elliskä kirjoitti:
Eräs protskusuositus olisi 0.8-2g proteiinia/ painokilo päivässä. Jos liikut runsaasti, niin suositus olisi lähempänä 2g/painokilo.
Mä komppaan tätä. Syön protskua nykyisen painokilomäärän mukaan. Joten olen hieman eri mieltä piinastiinan kanssa tuosta, ettei nykypainokiloa kohden proteiinin syöminen laihduta reilusti ylipainoista. Proteiini on melko vaikeasti sulavaa ja siksi protskun syöminen vaatii myös aineenvaihdunnalta työtä. Jostain luin asiantuntijakommentin, että protskua syömällä on vaikeaa lihoa, koska kylläisyyden tunne tulee ennen kuin on syönyt ns.liikaa. Toisaalta, jos on hyvin vaikea insuliiniresistenssi, kannattaa kenties pitää protskumäärä lähempänä 1g/painokilo kuin 2g/painokilo, ellei liiku runsaasti. Proteiini suojaa myös lihaksia painonpudotuksen aikana, ettei paino lähde lihaksista, vaan rasvasta. Laihduttajalle yleensä suositellaan 1,5g protskua painokiloa kohden. Siihen en itse ole jatkuvasti päässyt, mutta jossain vaiheessa tekisi mieli kokeilla.
Nämäkin ovat yksilöllisiä. Kokeiluilla pääsee pitkälle siitä, mikä protskumäärä itselle sopii. Minä en kuitenkaan lähtisi tuohon proteiinimäärään per ihannepainokilo, mikäli painoa on reilusti yli normaalipainon. Tai sanottakoon toisin. Minusta kaikkein helpointa on miettiä protskun määrä nykypainon mukaan. Kun tulee min. 1g/painokilo, tietää, että oikeassa suunnassa mennään. Samaan tulokseen voi päästä, jos kikkailee ihannepainokilo x1,5g protskua. Paljon simppelimpää vain ajatella se nykypainon mukaan.