karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-08 23:12:39

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 150 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 58 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2008-10-25 22:13:15 
Poissa
jojokarppi
jojokarppi

Olen nyt lukenut näitä jutskii täällä niin paljon, että suuri osa karppaajista on ex-erittäin ylipainoisia tai jonkin sortin sairauden (akne, diabetes, psoriasis, verenpaine) omaavia. Mielenkiinnon vuoksi, kuinkahan moni aloittaa karpin elämäntavan se terveydellisen vaikutuksen vuoksi ennaltaehkäisevästi? Minäkin olen painoindeksiltäni lievästi ylipainoinen, mutta aktiiviurheiljana en ole "lihava" -vaikka tietty olis kiva olla sutjakampi :wink: . Lisäksi vuosi sitten veriarvot todistivat kaiken olevan paremmin kuin hyvin. Silti karppauduin 3 kk sitte ja ei kun vaan, seuraavat 80 v ainakin jatkan, jollei mitään ihmeempiä tapahdu 8)

Kuva

Ihan normaali ihminen...Kai...
You gain some, you lose some. Seems like I am the one who just gain some over and over again... ;D

iHerbin alennuskoodi uusille asiakkaille LEP534, oikeuttaa 5$ alennukseen

ViestiLähetetty: 2008-10-26 07:03:39 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Minä olen ihan normaalipainoinen ja perusterve (tietääkseni ;) ). Mitat ovat 156/51. Aloitin karppauksen, en välttis laihtuakseni, mutta saadakseni pallokalaturvotuksen pois ja yksinkertaisesti siitä syystä että olin kyllästynyt jatkuvaan leivän, pastan ja riisin syöntiin. Ne alkoi tulla jo korvistakin ulos. Ja painokin oli siinä kiikunkaakun, että meinasi aina lähteä nousemaan noilla edellämainituilla ruoilla. Jatkuvasti piti kytätä syömisiä ja sanoa itselle, että ei sulla VOI olla nälkä näillä kaloreilla, älä syö enempää. Nyt saa syödä ihan rauhassa hyvää ruokaa, eikä ole nälkä, eikä mielitekoja. Vaatteet mahtuu paremmin päälle, ja olen saanut mainintoja sutjakasta ja urheilullisesta olemuksesta - vaikka vain parikolme kiloa on lähtenyt. (No joo, nyt meni hehkutuksen puolelle - sorppa!)

Niin, olihan mulla verenpaine koholla yläkarppiaikana, mutta nyt sekin on asettunut ihannearvoihin. Mutta siis mitään varsinaisia sairauksia mulla ei ole, joita olisin lähtenyt tällä systeemillä parantamaan.

ViestiLähetetty: 2008-10-26 09:16:31 
Poissa
sintti
sintti

Meikä alotti karppailun kyllä ihan laihtumisen vuoksi, vaikka normaalipainonen olenkin. Laihduin, mutta karppauksesta en luovu! :D Meillä nyt lähipiirissä kaikki karppaa enemmän tai vähemmin mun paapatuksen johdosta. Olen niin vakuuttunut että tämä on ihmiselle paras ja tervein tapa elää. Mitat on 165/55.

ViestiLähetetty: 2008-10-26 10:00:12 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

No meillä kolme neljästä on ollut koko elämänsä normaalipainoisia ja minäkin pääsin lievästi ylipainoiseksi vasta nelikymppisenä eli juuri ennen karppauksen alkua. Ja palauduin sieltä muutamassa kuukaudessa normaalipainoiseksi, joskin karppauksen muut edut olivat vielä paljon isompia. Mutta summana: olemme karpanneet jo vuosikausia kaikki tyynni normaalipainoisina.

Ja samoin ne kolme muuta ovat myöskin olleet aina nk terveiden kirjoissa, vaikka itselläni iho onkin kenkkuillut vauvasta lähtien (ja teki sen aina karppauksen alkuun saakka). Toki mahavaivoja, ilmavaivoja, peräpukamia, flunssia, hengitystietulehduksia ja sen sellaist pientä tavallisten terveiden ihmisten kremppaa löytyi koko poppoolla - mutta vain aikana ennen karppia.

