marlen 62 kirjoitti:
Hei! Kiva että löysin vastauksia tähän palelemisilmiöön. Olen pari viikkoa alikarpannut… ilmeisesti juonut ja syönyt liian vähän (ei ole nälkä eikä jano). Vilu on tosi paha, villasukatkin pitää olla jalassa. Luulin, että flunssa olisi iskemässä, joten mittasin viikko sitten kuumeen. Mittari näytti 35,4 ja on vaihdellut siitä 35,6:een tämän viikon aikana … onkohan tämä alilämpöisyys ihan normaalia?
Mitaapa jollain luotettavalla tavalla ja mittarilla jolla on muutakin tarkkuutta kuin näytäön resoluutio. Esim vanhanajan elohopamittarit ovat tarkkuudessaan aivan omaa luokkaansa näihin halpoihin sekalaisiin digimittareihin nähden. Ja yllätysyllätys, sillä ajalla ON merkitystä joskus... se hidas 10 minuutin mittari kainalossa on luotettavampi kuin melkein heti näyttävä digimittari. Tämä johtuu siitä että haihtuminen viilentää pintakerrosta. Nyt kun se "viileä" kainalo on mittarin sijoituspaikka ja se suljetaan haihtumiselta alkaa sen lämpötila nousta hiljalleen... no joo mutta se on vaan fysiikkaa eika aina vaikuta lainkaan tai joskus voi vaikuttaa paljonkin.
No jos luottaa itse niidenmittarien oikeellisuuteen niin ehkäpä relevantimpi lukema on esim rektaalilämpö. Tuo pintakerros kun on hiukan "ailahteleva". Mm edellämainituistakin syistä. Lämpötilassa on myös vuorokausi rytmi ja naisilla hormonaalinen rytmi.
Jos kuitenkin tuollainen aavistuksen alakanttiin oleva lämpö olisi ihan sitten oikea havainto ja jatkuvampi "ominaisuus" niin tokihan voisi kannattaa tsekata kilpparikin.
liiallinen ravintoniukkuus voipi myös johtaa elimistön säästötoimiin.. jossa lämmöntuotolla JA erityisesti lämmön poissiirtymisen hallinnalla on olennainen osuus.. (corelämmön siirtyminen pintaan on laajasti säädetty ja ihon pintalämpö ei aina ole lainkaan hyvä mittari)
Minua "lämmittää" joskus rasva joka sisältää kohtuullisesti myös hyvin lyhytketjuisia rasvahappoja... voi muun muassa on yksi sellainen.
Mutta siis prodemäärä sekä rasvan määrä sopivaksi ja ravinnon energiavaje ei pidä olla liian alhainen.
kilppari on sellainen aineenvaihdunnan perussäädin (ihan siis toimiessaan "viitearvojen" sisäpuolellakin, sehän sen yksi laaja tehtävä..)
Nesteen sekä elektrolyyttien määrä kuntoon.