karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-23 13:42:48

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 103 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 6 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-01-17 19:26:12 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Otin sitten äsken ruokalusikallisen oliiviöljyä. Meinasi keittiönlattia saada ensiksi uuden värisävyn, mutta kun pahin oli ohi, ei se tuntunutkaan niin pahalta :D

Sivumennen sanoen, nyt on ensimmäistä kertaa moneen päivään kuuma! Normaalioloissa (=ei saunassa tai liikunnalla tullut kuumuus) :!: :?: Voiko se vaikutus alkaa näin äkkiä, jos siis palelu johtui rasvanpuutteesta?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-01-17 21:48:08 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Se ruokailun aiheuttama lämpö nousi (silloin kun sen vielä erikseen huomasi) varsin pian ruokailun jälkeen, niin että miksei? Varmemman vakuuden tosin saat vasta, jos onnistut toistamaan tuloksen, mieluiten joka yrittämällä 8)

Mutta vakavammin: miksi ihmeessä sen pitäsi pahaa tai ei-hyvän makuista rasvaa. Eikö tuon saman asian ajaisi mauka piilorasva 8).

Jos pitää pysyä virallisterveellisissä, niin sellainen voisi olla kourallinen manteleita (tai pähkinöitä tai suolapähkinöitä) tai lusikallinen majoneesia (itse tehty valkosipulilla maustettu ON lusikalla syötävän hyvää). Vähemmän virallista vaativille vaikka pala brietä voilla. Tai partajogua/ranskankermaa, johon on joksikin aikaa jätetty pehmenemään kourallinen kookoshiutaleita. Tai metukkaa - vaihtoehtoja riittää - eivätkä kaikki näistä edes maistu, saati näytä rasvaisilta 8)

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-08-03 12:18:48 
Poissa
sintti
sintti

Hei! Kiva että löysin vastauksia tähän palelemisilmiöön. Olen pari viikkoa alikarpannut… ilmeisesti juonut ja syönyt liian vähän (ei ole nälkä eikä jano). Vilu on tosi paha, villasukatkin pitää olla jalassa. Luulin, että flunssa olisi iskemässä, joten mittasin viikko sitten kuumeen. Mittari näytti 35,4 ja on vaihdellut siitä 35,6:een tämän viikon aikana … onkohan tämä alilämpöisyys ihan normaalia?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-08-03 12:35:28 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

marlen 62 kirjoitti:
Hei! Kiva että löysin vastauksia tähän palelemisilmiöön. Olen pari viikkoa alikarpannut… ilmeisesti juonut ja syönyt liian vähän (ei ole nälkä eikä jano). Vilu on tosi paha, villasukatkin pitää olla jalassa. Luulin, että flunssa olisi iskemässä, joten mittasin viikko sitten kuumeen. Mittari näytti 35,4 ja on vaihdellut siitä 35,6:een tämän viikon aikana … onkohan tämä alilämpöisyys ihan normaalia?

Mitaapa jollain luotettavalla tavalla ja mittarilla jolla on muutakin tarkkuutta kuin näytäön resoluutio. Esim vanhanajan elohopamittarit ovat tarkkuudessaan aivan omaa luokkaansa näihin halpoihin sekalaisiin digimittareihin nähden. Ja yllätysyllätys, sillä ajalla ON merkitystä joskus... se hidas 10 minuutin mittari kainalossa on luotettavampi kuin melkein heti näyttävä digimittari. Tämä johtuu siitä että haihtuminen viilentää pintakerrosta. Nyt kun se "viileä" kainalo on mittarin sijoituspaikka ja se suljetaan haihtumiselta alkaa sen lämpötila nousta hiljalleen... no joo mutta se on vaan fysiikkaa eika aina vaikuta lainkaan tai joskus voi vaikuttaa paljonkin. ;)

No jos luottaa itse niidenmittarien oikeellisuuteen niin ehkäpä relevantimpi lukema on esim rektaalilämpö. Tuo pintakerros kun on hiukan "ailahteleva". Mm edellämainituistakin syistä. Lämpötilassa on myös vuorokausi rytmi ja naisilla hormonaalinen rytmi.

