karppaus.infon arkistoitu foorumi
https://www.karppi.ninja/forum/

Paleltaa...
https://www.karppi.ninja/forum/viewtopic.php?f=13&t=3624
Sivu 1/6

Julkaisija:  Milda [ 2005-01-31 23:10:33 ]
Viestin otsikko:  Paleltaa...

Hei. Olen noudattanut Montignacin ruokavalio-ohjeita reilun kuukauden.(luin kirjan: syön hyvin, siksi laihdun) Olo on hyvä, ja painokin on laskenut ihan mukavasti, mutta teenkö jotain väärin, kun aina paleltaa? Olen aiemmin kokeillut painonvartijoiden piste-systeemiä, ja siihen verrattuna syön määrällisesti enemmän. Kuitenkin viluttaa lähes jatkuvasti... Jollakin on varmasti tietoa/kokemusta ?! Kiitos jo etukäteen...

Julkaisija:  Favolina [ 2005-01-31 23:13:28 ]
Viestin otsikko: 

Mielenkiintoista!

Minä aloitin, Zonen kylläkin, puolitoista viikkoa sitten ja kokemus on päinvastainen, eli en enää palele! Olen aina joutunut nukkumaan talvella kuumavesipullo jaloissa, kun varpaat on ihan jäässä. Nyt mies ihmettelee, kun mulla on niin lämpimät kädet ja varpaat ja olenpa välillä laittanut ruokaa meidän vetoisessa keittiössä t-paita päällä!! :shock:

Julkaisija:  els [ 2005-01-31 23:50:27 ]
Viestin otsikko: 

Mildalle: Karppiruoka lisää palelemista aika harvoin. Useimmiten silloin syynä näyttää olleen liian vähän kaloreita, liian vähän valkuaista tai liian vähän rasvaa. Voisiko kyseessä olla jotain tällaista?
terv els

Julkaisija:  Milda [ 2005-02-01 06:25:21 ]
Viestin otsikko:  kiitos vastauksista.

Saattaa olla että tosiaan kalorit jäävät kuitenkin aika vähälle. Tuntuu, että syön hyvin, mutta täytyypä kiinnittää asiaan huomiota. Myös rasvat tahtovat jäädä vähiin, vaikka tietoisesti niitäkin yritän nauttia.Olen alkanut selailla muiden ruokapäiväkirjoja jotain oppiakseni, ja ideoita saadakseni. Tuntuu siltä, että oma ruokavalio tahtoo väkisinkin "urautua" samoille raiteille päivästä toiseen...

Julkaisija:  Kisu [ 2005-02-01 13:41:07 ]
Viestin otsikko: 

Mulla on ollut samoja kokemuksia kuin sulla, Milda. Tämä palelu alkaa jo kyrsiä! :(

Ehkä sitä täytyis kokeilla tuota rasvojen lisäämistä. Uutena karppaajana (ja entisenä low-fattaajana) vähän hirvittää... 8-[

Kiitti kaikille hyvistä ja asiallisista keskusteluista. Näistä oppii kauheesti kaikkea uutta.

Julkaisija:  Jennaida [ 2005-02-01 14:20:16 ]
Viestin otsikko: 

myös palelen jatkuvasti!En osannut sitä tähän karppaamiseen yhdistää,joten hyvä,että tuli puheeksi!Täytyypä munkin vähän tarkistella syömisiä.Sen osaan jo nyt näin suorilta sanoa,että rasvaa en syö varmaan lähellekään tarpeeksi.Jotenkin vielä oudoksun sitä...

Julkaisija:  Linssi [ 2005-02-01 19:18:14 ]
Viestin otsikko: 

Nestehukka saattaa kanssa aiheuttaa palelua.

