karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-24 06:41:43

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 371 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 519 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Suklaaostoksilla
ViestiLähetetty: 2009-09-19 19:56:12 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Pistän nykyään omaan suklaaseeni ihan mututuntumalta kaakaovoita ja -massaa (tai -jauhetta), joskus kookosöljyä. Sitte sekaan (paahdettuja) manteleita/ pähkinöitä (voi rouhia), vaniljaa ja chiliä jauheena tai tuoreena/ cayennea tai mitä vaan mieli tekee..kaneli sopii, ripaus suolaa, mustapippuriaki on joskus menny. Makeutan stevialla, jos lainkaan.

Omia "snickerssejä" voi soveltaa tekemällä pari ohutta suklaalevyä ja levittämällä väliin manteli-/pähkinävoita =P~ enkä sanois, etteikö kermavaahto ja/tai cashewit passais seuraksi...

Hyviä yleisohjeita (pienestä hifistelystä/kaupallisuudesta huolimatta):

http://www.cocovishop.com/epages/Kaupat ... j%C3%A4%22

http://www.puhdistamo.fi/epages/GPL.sf/ ... asuklaata2

ViestiLähetetty: 2009-09-26 10:35:16 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Tuota Maraboun 70% minttua löytyi nyt jo ihan perus K-kaupasta (KKK Herkkupähkinä Varistossa Vantaalla) ja voi kiesus, että onkin hyvää suklaata. Noita voisi rouskuttaa kymmenen putkeen :D

ViestiLähetetty: 2009-09-27 14:02:05 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Vinkiksi niille, jotka käyttävät polyoleja: satuin huomaamaan, että Helsingin Stockan karkkiosastolla on tarjolla Lindtin laktitolilla makeutettuja maitosuklaalevyjä. Sinivalkea kuori, n. 100 g suuruusluokkaa, olivat joidenkin fruktoosilla makeutettujen (eri valmistajan) levyjen vieressä. Olen joskus tuota maistanut, kun ostin joltain lentokentältä maailmalta, ja oli todella hyvää.

Odotus antaa jo onnentunteen

ViestiLähetetty: 2009-11-04 12:34:02 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

kahvipannu kirjoitti:
Meikäläinen löys lidlistä 81% J. D. Gross merkkistä chokoa.

/100g
P 10,0g
H 22,8g
F 42,8g

kolme levyä oli 3,5€ tarjouksessa. Mun mielestä ok hintasta ja makusta :)

Toi on TOSI hyvää ja yksi tai jopa puolikas palanen riittää mainiosti! Tätä on mulla nykyään aina kaapissa :D

ViestiLähetetty: 2009-11-05 19:24:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Suklaan syöminen on vähentynyt lähes olemattomiin kun olen allerginen jo soijalesitiinillekkin. Killmisterillä olikin hyvä vinkki tuohon vaivaan. Täytyy ainakin jouluksi hankkia :P

ViestiLähetetty: 2009-11-05 19:30:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

minullakin suklaan syöminen vähentynyt, tummaa kaakaota kyllä menee hurjasti 8)

ViestiLähetetty: 2009-11-05 19:53:58 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Itselläni suuri himo kaikkeen missä chiliä. ja Lindt chili suklaa on taivaallista. Kuumaa rooibus teetä ja pala chilisuklaata suuhun, aivan käsittämätön makunautinto!!!!

Osaako joku neuvoa muita chilisuklaita? Mielellään 70% tai yli.

ViestiLähetetty: 2009-11-06 00:46:09 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

http://www.datahotelli.com/fazermakeiset/tuotetiedot/fi/index.jsp?productId=401570&brandId=&productGroupCode=5000&searchTerm=&ingrTable=&specialDiet=
Tuossa ainakin yksi 70% chilisuklaa, Fazer Maya. Olen joskus maistanut, hyvää oli. Miinusta jumalaton sokerin määrä (niin kuin suklaissa yleensä). Olen tehnyt suklaani jo pitkään ihan itse. Myös chilillä ja cayennepippurilla maustettuja on tullut kokeiltua... =P~

ViestiLähetetty: 2009-11-06 10:12:03 
Poissa
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi

Tulipa vihdoin maistettua tuo aloitusviestin Marabou Dark Mint. Hyvää oli. :smt045 Hyvää on myös tuo Fazerin Maya...