Jos kuitenkin tuollainen aavistuksen alakanttiin oleva lämpö olisi ihan sitten oikea havainto ja jatkuvampi "ominaisuus" niin tokihan voisi kannattaa tsekata kilpparikin.

liiallinen ravintoniukkuus voipi myös johtaa elimistön säästötoimiin.. jossa lämmöntuotolla JA erityisesti lämmön poissiirtymisen hallinnalla on olennainen osuus.. (corelämmön siirtyminen pintaan on laajasti säädetty ja ihon pintalämpö ei aina ole lainkaan hyvä mittari)

Minua "lämmittää" joskus rasva joka sisältää kohtuullisesti myös hyvin lyhytketjuisia rasvahappoja... voi muun muassa on yksi sellainen.

Mutta siis prodemäärä sekä rasvan määrä sopivaksi ja ravinnon energiavaje ei pidä olla liian alhainen.

kilppari on sellainen aineenvaihdunnan perussäädin (ihan siis toimiessaan "viitearvojen" sisäpuolellakin, sehän sen yksi laaja tehtävä..)

Nesteen sekä elektrolyyttien määrä kuntoon.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-08-03 12:50:30 
Poissa
sintti
sintti

Hei ja kiitos nopeasta vastauksesta! Kilpparia epäilin ½ vuotta sitten ja menin tutkimuksiin, mutta arvot olivat ihan normaalit, eli kyllä se syy on sit tuo aliravitsemus. Tänään pakotan itseni syömään jotain tosi heviä. Vettä en saa alas, joten hankin ison pullon vissyä. Katsotaan jospa alilämpö poistuisi viikon loppuun mennessä. :roll:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-08-03 12:59:45 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

marlen 62 kirjoitti:
Hei ja kiitos nopeasta vastauksesta! Kilpparia epäilin ½ vuotta sitten ja menin tutkimuksiin, mutta arvot olivat ihan normaalit, eli kyllä se syy on sit tuo aliravitsemus. Tänään pakotan itseni syömään jotain tosi heviä. Vettä en saa alas, joten hankin ison pullon vissyä. Katsotaan jospa alilämpö poistuisi viikon loppuun mennessä. :roll:

Tarkistapa ensimmäisenä riittävä nesteen ja eri suolojen saanti sekä riittävä rasva ja sopiva proteiinin määrä. Älä vain yritä ns rasvakammoista "kitudieettiä" niukoilla hiilareilla höysttetynä. Se EI toimi. Se olisi kitupaastoilua josta on ehkä enemmän vahinkoa kuin hyötyä sanoo vaaka mitä tahansa. Älä nyt piittaa painosta vaan laita se aineenvaihdunta vauhtiin ensin. Tässä on yksi syy miksi atkins induktio tuntuu äkikseltään niin "hullulta" runsaine lihoinen ja rasvoineen ja "rajatta". Kun on opittu se syö vähemmän ja rasvattomampaa mantra jonnekin liki selkäytimeen saakka.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-08-03 14:10:32 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi

Lihapullatar kirjoitti:
Otin sitten äsken ruokalusikallisen oliiviöljyä. Meinasi keittiönlattia saada ensiksi uuden värisävyn, mutta kun pahin oli ohi, ei se tuntunutkaan niin pahalta :D

Kokeile esim. Borges oliiviöljyä, joka on miedommanmakuista.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-17 20:29:20 
Poissa
gourmetkarppi
gourmetkarppi

Osuinpa tänne.

Olen tehnyt muutamia tietoisia hiilarinsietokokeiluja toisinaan, muuten olen induktiohiilareilla.

Normaalisti en juurikaan palele, siedän kylmää muutenkin hyvin (avantouinti, lumihankikierittely...)

Lähes joka kerta "ruotuun" palatessani olen palellut pari päivää. Maallikkona olen päätellyt sen johtuvan siitä että menin hetkeksi hiilaripoltolle ja sitten taas "ruodussa" pitäisi yhtäkkiä polttaa rasvoja kun hiilarihanat meni kiinni yhtä nopeasti kuin aukesivatkin... sen rasvakäyttöisyyden oppiminen vie sitten kropaltani sen pari vuorokautta.

En tiedä onko tässä syy. Ainakaan ravinnon puutteesta se palelu ei johdu, syön hyvin ja paljon. Palelen yhtä lailla suuren ilta-aterian jälkeen kuin ennen sitä. Olisiko teoriassani järkeä?