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2008-10-26 10:08:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hep.
Meikäläisellä aloituksessa 163cm/63 kg. Eli normaalipaino toki. Lähdin alussa hävittämään vyötärölle kertyneitä makkaroita ja palaamaan mukavammille painolukemille. Ja ajatuksena oli, että pystyisinkö kerrankin pitämään ne makkarat poissa! Aiemmin on ollut tapana jojotella painon kanssa siinä noin 5 kiloa haarukassa. Suurin haaste on siis tämä ylläpitovaihe, joka toistaiseksi näyttää menevän hyvin. 58 kiloa on viikon keskiarvopainona nyt 2 kuukautta, vaikka välissä otinkin järkyttävän nesteturvotuksen (useita kiloja) päälle.

Karppauksen aloittamisen syyt:
-Suorastaan eläimellisen järkyttävän sokeriaddiktion kontrollointi totaalikiellolla (ei alkoholistikaan ota napanteria silloin tällöin, vaikka se ei vaarallista muille ihmisille olekaan)
-Ihannepainon ja -mittojen ylläpito

ViestiLähetetty: 2008-10-26 10:18:26 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Ihan normaalipainon sisällä, täysin terveenä, lähdin laihduttamaan pömppövatsaa pois. Ihastuin keveään, turvotuksettomaan oloon ja tälle tielle jäin. Uskon, että jatkan karppausta loppuelämäni. Saan valtavaa tyydytystä siitä tunteesta, että tällä hetkellä syön vain "rikasravinteista", täysipainoista ruokaa, enkä mitään höttöjä. Kaikki mitä syön, tekee minulle hyvää 8)

ViestiLähetetty: 2008-10-26 10:23:38 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Täällä.

Painoindeksi lienee jotain 22-23 luokkaa (arvio, kun ei ole tuota vaakaa), mutta viihdyn paremmin ilman pömppömahaa. Aiempia "karppaus"-pyrähdyksiä olen kutsunut karkkilakoiksi, nyt karsin toisesta päästä eli potusta, pastasta, riisistä ja jauhoista ja koitan, josko se karkinsyöntikin pysyisi tällä tavalla vähäisessä kohtuudessa. Viikko takana, muutama sentti poissa. Noista ruoka-aineista luopuminen oli niin helppoa, että harmittaa etten ole aikaisemmin keksinyt.

ViestiLähetetty: 2008-10-26 10:41:41 
Poissa
sintti
sintti

Täällä myös normaalipainoinen, ainakin painoindeksin mukaan 161cm/64kg. Kolme viikkoa karppaamista takana ja paino on pudonnut 61 kiloon, olen koko aikuisikäni painanut tuollaiset 54kg, lasten saannin jälkeen paino on pyörinyt 58-62kg välillä ja nyt kesällä pomppasi paino tuonne 64kg. Polvet alkoi paukkumaan ja muutosta piti saada elämään. Raskaudet olivat myös aiheuttaneet ne kuuluisat pelastusrenkaat tuohon vatsalle. Kilpirauhasen vajaatoiminta on myös vaivana joten karppaus tekee hyvää siinäkin suhteessa. Sokerit ovat olleet koholla joka raskaudessa joten silläkin alueella karppaus on jees, silmälläpitäen kakkostyypin diabeeteksen ehkäisyä.
Ehkä kaikkein parasta karppauksessa on ollut tuon pelastusrenkaan pieneneminen sekä vatsan parempi toiminta.

ViestiLähetetty: 2008-10-26 12:46:40 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Normaalipainon ylärajoilta lähdettiin täälläkin: 170cm/74,5kg. Nyt kolmen kuukauden jälkeen vaa'an numerot seilaavat 69 kg vaiheilla. Vatsan turvotus on vähentynyt, poikkeuksina pari kertaa, kun söin epähuomiossa tyhjään mahaan allergisoivia ruoka- aineita. Jostain syystä tomaatti, avocado ja pistaasimantelit eivät enää sopineet minulle,vaikka aiemmin olen kyennyt niitä syömään, tomaattia useinkin tyhjään mahaan.
Karppaukseen minut ensisijaisesti houkutteli halu pudottaa vähän painoa. Kertomukset nälättömästä keventymisestä herättivät uteliaisuuteni ja päätin kokeilla. Olen ollut tosi innoissani kokemuksestani, toki vaatteiden "kasvaminen" vaatekaapissa lisää hilpeää fiilistä, mutta uskon että myös ruokavaliolla on piristävä vaikutus. Alkava kaamos ei tunnu missään..(ainakaan vielä)
Terveydentilani on normaali, kaikki arvot ovat terkkarin mielestä ok. Ajattelen karppauksen olevan ennaltaehkäisyä, en ainakaan liho enempää ja sitä myötä sairastu.
Olen aina ollut valmisruokien ja einesten vihaaja. Pyrin mahdollisuuksien mukaan tekemään kaiken sapuskan itse alusta loppuun. Karppifoorumilta saa mukavasti nostetta omille ajatuksille terveellisestä ja lisäaineettomasta ruoasta.