Paljon tulee kyllä itsekin pikasuklaata tehtyä (kookosmaitoa ja kaakaojauhetta tömäkäksi tahnaksi). Vielä kun osais tehdä oikein tollasia suklaalevyjä, jotka lohkeis niin kuin suklaan kuuluu... Jonkun muotin ja kookosrasvaa siihen varmaan tarttis. Ainakin. :-k

ViestiLähetetty: 2009-11-06 10:18:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Siperia kirjoitti:
Vielä kun osais tehdä oikein tollasia suklaalevyjä, jotka lohkeis niin kuin suklaan kuuluu... Jonkun muotin ja kookosrasvaa siihen varmaan tarttis. Ainakin. :-k

Meikäläistäkin kiinnostaisi!! Onko kukaan kokeillut tehdä omaa levysuklaata/suklaalevyä? :)

ViestiLähetetty: 2009-11-06 12:42:53 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Olen tehnyt suklaat siten, että sulatan ensin isohkon palasen kaakaovoita kattilassa, jonka jälkeen lisään sekaan hieman neitsytkookosöljyä, intiaanisokeria, kaakaomassaa + mahdolliset mausteet. Hauduttelen ja sekoittelen tuotosta sen verran, että kaikki ainekset ovat juoksevassa muodossa, jonka jälkeen annan koko roskan jäähtyä hetken aikaa. Tämän episodin jälkeen kaadan kattilasta suklaan jääpalamuotteihin, jotka sitten laitan jääkaappiin kiinteytymään. Parin tunnin kuluttua minua odottaa suussa sulavat suklaapalaset... =P~

Olen kokeillut suklaan kanssa monenlaisia mausteita, kuten chiliä, cayennea, sitruunaa, limeä, mantelirouhetta, pähkinärouhetta, ruusunmarja/karpalo/mustikka/tyrni -jauheita yms. Kaikki kokeilut ovat olleet ihan syötäviä, jotkut jopa todellisia herkkuja. Suklaat voi todellakin maustaa ihan miten itsestä tuntuu..."vain taivas on rajana".

Olen tilannut suklaantekoainekset Cocovista. Voi olla, että muualtakin löytyy tarvittavat raaka-aineet, mutta tuolta ainakin löytyy ja vieläpä luomuna. Hinnat suht. kalliita, mutta raaka-aineet riittoisia. En ole laskenut, mutta veikkaan, että oman suklaan valmistus tulee halvemmaksi kuin, että ostaisi aina kaupasta suklaalevynsä. Omatekoisia ei tule myöskään syötyä koko levyä heti kerralla, kuten kaupan vastaavien kanssa usein käy... :oops:

Edit: Niin, ja suklaalevynhän saa tehtyä yksinkertaisesti niin, että etsii jonkin sopivan "valumuotin", johon suklaan kaataa (itse olen joskus käyttänyt juustorasian pohjaosaa - tulee muodoltaan kunnon levy). Kun suklaa on hieman jähmettynyt jääkaapissa, niin vetää sen pintaan esim. veitsen kärjellä ruudukon ja a vot, näyttää ihan kaupan suklaalevyltä. 8)

ViestiLähetetty: 2009-11-06 22:34:19 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Hmm, mietinkii joskus oman sötkötyksen tekoa, täytyypä kokeilla tuolla sinun ohjeella! Kiitos!

ps. Mmmmmaraboun dark mint :smt118

ViestiLähetetty: 2009-11-09 10:00:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Joopa. Eräs suomalainen suklaakauppias kertoi, että noissa "teollisuussuklaissa" mm. Fazer, Marabou, halvemmista puhumattakaan, ei enää käytetä korkean hinnan takia kaakaovoita vaan kasvirasvaa ( ja sen huomaa maussa ja rakenteessa). Neuhausit, Amedeit ja muut vastaavat "gourmet-suklaat" on tehty kaakaovoista. Tuossa olis yksi hyvä syy tehdä esim. cocovin raaka-aineista suklaat itse.
Olen kotona kipeenä ja tuossa pöydällä on tytön isälleen isänpäivälahjaksi tuomia fazerin sinivalkoisia suklaakonvehteja. Ei houkuttele yhtään. Ovat aivan liian vaaleita mun makuun. Me ostetaan kilon laatikko tms. ISO pakkaus jotain oikeasti hyviä konvehteja (Neuhaus, Leonidas, Godiva) ja syödään illalla 2 kpl "jälkkäriksi", tällä tavalla pakkaus kestää pitkään. Ei edes tee mieli enempää, noi on niin hyviä :smt016

ViestiLähetetty: 2009-11-09 13:12:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Suzi kirjoitti:
Joopa. Eräs suomalainen suklaakauppias kertoi, että noissa "teollisuussuklaissa" mm. Fazer, Marabou, halvemmista puhumattakaan, ei enää käytetä korkean hinnan takia kaakaovoita vaan kasvirasvaa ( ja sen huomaa maussa ja rakenteessa). Neuhausit, Amedeit ja muut vastaavat "gourmet-suklaat" on tehty kaakaovoista. Tuossa olis yksi hyvä syy tehdä esim. cocovin raaka-aineista suklaat itse.
Olen kotona kipeenä ja tuossa pöydällä on tytön isälleen isänpäivälahjaksi tuomia fazerin sinivalkoisia suklaakonvehteja. Ei houkuttele yhtään. Ovat aivan liian vaaleita mun makuun. Me ostetaan kilon laatikko tms. ISO pakkaus jotain oikeasti hyviä konvehteja (Neuhaus, Leonidas, Godiva) ja syödään illalla 2 kpl "jälkkäriksi", tällä tavalla pakkaus kestää pitkään. Ei edes tee mieli enempää, noi on niin hyviä :smt016