Mutta palelen siis ainoastaan kun palaan hiilaripamauksesta. En niitä enää viitsi juurikaan harrastaa, asiat on kokeiltu riittävästi. Toistaiseksi.

Kuva

Viestin otsikko: kaamee vilu
ViestiLähetetty: 2008-01-01 14:41:41 
Poissa
sintti
sintti

Noin 10 pv takana induktiota, kiloja lähtenyt n 5.
Olen aika tarkkaan seurannut Atkinssin induktioneuvoja.
Sivuvaikutuksina: kauheen kylmä, päästä varpaisiin, etenkin kädet jäässä. Normaalisti mulla on aina kuuma. Sitten pahoinvointia, välillä suorastaan oksetusta. Välillä päänsärkyä.
Yöllä unettomuutta.
Mieliala ja energiataso OK.
Terv lääkäriHanneli

Viestin otsikko: Re: kaamee vilu
ViestiLähetetty: 2008-01-01 18:55:06 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

HannaS kirjoitti:
Sivuvaikutuksina: kauheen kylmä, päästä varpaisiin, etenkin kädet jäässä. Normaalisti mulla on aina kuuma.

Syötköhän tarpeeksi? Atkinssilla suurin osa ravinnon energiasta pitäisi tulla rasvasta, joten ethän yritä sitä liian vähärasvaisena? Päivän syömisten listaus voisi auttaa meitä neuvomaan tarkemmin.

Lainaa:
Sitten pahoinvointia, välillä suorastaan oksetusta. Välillä päänsärkyä.
Yöllä unettomuutta.

Kokeile jos pieni hiilarilisä (esim. pieni omena) poistaa päänsäryn.

Ketoosiin tuntuu monella liittyvän unen tarpeen vähentymistä. Onko siihen liittyen päivällä väsynyt olo?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2008-01-02 19:08:33 
Poissa
gourmetkarppi
gourmetkarppi

Kas, sattumalta tämä ketju pomppasi just nyt kun palasin tänne pitkästä aikaa.

Muutama kuukausi meni reilusti korkeammilla hiilareilla tuossa , nyt aloitin taas induktiohiilareilla ja palelenhan minä. Mutta parissa päivässä tämä menee ohi.

Reilut rasvalisät on minulla toimineet hyvin näillä induktiohiilareilla . Eikä päivisin väsytä vaikka unentarve tosiaan pienenee. Otan vaan niitä oljyhuikkia muutaman päivässä.

Vaimokin näyttäisi vähäsen palelevan, lähti lopultakin mukaan kun on minun ketoiluani pari vuotta vierestä seurannut. Kun tämä toimii. 8) Mutta huomaan että rasvasta täytyy muistutella - ja vedestä varsinkin.

Kuva

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2008-02-07 12:03:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Aamuisin kun herään, minua ei palele yhtään. Syön yleensä pienen aamupalan, munan tai kaksi ja voita. Töissä jostain syystä alkaa aina palelemaan noin pari tuntia aamiaisen jälkeen. Näin, vaikka kokonaiskalorit päivässä noin 2000kcal ja rasvaa tulee 65-75% energiasta. Syön kaksi lämmintä ateriaa runsailla rasvoilla päivässä ja niiden jälkeen ei enää palella.

Sitä vaan ihmettelen, miksi aina ennen lounasaikaa paleltaa!? Eikö kroppani osaa hyödyntää rasvojaan pitääkseen minut lämpimänä vai mikä vaivaa? Tätä palelua on jatkunut vuosia, eikä karppaus ole siihen auttanut. Ja koska en viime aikoina ole laihtunut (kiloissa ainakaan), niin palelu ei näyttäisi viittaavan laihtumiseenkaan.

Ehkä minun kannattaisi aloittaa päiväni tukevammalla aamiaisella, mutta arkisin ei ole suuri nälkä aamulla, kun on kiire töihin.. Olen koittanut aikaistaa lounaitani, mutta se ei muuta miksikään sitä tosi asiaa, että ennen lounasta paleltaa, sen jälkeen ei..

Protskut ovat arkisin 65-80g päivässä, viikonloppuisin korkeammalla (niin kuin kokonaiskaloritkin).

Pitäisi kenties koittaa lisätä protskun saantia enemmän aamiaiseen.. Jospa siitä saisi enemmän lämpöä aamuille?

