karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-08 23:13:14

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 24 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Miten jatkan?
ViestiLähetetty: 2011-07-03 13:24:10 
Poissa
sintti
sintti

Hei kaikille,

Tutustuin Juhannuksen ajan karppimaailmaan täällä netissä ja tämän viikon maanantaina aloitin karppauksen. Olen syönyt hiilareita alle 20 g ja proteiinia reilu 90 g paikkeilla (tavoitepainokilo x 1,5 g) ja rasvaa on menny reilu 100 g - 150 g päivässä. Vettäkin olen lipitellyt alkupäivinä 2 litraa ja nyt menee kolmisen litraa per päivä. Multitabsin olen ottanut lisäksi. Hyvin on ilmeiseti mennyt, koska kolmantena päivänä keho oli ketoosissa (erikoinen metallinen maku suussa ja pissa alkoi tuoksua erilaiselta). Kiloja (nesteitä) on lähtenyt 4!! kuuden päivän aikana, JEE! Olo on parempi ja olen energisempi. =D>

Näin aion jatkaa vielä ensi viikon. Haluaisin voida lisätä hiilareita pikkasen tämän jälkeen. Uskallanko vai loppuuko painon lasku? Kuinka paljon niitä uskaltaisi lisätä, 10 g? Onko 30 g hiilareita vielä ihan maltillinen määrä? Haluaisin näin kesäaikaan syödä vähän marjoja tai syödä rahkaa tai partaäijäjugurttia. En haluaisi, että tämä hyvä alku kariutuu siihen, että lisäilen hiilareita liikaa. Tavoitteena olisi kuitenkin laihtua normaalipainoon.

Olen aika urhoollisesti selviytynyt eka viikosta, joka ei kyllä ole ollut helppo sisältäen kolmet juhlat :shock: Olen ylpeä itsestäni ja tämä palsta on ollut "raamattuni" viikon ajan :D

Viestin otsikko: Re: Miten jatkan?
ViestiLähetetty: 2011-07-03 14:18:09 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

On ihan henkilökohtainen juttu kuinka paljon hiilareita voi lisätä...sun vaan täytyy se kokeilla ja säätää itsellesi parhaimmaksi.
Jos marjat ja partis maistuu niin lisää ne jälkkäriksi aterioiden yhteyteen, siitä sitten seurailet miten painon kanssa käy...
Tsemppiä :)

ViestiLähetetty: 2011-07-03 14:32:56 
Poissa
kukkka
kukkka

Vähän kerrallaan, 5-10g ja kokeilet hetken lähteekö paino nousee.

Marjat ym. kannattaa juu aterioiden yhteyteen. Hyvin on lähtenyt!

ViestiLähetetty: 2011-07-03 14:46:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Samaa mieltä kuin yllä olevat. Se on vain itse etsittävä se oma raja.

http://karppausjaperhe.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2011-07-03 16:00:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Sitten pitää muistaa, että aluksi se paino oikeasti tippuu vauhdilla. Sama meno ei jatku kauaa, hiilarimäärästä riippumatta. Mutta hyvin on alku sujunut!

ViestiLähetetty: 2011-07-03 17:04:34 
Poissa
sintti
sintti

Kivaa, täällähän oli vaikka kuinka vastauksia :D Kiitos kaikille!

Yritän pikkuhiljaa lisätä ja otan marjoja ja partista mukaan ruuan päälle, jälkkäriksi. Olenkin ymmärtänyt, että aluksi lähtee nesteet pois ja sitten pikkuhiljaa alkaa palaa niitä rasvoja. Olen kovilla helteillä ollut kova turpoamaan ja sormet on ollut kuin nippu lenkkimakkaroita. Nyt menee jo melkein vihkisormuskin sormeen helteistä riippumatta :D Oltiin äsken lastenjuhlissa ja kivaa kun tarjolla oli fetasalaattia öljyllä (viinirypäleet syötin muksuille) ja hyydytettyä voileipäkakkua. Sisus oli ihana kerma/savulohitäyte ja pohjan jätin vaan syömättä :D Ei tarvinnut olla nälissään. Juomaksi sain vissyä ja kahvia :D Eikä tehny sitten enää makeeta kakkuakaan mieli kun oli saanut kunnon salaatin ja voileipäkakun, ilman leipää.