ViestiLähetetty: 2008-10-26 12:53:53 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

172/64. Ensisijaisesti oli tarve katkaista sokeriobsessio-kierre. toissijaisesti ehkä hieman vois jotain selluakin kadota. Sekin vähän lakannut olemasta relevanttia, tää on vaan niin loistoo muutenkin :) Takas en mene.

ViestiLähetetty: 2008-10-26 13:23:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jolea kirjoitti:
Olen nyt lukenut näitä jutskii täällä niin paljon, että suuri osa karppaajista on ex-erittäin ylipainoisia tai jonkin sortin sairauden (akne, diabetes, psoriasis, verenpaine) omaavia. Mielenkiinnon vuoksi, kuinkahan moni aloittaa karpin elämäntavan se terveydellisen vaikutuksen vuoksi ennaltaehkäisevästi?

Terveyshuolet ovat karppauksen ansiosta jo historiaa, normaalipainoisena jatkan karpin tiellä. Aloittaessani olin myös normaalipainoinen, tällä hetkellä 170/64(noin). Unelmani olisi kutistua kokoon 38, minkä koon vaatteita minulla on paljon, mutta tällä hetkellä ovat liian pieniä.

Karppaus on myös ennaltaehkäisyä, repsut näkyvät terveydentilan oireettomuuden katoamisena. Kroonisista taudeista (kuten ihottuma) olen päässyt, lääkityksestä samoin ja olo on loistava aina kun huolehdin itsestäni tällä salaisella aseellani. Tai ei ehkä edes niin salaisella, mutta voittamattomalla.

ViestiLähetetty: 2008-10-26 15:44:43 
Poissa
Kätevä emäntä
Kätevä emäntä

Itsekin aloitin karppauksen enempi muista syistä kuin laihtuakseni, vaikka ei muutaman kilon pudotus harmittaisi yhtään. Joskus kokeilin paikkareiden systeemiä about viikon, oli koko ajan nälkä ja paleli. Sitten painelin Montignacilla ja päivittäisellä 4,5 km sauvakävelylenkillä 4 kk ja -7 kg. Pitkän tauon jälkeen totesin että mahamakkarat ovat palanneet...
Eikä ne makkarat nyt niin hirveesti olis haitanneet, mutta se jatkuva närästys (jopa pelkän hanaveden juomisesta!), mahan pömpötys, ilmavaivat, väsy ja sokerihinku kyllä haittasi ja pirusti haittasikin.
Aloitin karppauksen ja kas kummaa - närästys katosi saman tien eikä olo ole muutenkaan kuin falskaavalla vappupallolla. Nälkä ja vilukin ovat mennyttä. Hassuinta on se, että silloinkin kun on nälkä, ei palella niinkuin ennen. Painoa on kadonnut reilu kilo alle kahdessa viikossa. Tällä ruokavaliolla jaksan kyllä todennäköisesti loppuikäni, kun saan mussuttaa juustoja ja suklaatakin joskus :D

ViestiLähetetty: 2008-10-26 15:59:48 
Poissa
Puudelikarppi
Puudelikarppi

Normaalipainoinen täälläkin, 57/168. Olen on/off karppaillut jo vuodesta 2002, aina laihtuakseni muutaman (hiilarimättö)kilon pois, silti siis aina normaalipainoisena. Vihdoin viime keväänä tajusin, että miksi ihmeessä en karppaisi koko ajan, kun olo on painon laskun lisäksi niin paljon parempi, myös henkisesti, kun ei tarvitse iltamässäillä. Päätöstä helpotti, kun huomasin pärjääväni ihan hyvin ilman rakasta jokapäiväistä leipääni.. :wink:

Ja mitä enemmän luen täältä foorumilta näistä karppailun hyvistä terveysvaikutuksista, sitä varmempi olen, että jatkan tällä linjalla lopun elämääni.