Kuinkas sitten tässä vieressäni olevassa Maraboun 86%-suklaan paketissa lukee ainesosissa kaakaovoi? Ei kai ne voi niin paksusti valehdella? Ettei vain ois jonkinlaista propagandaa tuo tiedonlähteesi. Tai siis joo, jotkut halvat suklaapatukat maitosuklaineen ja mahdollisine täytteineen nyt eivät ole ollenkaan samaa kategoriaa, mutta että paremmatkin Fazerit ja Marabout olisivat sekundaa kaikki tyynni. Mauissa ja rakenteissa on paljon eroja gourmet-suklaidenkin välillä, terveisin nimim. suklaamaailmanmatkaaja.

ViestiLähetetty: 2009-11-09 13:39:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

mappins kirjoitti:
Tiko kirjoitti:
karkkikauppias kirjoitti:
Entä jos valitsee suklaan ilman sokeria - tai mitään muutakaan makeutusainetta?
Tässä Sokeriton.fi -palvelun suosituimpia erikoistuotteita Stella 100% Experience:

Aineosat: kaakaomassa, kaakaovoi, Bourbon vanilja.
Kaakaopitoisuus 100%. Valmistettu Sveitsissä.

Tuo jos mikä on karppisuklaata. :D

100% on taas saatavana =D>

Nyt olen aivan pallo hukassa, tuolla väitetään että suklaa ei sisällä mitään makeutusta ja silti tuoteselosteessa on aspartam! :shock: :shock: :?: (Aspartaami (aspartyylifenyylialaniinimetyyliesteri) on keinotekoinen makeutusaine, rakenteeltaan)

ViestiLähetetty: 2009-11-09 13:43:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

vankopa kirjoitti:
Suzi kirjoitti:

Kuinkas sitten tässä vieressäni olevassa Maraboun 86%-suklaan paketissa lukee ainesosissa kaakaovoi? Ei kai ne voi niin paksusti valehdella? Ettei vain ois jonkinlaista propagandaa tuo tiedonlähteesi. Tai siis joo, jotkut halvat suklaapatukat maitosuklaineen ja mahdollisine täytteineen nyt eivät ole ollenkaan samaa kategoriaa, mutta että paremmatkin Fazerit ja Marabout olisivat sekundaa kaikki tyynni. Mauissa ja rakenteissa on paljon eroja gourmet-suklaidenkin välillä, terveisin nimim. suklaamaailmanmatkaaja.

En usko että valehtelevat! Mutta Marabou DARk MINT tuoteselosteessa on kasvisrasva juuri ennen voita. :evil:
Enpä ollut tuohon kiinnittänyt ennen huomiota, kiitos vaan vinkistä!

ViestiLähetetty: 2009-11-09 13:49:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

suopursu kirjoitti:
vankopa kirjoitti:
Suzi kirjoitti:

En usko että valehtelevat! Mutta Marabou DARk MINT tuoteselosteessa on kasvisrasva juuri ennen voita. :evil:
Enpä ollut tuohon kiinnittänyt ennen huomiota, kiitos vaan vinkistä!

Joo no noissa maustetuissa on sitten enemmän kaikenlaista. Maustamattomissa on mun mielestäni aina tuoteselosteessa pelkkä kaakaovoi. Ainakin niissä, mitä oon ite syönyt.

ViestiLähetetty: 2009-11-09 16:56:31 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

suopursu kirjoitti:
Nyt olen aivan pallo hukassa, tuolla väitetään että suklaa ei sisällä mitään makeutusta ja silti tuoteselosteessa on aspartam! :shock: :shock: :?: (Aspartaami (aspartyylifenyylialaniinimetyyliesteri) on keinotekoinen makeutusaine, rakenteeltaan)

Kelaa ainesosaluettelo-sivun loppuun. Siellä on listattuna tuon 100%:n suklaan ainekset.

Aineosat: kaakaomassa, kaakaovoi, Bourbon vanilja.

ViestiLähetetty: 2009-11-09 17:07:01 
Poissa
korpikarppi
korpikarppi

en ole voinut maistaa marabou dark mint :( mutta toistaiseksi en ole loytanyt minttusuklaata mika ei olisi aivan oklomakeaa.

Onko kukaan maistanut Ritterin pikkuneliosuklaata mika on tummaa? ennenkuin itse ostan...
onko liian makeaa?

ViestiLähetetty: 2009-11-09 17:35:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Pangolin kirjoitti:
en ole voinut maistaa marabou dark mint :( mutta toistaiseksi en ole loytanyt minttusuklaata mika ei olisi aivan oklomakeaa.

Onko kukaan maistanut Ritterin pikkuneliosuklaata mika on tummaa? ennenkuin itse ostan...
onko liian makeaa?

mielestäni oli aika makeaa :|

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 371 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 519 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00