ViestiLähetetty: 2011-07-03 21:01:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minä liikun aika reippahasti enkä huomannut painonpudotusvaiheessa mitään eroa 20g ja 60g välillä, eli paino putosi ihan samaa tahtia. Moni muu asia tuntuu olevan minullee tärkeämpi kuin hiilien määrä, kunhan ne tulevat oikeista lähteistä. Jos liikunta jää pois, niin kuin minulla leikkauksen jälkeen, niin asia oli aivan toinen, piti taas laskea hiilet alas, jotta normaali hyvä olo ja fiilis säilyivät.
Nyt kun olen ylläpidolla, niin 50-80g on ihan ok (liikun edelleen reippaasti). Minulle on tarkeää, jotta mieliteot pysyvät poissa ja näillä määrille homma toimii minulla.
Niin kuin yllä moneen kertaa todettiin, niin jokaisen on hyvä hakea se oma tasapaino ja se löytyy pikkuhiljaa kokeilemalla ja aikaahan tässä on.
Tsemppiä muutokseen :smt023

ViestiLähetetty: 2011-07-03 21:15:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Täältä vielä samat sanat kuin kaikilta muiltakin, eli ihan mahtava aloitus, onneksi olkoon! =D>

Sellainen varovainen ehdotus tuli kuitenkin mieleen, että kannattaisi ehkä tutustua karppaukseen muutenkin kuin netissä... Siinä saisi entistä enemmän tukea omalle päätökselleen -- ja olisi ehkä myös helpompi hahmottaa, mihin kaikkeen kannattaa kiinnittää huomiota ja miten voisi jatkaa. Atkinsin kirjat ovat varmaan tunnetuimpia, ja niistä tuo 20 gramman aloituskin ("induktiovaihe") on peräisin. Suomalaisia karppikirjoittajia ovat ainakin Antti Heikkilä ja Varpu Tavi -- ja hiphurraa, mäpäs olen jossakin vaiheessa napannut talteen Helsingin kaupunginkirjaston tietopaketin hiilihydraattitietoisesta ruokavaliosta. (Oho, onpas muuten paljon kaikkea, mihin voisi itsekin tutustua!)

Mutta kaikesta kirjaviisaudesta huolimatta kannattaa kuitenkin pitää mielessä noi Fisun viisaat sanat: jokaisen pitää tosiaan löytää oma tasapainonsa. Kirjoissa ja netissä esitellään erilaisia ratkaisuja, mutta ne itselle sopivimmat löytyy vain kokeilemalla. Tsemppiä matkaan täältäkin! :smt039

ViestiLähetetty: 2011-07-04 01:59:21 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi

30 g ei ole yhtään paha, Protein Powerillahan se (tai 10 g hh/ateria) on ketoiluvaiheen päivähiilarimäärä. Hitaasti kantsii nostaa niitä hiilareita vaikka viidellä grammalla/viikko. Yksi hyvä nyrkkisääntö on jättää joka aterialla hiilarit aina vähäisemmäksi kuin protskut. Sillä pääsee jo pitkälle. Joillakin ihmisillä se hiilareitten yläraja kulkee aika tasan sen päivän proteiinimäärän kanssa (sitten ylläpidolla, ei välttämättä laihduttaessa), joittenkin pitää pitää tiukka ketolinja tai lihovat/sairaudet alkavat oireilla. Se on ihan yksilöllinen homma ja löytyy kyllä kokeilemalla :D

Riekon nyrkkisääntöjä ketoilijoille, kliks

ViestiLähetetty: 2011-07-04 06:41:59 
Poissa
sintti
sintti

Nelilehti kirjoitti:
Sellainen varovainen ehdotus tuli kuitenkin mieleen, että kannattaisi ehkä tutustua karppaukseen muutenkin kuin netissä...

Joo yhden Atkinsin kirjan huusinkin jo huuto.netistä, mutta ei ole ehtinyt vielä mulle asti. En malttanut odottaa, että kirja saapuu mulle asti, olin niin innostunut tästä karppaamisesta, joten aloitin näillä netistä löytyneillä tiedoilla :D Noita Heikkilän ajatuksia tekis myös mieli lueskella. Oliskö hältä suositella jotain hyvää kirjaa?

Nelilehdelle myös kiitos linkistä, tutustun tietopakettiin!