Muoks: Pieni tarkennus.

ViestiLähetetty: 2008-10-26 16:03:35 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Ilmoittaudun. Kun vaaka näytti 71 kg aloitin urheilun. Sillä tiputin 6kg, ja nyt kuukauden karppauksella noin kilon. Tarkoituksena olisi painaa n. 57kg (tai ei sillä painolla niin väliä, haluan tiivistää lihaani :D). Olen 171cm pitkä.

ViestiLähetetty: 2008-10-26 17:44:59 
Poissa
sintti
sintti

Yksi normaalipainoinen täälläkin (lähtö BMI 20). Olen aina ollut melko hoikka, vaikka viime vuosina on muutama ylimääräinen kilo päässyt kertymään. Olo sen sijaan on ollut huono jo pidemmän aikaa, turvotusta, väsymystä, aknen alkua ja kroonista nälkää (makeanhimo oli raastavaa). Aloitinkin karppauksen hyvän olon löytämiseksi, niin ja mieheni tueksi, joka toivoo pääsevänsä eroon ukkomiesvatsastaan. Tasan kuukausi sitten aloitimme karppauksen ja olemme hirmuisen tyytyväisiä. Olo on huomattavasti parempi ja pirteämpi. Turvotukset, akne sekä jatkuva nälkä katosivat. Ylimääräiset kilotkin ovat haihtuneet, niin tai miehellä on vielä parikymmentä kiloa matkaa tavoitteeseensa. Vielä kun saisi itsensä liikkumaan...

ViestiLähetetty: 2008-10-26 20:17:12 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Minäkin normaalipainoinen(alipainoinenkin...), ja karppauksen aloitin vatsavaivojen ja turvotuksen vuoksi. Esittäisinkin jatkokysymyksen tähän, että minkä verran hiilareita syötte, ja mistä ravintoaineista päivittäinen ruokailunne koostuu? Olen kokeillut tosi vähillä hiilareilla, ja sit enemmillä, ja nyt kun olo on edelleen väliin aika voimaton ja vatsa toimii huonosti, mietin taas että olisko se sit kuitujen lisääminen. Sit kuitenkin palaan taas ajatukseen että karppaus on parempi kuin viljapitoinen ravinto(vatsavaivat). Kaipaisin hieman neuvoa/esimerkkiä miten te koostatte päivän ravintoa, josko sieltä löytyis jotain vinkkiä mihin suuntaan tästä lähtisin..

ViestiLähetetty: 2008-10-26 20:57:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Joo, normaalipainoisena aloittanut ja siinä edelleen pysyvä karppi täälläkin. Mitat 158/55. Kun aloitin, painoin vain 48kg, joten laihtuakseni en tätä ruokavaliota aloittanut vaan pysyäkseni ko. painossa. No toisin kävi, mutta se ei suinkaan johdu karpista ruuasta vaan siitä muusta moskasta, jota välillä on suusta lipsunut alas. Ja tuo aloituspaino oli muutenkin aikuisikäni alhaisin johtuen ankarasta virallisterveellisestä raskausajan diabetes-ruokavaliosta ja imetyksestä.

Halusin karpata mm. siksi, että jo rakausaikana ihmettelin, että miksi sokerit pysyy parhaitsen kurissa, kun syön kiellettyjä rasvoja jne. ja nousee, mitä "terveellisemmin" syön. Ja tietysti minulla oli/on raskaudenkin jälkeen diabeteksen riski suurentunut, jota halusin pienentää. Lisäksi halusin katkaista hiivatulehduskierteen, helpottaa masennusta ja vähentää makeanhimoa. Nuo kaikki ongelmat ovat helpottuneet karpatessa. Ongelmana ovat karppauksen suhteen ainostaan sosiaaliset tilanteet ja tavat...siis edelleenkin usein tavan vuoksi HALUAN syödä karkkia...tai jos on paha mieli. Niistä on vaikea päästä eroon. Luulisin myös, että painonkin saisi pari kiloa pienemmäksi, jos vain pysyisin täysin karpissa...harvoin kuitenkaan jaksan olla pitkään täysin karppi, repsuja valitettavasti tulee. Ja jos tiukalla linjalla saan pari kiloa pois, niin pian repsun ja ne tulee takasin.

