karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-01 13:06:14

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 12 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Unetus iltapäivällä
ViestiLähetetty: 2011-06-28 14:34:05 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Jotenkin olin käsittänyt, että unetus iltapäivisin (töissä) olisi ollut vain hiilariajan ongelma, eikä sitä pitäisi esiintyä karpatessa. Toisin kuitenkin on. :( 1,5-2 tuntia lounaasta, niin meinaan nukahtaa istuvilleni. Lisäksi kurkun-rintalastan tietämillä on kumma tunne, en tiedä mikä.
Lounas on kuitenkin karppia, yleensä samaa ruokaa kuin edellisen päivän päivällinen. Päivän hh-raja on minulla 40g, ja yritän jakaa sen tasaisesti päivän kolmelle aterialle. Koko päivän makrot yleensä hh 5-8%, protskut 20-25%, rasvat ~70%. Joka aterialla eniten rasvaa, vähiten hh.

Mistähän tämä voisi johtua, ja mikä siihen auttaisi? Kahvi ei käy avuksi, en juo sitä ollenkaan.

Viestin otsikko: Re: Unetus iltapäivällä
ViestiLähetetty: 2011-06-28 14:40:58 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Hei :)

Kauanko olet karpannut? Minulla oli väsymystä ensimmäisinä 2-3 viikkona, mutta sitten se loppui. Päättelin, että se johtui suuresta elintapojen muutoksesta ja ruokavalion täydellisestä vaihtumisesta. Elimistö haki jonkinlaista tasapainotilaa.

Once you have been taught to think, it's hard to stop.

ViestiLähetetty: 2011-06-28 14:48:16 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

NiilinKaimaani kirjoitti:
Hei :)

Kauanko olet karpannut? Minulla oli väsymystä ensimmäisinä 2-3 viikkona, mutta sitten se loppui. Päättelin, että se johtui suuresta elintapojen muutoksesta ja ruokavalion täydellisestä vaihtumisesta. Elimistö haki jonkinlaista tasapainotilaa.

Reilut kaksi ja puoli kuukautta, jos oikein laskin. Enkä oikein käsitä, miten tuo voisi ruokailustakaan johtua, kun aamiaisen ja päivällisen jälkeen ei mielestäni moista ilmiötä tule. Pari tuntia päivällisen jälkeen pikemminkin olo on ylipirteä.

ViestiLähetetty: 2011-06-28 20:06:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mulla iskee joka päivä klo 14 unetus. Ja karppiaikaa takana 10 kk. Ei mitään tekoa sen kanssa, söinkö lounaan klo 11 vai klo 13 tai jossain välissä (yleensä jossain tuossa välissä). Ehkä keho huutaa siestaa :lol: .

Kuva

ViestiLähetetty: 2011-06-28 20:24:56 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Niin. Ehkä tarvitset lepoa. Se voi olla niinkin yksinkertaista. :)

Once you have been taught to think, it's hard to stop.

ViestiLähetetty: 2011-06-28 20:26:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^^Uskon että keho huutaa siestaa. Minuun iskee jonkin verran lounaan jälkeen aina kauhea unetus, ihan riippumatta siitä, mitä olen syönyt. Lounaalla tarkoitan päivän ateriaa numero kaksi, nauttimisajasta riippumatta. Ja tosiaan aamiaisen tai päivällisen jälkeen näin ei käy, eikä valitettavasti illallisenkaan. Silloin kun on mahdollista, nukunkin päiväunet, yleensä max. puoli tuntia olen pitkälläni, ja sen jälkeen taas ihan virkeä.

Karppauksentapainen aloitettu 28.12.2010
Tavoitteena lievä ylipaino (72,5 - 86,5 kg) loppuiäksi.
Ruokapäiväkirja kesältä 2011

ViestiLähetetty: 2011-06-28 21:16:35 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Itse olen kärsinyt kroonisesta väsymyksestä jo vuosia.Aluksi sen selitti anemia josta kärsin muutama vuosi sitten.Myös lievä uniapnea todettiin.Verikokokeissa olen ravannut monen muun oireen takia,ja veri-arvot ovat olleet huippuluokkaa kilpirauhasia myöten.Karppaamisen alussa väsymys katosi kuin ihmeen kaupalla,mutta nyt väsymys alkaa iskeä takaisin.Todella ärsyttävää kun silmäluomet painaa tonnin koko päivän.Kai tähän pitää vain sopeutua?

ViestiLähetetty: 2011-06-28 21:23:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

kynteli kirjoitti:
^^Uskon että keho huutaa siestaa. Minuun iskee jonkin verran lounaan jälkeen aina kauhea unetus, ihan riippumatta siitä, mitä olen syönyt. Lounaalla tarkoitan päivän ateriaa numero kaksi, nauttimisajasta riippumatta. Ja tosiaan aamiaisen tai päivällisen jälkeen näin ei käy, eikä valitettavasti illallisenkaan. Silloin kun on mahdollista, nukunkin päiväunet, yleensä max. puoli tuntia olen pitkälläni, ja sen jälkeen taas ihan virkeä.

Kuin itse olisin tämän kirjoittanut! Itse en päivälepoon sohvaa tai sänkyä tarvitse. Torkut voi hyvin ottaa kirjastossakin! Tätä on tullut harrastettua useamminkin, kun olen ollut kirjastossa lukemassa tentteihin. :mrgreen:

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta

ViestiLähetetty: 2011-06-28 21:58:52 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Niin se kai sitten on. :( Pitäisiköhän pyytää pomolta siestahuonetta.. :roll:

ViestiLähetetty: 2011-06-28 23:10:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Täälläkin yksi ihmislapsi, joka mielellään asuisi Espanjassa ja saisi sen vuoksi viettää siestaa hyvillä mielin! Kouluaikana tuo on erityisen tuskastuttavaa, sillä syön lounaan koulupäivän jälkeen ja heti iskee kamala unetus, kun pitäisi alkaa tekemään läksyjä ja hoitamaan taloutta noin yleisesti. Olenkin usein miettinyt, onko vika ruoassa vai syöjässä vai missä.

"Remembering you are going to die is the best way I know to avoid the trap of thinking you have
something to lose. You are already naked. There is no reason not to follow your heart."

ViestiLähetetty: 2011-06-29 05:55:06 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mulla helpottaa lounaan pienentäminen. Pari tuntia leikkipuistossa --> hemo nälkä --> kuus paistettua munaa nassuun --> sammun nopeammin kuin ipanat. Jos taas vähän hillitsen, ja paistankin vaan pari, ei tule ollenkaan sitä järjetömän painostavaa väsyä.

http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?f=81&t=63810&p=1644265#p1644265

ViestiLähetetty: 2011-07-02 17:37:30 
Poissa
sintti
sintti

Minuakin aiemmin väsytti (joskus) lounaan jälkeen päivällä. Tein sitten pienen muutoksen syömiseen. Jätin eläinproteiinit vähemmälle ja lisäsin vihannesten ja salaatin osuutta ruuassa. Eipä ole juurikaan muutoksen jälkeen ollut väsy olo. Mielestäni liika eläinproteiini oli "syyllinen", vähän samalla tavalla kuin liiat hiilaritkin.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 12 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00