ViestiLähetetty: 2011-07-04 07:45:21 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Heikkilän Ravinto ja terveys oli aika hyvä, sisälsi jonkin verran myös reseptejä. Onnea matkaan, täällä ollaan kans alkutaipaleella vasta :)

ViestiLähetetty: 2011-07-04 08:36:21 
Poissa
sintti
sintti

Minä olen "karppaillut" alkuvuodesta asti ja kuvittelin sen onnistuvan sellasella mutu-tuntumalla. Ajatuksena oli, että kunhan jätän pois perunan, pastan, riisin ja leivän, korvaan margariinin voilla ja käytän enemmän munia, niin johan alkaa luistamaan.:oops: Mutta eihän se niin ole! Viime viikolla liityin kultakaloihin ja aloin merkkaamaan syömisiäni. Kirjoista olen hankkinut vasta Annika Dahlqvistin kirjan Karppaus, opas ja keittokirja. Lisäksi ajattelin ostaa joko Heikkilän tai Atkinsin kirjoja.
Nyt vasta alkaa tuntua, että ymmärrän hitusen karppauksen oikeasta ajatuksesta.
Olo on kyllä vatsassa ollut tosi hyvä, mutta painoa on tippunut vain muutama kilo. Tärkeintä tietysti on, että tunnen voivani hyvin, mutta tarkoitus on myös pudottaa painoa n. 15kg. Kilomäärä ei niin kauhean tärkeä ole vaan se oma olo, missä viihdyn.
Tsemppiä sinulle!

ViestiLähetetty: 2011-07-04 09:09:33 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Hei ja huimasti onnea hyvästä alusta! Noista hiilareista piti sanomani sen verran, että itse nyt puoli vuotta olen tätä ja muita karppiraamattuja lukenut ja tullut siihen tulokseen, jotta on parempi ne hiilarit ottaa sitten vaikka marjoista ja partaäijästä kuin esim. leivästä. Olen huomannut, että jos otan palan leipää, pian on kadonnut koko pussi... omaan mahaan. Ja olo sen jälkeen on jotain aivan kamalaa. Leipähiilarit vie vallan tosi nopeasti ja saavat repsun päälle kunnolla, mutta marja +maitotuotteet ei, eikä tee niin pahaa pöhöäkään. Oma paino on laskenut hyvin, vaikka reippaammin noita hiilareita nyt on mennyt. Mutta se mistä ne hiilarit ottaa on jopa tärkeämpi kuin paljonko niitä ottaa. Näin mulla.

ViestiLähetetty: 2011-07-04 09:22:13 
Poissa
sintti
sintti

MarjukkaT kirjoitti:
Hei kaikille,

Tutustuin Juhannuksen ajan karppimaailmaan täällä netissä ja tämän viikon maanantaina aloitin karppauksen. Olen syönyt hiilareita alle 20 g ja proteiinia reilu 90 g paikkeilla (tavoitepainokilo x 1,5 g) ja rasvaa on menny reilu 100 g - 150 g päivässä. Vettäkin olen lipitellyt alkupäivinä 2 litraa ja nyt menee kolmisen litraa per päivä. Multitabsin olen ottanut lisäksi. Hyvin on ilmeiseti mennyt, koska kolmantena päivänä keho oli ketoosissa (erikoinen metallinen maku suussa ja pissa alkoi tuoksua erilaiselta). Kiloja (nesteitä) on lähtenyt 4!! kuuden päivän aikana, JEE! Olo on parempi ja olen energisempi. =D>

Näin aion jatkaa vielä ensi viikon. Haluaisin voida lisätä hiilareita pikkasen tämän jälkeen. Uskallanko vai loppuuko painon lasku? Kuinka paljon niitä uskaltaisi lisätä, 10 g? Onko 30 g hiilareita vielä ihan maltillinen määrä? Haluaisin näin kesäaikaan syödä vähän marjoja tai syödä rahkaa tai partaäijäjugurttia. En haluaisi, että tämä hyvä alku kariutuu siihen, että lisäilen hiilareita liikaa. Tavoitteena olisi kuitenkin laihtua normaalipainoon.

