karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-23 16:59:15

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 80 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Missä vika?
ViestiLähetetty: 2011-07-18 11:02:05 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2011-07-06 14:22:47
Viestit: 28
kynteli kirjoitti:
Miten juusto aiheuttaa laktoosivaivoja, kun eihän useimmissa juustoissa laktoosia ole?


Syön just vääränlaisia juustoja siis. :lol:

Pitää vaikka joskus kuvata ns. normi annos, koska en osaa määritellä kokoja sen tarkemmin... :|


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Missä vika?
ViestiLähetetty: 2011-07-18 11:12:26 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-03-22 17:05:10
Viestit: 496
Minä olen nyt 4 viikkoa kirjannut syömiset tuohon ruokakulmaan ja siitä kopioinut omaan ruokapäiväkirjaani.

Teen näin siksi, että opin arvioimaan paljonko ja mitä voin syödä, kun haluan laihtua. Minun pitää opetella uusi tapa suhtautua ruokaan, ja aivan kuten kaikissa uusissa asioissa, ensin pitää opetella perusasiat. Pitää hyväksyä, että joutuu pikkuisen näkemään vaivaa.

Ruokakulman käyttö on helppoa ja olen oppinut paljon. Minulla oli paljon vääriä luuloja vanhastaan, jotka ovat nyt oienneet.

Ja tulos:
1. viikko - 1,6kg
2. viikko -0,5kg
3. viikko +0,5kg (tässä kohtaa jätin viisaskarppien neuvosta koeluontoisesti maitotuotteet vähemmälle)
4. viikko -2kg (jätän siis jatkossakin maitotuotteet vähemmälle)

Kokeile kirjata syömisesi, niin on helpompi päätellä mitä ja kuinka paljon syöt. Silloin painonpudotuksen ei tarvitse olla arvailua.

_________________
"Do or do not. There is no try." Yoda


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Missä vika?
ViestiLähetetty: 2011-07-18 11:19:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-12-09 16:32:30
Viestit: 642
KayKay kirjoitti:
kynteli kirjoitti:
Miten juusto aiheuttaa laktoosivaivoja, kun eihän useimmissa juustoissa laktoosia ole?

Syön just vääränlaisia juustoja siis. :lol:

Tarkennetaan ehkä vielä tuota juustojuttua: mun käsittääkseni laktoosia ei ole missään kypsytetyissä juustoissa (siis sellaisissa normaaleissa juustokimpaleissa, joista juustohöylällä otetaan siivuja), mutta homejuustot ja tuorejuustot ja feta ja vastaavat ovat sitten asia erikseen. Aika hyvin on kyllä nykyään tarjolla laktoosittomia vaihtoehtoja niistäkin.

Ja lisäksi pienenpieni toivonkipinä: on ihan mahdollista, että karppaamalla pääsee laktoosi-intoleranssista eroon. Mulle se puhkesi vasta parikymppisenä, ja olikin sitten melkoisen ärtsy -- hylatuotteita kyllä pystyi syömään, mutta jo muutaman laktoosia sisältävän keksin syöminen riitti aiheuttamaan paniikkikiireen vessaan. Vaan hah, sittenpä aloin karpata ja luovuin viljoista, ja nykyään mitkään laktoosijutut eivät aiheuta mitään ongelmia. =D>


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Missä vika?
ViestiLähetetty: 2011-07-18 11:46:20 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Eipä juuri missään juustossa laktoosia ole, jotain tuorejuustoja ehkä lukuunottamatta. Mikäli maitotuotteita ylipäätään käyttää, kannattaa suosia juuri kypsytettyjä juustoja K2 MK-7:n eli menakinonin vuoksi. Sitä kun ei oikein muualta saa. Estää verisuonia tukkeutumasta paremmin kuin mikään.

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Missä vika?
ViestiLähetetty: 2011-07-18 12:17:44 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2011-07-06 14:22:47
Viestit: 28
Ruokakulma?

Syön aika paljon just fetaa... Siks ehkä maha vähän oireilee. Saahan siitäkin kyllä laktoosittoman version, mene ja tiedä miksen oo sitä ostanut. Oon kyl huomannut että karpatessa oireita laktoosista on paljon vähemmän. :)

Äsken söin 3 keitettyä kananmunaa (aromisuolaa päällä), n. 2,5dl jääsalaattia, 2 keskikokoista tomaattia, kastikkeena kuohukermaan tehty aurajuustokastike jossa vähän paprikajauhetta (ollaan nyt sit tarkkoja :wink: ). Lorautin vielä päälle noin 1 1/2 ruokalusikallista oliiviöljyä. Juomana oli tuopillinen sitruunamehulla maustettua vettä.

