karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-20 14:41:58

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Proteiinista
ViestiLähetetty: 2011-07-20 08:07:56 
Poissa
sintti
sintti

Moi. Olen karpannut reilut 2 kk. Painon pudotuksesta ei ole tietoa, kun en omista vaakaa, mutta kiinteytymistä on selvästi havaittavissa :) Eniten huolettaa aamiaseksi syömäni prodet 1 karppinen leipä voilla, 1 munan valkuainen voissa paistettuna ja 3-4 siivua pekonia tai 4-5 siivua kastikelihaa (niitä pekonin näkösiä suikaleita) 1 muna valkuainen kermalla höystetyn teemukillisen kera. Joissain lähteissä hehkutetään kuinka pitää syödä paljon rasvaista lihaa, kananmunia ja rahkaa kermavaahdolla. Eikö juuri näissä tuotteissa ole runsaasti prodea, jotai ei saa liikaa tulla? Muilla aterioilla pyrin korvaamaan perunat yms. kasviksilla lihan määrää en ole juurikaan nostanut lautasmallin suosituksesta. Sokerit olen jättänyt tyystin pois. Pyöräilen töihin 3 vk reilut 7 km ja käyn 3-4 kertaa kävely/hälkkä lenkillä.

Viestin otsikko: Re: Proteiinista
ViestiLähetetty: 2011-07-20 08:16:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Niin miksi pelkkä valkuainen??
Minä en ole oikein koskaan tuota tajunnut.

Keltuainenhan se sisältää kaiken ihanan ja terveellisen tai sanotaanko näin, että koko muna!!
Kun pikku tipu kuoriutuu, se imaisee keltuaisen napaansa juuri ennen kuoriutumista ja pystyy elämään sen turvin kolme päivää. Ilman ruokaa ja vettä.
Ei kannata sellasta ravintopaukkua heittää pois. :)

Kalorilaskuriin kannattaa naputella syömisensä, niin näkee määrät.

http://karppausjaperhe.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2011-07-20 08:27:30 
Poissa
sintti
sintti

En ole koskaan voinut sietää keltuaista. Kokkelissa se kyllä menee, mutta jotenkin ei sen syöminen innosta aamuisin... Tuon taulukon käyttäminen pitäis opetella, kiitti vinkistä :)

ViestiLähetetty: 2011-07-20 08:37:25 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi

Joo Ruokakulmaa ja kumppaneita on pakko suositella, kun eihän tuohon muuten nyt pysty sanomaan koko asiaan mitään, kun ei tiedetä painoasi ja pituuttasi, liikunnastahan olikin mainintaa. Ja ei se pelkän aamiaisen proteiini ole ratkaisevaa, vaan koko päivän.

Mutta pari mielenkiintoista pointtia aamiaiseen ja proteiineihinkin liittyen Heikkilältä:

Aamiaisella kannattaa ilmeisesti syödä proteiinia, sillä Heikkilä kirjoittaa seuraavaa: "Aamiaisten suhteen ainoa millä on merkitystä ovat proteiinit. On todettu proteiinipitoisen aamiaisen kiihdyttävän aineenvaihduntaa jopa 30 prosenttia ja proteiinipitoinen aamiainen pitää nälän loitolla pitkään."

Hiilihydraateista koostettu aamiainen "sekoittaa verensokerin ja aiheuttaa näläntunteen muutamassa tunnissa", mikä pitänee monen kokemuksen mukaan paikkansa.

Heikkilä muistuttaa, että proteiinien kanssa on myös otettava rasvaa, mikä toimii "yhdistelmän pääasiallisena polttoaineena ja saa elimistön myös käyttämään omia rasvavarastojaan polttoaineena ja tasoittaa verensokeria".

Hänen mukaansa ongelmallisin aamiainen on hiilarien ja proteiinien yhdistelmä, koska se nostaa insuliinin eritystä huomattavasti, "jopa enemmän kuin pelkkä hiilihydraatti".

Ja pelkän proteiinin syöminen ilman rasvaa taas on vaarallista, koska se näivettää pikkuhiljaa.

(Lainaukset Antti Heikkilän teoksesta Ravinto & Terveys s. 100)

Quidquid latine dictum, altum videtur.

ViestiLähetetty: 2011-07-20 12:54:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Omppu, itse olen huomannut tuon käytännössä.
Moni juo marjapirtelöä rahkasta ja herajauheesta aamiaiseksi.
Mulla on sellasen jälkeen kiljuva nälkä jo tunnin, kahden päästä.

Itse en anna lapsille enää aamiaiseksi mitään marjajuttuja.

Ne tulee jälkkärinä päivällisen jälkeen.

Meillä ainut toimiva on muna-aamiainen

http://karppausjaperhe.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2011-07-20 14:38:06 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Proteiinin suhteen minusta tärkeintä on, että 1,3 g/painokilo ei alitu. Eikä 2 g ole liikaa, jos liikkuu. Normaalille aikuiselle se tarkoittaa proteiinipitoista ruokaa (liha, kala, kana, muna, tofu, juusto) noin puoli kiloa päivässä.

Kananmuna ilman muuta kokonaisena, ja mieluummin kaksi kuin yksi. Sitä possun kylkeä voi vähentää, siinä on turhankin paljon rasvaa, suolaa ja taas prodea turhan vähän.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2011-07-24 20:07:38 
Poissa
sintti
sintti

Kiitos vastauksista! kaikesta päätellen minulla on viellä paljon opittavaa, en ole tiennytkää että rasvaa voi saada liikaa... :? painoa on 65 kg pituutta 158 cm :oops: Ihan tarkasti tämän hetken painoa en tiedä, vyätärö on kaventunut 4 cm ja olo on hyvä, ettei aivan mehtään ole mennyt =D>

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00