120+, niin kyllä 150kg penaa pitäisi mennä joka ukolla, kun menee monella 80-90 kilosellakin. Ei toki ihan itsestään, pitää siihenkin työnnellä jo ihan kiitettävästi.
Minä olen jo aika puikkokunnossa, eikä BMW 25 ole edes ihan kulman takana, nyt taitaa olla jossain 27 hujakoilla. Harva varmaan osaisi enää ylipainoiseksi sanoa :mrgreen:.

ViestiLähetetty: 2011-07-04 20:12:13 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kirrimirri kirjoitti:
Missä voi olla noin älyttömät säännöt?? .

missinä ja balettitanssijana. :wink:

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00