Julkaisija:  Milda [ 2005-02-01 21:47:53 ]
Viestin otsikko: 

No nestehukkakin kuulostaa mahdolliselta minun tapauksessani!!! Juon 1-1½ litraa päivässä, korkeintaan! Tiedän että pitäisi juoda enemmän, mutta ei vaan kerta kaikkiaan janota. Vesijohtovesi täällä Turussa on ala-arvoista :cry: (ainakin maultaan) ja mehuja tai muita light-juomiakaan ei tule juotua. Täytyypä skarpata tässä,ostaa sitten vaikka kivennäisvesiä ja pullotettua vettä... jospa vilutus hellittää...Mutta vilunkin kestää, kun huomaa kuinka homma toimii! (-5,5 kg/ 4 vk) :P

Julkaisija:  toblerone [ 2005-02-02 22:07:55 ]
Viestin otsikko: 

Nesteitä pitäis täälläkin suunnassa enemmän nauttia... Mulla tuo palelu iskee jännästi tuossa kolmen-neljän kieppeillä :shock: Eli yleensä syön lounaan yhden-kahden maissa.. Vaikka lounas ois ihan riittävä mun on syötävä tuossa joku pieni välipala, muuten menee olo huonoksi. Mistähän sekin johtuu... :?

Julkaisija:  naturechild [ 2005-02-10 17:43:33 ]
Viestin otsikko: 

Myös minä olen taistellut tuon paleltumisen kanssa nyt jo jonkun aikaa. Tuli vain mieleen onko mahdollista verenpaineen alentumisen aiheuttavan aluksi palelemista (kaukaa haettu...)? Juon ainakin tarpeeksi, syön ainakin välillä tarpeeksi (välillä liikaakin), rasvat luulis olevan ok. eli kermaa ja voita käytän myös.
Tämä on jo jokseenkin kiusallista, töissä istua kaksi villapaitaa päällekkäin ja muuta katselee kulmien alta...neidillä on laaja sisäinen lämmityskerros ja silti palelee muka ihan täysillä. Sormia oikein täytyy välillä lämmitellä, että pystyy kirjoittamaan kunnolla.

Julkaisija:  trikimees [ 2005-02-10 17:55:03 ]
Viestin otsikko: 

Täällä on myös paleltu. Karppaamisen aloitin syksyllä. Pari ensimmäistä päivää paleli kunnolla ja sen jälkeen olo tasottui, mutta vieläkin palelee useammin kuin entisessä elämässä. Varsinkin töissä ruutua tollottaessa tarvii lämmitellä sormia, mikä on meikäläisesse ihan uutta. Aiemmin hiki pukkasi pintaan jo liikunnan ajattelusta.

Rasvan puuttesta en ainakaan kärsi.
KEHO.netin laskurin mukaan kaloreita päivässä n.2000, joista 70% rasvaa. Paino ei tosin enää tällä laske, mutta mikäpä tässä on herkutellessa! :lol:

Julkaisija:  Elena [ 2005-02-10 19:40:42 ]
Viestin otsikko: 

Täällä kanssa palelee! Mulla tulee keskimäärin prosentteina päivässä energiaa proteiineista ~35, hiilareista ~10 ja rasvoista ~55. Kalorit jää varmaan kulutuksen alle, mikä saattaa olla syynä palelemiseen, mutta nälkää näillä syömisillä en pode.

Julkaisija:  unelma [ 2005-02-11 13:58:22 ]
Viestin otsikko: 

Hyrrrr...Mä olen kans ihan jäässä,kädet ja jalat on aivan jääkalikoina kokoajan.Mä tutisen ja kyselen muilta "onks tääl kylmä?" ja muut on et no ei todellakaan :?
No,ei muuta ku lisää vaatetta päälle. Mä en laske safkoista mitään,syön kun on nälkä ja välttelen hiilareita.Juon taatusti tarpeeksi. Ketostix näytti justiinsa taas 16 tai yli ketoaineita,ja nyt olenkin IHAN JÄÄSSÄ,en tiedä johtuuko sitten siitä.Mene ja tiedä :roll:

Julkaisija:  Muudan [ 2005-02-11 14:10:22 ]
Viestin otsikko: 

Paleltaa ja on alakarpilla – vaikea uskoa. Niukkakalorisilla ja kitudieeteillä (vähäiset ruokamäärät) alkaa viluttaa. Oletteko uudehkot aloittajat entisiä paikkareita? Olisiko teillä ehkä rasva- ja proteiinikammoa niiden opeista jäänyt mieleen ja kuin huomaamatta syötte liian vähän.