Tai sitten palelu on vaan mun juttu :roll:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2008-02-07 18:44:34 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

vaihdoin ruokavaliota joskus tammikuun alkupuolella, ja olo oli hyvä ja virkeä. Paino ei vain hievahtanut mihinkään. Nyt sitten pudottelin kalorit tuonne 1500 kieppeille, jos liikun liikunnan ilosta kuten tänään. Hiilareita tuli tänäänkin 22, prodeja 80 ja rasvoja sitten mahtui mukaan 120. Mutta olen loputtoman väsynyt, kylmissäni ja haluton tekemään mitään. Mutta nyt paino tulee alaspäin.. ainakin kilon. :roll:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2008-02-07 23:16:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

itse palelin n 5 viikkoa nestemäisen elävän ravinnon kokeilulla , tosin vasta parin kuukauden kuluttua aloittamisesta. En enää laihtunut, päätä vaan särki ja paleli koko ajan. tätä kesti n 5 viikkoa kunnes rupesin syömään tonnikala pzzan päiväsä ER:n lisäksi.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2008-02-08 10:08:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Sellainen huomio tähän palelemisasiaan, että jos käy kuntosalilla aamulla, niin lihakset ovat sen verran aktiivisessa tilassa pitkään, että aamupalelu katoaa. Harmi vaan, ettei ihan joka aamu viitsi salilla käydä..

Monesti myös nälkä siirtyy aamupunttauksen vuoksi, vaikka kulutus on suurempi jo heti aamusta, ja aamupala mahdollisesti aivan sama, kuin muinakin aamuina.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2008-02-10 11:00:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Viimeksi kun aloitin tiukemman karppauksen, palelsi normaalia enemmän. Sitten pidin muutaman viikon jakson, jolloin hh 150g/päivä ja energiat plussalla. Palelsi normaalisti, eli jos ei pitkähihaista paitaa ja villasukkia sisällä, niin kylmä. Nyt käynnistyi taas tiukempi karppaus ja kalorit miinuksilla, mutta on kuuma! Melko kevyissä vaatteissakin saa olla, eikä tule kylmä. Sormissakin kiertää veri hyvin! Yöllä nukun kuin vauva, kun on niin lämmin. Iho ihan hehkuu lämpöä. :shock: Kummallista.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2008-02-10 11:31:50 
Poissa
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi

Aina olen ollut vilukissa, eikä asia ole siitä mihinkään karppauksella muuttunut.

Nukun talvisin aina täkki+viltti-yhdistelmällä, yleensä se on riittänyt. Mutta nyt olen ihan viime aikoina herännyt monena aamuyönä siihen, että on julmetunmoinen vilu!

Tänä aamuna tosin olin havaitsevinani, että tyyny on aika kostean oloinen. Mahdanko siis HIKOILLA yöllä ja palella aamuyöstä sitten kosteiden vuodevaatteiden takia? Hmm... :-k

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2008-02-12 23:20:31 
Poissa
sintti
sintti

Minä en ole koskaan ollut mikään palelija, mutta nyt on alkanut viluttaa jostain kumman syystä. Rasvaa nautin oikein reilulla kädellä, proteiinit tavoitepainokiloissa ja hiilarit alle 20g. Tämä palelemisilmiö on tullut nyt , kun vhh-ruokavalion aloituksesta on kulunut liki kuukauden päivät. Paleleminen ajoittuu aina ruokailun jälkeen, eli ei se mistään nälästäkään johdu... outoa! :shock: Vaikka vetäisin päälleni millaiset rytkyt, ne eivät lämmitä! Palelen vaan...onneksi vaan aina sen ruokailun jälkeiset parit tunnit, joten ei nyt mikään maata kaatava pulma tämä ole

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2008-02-13 11:56:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kädet palelevat herkemmin näin talviaikaan kuin ennen karppauksen aloittamista, vaikkei nyt oikein talvesta voi puhuakaan. Muuten kyllä tarkenee hyvin. Ja se on jännä ilmiö että kädet saattavat yht´äkkiä lämmetä. Mistähän sekin mahtaa kertoa?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2008-02-15 12:34:51 
Poissa
puutarhakarppi
puutarhakarppi

Tramppa kirjoitti:
Ja se on jännä ilmiö että kädet saattavat yht´äkkiä lämmetä. Mistähän sekin mahtaa kertoa?

Sun käsissä kiertää veri :lol: :wink:

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 103 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 6 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00