Karppaus sinänsä on helppoa, tykkään karppiruuista ja ilman leipää, pastaa, riisiä jne. pärjään mainiosti. Tarkkaa laskemista ja punnitsemista vierastan ja yhä yritän löytää oikean karppitieni laskematta mitään...tästä varmaan johtuu sekin, etten laihdu yhtään. Toisaalta vakaa aikomukseni on noudattaa tätä loppuelämnäni ja siihen kuvioon laskemiset ei sovi.

Ainiin, ja olen karpannut 1,5v.

ViestiLähetetty: 2008-10-26 21:09:01 
Poissa
sintti
sintti

Itse aloitin hakeakseni itselleni terveen suhteen ruokaan(vaikka monen mielestä karppaus onkin sitä sairautta....virallisterveeseen verrattaessa) ja turvotukset pois. Niin ja ainaiset ruokahimot. Kun aloitin, olin vaatekoossa 32 ja olen muutaman kuukauden jälkeen samassa vaatekoossa edelleen. Mitat ovat jotain 163 /53-55 kg linjaa, samoissa oli aloittaessani. Mutta senttejä on lähtenyt reilusti - tästä on nimittäin reilu pari vuotta kun viimeksi sain vaivattomasti 26 tuumakoon farkut jalkaani.

Näin terve en ole ollut muutamaan vuoteen, eikä suhteeni ruokaan ole ollut muutamaan vuoteen, tai no tyyliin kymmeneen vuoteen, näin terve. Sanoisin, että karppaus on tehnyt minusta onnellisemman ihmisen :) Harmi vaan, että tuntuu kismittävän joitakin hieman pyöreämpiä ystäviäni kovasti tämä touhu - he kun odottelevat, että näillä sapuskoilla lihon viimeistään jouluksi. Eli koska ei ole ollut varsinaisia kilomääriä pudotettavana, en ole saanut pelkillä hyvän olon hehkutuksilla heitä uskomaan, että tämä elämäntapa toimii...

ViestiLähetetty: 2008-10-27 04:29:44 
Poissa
sintti
sintti

Juu, normaalipainoisena viime keväänä aloitin karppailun tavoitteena hieman hoikempi ulkomuoto, parempi olo ja sokeri mieliteoista irti pääseminen :) Retkahdin sitten kesällä ja karppailu oli sen jälkeen vähän mitä sattuu, söin kyllä ruoat suunnilleen oikein, mutta annoin vallan mieliteoille. Tajusin nyt että rasvaa pitäisi syödä vieläkin enemmän että nälkä pysyy poissa,eikä tule sitten syötyä herkkuja. Keväällä kun aloitin, hoikuin heti 3kg ja ihmiset hämmästelivät kuinka olen sulanut ja siromman näköinen...eli nesteitä lähti. Eikä se kyllä retkahduksen myötä tullut takaisin ja se hoikkunut ulkomuoto on pysynyt. Virkeämpi olo tuli silloin heti kun aloitti ja unentarve väheni, heräsin 7.00 aamulla miehen lähtiessä töihin vaikka olisin saanut nukkua vaikkas kuinka pitkään (vuorotyö). Nyt olen tehnyt selväksi itselleni että karppausta on jatkettava, koska tiedän oloni olevan parempi silloin :) Olen nyt 170/69. Muutama kilo voisi tippua/sentit kaventua.En ole jaksanut mitata itseäni (typerys)... tikkerissä oleva tavoitepaino 65kg on vain suuntima, kunhan peilissä näyttää hyvältä se on tärkein. Olen aloittanut lisäksi säännöllisen vesijuoksun ja kuntosalin, kun paranin polvivammasta yli puolen vuoden jälkeen.

ViestiLähetetty: 2008-10-27 08:46:44 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Täällä kans yksi normaalipainoinen, eli "laiha läski" :lol: Painoindeksi ollut aina tosi alhainen (normaalin alarajalla), viime vuosina noussut tasaisesti... Läskiä kertynyt jostain lähinnä vyötärölle :shock: Nyt taas menossa alas karppauksen myötä, sopii minulle! :wink:

-Bashoo-

[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wsXTV9u/]
Kuva
[/url]

PÄIVÄKIRJA: viewtopic.php?f=11&t=36498

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 150 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 58 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00