Julkaisija:  unelma [ 2005-02-11 14:23:01 ]
Viestin otsikko: 

Kyllä palelu mainitaan normaalina ilmiönä Heikkilän kirjassakin.

Julkaisija:  Rinette [ 2005-02-11 15:19:39 ]
Viestin otsikko: 

Minäkin olen palellut. Olen ottanut sen vastaan toivottuna ja eksoottisena ilmiönä se entisen hikoilun sijaan.

Julkaisija:  Muudan [ 2005-02-11 15:52:14 ]
Viestin otsikko: 

Palelu ja viluttaminen on yksilöllistä. En ole eläessäni palellut enempää kuin muutama vuosi ennen alakarppausta. Luulin, ettei sellaisia materiaaleja valmisteta, joissa minua ei paleltaisi. Talviaikaan kotioloissa jalat olivat kuin kuolleen, kolme paria villasukkia ei auttanut. Ennen alakarppausta söin erittäin vähän rasvaa. Nyt ei pysy peitto päällä öisin.

Aika jännää, että noinkin päinvastaisia kokemuksia teillä uudehkoilla. Ymmärtääkseni palelu on positiivinen asia laihduttajalle. Jollakin oli tietoa, että liika proteiini aiheuttaa paljon lämpöä, ehkäpä teillä on proteiinimäärät suht oikein. Paitsi minulle ei proteiinien vähennys saa palelemaan, mutta ruoan niukkuus kylläkin.

Julkaisija:  Elena [ 2005-02-12 04:01:19 ]
Viestin otsikko: 

Minä en ainakaan ole "entisiä paikkareita", pois se minusta! ;)
Olen karpannut reilut puoli vuotta ja tänään, mikä oli ruokailujen suhteen aika normipäivä, proteiineja on tullut n. 110g, rasvaa 80g ja hiilareita alle 30g. Tosin vasta parin viikon ajan olen pitänyt tarkempaa kirjaa syömisistäni, mutta samoja sapuskoja sitä on tullut pääsääntöisesti syötyä pidemmän aikaa.
Yksi syy paleltamiseen on varmaan vuorotyön aiheuttamassa "kroonisessa" väsymyksessä, nyt olen siis töissä, eilen oli myös aamuvuoro ja näiden vuorojen välissä yhdeksän tunnin lakisääteinen lepoaika.
Voisikohan kahvilla olla tekemistä palelemisen kanssa, sitä kun kuluu nykyisin aiempaa enemmän?

Julkaisija:  Pienetär [ 2005-02-16 07:57:06 ]
Viestin otsikko: 

Estrogeenitasojen kohoaminen/elpyminen aiheuttaa kylmiä aaltoja. Minä nukuin aikoinaan makarissa kahden lämpöpatterin välissä kolmien vällyjen alla ja silti oli kylmä. Makarin lämpötila oli +35°C.

Julkaisija:  Einomies [ 2005-02-16 08:13:02 ]
Viestin otsikko: 

Muudan kirjoitti:
Paleltaa ja on alakarpilla – vaikea uskoa.

Miksi ihmeessä se on niin vaikea uskoa? Mäkin palelen hyvin runsaasti, etenkin kädet ovat jatkuvasti jäässä, vaikka olen nyt karpannut jo reilut 5 kuukautta. Syötyä rasvaa on päivittäisenergiansaannista n. 63 % ja proteiinin määrä n. 34%. Grammoina proteiinia tulee syötyä n. 1,7-2,2 g/nykyinen painokilo.

Sivu 1/6 Kaikki ajat ovat UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/