Minkä kokoinen annos miun pitäisi syödä vielä tänään lisäksi? Protskuja? Rasvaa?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Missä vika?
ViestiLähetetty: 2011-07-18 12:25:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-05-08 00:35:19
Viestit: 803
KayKay kirjoitti:
Minkä kokoinen annos miun pitäisi syödä vielä tänään lisäksi? Protskuja? Rasvaa?

Vähän isompi, etenkin prodepuolta. Rasvaa vähän enemmän ei varmaan haittaisi.

Paljonko sitä soijamaitoa muuten menee, ja onko se sokeroimatonta versiota?

_________________
Kuva

Karppauksentapainen aloitettu 28.12.2010
Tavoitteena lievä ylipaino (72,5 - 86,5 kg) loppuiäksi.
Ruokapäiväkirja kesältä 2011


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Missä vika?
ViestiLähetetty: 2011-07-18 12:29:14 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-03-22 17:05:10
Viestit: 496
Ruokakulma on sivun ylälaidassa. Se on laskuri, johon syötät syömäsi ruuat. En tiedä, paljonko kertomasi annoksen ainekset painavat, mutta laitoin niitä arviolta. Jos arvioin, että laitoit 50g aurajuustoa ja 50g kermaa ja vaikka 10g öljyä, tulos näyttää tältä:

Tarjotin

Ruoka-aine Määrä E hh r pr alk
kananmuna keitetty 3 keskikokoista (kpl)
muokkaa | poista 235 kcal 0,5 g 16,9 g 20,6 g 0 g
jäävuorisalaatti 100 grammaa
muokkaa | poista 13 kcal 1 g 0,2 g 1,1 g 0 g
tomaatti 140 grammaa
muokkaa | poista 28 kcal 4,8 g 0,4 g 0,8 g 0 g
Aurajuustolevite (Valio, Pehmeä) 50 grammaa
muokkaa | poista 135 kcal 0 g 11 g 7,5 g 0 g
kerma, pirkka kuohukerma 50 grammaa
muokkaa | poista 170 kcal 1,5 g 17,5 g 1 g 0 g
oliiviöljy 10 grammaa
muokkaa | poista 88 kcal 0 g 10 g 0 g 0 g
Yhteensä 515 g 670 kcal 7,8 g 56 g 31 g 0 g

Alkuun on järkevää punnita, ennen kuin oppii silmämääräisesti arvioimaan.

_________________
"Do or do not. There is no try." Yoda


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Missä vika?
ViestiLähetetty: 2011-07-18 12:30:01 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Sokeroidussakin soijamaidossa on hiilaria puolet vähemmän kuin lehmänmaidossa. Vain 2,3 g/100 g.

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Missä vika?
ViestiLähetetty: 2011-07-18 12:35:09 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2011-07-06 14:22:47
Viestit: 28
kynteli kirjoitti:
KayKay kirjoitti:
Minkä kokoinen annos miun pitäisi syödä vielä tänään lisäksi? Protskuja? Rasvaa?

Vähän isompi, etenkin prodepuolta. Rasvaa vähän enemmän ei varmaan haittaisi.

Paljonko sitä soijamaitoa muuten menee, ja onko se sokeroimatonta versiota?


Soijamaitoa meni tänä aamuna ehkä noin 1,5 dl. Kyseessä siis tämä; http://www.alprosoya.fi/soijatuote-tuot ... no_cache=1

Löysin tuon ruokakulman, ja laskeskelin sinne nuo tämän päivän syömiset...
hh on jo nyt melkein se 20g, jos oikein nuo määrät osasin laittaa... Oon siis aliarvioinut kuinka paljon kahvista ja soijamaidosta niitä saan... #-o

Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Missä vika?
ViestiLähetetty: 2011-07-18 12:38:16 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2011-07-06 14:22:47
Viestit: 28
Hirmu vaikeeta arvioida paljonko salaatti painaa. :P Sekin on varmasti reippaasti alakanttiin, joten hiilarit taitaa jo olla reippaasti yli 20g.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Missä vika?
ViestiLähetetty: 2011-07-18 12:39:19 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-03-22 17:05:10
Viestit: 496
Jeps. Juuri näitä vääriä luuloja tuo laskurin käyttö eliminoi. Minulle se on ollut tarpeen.

_________________
"Do or do not. There is no try." Yoda


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Missä vika?
ViestiLähetetty: 2011-07-18 12:51:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-05-08 00:35:19
Viestit: 803
Miten tuo ruokakulma löytää kahvista hiilareita :shock: Kas, löytääpä finelikin, mutta vain puolet ruokakulman löytämistä. Onneksi en ole hiilarirajoituksella, kahvia nimittäin menee jonkin verran... Ruokakulman keskikokoiset tomaatit näyttävät olevan vähän isompia kuin lähikauppani, meiltä saa semmoisia 80-grammaisia, joissa hiilaria siis vajaat 3 g per kappale.