Olen aika urhoollisesti selviytynyt eka viikosta, joka ei kyllä ole ollut helppo sisältäen kolmet juhlat :shock: Olen ylpeä itsestäni ja tämä palsta on ollut "raamattuni" viikon ajan :D

Oi, Marjukka!!!! ONNEKS OLKOON :) itelläni tuo sama tilanne HAKUSESSA jo kaks puoli viikkoa :) tilanne -2kg/+1kg, joten tuo kirjoituksesi antaa myös potkua :) vhh-ruokavalio on mulle kyllä muutenkin sopiva mutta painonpudotusta olisin toivonut alkuun vähän nopeampaa :) TSEMPPIÄ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :)

ViestiLähetetty: 2011-07-04 12:32:21 
Poissa
sintti
sintti

Jäi mainitsematta, että olen käyttänyt alusta asti Kalorilaskuri -palvelua. Olen tykännyt siitä ja vaikka se nyt maksoi jotain senttejä per päivä, niin on ollut sen väärti. Ilman sitä olisin ollut ihan kuutamolla. Sen kanssa on ollut helppo miettiä mitä syö. Alkupäivinä kun oli vähän hankala miettiä mitä syö, niin laskurista kun seurasi, oli helppo seuraavana päivänä lisätä tai vähentää aineksia. Varmaan olisi ilmaisiakin palveluja, mutta minä päädyin tähän.

Liikuntaa harrastan aika vähän nykyään. Olen kyllä entinen urheilija. Työmatkat menen pyörällä, mutta siihen menee yhteensä aikaa n. 20-30 min. Liikunnan harrastaminen on vähentynyt, koska painoa on niin paljon päällä, että nivelet huutaa hoosiannaa :oops: Ja väsynytkin olen ollut. Nyt on energisempi olo, joten sen puolesta voisi liikuntaakin yrittää hiukan lisätä. Koirien kanssa tulee harrastettua, mutta ainoa lajeista on agility ja verijäljen vetäminen metsässä, jossa vähän edes pulssi nousee. Koirat kun tulee lenkitettyä pellolla, jossa ne juoksevat keskenään ja itse tulee käveltyä vain hissukseen.

Olen huono aamuruokailija, ollut aina. Nyt olen ihan huoletta skipannut aamiaisen, enkä yritä väkisin silloin syödä. Syön lounaan ja seuraavaksi syön kun tulen töistä. Iltasyöpöttelystä en ole luopunut, se on kolmas ateriani. Välipaloja en niinkään ole harrastanut. Illan ja lounaan välille tulee aika pitkä aika, mutta ilman heikotuksia tai karmivaa näläntunnetta olen selviytynyt. Olen kyllä huomannut näläntunteen vähentynee, eikä mun ihmeemmin tee hiilareita (lue karkkia tai sipsiä) mieli :D

Mikähän mun pointti taas oli? No, tulipahan taas raapustettua :D

Tää on hieno palsta!

ViestiLähetetty: 2011-07-04 12:41:10 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

En ole tutustunut kalorilaskurrin, mutta onko se miten erilainen, kuin tuo Ruokakulma täällä? Minä käytän sitä, on ilmainen, tai kun liityin Kultakaloihin, niin sain sitä kautta sen paremman version, jonne voi myös tallettaa päivän ateriat. Käyppä kurkkaa ja kerro, onko kalorilaskuri erilainen, jos itsekkin vaihtais :roll:
Näin alkuunsa on mulle ainakin parempi laskeskella, mitä syö, muuten menee pahasti metsään #-o

ViestiLähetetty: 2011-07-04 14:57:13 
Poissa
sintti
sintti

Minä kun en kuulu Kultakaloihin, niin en päässyt tuonne tarkastelemaan miten se Ruokakulma toimii. Kalorilaskuri maksoi 15 päivää 1,90 euroa muistaakseni (alle 2 euroa kuitenkin), joten ei ole mikään hurja sijoitus jos sitä kokeilee sen 15 päivää. Sinne jää just joka päivälle kaikki syömiset näkyviin. En ole tutkaillut mitä muuta siellä on saatavilla.

ViestiLähetetty: 2011-07-04 14:58:15 
Poissa
sintti
sintti

Nii ja siis se osoite oli ihan: http://kalorilaskuri.fi/

ViestiLähetetty: 2011-07-04 15:40:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minusta kalorilaskuri on parempi

http://karppausjaperhe.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2011-07-04 16:19:58 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Kalorilaskuria voi kyllä käyttää vaikka ei kuuluisikaan kultakaloihin mutta jos kuuluu niin sit siihen saa jotain lisäetuja.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 24 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00