30 grammassa lehtisalaattia ei kyllä voi olla 3 g hiilaria ja 2 g rasvaa. Olisitko epähuomiossa näppäillyt syöneesi 300 grammaa sitä salaattia? Se olisi kyllä varmaan jo ämpärillinen.

Olisin edelleen sitä mieltä, että voit syödä suunnilleen tuplasti lounaasi verran myös illalla, rasvaa ja prodea vaikka enemmänkin. Kasvisten hiilareita tuo laskelma näyttäisi minusta liioittelevan. Maitoa ja kahvia ei enää illalla? Uppoaisiko vaikka jokin rasvainen kalasäilyke iltapalana, salaatin kera?

_________________
Kuva

Karppauksentapainen aloitettu 28.12.2010
Tavoitteena lievä ylipaino (72,5 - 86,5 kg) loppuiäksi.
Ruokapäiväkirja kesältä 2011


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Missä vika?
ViestiLähetetty: 2011-07-18 13:22:04 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Ainakin lehtisalaatti on pielessä. Pitäisi olla 0,3 g hiilaria, ei suinkaan 3 g.

5 dl kahvia pitäisi olla 1,5, vai juotko todella sitä litran päivässä?

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Missä vika?
ViestiLähetetty: 2011-07-18 13:23:36 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2011-07-06 14:22:47
Viestit: 28
^^
Ihan oikein mie näppäilin 30g. Tuo kun muuttaa sen automaattisesti jos luku vaihtuu... :/

^Eli ruokakulman vekottimessa on vika... Kukas sitä vois päivittää?
Joo, näköjään mennyt sumpit vähän yläkanttiin. :D


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Missä vika?
ViestiLähetetty: 2011-07-18 13:25:24 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Ohjelma on sitten väärin ohjelmoitu. Tuon mukaanhan lehtisalaatissa olisi hiilaria 10 g/100g eli melkein yhtä paljon kuin perunassa! Finelin mukaan kuitenkin vain 1 g, eli oikea luku on 0,3 g kuten kirjoitin.

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Missä vika?
ViestiLähetetty: 2011-07-18 14:49:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-12 09:46:27
Viestit: 5774
Vika piileee luullakseni siinä, että tuo KayKaysin syöttämä salaatti(kasvimaa) on varmaankin joku valmis sekoitus kaupasta.
Ruokakulmasta löytyy esim. jäävuorisalaatti ja vihersalaatti Lollo-Rosso joille tulee nuo Mirkankin mainitsemat makrolukemat.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Missä vika?
ViestiLähetetty: 2011-07-18 18:22:35 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2011-07-06 14:22:47
Viestit: 28
^ No nyt on korjattu. :) Kiitos vinkistä.

Tässä on nyt sit tän päivän syömiset. Rasvaa on tullut paljon, onko liikaa?

Vieläkö tänään pitää/saa syödä? Juoda pitää ainakin...

Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Missä vika?
ViestiLähetetty: 2011-07-18 18:46:20 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Liittynyt: 2006-03-18 07:35:32
Viestit: 56770
Ei oo liikaa rasvaa ja kaloritkin on vielä melko alhaalla. Syöt jos on nälkä.

_________________
Elämä on arvaamatonta, koska tahansa voi tapahtua jotain hyvää. Eeva Kilpi

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Missä vika?
ViestiLähetetty: 2011-07-18 20:25:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-05-08 00:35:19
Viestit: 803
Päivän makrot sinänsä ihan ok, jos nuo on nyt oikein. Kasviksia voisi minusta olla enemmän. Itse en tulisi noin vähällä vedellä toimeen ts. jano vaivaisi.

Nyt kyllä ihmettelen sitten toiseen suuntaan, eli muunnatko tilavuusmitat (öljy, sitruunamehu) oikein grammoiksi? Jos salaattiin meni 1,5 rkl oliiviöljyä (mikä kyllä kuulostaa paljolta, mutta ei karppaajalle mahdotonta), se olisi jo 20 grammaa.

_________________
Kuva

Karppauksentapainen aloitettu 28.12.2010
Tavoitteena lievä ylipaino (72,5 - 86,5 kg) loppuiäksi.
Ruokapäiväkirja kesältä 2011


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Missä vika?
ViestiLähetetty: 2011-07-18 20:30:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-02-08 17:09:12
Viestit: 2225
Tossa punaisessa soijamaidossa on hiilareita vain 0,2 g, ei 3,5 g. Purkin kyljessä on oikeat makrot. Tuolla Ruokakulmassa voi olla vähän erilaisia arvoja, muista merkeistä tms.

Eli pakkauksen kylkiä kannattaa katella jo kaupassa. :D Suosi niitä, joissa on hiilareita alle 5 g/100 g.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 80 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)